Vanuit de bezinepomp kwam al geruime tijd een onregelmatig, borrelend, gezang. De bezine pomp begaf het en werd vervangen bij de bmw-dealer. Het geluid was echter niet verdwenen. Na lang aandringen bij de dealer werd onder garantie weer een nieuwe pomp ingebouwd. Het geluid was terug hetzelfde. De vorige (nieuwe) werd teruggeplaatst.
De benzineregelaar werd eveneens gecontroleerd = ok. De bezineleiding trilt en eveneens de tank trilt...?
Wel bleek bij diagnose een vacuumdarmpje inlaatcollector/brandstofregelaar los te liggen, maar de mechanieker kon de aansluitplaats niet lokaliseren (inlaatcollector zit in de weg). Hij zei dat dit niet de oorzaak was gezien dit enkel bij hoger vermogen, kort een functie heeft... ?
Kan de bezineleiding ergens beschadigd of gekneld zijn waardoor de bezine turbulentie ontwikkeld en geluid ontstaat?
2 andere bmw - garges werden gecontacteerd, maar zoekwerk lijkt de enige uitweg tot oplossing. Dit probleem heeft men nog niet eerder gehad. Gezien ik op lpg rijdt, had iemand mij aangeraden de pomp met een relais uit te schakelen, zodat hij enkel werkt als ik op benzine zou rijden. De pomp zal bij weinig gebruik ook vastlopen. Een benzinepomp is gemaakt om lang mee te gaan, dus continue werken zou geen probleem mogen zijn.
Ik rijd mijn bezinetank nooit halfleeg, dus het is niet ten gevolge van droogrijden.
Elke tip of advies is van harte welkom, alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is mij niet helemaal duidelijk welk type dit is ? De 728i bestond niet in 1992, wel daarvoor van 1980 tot 1986, en daarna van 1995 tot 2001 maar dat zijn 2 totaal verschillende motoren. Mocht het de eerste zijn kan ik je wellicht verder helpen (das tenslotte de e23, zie mijn omschrijving) ;-)
Cees,
bedankt voor reaktie... je hebt gelijk... m'n bmw is van het bouwjaar 1995 (92 was typfoutje). Alvast bedankt voor een eventuele tip.
groeten,
Pjé
16 jaar
Vacuumdarmpje inlaatcollector/brandstofregelaar doet wel iets meer dan wat jouw monteur beweert.
Dit slangetje zorgt er voor dat er een continue drukverschil is tussen de brandstofrail en het inlaatspruitstuk.
Bij lage belasting (en een hoog vacuüm in het inlaatspruitstuk) wordt de druk in de brandstofrail verlaagd.
Op dit moment met de slang los, heb je druk die nodig is bij volgas. Derhalve is de druk bij alle andere belastingen te hoog. Nu kan de lambdasonde wel iets wegregelen, maar het zou mij niet verbazen als de motor te rijk staat en te veel benzine verbruikt. Kortom, slangetje moet weer correct aangesloten worden.
Oldford, bedankt voor je advies. Ik laat het vacuumdarmpje terug monteren, als het terug te vinden is? Hopelijk is het geluid dan weg.
groeten,
pjé
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar