BMW 3-Serie: Diverse problemen

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5i

Hallo mensen!

Ik ben net nieuw hier maar zal al graag aardig wat info willen proberen te krijgen.

Ik heb een tijd terug een 325i gekocht uit '91, na een tijd te hebben gereden krijg ik steeds meer kleine defectjes.

Een opsomming wat er volgens mij allemaal niet goed is.

Stationair draaien, lijkt alsof hij maar op 5 cilinders draait.
Niet aanslaan, na lange rit, bij een tussen stop van ongeveer 1 a 2 uur. (slaat aan na ongeveer 3 keer doorstarten, lijkt alsof hij dan is verzopen)
Tank meter klopt van geen kant, na 30 km rijden met volle tank ben ik al 15 liter kwijt?!
Wil af en toe bij wegrijden van een verkeerslicht, compleet inhouden en dan ineens weer goed rijden, komt ook wel eens voor dat hij compleet uit valt.
5e en 6e bougie zitten vol met olie?! (zal vast wel in verband staan met probleem 1?)
Startmotor loopt na.
kachelmotor piept als ik weet niet wat soms maakt hij een heel donker brommend geluid.

Ik heb al verschillende dingen gedaan.

Bougies zijn pas vervangen
inlaatspruitstuk gecontroleerd op scheuren (ook pakkingen vervangen),
stappenmotor gereinigd,
luchtslangen gecontroleerd,
klepdekselpakking vervangen (ook de ringen van de bougie gaten),
compressie gemeten (alle cilinders tussen 15.5 en 16.5 bar, ik weet niet of dat goed is ik vind het zo hoog?)
Auto is wel een keer uitgelezen maar er werden geen foutcodes gevonden.
Startmotor gesmeerd, heeft alleen weinig uitgehaald.
Kachelmotor ook gesmeerd, denk dat het tijd is voor een nieuwe.
Gasklephuis gereinigd.


Ik ben en leek op het autogebied, zelf sleutelen ben ik absoluut niet bang voor en weet ook zeker dat alles goed gaat.

Iedereen die info heeft, laat het alsjeblieft horen, zodra ik zelf een oplossing heb voor diverse problemen zal ik de oplossingen hier ook plaatsen voor andere!

Groeten Martijn

TinyE36

Geplaatst door TinyE36 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Martijn

Opzich zitten er een aantal kleine dingen tussen..

Van boven naar onder,

1 * kan vanalles zijn * Uitlezen / waardes bekijken / testen / meten.
2 BDP sensor ( krukaspositiesensor )
3 Doe eens een clustertest,staat ook hier op site beschreven/meet weerstand van vlotter
4 Geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis niet poreus of gescheurt ??
5 Kan alleen komen van kleppendekselpakking ( dus die 2x 3 ringen in het midden )
6 Startmotor vervangen door een ander exemplaar
7 Piepen kan motortje zijn/brommen : controleer plastic huis dat eromheen zit,kan aanlopen

Compressie vind ik inderdaad aan de hoge kant,hoe heb je deze gemeten ? ( normaal tussen de 10 en 11 bar )

Motor warm,draai alle bougie's eruit,verwijder brandstofpomp relai in zekeringkast onder klein zwart plastic kapje,plaats compressie meter,zorg ervoor dat de gasklep volledig open is,laat iemand starten,noteer de waarden,herhaal dat bij elke cilinder.

Stappenmotor kun je eventueel schoonmaken met remreiniger.controleer ook de slangen van de stappenmotor op scheuren,wat ook nog wel eens voorkomt is dat het plastic lipje afbreekt,daar waar hij in het inlaatspruitstuk valt,dus van stappenmotor naar inlaat,je kan het slecht zien,maar wel kun je voelen of deze nog vast zit en niet half los hangt.

Je had eventueel ook nog wat vloeibare pakking tussen de ringen kunnen doen ( kleppendekselpakking )

Verder fijne motoren die best tegen een stootje kunnen mits je ze mooi warm rijd.

Gr Stefan

TinyE36 (0), 14 jaar geleden

He Stefan

1. Uitlezen is al gebeurd geen storingen o.i.d.
2. Heb ik nog niet nagekeken, maar moet hij dan geen foutmelding geven?, ik hoor ook veel dat het een temperatuur sensor kan zijn (die onder het inlaatspruitstuk zit?
3. Clustertest toevallig net gedaan toen ik weg ging :-P, weerstand nog niet gemeten, is het dan de pomp laat maar zeggen of de andere kant alleen het losse vlotter?
4. Nee die slang heb ik helemaal gecontroleerd is zowat nieuw, lijkt pas vervangen te zijn, geen scheuren of poreus.
5. Vind het toch raar, maar ook de bougie kop (electrode enz.) zijn nat van de olie, of is dat meer een combinatie van brandstof en olie?
6. Leuk geintje een start motor :-P kan ik weer alles er af slopen haha.
7. Ik ga gewoon een andere aanjager halen denk ik, ook al een keer gehad dat hij zowat doorbrandde op de snelweg, kwam allemaal rook uit m'n luchtkanaal in het midden.

