Na een hevig noodweer was het onvermijdelijk dat mijn echtgenote met haar BMW 316 i E 36, door een flinke plas water moest rijden.
De wagen sloeg op een gegeven moment af maar kon weer gestart worden. Echter na enige honderden meters sloeg deze weer af en sprong niet meer aan. Gestrand dus. Ik heb later die dag de situatie bekeken. Dashboardverlichting etc. werkte gewoon. Startmotor leverde ook gewoon power. Echter wilde de wagen niet meer starten. Controle wees uit dat er ook geen bougievonk was. Wagen vervolgens een dag later afgesleept en in de 2e versnelling kunnen starten. Weliswaar moeizaam maar na de 2e poging liep de motor. Hoorbaar was echter het nodige gepruttel in de uitlaat. Weer een dag later de wagen normaal kunnen starten en kunnen rijden. Tot vandaag meldde mijn echtgenote mij dat bij volledige belasting van het circuit (aanjager,radio,lampen etc.) de wagen aan het stoplicht afsloeg. Kon wel weer gestart worden echter loopt stationair onregelmatig.
Mogelijk weet iemand van jullie wat of welk onderdeel hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn. Alvast mijn dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Peter
met veel verbruikers aangeschakeld kan de motor onregelmatig draaien zoals in dit geval,of nu zelfs afslaan.normaal is dit natuurlijk niet.meet eens de accuspanning en kijk eens hoeveel hij bij doet laden met lopende motor..
vreemd dat dit is begonnen na die plas water.
normaal gesproken zou dit onregelmatig lopen van de motor aan je stappenmotor kunnen liggen,schoonmaken met remreiniger is dan meestal voldoende,maar dit zal jou probleem niet zijn..
eerst maar even meten..
Stefan
Hallo Stefan,
bedankt voor jou reactie. Ik zal morgen eens de laadcapacieit van de dymamo testen. Wel is het zo dat ik recent een nieuwe accu heb geplaatst.
Toen hadden wij ook een probleem met afslaan bij stoplichten etc. incidenteel. Maar het verklraart niet het geroffel in de uitlaat. Mogelijk de Kat ????
18 jaar
Vandaag de laadcapaciteit van de dynamo getest,kwam uit op 13.9 volt met lopende motor. Voorts de bougiekabels vernieuwd (Bosch) duur grapje........E.e.a. nadat ik vanmorgen met lopende motor een behoorlijke optater kreeg,veroorzaakt door het aanraken van de 1e bougiekabel,gezien vanaf de voorzijde van de auto, de meest achtergelegen bougiekabel. Probleem bestaat echter nog steeds. Motor blijft bij koude start zeer onregelmatig lopen. In het begin schiet het toerental omhoog (niet extreem) alsof je een ietsie gas geeft en valt dan met horten en stoten van laag naar iets hoger, bijna schokkend of stotterend te noemen net alsof die elk moment kan afslaan en weer terug komt. Mijn gramatica aangaande motortechniek bij deze auto zit er even op. De bougies kom ik zelf niet met mijn bougiedop aan (mogelijk een speciale bougiedop ???) Alle tips zijn wederom welkom. Alvast mijn dank.
18 jaar
hallo peter
je laadcapaciteit etc zijn in orde..en zoals je zegt is de accu ook in orde ( wat je probleem niet mag veroorzaken ) de bougie's moet je normaal gesproken normaal kunnen demonteren d.m.v. bv een dop 21 met verlengstuk en ratel,deze zitten normaal standaard in een doppendoos.ook met een gewone bougiesleutel moet het kunnen,maar ze zouden wel eens goed vast kunnen zitten.
wel zou je hem eens even kunnen laten uitlezen,dit verklaart meestal al een hoop indien er een storing in zit en er bv een sensor kapot is..bij bmw zetten ze je af en kom je meestal niks verder,tenminste..
ga er zelf ook niet meer naartoe,wel heb ik nog een adres hier in de buurt die het voor 10,- doet.
Stefan
18 jaar
Hoi Peter,
Ik heb een BMW 325i E36 / 1991
Ik herken deze probleem ook, heb namelijk ook last van iets wat hier op lijkt. Ten eerste wil ik vermelden dat ik al 2x de computer heb uit laten lezen bij de BMW dealer "Breeman" in R'dam en er was geen fout gevonden behalve de lamda sonde. Ik heb de sonde vervangen. De code van de lamda sonde blijft echter terug komen :(
Maar goed dit is iets anders. Mijn bimmer heeft ook last van vochtig weer. Stel het heb geregend en ik ga gelijk er na naar de auto en start het, de toerental doet de een keer wel de andere keer niet net als de jouwe (stoteren, in eens tot c.a. 2000rpm op springen en dan weer tot 200 - 400 rpm in zakken) dit doet hij dus even. Als ik een tijd mee gereden heb is het meestal wel weer over. Van grote plassen water heb ik niet echt last van.
