BMW 3ER REIHE: Benzineverbruik

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: N46B20B, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 95

Ik heb een vraag heb iemand anders ook die klachten dat brandstofverbruik zoveel gebruikt als je een tank vol gooit zie mij meter dat ik 800 km gereden maar ik rij 600 km met iemand een oplossing die mij kan geven en wat is een aanrader welke motor olie in moet doen Ik woon nu 5W 30 een long live van shell ik hoor jullie reactie want Ik in moet doen

Antongroen

Geplaatst door Antongroen (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

43 Reacties

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Begin eens met bij te houden hoeveel liter benzine je nu tankt en hoeveel kilometer je echt gereden hebt.
Als je nu de kilometers gereden deelt door het aantal liters getankt, dan weet je het verbruik.
Op spritmonitor zit de meerderheid op een verbruik van 1 op 11 tot 1 op 12,5.

Rij je veel korte ritten? Of juist lange ritten? Veel stadswerk, veel buitenweg of veel snelweg?

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Hoe bepaal je of het 800 of 600 is.Aan de hand van metertjes.Het verbruik meten doe je door af te tanken,een aantal km,s rijden weer af tanken en dan delen.Metertjes zijn niet al te betrouwbaar.Full synth 5W30 is prima. Olford je was me net voor.
Ferry

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Ik weet nu wat er aan de had lambdasonde defect Voor de kat en naar de kat wat is de Beste sensor voor mijn auto ik hoor het wel van jullie

P. Kelder (0) PRO, 4 jaar geleden

Het beste is een origineel of een gelijkwaardig exemplaar te monteren.
Absoluut geen universele sonde monteren

Grt. Paul

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Allemaal bedankt voor de antwoorden

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Allebei de lambdasondes zijn tegelijk defect? Het kan, maar het is niet echt gewoonlijk.
Is er niet wat anders aan de hand? Hoe is men tot de conclusie gekomen dat beide lambdasondes defect zijn?
Weet je de foutcodes die uitgelezen zijn? Zo ja, exacte tekst en/of nummer.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Mijn hand schenker zegt voor de kat en na de kat lambdasondes

Antongroen (0), 4 jaar geleden

[quote=oldford]Allebei de lambdasondes zijn tegelijk defect? Het kan, maar het is niet echt gewoonlijk.
Is er niet wat anders aan de hand? Hoe is men tot de conclusie gekomen dat beide lambdasondes defect zijn?
Weet je de foutcodes die uitgelezen zijn? Zo ja, exacte tekst en/of nummer.[/quote]
Mijn hand schenker zegt voor de kat en na de kat lambdasondes

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Hand schenker??? Wat is dat?

Enne, volgens mij heeft deze motor 2 kats, dus in totaal 4 lambdasondes.
Lijkt me echt stug, dat ze all 4 defect zijn.

harry4203 (400) PRO, 4 jaar geleden

zal wel scanner zijn.... zou de auto maar naar een goede garage brengen, dit gaat leiden tot het nutteloos vervangen van een hoop dure onderdelen.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

[quote=oldford]Hand schenker??? Wat is dat?

Enne, volgens mij heeft deze motor 2 kats, dus in totaal 4 lambdasondes.
Lijkt me echt stug, dat ze all 4 defect zijn.[/quote]
Ik heb een kat

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Moet je goed voor zorgen.
Ferry

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Is boss lambdasones goed of ander merk better ik hoor het wel van jullie die meer ervaring heb

ferdinand (60), 4 jaar geleden

Ik neem aan dat je Bosch bedoeld.Dat is een goed merk.
ferry

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Die bedoel ik Bosch

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Die bedoel ik Bosch zijn die goed of zijn Origineel beter ik zit te twijfelen wat ik zal doen

MJ (0) PRO, 4 jaar geleden

NGK is ook goed. BMW maakt zelf geen lambda sensors.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Die bedoel ik Bosch zijn die goed of zijn Origineel beter ik zit te twijfelen wat ik zal doen

kaleido 1 (1395) PRO, 4 jaar geleden

De auto bij de dealer laten uit lezen met goede apparatuur , dit lijkt ergens anders aan te liggen !

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Ik heb mijn auto uitgelezen ik heb vier meldingen
29f4. 2ca2. 2ca3 2a6F dat zijn mijn storingen ik heb ge probeert te wissen maar kom terug niet met inpa ge Daan met hand Scanner

kaleido 1 (1395) PRO, 4 jaar geleden

Ga uitlezen met goede apparatuur.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

29F4 - Katalysator werking onder grenswaarde Bank 1
2A6F - Valvetronic Minimum Lift overschreden
2CA2 - Lambda sensor verwarming voor kat sensor 1
2CA3 - Lambda sensor verwarming voor kat sensor 2
Die laaste foutcode (2CA3) zou een vreemde eend in de bijt zijn, want je hebt volgens jou maar 1 kat (en dus 1 lambdasonde voor de kat).

Heb je al gecontroleerd of er accuspanning staat op 1 van de draden naar de lanbdasonde verwarming?

Daarnaast heb je een probleem met de Valvetronic en is ondertussen de katalysator overleden.

Plaats eens de laatste 7 tekens van je chassisnummer.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

va72746

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Dat is het nummer van een 318i gebouwd november 2006.
Inderdaad met 1 katalysator en slechts 1 lambdasonde voor de kat.
Ga je je toch afvragen waar die foutcode 2AC3 dan vandaan komt, want dat is de 2e lambdasonde voor de kat die dus niet aanwezig is op deze motor

Wat geeft jouw handscanner als foutcode text?
En als je dat nog weet, wat geeft Inpa als fouttekst?

Enig mogelijke uitleg is dat de foutcode bij een andere motor een andere betekenis heeft (gebeurt soms bij BMW).
En dat deze slaat op de verwarming van de lambdasonde na de kat, maar ik kan dat (nog) niet vinden.
Maar dan weet ik bijna zeker dat de lambdasondes niet kapot zijn, maar dat je het moet zoeken in de voedingsspanning voor de verwarming.
Ik zou die eerst maar eens meten bij beide lambdasondes.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik heb nog even gezocht naar de foutcodes 2AC2 en 2AC3 en ik vond dat deze bij een N12 motor (MINI) iets anders betekenen.
Namelijk dat het mengsel te arm is. De excate omschrijvingen varieren helaas ti veel om echt harde conclusies te trekken.
Nu ben ik toch heel erg benieuw wat INPA als foutomschrijving geeft bij jouw auto.

Alternatief is een keer uitlezen met EOBD en dan kijken welke P-codes er worden getoond.
P1xxx codes kan ik wel terug vinden, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

29f4 catalytic-converter conversion
2ca2 oxygen sensor heating before catalytic conveter
2ca3 oxygen sensor heating 2before catalytic conveter
2a6F valvetronic minimum lift exceeded
Ik heb en hand schender maxidiag eu702

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Tja, dat lijkt toch op een verkeerde tekst bij code 2AC3. Want je hebt maar 1 sonde voor de kat.

Kan die maxidiag ook in EOBD-mode codes lezen? Probeer dat dan eens.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Dat ga ik proberen anders moet ik naar iemand anders die bmw schener heb met inpa

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Of het dichtsbijzijnde APK-station om EOBD uit te laten lezen.

Voor de zekerheid: de software van de motor-computer is geheel standaard?
Niet getuned, of wat dan ook?

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Ik o2 b1s2(v) 0.000 wat is dat
O2s11(ma) -0.067
O2s21(mA) -0.039
Bij stationair draaien zie ik dat

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Maxidiag

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Maxidiag

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Maxidiag

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Dat laat mijn schener zien

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Ik ga en keer bij apk station langs
Is er en zekering stuk of kan dat niet ik hoor het wel van u

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Volgens de uitdraai heb je DRIE lambdasondes, 2 daarvan Vóór de kat en 1 erna. Dat lost het mysterie van de foutcode op.
Helaas had de onderdelen catalogus het dus bij het verkeerde eind wat betreft het aantal lambda sondes.

O2 b1s2(v) 0.000 O2 (Zuurstof) sensor of te wel Lambdasonde bank 1 nummer 2 (Na kat) 0,0 Volt. Dat is wel heeeeeel erg laag.
O2s11(ma) -0.067 O2 sensor bank 1 nummer 1 (voor kat) - Dat is een breedband lambda sonde.
O2s21(mA) -0.039 O2 sensor bank 2 nummer 1 (voor kat) - Dat is een breedband lambda sonde.

Bij die breedbandsondes die beide een arm mengsel aangeven staat een Equivalence Factor (EQ_RAT).
Dat werkt hetzelfde als het lambda getal op een uitlaatgas tester.
Ik kan het op de 3e foto niet goed zien wat er staat, maar het is in ieder geval 1.??? (dus arm).

De lambda sonde Na de kat geeft veel te laag aan.
Dat zou een sensor of een bedradingsprobleem kunnen zijn, maar het kan ook een niet werkende verwarming zijn (wederom, alleen kennelijk zonder foutcode).

Je hoeft niet langs een APK-station te gaan, uitlezen kun je zelf, zowel codes als data.
Alleen zelf interpreteren van de fouten en data zou ik gezien de weinige kennis niet doen.

Er waren geen foutcodes aanwezig bij het uitlezen met EOBD?
Beste manier is motor starten en warm draaien, dan foutcodes uitlezen.
Mode 3 is aanwezige foutcodes (die zetten de MIL aan). Bij mode 7 (foutcodes deze rit) zie je foutcodes die er aan komen.

En ja, er kan een zekering stuk zijn. Namelijk diegene waar de voeding van de verwarming voor de lambdasondes op zit.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Zit die bij de dme links onder motet kap in de witten kast
Be dankt voor de uitleg

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Ik was nog wat vergeten.
Wat ook opvalt is dat de luchtmassa 0,0 g/sec is. Dat kan niet, want dan zou de motor niet lopen.
Dus draait de motor in noodloop en wordt er een vervangende waarde gebruikt (waarschijnlijk de gasklep positie).
Maar ik heb hier nog geen foutcode van gezien.
Ik begin toch te twijvelen of je software van de motorcomputer nog wel geheel standaard is of dat er aan geknutseld is.

Voor een volgende keer: als je foto's maakt van de data laat dan alles zien. Zo mis ik b.v. de kioelvleoistof temperatuur en 1 van de breedbandsondes.

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Dat zal ik doen motor stond aan

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Met warmen auto meer uur ge reden

Antongroen (0), 4 jaar geleden

Motor is warm https://youtu.be/UP4ohUgmm6U

Antongroen (0), 4 jaar geleden

[quote=oldford]Ik was nog wat vergeten.
Wat ook opvalt is dat de luchtmassa 0,0 g/sec is. Dat kan niet, want dan zou de motor niet lopen.
Dus draait de motor in noodloop en wordt er een vervangende waarde gebruikt (waarschijnlijk de gasklep positie).
Maar ik heb hier nog geen foutcode van gezien.
Ik begin toch te twijvelen of je software van de motorcomputer nog wel geheel standaard is of dat er aan geknutseld is.

Voor een volgende keer: als je foto's maakt van de data laat dan alles zien. Zo mis ik b.v. de kioelvleoistof temperatuur en 1 van de breedbandsondes.[/quote]
Ik heb nu en filmpje ge maakt daar ziet u beter op o die zekering zit toch bij dme links voor in die wisten kast ken ook er Realer stuk is ik hoor het wel van u

Antongroen (0), 4 jaar geleden

[quote=oldford]Ik was nog wat vergeten.
Wat ook opvalt is dat de luchtmassa 0,0 g/sec is. Dat kan niet, want dan zou de motor niet lopen.
Dus draait de motor in noodloop en wordt er een vervangende waarde gebruikt (waarschijnlijk de gasklep positie).
Maar ik heb hier nog geen foutcode van gezien.
Ik begin toch te twijvelen of je software van de motorcomputer nog wel geheel standaard is of dat er aan geknutseld is.

https://youtu.be/UP4ohUgmm6U

Voor een volgende keer: als je foto's maakt van de data laat dan alles zien. Zo mis ik b.v. de kioelvleoistof temperatuur en 1 van de breedbandsondes.[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.