Compressie heb ik gemeten door eerst de auto warm te rijden, daarna de bougies te verwijderen, zekering van de brandstofpomp verwijdert en dan te starten met volgas, zo werd het beschreven in het boekje van dat ding.

Stappen motor heb ik al wel schoongemaakt, die slangen hebben naar mijn weten ook geen scheuren en er was verder niets afgebroken..

Vloeibare pakking heb ik inderdaad wel vaker gehoord, dat kan ik altijd nog naar kijken.

Zijn zeker fijne motoren alleen het nadeel is dat je gelijk alles moet slopen wil je ergens fatsoenlijk bij kunnen :-P

En altijd netjes warm gereden (door mij tenminste)

Ik ga eerst maar eens kijken hoe het weer er voor staat, moet alles achter thuis doen op een parkeerplaats ;-) geen andere mogelijkheden... :(

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Martijn

Indien de bdp sensor of koelvloeistof temp sensor een verkeerde waarde zou geven,hoef dat niet altijd een foutcode te betekenen..je kunt de sensor wel eens doormeten,het is de blauwe en die zit in de kop,deze moet je eens meten op aantal ohm bij koude en warme motor!de zwarte die ernaast zit moet je niet hebben,die is voor de meter op je dashbord.

Over de vlotter,die zit zoals je weet in de tank,het is niet de pomp zelf,maar puur de vlotter.hoeveel km rij je trouwens met een tank ? ik schat ff in de 400km..

Verbruikt hij olie en hoeveel ? Waarschijnlijk moet je het probleem zoeken in die cilinder waar ook de bougie zelf nat is..je kunt om te testen ook eens de bobine van die cilinder wisselen met ene van een andere cilinder,hier hebben ze ook nog wel eens last van.maar is ook de bovenkant van de bougie weer nat van de olie na het vernieuwen van de kleppendekselpakking ?

De startmotor is ook zo te demonteren,wel is gedult en geen stress een vereiste :D anders kom je het inlaat spruitstuk eraf aan het halen.

Gr Stefan

TinyE36 (0), 14 jaar geleden

Owkee,,

Moet ik ze maar door gaan meten, wat zijn ongeveer normale waardes op dat moment?

Okee, deze auto heeft 2 vlotters links en rechts toch, ik kijk wel hoe die er aan toe zijn, misschien zijn hier ook wel draadjes afgebroken o.i.d. zoals ik al wel meer heb gezien hier op t forum.

Ik rij ongeveer 450 - 550 km per tank maar dan moet ik ook wel erg nodig tanken, i.i.g als ik over de 500 ben, alleen ik loop het risico niet zo vaak aangezien de meter niet helemaal klopt dat ik zonder benzine kom te staan dus tank meestal bij de 450 km ong.

Olieverbruik valt volgens mij wel mee, ik heb ong 5000 km geleden beurtje gedaan en ik ben denk ik een 0,5 liter kwijt, lijkt me niet meer dan gemiddeld?

Heel af en toe zijn de bovenkanten ook beetje olieachtig inderdaad, heb de bobines al omgedraaid, sommige bobines hebben heel iets olie in dat hulsje zitten, maar niet extreem ofzo.

Ik kijk wel denk dat ik dan alles opnieuw in 1 keer aan pak, heb alles al los gehad, 2 dagen mee bezig met demonteren schoonmaken en weer monteren dus is opzich wel redelijk vlot te doen.

Eerst maar eens meten en eventueel nieuwe onderdelen halen denk ik

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als jij even de sensor meet op aantal Ohm en het hier even plaats kan ik kijken of het binnen de waarde's valt..

Het olieverbruik ken je netjes noemen..heb er al vele gezien die een liter op 1000km op slurpten,ook dat valt nog net binnen de grensen die BMW 'voorschrijft'

Gr Stefan

TinyE36 (0), 14 jaar geleden

zodra het weer er hier naar is en ik tijd heb zal ik het doen,'

dan hoor je het zo snel mogelijk
bedankt alvast!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.