In warm weer loopt het wagen als een zonnetje. Was van de zomer 4 weken in Hongarije en het was heerlijk weer en de wagen had niet 1x problemen tot in de 4de week 2 dagen met bakken uit de hemel naar beneden kwam zetten, hier begin het gezeik gelijk weer. Stoteren, inhouden ...
Het lijkt of er ergens condens bij komt want als het lucht al erg vochtig is dan doet hij dus al deze gekke dingen. Helaas heb ik nog niets kunnen vinden en bij de bmw dealer uit laten lezen heb ook niet echt veel zin want dat kost maar 50 euro ex. btw per keer :(
Maar lang verhaal kort te maken mijn bimmer heeft de zelfde prob. en als je mss iets vindt zal ik het graag horen van je. Het zelfde geldt als ik iets slimmer wordt.
Het uit puur ellende 2 DVD vol met OBD programma's bemachtigd en ben nu op zoek naar een OBD kabel met interface om mijn laptop op de bimmer aan te kunnen sluiten en zelf eens uit te kunnen lezen met b.v. Carsoft
(zo'n kabel en interface is wel overal te koop maar ben niet echt van plan om effe 200 - 300 euro er voor neer te tellen dus als iemand nog een goedkopere adresje weet is ook welkom).
Ik weet dat je hier niet veel aan heb behalve een rugsteuntje dat je niet alleen met deze prob. kampt.
gts,
Sándor
18 jaar
Hier zijn we weer,
vandaag mijn echtgenote met mijn auto laden rijden, en zelf maar eens de BMW genomen.....Het probleem aangaande op en neer springend toerental etc. is er uiteraard nog steeds. Bij het stoplicht met een verhit hoofd, middels een beetje gas geven, de auto aan de praat kunnen houden. Ik zag tevens, dat toen ik geen gas bijgaf het acculampje even oplichten,dit zal waarschijnlijk te maken hebben met het terugvallen in de toeren. Mij valt op dat de auto ook minder trekcapaciteit heeft. Nou kan ik me vergissen,meende ik bij thuiskomst (gelukkig) een ietsie van rotte eieren te ruiken.....Zou het dan toch iets te maken kunnen hebben met de Lambasonde. Ik weet echter niet in hoeverre de Lambda van invloed is op het gehele technische gebeuren qua toerental en motorcapaciteit. Enne Stefan, alweer bedankt hoor. Dit adresje voor het uitlezen zie ik gaarne tegenmoet. Hoop op de gouden tip.
18 jaar
ok, kijk alle luchtslangen goed na die van en naar het gasklephuis lopen. Voorts als je dynamo max 13.8 volt levert is dat niet erg overtuigend meer.. 14.4 V is toch wel wat er moet gebeuren. Stappenmotor kan ook nog verdacht zijn, evenas een sensor (BDP sensor).
Daarnaast; laat de dealer het storingsgeheugen even uitlezen. Staat er wat in dan vereenvoudigt dat het zoeken behoorlijk. Anders is en blijft het vanaf hier redelijk giswerk
Kan het niet een vuile verdeelkap zijn? Heb hetzelfde ook nog gehad door dezelfde omstandigheden... vocht erin, oxiderende contacten...
18 jaar
Peter
13.8 is voldoende hoor,heb dat zelf ook ( 325i ) en nooit problemen gehad,maar nu je zegt dat je rotte eieren ruikt kan het zijn dat je accu aan het 'koken' is..dit kan een paar oorzaken hebben..maar zou hier wel iets aan doen.maar toch mag je accu lampje eigenlijk niet branden gaan om wat voor redenen dan ook,want dan zou er toch iets aan de dynamo moeten zijn!
@ Sandor.
heb precies dezelfde auto dan jou,en heb al zoiets alles vervangen eraan en gewisseld wat het probleem betreft met de lambdasonde!het enige wat ik me nu nog kan bedenken is een verstopte kathalysator,deze heb ik helaas niet liggen om even te testen maar dat kan ook verklaren dat de sonde niet werkt!bij mij schommelt hij n.l. niet en blijft hangen op 0.4 V.heb al 3 gebruikte sondes erin gehad en zelfs 1 nieuwe waarmee het probleem nog steeds niet is opgelost!ook de bekabeling ervan en de relai's zijn prima in orde!
waar je wel eens heen kan kijken is of je ergens valse lucht hebt,en is je uitlaat helemaal dicht ?
ben benieuwd.
Stefan
18 jaar
Hallo hier zijn we weer,
honderden Euros lichter en het probleem is er nog steeds. Wagen getracht uit te laten lezen. Data was echter door het onkoppelen van de accu verloren gegaan. Stappenmotor laten bestellen en geplaatst, bleek echter niet het probleem te zijn, dus deze weer retour naar Bosch.
