BMW Z3: Bij warme motor kortstondige uitval

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9

Al veel geprobeerd, echter na diverse uitlees/diagnose pogingen komt er maar geen storing aan het licht.

Symptoom: Bij warme motor vind er een uitval van maximaal 3 seconden plaats, om vervolgens weer vrolijk verder te gaan!
Vaak begint het euvel op de snelweg (waar ik vlakbij woon) en gaat dan zonder vast ritme door, ook wanneer de snelweg verlaten wordt. Afslaan bij stationair om direct daarna vrolijk en goed aan te slaan na starten.
GEEN gehik of andere geluiden - HELEMAAL niets. Geen stank van benzine of onverbrande brandstof.

De uitval kan om de 5 seconden plaatsvinden - om daarna het 5 minuten probleemloos te doen, er valt geen peil op te trekken.

Bij koude motor is vindt dit probleem NIET plaats!

Alvorens de diagnose is er gestart met een kleine beurt (olie bougies en alle filters) en inspectie van alle elektrische aansluitingen. Nieuwe Lamdasonde geplaatst. Bougiekabels zijn orgineel en goed. Brandstoftraject gecontroleerd.
Reset gedaan (polen van de accu en contact onderling gemaakt)

Het rare was dat het euvel voor 4 dagen voorbij was - om daarna gewoon dagelijks terug te komen.
Het gaat hier om een hele nette en goed onderhouden auto.

Nu wordt het euvel toch knap lastig omdat er niet echt fatsoenlijk mee te rijden valt. Ook valt mij op dat de auto stationair een beetje "stamperig" loopt.

Wie heeft er een goede tip die leidt tot een gladde en storingsvrije rit?

AlfaTom

Geplaatst door AlfaTom (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW Z3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Controleer de aders in de kabelboom eens op doorgesleten isolatie. In de tunnel onder de hemelwateropvang willen de aders nog wel eens iets te los langs elkaar liggen. In combinatie met altijd aanwezige motortrillingen, kan zo de isolatie van aangrenzende aders doorschuren.
Bij koude motor is kunststof isolatie stijf en kan een (bijna) sluiting achterwege blijven. Bij warme motor wordt de isolatie slap en doet het verschijnsel zich voor. Een verkeerde belasting-weerstand van onderdelen (sensoren/ bobines) aan de DME-unit kan soms vreemd gedrag van laatstgenoemde tot gevolg hebben. Precies dit verschijnsel aan den lijve meegemaakt door een sluiting tussen de voedingskabels van bobines. Eventuele sluiting opgespoort en het probleem niet over ? Dan heeft de DME-unit vermoedelijk schade opgelopen en moet je eens een test doen met een gezonde unit.

Schuimrubber tussen de aders en wat meer vastzetten met tape (niet te veel, want dan wordt de kabel stijf) is bij een sluiting de remedie.

Als er niets te vinden is, kan misschien het schoonmaken van de hittedraad van de luchtmassa-meter (voorzichtig heen en weer bewegen in een bak met zeepsop, want zeer breekbaar) verbetering brengen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Z3 of stel zelf een nieuwe vraag.