BMW 5-serie 2005: Bank 1 te arm, lambda gelijk.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Transmissie: Automaat, Motorcode: N52, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 130

Beste mensen, zouden jullie eens mee willen denken?
Ik zie door de bomen het bos niet meer en in dit geval is het mijn eigen auto en dan ben ik altijd net even wat stommer blijkt.

Het gaat om een BMW 523i uit 2005, 2,5 liter zes, 177 pk, ZF 6-bak automaat. De auto heeft Valvetronic en een gasklephuis, Vanos en één Disa-klep, de buitenste.
Er zijn géén storingen aanwezig en hoewel het een gasauto is, doet exact hetzelfde zich voor op benzine.

Het eerste probleem is dat bank 1 te arm is: zowel de long- als de short term fuel trim is enorm aan het plussen: bij een beetje optrekken al zomaar richting de 30% terwijl de andere bank dit veel minder doet, zelfs in de min wil staan soms.
De auto mist ook behoorlijk wat vermogen.
Stationair draait hij als een zonnetje (terwijl hij dan wel evengoed dat verschil in trim op beide banken heeft) en de compressiemeting is ook goed.
Hoewel hij als een zonnetje loopt en goede compressie heeft, klinkt hij in de uitlaat niet zo geweldig: het lijkt dan toch of een cilinder (of drie?) niet heel geweldig mee doen.

Maar dan: hoe weet hij dat hij de eerste bak zo moet plussen?
Aan de hand van de lambda sensoren toch? Die geven echter exact hetzelfde aan!

Volgende probleem, wat er vast mee te maken heeft:
Vooral als ik in de hogere versnellingen kom, loopt de verbruiksmeter (dat wijzertje als vanouds nog, die altijd tijdens optrekken op maximaal staat) terug en zou de auto dus zuiniger worden......geef ik iets meer gas, loopt hij nog verder terug......!...... Tot het moment dat hij terug schakelt en weer beter gaat trekken.
Laat ik mijn gas iets terug, trekt hij vaak ook wat beter.
Op het moment dat hij slecht trekt bij die hogere versnellingen, geeft INPA aan dat hij wél de Valvetronic verder open stuurt evenals de gasklep.
Ook de MAF geeft meer lucht aan, maar daarvan weet ik niet goed wat de waarden moeten zijn bij deze auto.
Hij komt tot zo'n 150 tot 180 en ik weet niet in welke waarde INPA dit uitdrukt; dat staat er niet bij. Dit is bij normaal tot vlot rijden; ik durf hem niet goed op zijn donder te geven.

Ik heb geen idee meer......
Dat ik de auto kocht, een paar maanden terug, had ik al een paar zaken gevonden zoals de luchtbuis na de MAF die niet eens verbonden zat. Wel verbinden; totaal geen verandering wat opzicht ook al erg vreemd is.
Ik heb laatst het inlaatspruitstuk eraf gehad om de carterventitalie compleet te vervangen: die was ook stuk én de buis van de pot naar het inlaatspruitstuk was lek.
Maar ook daarna geen verandering!
Wel op de viergasmeting: lambadawaarde ging keurig naar 1.000 terwijl dat eerst ietsje armer was.
Keurig alle pakkingen en boutjes ed. vervangen; alles dicht, alles netjes, alles goed.

Tja, het is nu gewoon een driecilinder en drie halve cilindertjes.......
Ik snap het niet meer.
Vooral die lambda die gelijk is: hoe denkt hij te kunnen weten dat hij hem moet plussen?

Als iemand suggesties heeft, dan heel graag.
Alvast bedankt!

Cees vd Velden

Geplaatst door Cees vd Velden (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

0 Reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.