Monteur heeft ernaar gekeken en oliefilter vervangen, motor geheel gereinigd, spruitstukpakkingen vervangen, en de navolgende toevoegingen aan olie, en benzine etc. toegevoegd, t.w.: Forte gas treatment, Forte fuel system cleaner, Top end treatment, Motorflush. Monteur gaf te kennen dat de kop verontreinigd was met verzadigde olie......gereinigd. Deze monteur was van mening dat er gewoon met de auto gereden moest worden, de voornoemde toevoegingen het werk laten doen en dan zou het wel over gaan. Zo niet dan dacht deze aan revisie van de zuigerveren etc.
Echter gebruikt de BMW geen olie en heb ik ook geen rare blauwe uitlaatgassen etc.
Ik blijf erbij dat de wagen ergens valse lucht krijgt... Alle tips wederom welkom. Vriendelijk groetend en alweer bedankt.
18 jaar
wacht ff; omdat je auto 1x afslaat door een plas water meteen een motorrevisie? IK zou lekker eens de BDP sensor uitwisselen met een andere...
Hey dank Alex en Stefan,
ik loop al een tijd met deze BDP in mijn hoofd. Ik ga een poging wagen en houd jullie op de hoogte vrienden.
Greetz,
Peter
18 jaar
heej ff helemaal iets anders: bij het type e36 (3 serie) komt het ook zeer regelmatig voor dat het motorbrein nat wordt door hevige regenval/ autowasstraat/ of een grote plas water.
ik zou voor de zekerheid het motorbrein er eens uitschroeven, en op vocht controleren. (kan zijn dat hij nu opgedroogd is, maar zou hem dan zeker eens openschroeven) dit kost immers geen eurie's dus.....
merk je dat hij vochtig is, dan moet je hem met contact reiniger goed afspuiten en met een tandenborstel zuiver vegen.
dan kan het zijn( 9 van de 10 keer) dat je motorbrein weer 100% werkt!!!
succes,
zeker de moeite waard,
gr, Marcel.
kijk wel uit als je ziet dat de contacten in de stekkeraansluiting erg gecorrodeerd zijn!! Ben je met de tandenborstel nét iets te enthousiast bij gecorrodeerde pootjes kunnen ze afbreken en dan is het einde Motronic/DME.. en dan is het ff niet meer zo gratis :-)
Tip is inderdaad wel slim van Marcel
Bedankt weer voor de tips. Ga er morgen mee aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Peter
18 jaar
heej Alex/Peter, met contactreiniger zuiver maken, bedoel ik de printplaat zelf die binnen in zit.
die is meestal in de hoeken aan het corroderen, en kun je veelal redden, door hem zuiver te maken.
succes, Marcel.
Tof van jullie deze feedback. We krijgen deze Bayer wel weer on the move. Hou jullie op de hoogte.
Greetz,
Peter
18 jaar
Hallo we zijn er weer,
vraagbaak van de BMW doorgespit en internet geraadpleegd. De motronic zit toch aan het voeteind bestuurderszijde ????????????Ik weet het niet zeker vandaar deze vraag.
Groet,
Peter
18 jaar
onder de motorkap, rechts achter de accu.
accu verwijderen,
dacht 4 dopjes verwijderen, 4 kruisschroefjes losdraaien, en daarachter zit je motorbrein.
succes
perfect omschreven marcel!
Stefan
18 jaar
Hallo vrienden,
recent waargenomen dat de bobine letterlijk is ontploft. Het goedje uit de bobine was letterlijk tegen de onderzijde van de moterkap geknald.
BDP is reeds vernieuwd. De bobine heden ook, maar de auto start niet meer. Nu heb ik een Motronic op de kop kunnen tikken: Bosch.nr:
0261200522, hetzelfde type met gele sticker als de oude. Lambda is ook al getest en de Kat blijkt in orde. Ik hoop dat de andere Motronic uitkomst zal bieden. Alle tips blijven welkom. Greetz,
Peter
17 jaar
hallo peter
is je probleem inmiddels verholpen ?
ben eens benieuwd!
Stefan
17 jaar
stefan84
IK had al geen KAT meer in de bimmer, die was er tussen uit. Het probleem was echter er voor dat de KAT verwijderd werdt en ook er na. Dus daar kon het volgens mij ook niet aan leggen.
Ik heb echter mij E36 verkocht en een E39 / 525D uit 2000 gekocht :D rijdt stukken goedkoper :P
gts
Sándor
17 jaar
[quote=marcel6952]onder de motorkap, rechts achter de accu.
accu verwijderen,
dacht 4 dopjes verwijderen, 4 kruisschroefjes losdraaien, en daarachter zit je motorbrein.
succes[/quote]
Bij welke BMW zit de accu onder de motorkap? Elke bimmer die ik tot nu toe gezien heb zat het in de kofferbak :)
17 jaar
Sandor
Bij bv de E-36 zit de accu bij de 4 cilinders gewoon onder de motorkap,
bij de 6 cilinders + M3 zit deze achter in de kofferbak.
Stefan
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar