BMW 1-Serie: Blauwe rook bij opstarten

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 118d

Hallo,

Sinds enkele weken komt er een wolk blauwe rook uit de uitlaat bij het opstarten als de auto minstens 6-8 uur stil heeft gestaan. De rook blijft enkele seconden uit de uitlaat komen en de motor stottert erg en daarna houdt het op en alles is normaal. Verder merk ik geen verlies in trek vermogen.

Ik heb pas de turbo vervangen (20dkm geleden) dus ligt het daar denk ik niet aan. KM stand is 320dkm op dit moment en behalve turbo is niks vervangen of aangepast in de motor. 1 keer was carter ontluchtingsfilter verstopt waardoor permanent blauwe rook uit de uitlaat kwam, door deze te ontstoppen was de rook weg.

Kan deze blauwe rook door verbrand koelvloeistof komen? Ik moet af en toe koelvloeistof bijvullen en dat stotteren doet mij aan water "verbranden" denken. Verder als ik in de koelvloeistofreservoir kijk als de motor draait, zie ik een laagje witte schuim wat op bier schuim lijkt boven drijven. Ik ben bang dat de koppakking lek is. Komt dar voor bij deze auto bij deze km stand?

Ik heb 180dkm in deze auto gereden en heb hem altijd op tijd de beurten gegeven en om de 20-25dkm vol synthetische olie ingedaan.

Heeft iemand bovenstaande meegemaakt of misschien weet waardoor het komt? Alvast dank!

Mvg,
Sam

sam rashaan

Geplaatst door sam rashaan (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

blauwe rook is smeerolie, zwarte rook is brandstof en witte rook is water (condens).. De blauwe rook kan veroorzaakt worden doordat de afdichtingen van de klepstelen onvoldoende is (klepseals). Natuurlijk kan de turbo ook inwendig wat lek hebben.

sam rashaan (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de reactie. Ik heb de koelvloeistof nog een keer nagecheckt en deze is gewoon schoon. Wat ik eerder had gezien in het reservoir was de vlotter die ik voor olie heb gezien..
Ik breng de auto binnenkort naar de garage. Ik hoor wel wat er precies aan de hand is. De turbo wat vervangen is een gereviseerde geweest dus het kan inderdaad toch wel daar aan liggen.
Ik post wel wat de reden was als ik meer weet. Meningen zijn intussen natuurlijk altijd welkom.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.