BMW 3-Serie: behaalt maximale vermogen/toeren niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9 8v M43TU

Probleemomschrijving:

Betreft een BMW 318i E46 van 1998 118PK 1.9 M43TU motor met 1 nokkenas en 8 kleppen.

Het probleem dat zich voor doet is dat hij boven in de hoogste toeren geen vermogen levert.
Ontkoppelt, in ze 1 en 2 haalt hij de 6000tpm maar je merkt duidelijk dat vanaf de 4500tpm tot 6000tpm de trekkracht afneemt ipv toeneemt.

Vanaf de 3de versnelling komt hij niet eens meer verder dan 5000tpm gevoel alsof hij wordt gestopt door de rijwind.
Behaalt dus ook niet zijn topsnelheid van 206km/h maar houdt er bij 180km/h = 5000tpm in ze 5 mee op, niet abrupt maar het gevoel gestopt te worden door de wind.

Verder is er helemaal niks aan de auto te merken en rijdt hij perfect.

Verbruik is 1 op 12

Tot de 4500tpm is de kracht van de motor wel voldoende en lijkt hij zijn originele kracht wel te halen.

Bij stationair gas geven is aan het einde van de uitlaat direct reactie te zien/voelen. Dus gas geven resulteert meteen in een uitlaatgasstoot die ook weer stopt zodra het gas wordt los gelaten. Kan ik hiermee concluderen dat de uitlaat niet verstopt zit??

nauwelijks olie verbruik 1L op 8000km

carterventilatie werkt (bij stationair ligt vacuüm als je de oliedop er af haalt en zonder olie dop onregelmatig lopen)

geen foutcode’s of lampjes op het dashboard

nieuwe LMM gemonteerd en gecontroleerd op valse lucht lekkage

net inspectie II onderhoud gehad met brandstoffilter en alle andere filters

150.000km gelopen volledig dealer onderhouden

Wat er soms wel gebeurd is dat hij met starten eerst aanslaat en een paar seconde blijft bokken op zo’n 400-500tpm voordat hij netjes stationair op 900tpm gaat draaien.


Wat kan ik nog checken? wat zou het probleem kunnen zijn?

alvast bedankt voor de reactie's!

bmw318iE46

Geplaatst door bmw318iE46 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

51 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij heb je helemaal geen probleem.

Je praat over een 1.9 E46 met 118Pk,Als er nu stond een M3 dan klopt er iets niet..

Je gewicht zal rond de 1300 kg liggen en de motor heeft maar 118 pk,dat hij dan niet heel snel is,is ook niet meer dan logisch..je max koppel zal rond de 4500 liggen,dus doortrekken tot de begrenser of max toerental heeft dan ook niet veel zin,vandaar dat het ook langer duurt,ook in de 5e versnelling klimt hij niet zo maar tot aan de 6500 toeren,het laatste stuk duurt altijd wat langer..

Maar haalt hij in de 3e helemaal geen max toerental ?? blijft hij echt hangen op 5000 of duurt het gewoon wat langer ?

Hij zou wel gewoon tot het max moeten lopen,ongeacht of hij nou traag of snel is.

Gr Stefan

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

hallo Stefan,

nee in ze 3 komt hij echt niet verder dan 5000tpm ook niet na bijv. een paar minuten volgas houden. Dan blijft hij hangen op 110km/h bij 5000tpm en bijv optrekken van 120-140 gaat sneller in ze 5 dan in ze 4...

dus iets klopt er toch niet. dat het geen topsporter is dat klopt en gaat hij idd ook niet worden met 118pk maarja dat is een bewuste keuze geweest gezien mijn 30.000km per jaar.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerste gedachte is toch uitlaat gedeeltelijk verstopt. Rammelt de katalysator als je er op klopt?
Meet ook eens de opbrengst van de brandstofpomp. Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

uitlaat moet ik nog tegen aan kloppen om te kijken of er idd een stuk kat oid los ligt.

brandstoffilter is nog geen 10.000km geleden vervangen.

brandstofdruk / opbrengst op de rail heb ik nog niet gemeten, die had ik eigenlijk nog niet als oorzaak aangemerkt omdat hij op de lagere toeren wel max vermogen levert

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Maar het niet op max toeren komen kan ook als oorzaak hebben dat de brandstofdruk aan de lage kant is..

