BMW 3-Serie: BMW 320 E90 2005 160.000 km Ratelen, stotteren, motor storing

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Goedendag,

Ik heb eens wat rond gekeken hier op het forum, en ik zie dat er heel veel en heel snel problemen worden opgelost, dus ik ga mijn probleem proberen helder te verwoorden en hopelijk komt er iemand met een suggestie of een oplossing.

Ik heb een BMW 320 E90 met 150 pk uit 2005, er staat nu 160.500 op de teller.

Hij ratelt al enige tijd bij het starten van de auto, bij een koude motor is dit 5 tot 15 seconden, bij een warme motor is het niet of 1 seconde, het ratelen bij een koude motor is zo hard dat het lijkt alsof er heel wat aan de hand is.

Ook bij het optrekken op alleen de koppeling ( dus geen gas bij geven) stottert hij heel erg, je moet gas bij geven anders is het alsof er iemand in zit die niet kan rijden, zo erg stottert die.

Nu sinds gisteren brand het motorstoring lampje en gaat ook niet meer weg, het ratelen klinkt nu harder en lijkt langer te duren bij koude motor, ook is het vermogen nu ver te zoeken, sommige zeggen dat dit komt doordat hij een soort veilige modus staat door het motorstoring lampje. Maar ik heb altijd al gevonden dat de 150 pk verte zoeken was.

De uitlaat borrelt ook als je flink gas geeft.

Overigens heb ik vorige week ook 1,5 liter olie er bij moeten gooien, en nu is het oliepijl nog altijd OK

ik moet hem nog uit laten lezen deze week, maar ik denk zelf aan:

- Kettingspanner (ratelen)
- Lambdasondes (uitlaat)
- Massavliegwiel (stotteren)

3 totaal verschillende zaken, maar is er iemand met ervaring met deze problemen, en zoja is er een directe oplossing.

Ik zou heel graag van jullie horen.

Met vriendelijke groet,

Nick

vdzaande

Geplaatst door vdzaande (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Er is bij dit soort motoren geen directe oplossing, deze motoren zijn dusdanig complex dat je moet beginnen met uitlezen. Het ratelen kan komen van de ketting spanner, zeker als hier nog een oud type in zit, als dit zo is dan moet deze direct vervangen worden door een nieuw type anders loop je kans dat de ketting verspringt of dat de geleiding kapot gaat met grote kans op ernstige motor schade.

Het uitlezen en een diagnose laten stellen zou ik bij een BMW specialist laten doen.

gr Martin

vdzaande (0), 10 jaar geleden

Martin,

Bedankt voor de reactie, kan het ook zo zijn dat deze ernstige motorschade al is, omdat die ook zoemt en vermogen kwijt is.

ik kan zaterdag pas uit laten lezen, dan hoop ik inderdaad meer te weten en hopen dat de kostenpost mee valt, maar dat zal wel niet , al kost een kettingspanner een kleine € 30 maar er zullen wel wat uren arbeid in gaan zitten natuurlijk

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Denk niet dat je nu al motor schade hebt, het niet hebben van vermogen kan in de timing zitten of in een valvetronic motor die het niet doet of in de valvetronic sensor die niet goed functioneerd (Is ook een verbeterde uitvoering van)

Het vervangen van de kettingspanner is nog geen 10 minuten werk, daarom is het ook raar dat er nog zoveel van deze auto's rond rijden met een oud type ketting spanner.

gr Martin

vdzaande (0), 10 jaar geleden

Ik moet zeggen Martin, je geeft me weer een beetje een goed gevoel, ik hoop nu echt dat het alleen de kettingspanner is.

ik zat te denken dat het me een 7 á 8 honderd euro zou gaan kosten.

Maar ik weet wat je gaat zeggen: ga eerst maar eens uit lezen ;), dus ik ga mijn best doen om dat zo snel mogelijk te doen, ik hou je op de hoogte.

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Dan hebben we het wel alleen over het ratelen, er kan nog meer kapot zijn, en dat zijn wel prijzige reparaties.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.