BMW 5-Serie: Snelheidsmeter, verbruiksmeter vallen uit en ABS laampja brandt

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Beste mensen,
Sinds koort heb ik een probleem met d esnelheidsmeter en verbruiksmeter. Deze beide na 5-10 min rijden valllen uit en lampje van ABS begint constant te brand incl. geel driehoekjein de midden van cockpit.(eenmaals auto sóchtends koud is staart en rijd dan deze minuut of 10 zonder enige problemen)

Na het aanshaf van deze auto in mei tijdens het rijden op snelheidsweg begon in eens ABS laapmpje en viel na hoger dan 100 km mijn cruise controle uit. Vreemd dat is tot 100 km//uur werkte mijn cruise controle wel..Soms loste deze probleem zicht op door middel even 1 a 2 min. de slutels uit stoptcontact deruit te hallen en dan opnieuw starten. Nu sinds koort heb ineens bovenstaande kwalen.

Bij de garage langs geweest ze zeide dat ligt aan de computer (weet niet welke) en deze dient vervangen worden voor maar 900 euro. Daarna gaan ze verder naar de ABS sensoor kijken.

Daarom wil ik het hier een vraag stellen is het wel mogelijk om deze probleem op een of ander manier te oplossen? ligt dit toch aan deze zogenamde computer? of toch kan ik deze enorme kosten anders besparen?

BMW111196

Geplaatst door BMW111196 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Janse (0), 13 jaar geleden

Beste Philip,

Ik heb ook een BMW 5 serie gehad en dit klinkt heeeeel bekent! Bij mij was ook de computer defect. Wat je kan doen is de computer uit laten lezen en dan de ABS sensor vervangen die de computer aangeeft. Misschien is er een BMW specialist in de buurt die dat even kan proberen of dat helpt (dan kan je het dus niet zelf doen). Dit heeft als voordeel dat je geen onnodige onderdelen gaat vervangen. Ik denk dat het de een sensor achter is. Daar komt het signaal van de traction control (driehoeklampje) vandaan en dan zal het waarschijnlijk wel de rechter zijn omdat hij daar het signaal vandaan haalt t.b.v. de cruise controle. Wanneer het vervangen niet helpt zal het de computer zijn. Deze zijn namelijk gewoon slecht te noemen! Zo goed als alle 5 series hebben er last van. En dat kost inderdaad geld $$$

Tip; je kan de computer laten reviseren! kosten 350 eurotjes. Dat scheelt weer! En dan zit er 2 jaar garantie op!!

Moet je even zoeken op internet waar dat kan, de specialist weet hier ook van.

Ik zou zeggen veel succes.

Groeten,

Robert-Jan Janse

BMW111196 (0), 13 jaar geleden

Allereerst bedankt voor je snelle en heldere reacties. Uiteraard jouw aantwoord roept wat vragen op: vandaag was mijn vrouw bij de bmw-specialisten (geen dealer) even langs, ze zeide laat je auto voor 1,5 week bij ons staan dan zenden we jouw computer ter controle en indien het lukt, maar waarschlijk niet, dan repareren ze deze en dan inclusief montage is 500 waard, EN DAN PAS gaan ze kijken of de ABS sensoren zijn niet kapot... Maar repereren is waarschijnlijk niet mogelijk dus a.u.b bijna 1000 voor een nieuwe.. Weet jij wellicht of iemand anderes eerlijke bedrijf in de buurt van Leiden of omgeving?

BMW111196 (0), 13 jaar geleden

o ja had vergeten en wat bedoelen ze met computer? is dat ABS pomp computer? en waar zit deze dan?

Janse (0), 13 jaar geleden

Leiden is niet mijn omgeving. ik weet dus niet een goed wel wilse garage daar. Ik ging altijd naar Autobadrijf admiraal in oude tonge en die hebben mij perfect geholpen. Hun kopen gewoon een gereviseerde computer en zetten hem erin. 350 euro. Dit zit op de ABS pomp (zwart kastjes).

Hun hebben eerst een aantal sensoren getest. Het hielp niet, dus computer defect.

BMW111196 (0), 13 jaar geleden

Dus koortsluiten heet dat in algemeen: ABS pomp computer? of is een andere naam daarvoor. En laatste waar zit ABS pomp uberhaupt?

rickgilze (0), 13 jaar geleden

hydro aggregraat (dat is je abs pomp met een computer er aan vast, die ook de klepjes van je abs en asc+t bedient)

en achter je dashbord hangt elders een modlue waar alle wiel sensoren op uit komen en die de hydroaggregraat bestuurt en de DME signaal geeft wanneer je asc actief is. etc.

maar dat je snelheids meter wegvalt is vaak een sensor van je abs en snelheids detectie. verbruiksmeter word als het goed is berekend door de DME en heeft volgens mij geen invloed op je wiel sensoren...

Janse (0), 13 jaar geleden

De computer is het zwarte kastje op de ABS pomp, als je voor de auto staat links naast de motor. Dat je snelheid signaal weg valt hoeft niet altijd de sensor te zijn, omdat de kwaal die die computers hebben, slecht contact is. Er breekt een draadje in de computer(heel dun draadje). Bij revisie zetten ze deze weer vast, vrij simpel alleen het is de dun om zelf de solderen. Het snelheid signaal komt dus niet aan bij de printplaat. Dus valt de snelheidsmeter uit en ook de verbruiksmeter natuurlijk omdat deze aan de hand van de snelheid je verbruik berekent... Het is namelijk verbruik per 100 km en hij moet wel weten hoe lang je erover gaat doen aan de hand van de snelheid.

Oplossing is dus, naar de garage, sensoren wisselen en kijken of het helpt, anders computer vervangen.

Groet,
RJ

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.