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

oke dus 2 belangrijkste dingen om te doen is toch nog kijken of de uitlaat open is? en brandstofdruk meten?

hoe kan ik die het beste meten en hoe kan ik het beste kijken of de uitlaat open is?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zonder vacuum hoort de druk 3.2 bar te bedragen,met vacuum is dat 2.8 Bar

Je kunt het ook laten doen bij een garage..zoveel werk is het niet,wil je het zelf doen,koop dan een universele meter ( heb je al voor € 15,- ) en fabriceer zelf met een stuk benzine slang o.i.d. de aansluiting op meter en brandstofrail.

[url=http://img11.imageshack.us/i/53451325.pn...][img]http://img11.imageshack.us/img11/6431/53...[/img][/url]

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

top bedankt voor de uitleg en het plaatje.

ik zal even kijken of ik het zelf doe of even laat meten door de garage, opzich vind ik het altijd wel leuk en leerzaam om zoveel mogelijk zelf te doen!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja dat klopt,het is maar net wat je wilt,en als je hem vaker nodig hebt of gebruikt kan het altijd van pas komen.

Links zie je bv een glycerine meter ( brandstofdruk ) en rechts ene voor compressie te meten..

[url=http://img132.imageshack.us/i/dsc00336xc...][img]http://img132.imageshack.us/img132/7536/...[/img][/url]

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt de kat even los halen en proefrijden. Doe dat ergens waar niemand woont, want dat maakt echt herrie.
Het kan in de kat zitten, maar ook de achterste demper wil dit wel eens veroorzaken.

Heb dit al meer mee gemaakt. Heb 1 keer de vraag gekregen of ik de toerenbegrenzer kon verhogen van 6000 naar 6700-6800.
Hoezo 6000 heb ik gevraagd, want hij staat al op 6500. Bleek deze auto niet verder te gaan als 6000, net zoals die van jou.
Met een andere uitlaat ging het wel. Dus de originele uitlaat is niet echt groot, dan wel heeft wat te veel tegendruk.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

maar er zit zowel voor als na de kat een lambda sensor gaat deze dan geen fouten genereren als ik zonder ga rijden?

uitlaat+einddemper zijn origineel en nog niet vervangen dus 150.000km / 11jaar oud...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Draai gewoon de even de verbinding los tussen uitlaat en kat,laat de boel hangen en test het even..mocht het dan wel goed gaan,zit het dus ergens in de uitlaat,en het kan de kat of einddemper zijn.

Werkt hij wel goed met losse uitlaat ? draai hem dan weer vast en haal de achterdemper los/ervan af en probeer nog eens.

Dan weet je waar je het in zoeken moet.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

oke ga ik dat eerst testen.

waarom ik het nog vroeg, omdat het een originele uitlaat is is hij helemaal uit een stuk.

alleen een uitlaat spruitstuk daar zit hij aan geschroeft en dan een stuk pijp tot het einde!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Kans op storing is aanwezig, maar je gaat er ook geen honderden kilometers mee rijden.
Eerst warm rijden, stille plek opzoeken en kat losmaken.
1 of 2 optrekken en kijken hoeveel toeren je haalt in 3. Nog steeds maar 5000 dan is het niet de uitlaat.
Spuit de bouten en moeren van te voren in met b.v. WD40, die zullen wel aardig vast zitten na 11 jaar.

manneke1 (0), 14 jaar geleden

hallo,
als blijkt dat het niet aan de uitlaat ligt, dan zou ik je nokkenas maar eens nakijken.
de oudere type, de 318i e36 heeft er heel veel last van.
daar heb ik al meerdere van moeten maken, bij de e46 heb ik het tot nu toe maar 1 keer meegemaakt.
de nokkenas is dan zodanig ingesleten, waardoor de kleppen niet ver genoeg opengaan.
als je niks anders kunt vinden, dan zou ik daar maar eens naar kijken.
kleppendeksel er af, en je kunt het zo zien.

gr paul

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad bij de vroegere types is de nokkenas een zwak punt.

Je kan nog eens volgende test doen : trek volgas door in 1e, tot zo een 5500 omw. Vervolgens in 2e en terug volgas. Als hij dan niet direkt mooi oppakt na het schakelen, zou ik richting nokkenas kijken.

Wel een kalme en vrij stuk weg uitzoeken voor de test.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

bedankt voor het meedenken, echter volgens mijn informatie is het nokkenas probleem alleen bij de M40 motor van toepassing en dit is een M43 motor.

tevens haalt hij in 1 en 2 wel de toerenbegrenser, is zo'n 6300tpm...

alleen vanaf 3de versnelling niet meer. daar merk je dat de wind sterker is dan het vermogen vanaf de 5000tpm

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Die nokkenas problemen heb je meestal bij de M40 motoren..niet meer zo bij de nieuwere M43..

manneke1 (0), 14 jaar geleden

klopt, de e36 heeft er veel last van, de m43 zelden, maar heb het wel al 1 keer meegemaakt.
maar aangezien hij in de 1e en 2e versnelling wel goed kan doortrekken, dan zal het ook niet aan de nokkenas liggen.
maar zou het probleem niet opgelost kunnen worden, is het toch een kleine moeite om er toch even naar te kijken.

gr paul

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Het is inderdaad zo dat dit bij M40 motoren heel vaak voorkwam. Als dan iemand meldt dat hij het ook al bij een M43 gehad heeft, is het een kleine moeite de test te doen.

Als dat dan niet kan, kan ik helaas niet verder helpen.

Waarschijnlijk is het iets anders, maar je kan zo iets uitsluiten.

Succes ermee nog,
Harald.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

nokkenas heb ik gisteravond bekeken en ziet er uit als nieuw.

nok is over de hele breedte gelijk en glad, neem aan dat eventueel ingelopen duidelijk te zien is?

ik heb nog nooit een ingelopen nokkenas gezien namelijk.....

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

even weer een update:

nokkenas is als nieuw, kleppendeksel heb ik er af gehad.

probleem wordt wel erger, nu gaat hij eigenlijk in geen een versnelling meer verder dan zo'n 5000tpm....
en top ligt op zo'n 150km/h... met niet vol gas zodra ik volgas geef zakt de snelheid!

na een tijdje zo gereden te hebben wil hij tijdelijk niet meer lekker lopen en als je onder de auto kijkt slaat de stoom aan de voorkant van de kat af.

ik ga vanmiddag een 4 gas test laten doen

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je nu al eens geprobeerd de uitlaat los te halen en te kijken wat hij daarmee doet ?

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

dan loopt hij nauwelijks om dat hij dan meteen in de noodloop schiet..

er zitten 2 sensoren in de uitlaat die dan natuurlijk ineens niets meer meten dus denk dat het daar door komt...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je moet ook die lambda's laten zitten..de uitlaat gewoon los draaien,of eventueel indien aanwezig de pakking even weg halen.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

zojuist 4gas meting gedaan, lambda is 1 en Co zo goed als 0 dus kat doet zijn werk wel...

daarna even op de brug gezet en wat tegen de uitlaat getikt nu blijkt de middendemper een flinke rammel te hebben dus los binnenwerk wat eventueel voor de verstopping zorgt.

hele uitlaat was ook loei heet na misschien net 1km warm rijden voor de 4 gas meting.

woensdag wordt de middendemper er tussenuit gezaagd en ga ik proef rijden met alleen de kat aan de motor.

helaas is de uitlaat nog origineel (nu dus 11 jaar / 160.000km oud) en uit 1 stuk vanaf spruitstuk tot eindstuk dus vandaar los zagen ipv makkelijk los schroeven.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Is toch makkelijk even los te schroeven,zie :

[url=http://img43.imageshack.us/i/56667316.pn...][img]http://img43.imageshack.us/img43/3304/56...[/img][/url]

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

ja alleen dan is alles los en nu gaat hij door achter de 2de sensor, dus echt alleen de middendemper omdat die als enige rammelt en dus toch hoe dan ook vervangen moet worden.

is het probleem dan er dan nog dan ga ik nog eens zonder kat proberen idd los halen bij de pijl. alleen vorige keer had ik dus meteen noodloop doordat ik hem had los gehaald en aan de kant had gehangen = geen gas meer door de uitlaat

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

en weer een update:

brandstofdruk is gemeten, zonder vacuum is hij 3bar met vacuum 2,5bar.

daarnaast is de rammelende middendemper er tussenuit gezaagt en heb ik proef gereden met alleen de kat nog aan het blok vast.

resultaat, probleem is nogsteeds hetzelfde.

wat me wel opviel ik had een enorme bak herrie verwacht maar dat is dus niet zo tuurlijk is de brom wat harder maar tijdens het rijden kan je gewoon zonder stemverheffing nog met elkaar praten ook op hoge toeren...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De brandstofdruk hoort te zijn :

3,2 Zonder vacuum en 2,8 Bar met vacuum.

Toen je de demper ertussenuit gehaald had,voelde je toen wel voldoende druk uit de uitlaat komen, dus niet dat de kat alsnog half dicht zit ?

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

tja wat is voldoende druk gassen zijn erg heet en komen er wel uit natuurlijk maar tis niet zo dat je hand wordt weg geblazen met gas geven.

overigens het gemiddeld verbruik wordt langzaamaan ook steeds meer in het begin 1 op 13 en nu 1 op 11 met niet veranderde rijstijl, afstanden of banden (spanning)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je doorgezaagde pijp bij de demper kun je trouwens een pijpverbinder voor halen,dan zit die ook weer vast.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

bedankt voor je reactie wederom, ik heb een nieuwe kat met middendemper besteld en daar zit idd een verbinder bij zodat daar de einddemper weer mee gemonteerd kan worden.

na dit filmpje gehoord te hebben http://www.youtube.com/watch?v=TQ2daZvBm... weet ik het bijna zeker mijn kat moet verstopt zitten...

zo klinkt hij namelijk bij lange na niet met alleen de kat er onder echt veel en veel gedempter, ingetogener en stiller... (wat volgens mij alleen kan duiden op verstopping)

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

nieuwe kat zit er onder en probleem is volledig over! loopt veel harder door ook in lage toeren sterker en 1 t/m 3de versnelling binnen de kortste keren in het rode gebied! 4de en top nog niet kunnen proberen maar ik heb er volledig vertrouwen in.

bedankt voor alle meedenken en het probleem is opgelost.

alleen nu nog de verschillende verhalen over slijtage van de kat... mijn auto is 11jaar oud 160.000km gereden en dit was de originele kat. historie van de auto weet ik niet heb hem 1 jaar geleden gekocht met 130.000km op de klok zo lekker als ie nu loopt heeft ie nooit gedaan...

tot nu dealer onderhouden volgend OH schema en vorigjaar de LMM vervangen omdat deze stuk was.

zijn er nog tips die ik nu na moet lopen om er voor te zorgen dat niet ook deze kat weer verstopt...

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Zorg dat LMM goed blijft :-) Je kunt er niet teveel aan doen. Kan al kapot zijn als er iets tegenaan komt onder het rijden.

Gr. Martin

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

nog een vraag, kan het kloppen dat een nieuwe kat even in moet branden?

ik heb een 4gas test meteen na montage gedaan: lambda 1, Hc 20ppm en co van 0.6 te hoog dus...

terwijl het met de oude kat 0.1 was en ook lambda 1 en HC van rond de 20ppm

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee, een nieuwe kat hoeft niet in te branden.
Originele kat of imitatie?

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

immitatie, vreemde vind ik wel dat zowel HC als lambda waarde wel goed waren....

ik heb overigens ong. 5 min warm gereden voor meting (temp. stond netjes in het midden) of is dit te kort voor een goede meting?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ben bang dat deze kat weg gegooid geld is. Dat wordt nog een kat, maar dan een echte.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

waarom dat dan? immitatie moet toch ook aan de eisen kunnen voldoen anders wordt het toch niet verkocht?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je bent niet de eerste die er in trapt, en ook niet de laatste.
Je eigen meting laat zien dat het ding niet werkt.
Uithuilen en overnieuw beginnen, dit keer met een originele cat.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

maar de getallen lambda 1, HC 20-30 en co van 0,6 vertellen dus dat de kat niet goed werkt of loopt mijn auto te rijk c.q. was hij na 5 min. rijden niet warm genoeg om te testen?

gister even wat proef gereden en hij loopt wel weer perfect voor een 318i echt snel en zit zo boven de 200km/h.

ook stationair en in lage toerentallen nooit iets te bespeuren van een niet zuivere loop, echt volledig strak en super loop cultuur.


en nog een vraag wat betreft immitatie, is een katalysator van bijv. een bekend merk als Bosal wel goed of moet het echt een van BMW zelf zijn?

ik heb er nu een van eurocats onder hangen.. ( http://www.eurocats.co.uk/cat_details.ph... )

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bosal staat ook bekend om zijn gebrek aan levensduur. Zijn diverse voorbeelden van te vinden op diverse internet-fora.
Ook eurocats heeft op Engelse fora nou niet bepaald een goede naam.

Als de 4-gas meting een lambda-getal van 1 laat zien is het mengsel perfect en niet te arm en niet te rijk.

Bij een cat van BMW weet je dat deze goed is. Maar ook BMW maakt die dingen niet zelf.
Als je weet wie de originele fabrikant is kun je hem daar ook kopen als de verkoop door BMW wordt toegestaan.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

bedankt voor uw reactie! de bosal uitlaat is qua uiterlijk 1 op 1 gelijk aan die van BMW.

die van eurocats heef took visueel een veel kleinere kat is zeker 1/2 zo klein als die van BMW/Bosal.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Uiterlijk zegt niets. Als een Bosal het 6 maanden uithoudt mag je al blij zijn.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

oke nou ik zal morgen mijn auto laten uitlezen op foutcode's (al verwacht ik die niet gezien het goede lopen) en nog een volledige 4gas meting doen en alle waardes posten en dan meer een beslissing nemen....

ik weet ook nog een 2de hands originele BMW kat alleen of dat nou zo verstandig is....

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

motor is uitgelezen.

er zijn geen foutcode's in het geheugen en live data ziet er allemaal goed uit behalve dat het voltage van de 2de lambda (achter de kat) schommelt deze schijnt volgens het uitlezende bedrijf constant te moeten zijn en alleen de voorste lambda moet schommelen tussen 0.1 en 0.9V (wat hij ook doet).

wat betekend dit?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Een schommelende 2e lambda-sensor geeft aan dat de kat NIET (voldoende) werkt.,
Als de kat goed zou werken krijg je inderdaad een redelijk hoog (voor een lambdasonde) signaal.
Foutcode komt vanzelf weer terug, duurt een paar honderd kilometer.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

nieuwe 4gas meting na goed warm rijden:

CO: 0,49
CO2: 14,44
HC: 30ppm
O2: 0,46
Lambda: 1,006

wat is nu het probleem.....

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Slechte kat.

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

van de leverancier een andere kat (wel zelfde type) gekregen onder garantie, deze gemonteerd en CO is nu zo goed als 0 met een lambda van 1 dus probleem is opgelost.

samengevat:

- eerse probleem werdt veroorzaakt door een verstopte katalysator (160.000km / 11jaar oud)
- tweede probleem werdt veroorzaakt door aanzuigen van valse lucht ergens in het uitlaatsysteem voor de kat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.