BMW 5-Serie: Bmw 520 e34 loopt warm en koude kachel.

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 6 cil

Goedenavond,


Gister heb ik een bmw e34 520i gekocht uit 93.
Bij aankomst bij de verkoper wou de kachel al niet warm worden, en die heeft toen de radiateur gevuld met water?
Vervolgens een paar keer goed gas gegeven en jaa hoor hij werd warm.
Na ongeveer 130 km goed te hebben gereden en normaal op bedrijfstemp heb ik het zelfde probleem plus dat de temp oploopt tot in het rode vlak.

Auto is een automaat rijdt verder 110%


Alvast bedankt voor de hulp,


Ronald.

ronald10426

Geplaatst door ronald10426 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

54 Reacties

Santa (0), 14 jaar geleden

Op 01 januari gekocht...?
Stomme vraag misschien maar waarom koop je nou zo'n auto?
De verkoper heeft ongetwijfeld gezegd dat het maar een "kleinigheid" is.
Waarom heeft hij die kleinigheid dan niet meteen verholpen....?

Hoe lijkt het met je koelvloeistof?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat eens met een CO snuffelaar controleren of er geen uitlaatgassen in het koelsysteem zitten..

Kans is groot dat het probleem aan de koppakking / kop ligt, met een beetje geluk de waterpomp. ( schoepen los van as )

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Omdat de auto verder in zeer goede staat was daarom heb ik hem gekocht.
De verkoper moest er ook vanaf..!

Reeds nieuwe waterpomp opgekomen.

Vanmiddag nog een goed gekeken, Hij blaast stoom weg bij zwarte grote bogen van de motor weet niet hoe dit onderdeel heet die aan de luchtmassameter zit.
Niet bij alle bogen maar bij de eerste dichts bij de radiateur,
Vandaag dan ook water bij gegooid zo`n 4 liter auto koelt perfect en rijdt heerlijk alleen kachel nog steeds koud.

Kan het zijn dat 1 van die pakkingen van die boog lek is of zitten daar geen pakkingen?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja ik weet waarom de verkoper de auto zo snel mogelijk weg wou doen, omdat hij deze problemen heeft, de kosten voor reparatie zouden wel te hoog zijn geworden en dan gaat hij de deur uit.

Welke boog bedoel je uberhaupt ?? Bedoel je, daar waar de slang op de radiateur zit ? Tussen die geribbelde slang van LMM - Gasklep stroomt geen koelvloeistof!

Heb je er een foto van ?

4 liter bijgevuld, dat is bijna de helft van het hele koelsysteem!!

Heb je hem wel ontlucht en zo ja, hoe dat dan ?

Bouwt hij ook flink druk op in het koelsysteem ? Kan duiden op lucht in koelsysteem - kop - koppakking.

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Verkoper Waar ik hem van gekocht heb zei ook dat die nog ontlucht moest worden, maar dat die dat zelf niet goed voor elkaar kreeg omdat dit een precies klusje is.?
Ik snap je waarom je dit zegt maar dit is niet aan de orde, kop op pakkingen zijn goed..
Verkoper had Financiële problemen alles stond daar te koop zeg maar.

Die 6 grote zwarte bogen boven op de motor., voorste blaast stoom uit als de motor warm wordt.
Waterpomp is vervangen door een nieuwe plus nieuwe riemen.
Nu is er ook niks aan de hand alleen kachel wordt niet warm en hij zal langzamerhand leeglopen waardoor de motor ook weer warmer zal worden.

ik zal een foto maken anders,


Groet.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ronald

Die 6 zwarte bogen is je inlaatspruitstuk, daar kan hij geen koelvloeistof lekken, misschien ergens eronder of ernaast ? Misschien kun je een exacte locatie aangeven, onder die inlaat zitten ook nog een paar sensors, en koelwaterslangen, misschien dat één van deze lekt ??? Kijk eens goed onder het inlaatspruitstuk, als je langs het oliefilter afkijkt zou je ze kunnen zien.

Ontluchten kan wel vaker wat problemen geven bij zo'n 6 cilinder, zet de verwarming binnen eens op warm, laat de motor lopen en draai het ontluchtings schroefje open, net zo lang dat er alleen maar koelvloeistof uitkomt, houd wel even het peil in de gaten en vul zonodig bij, lukt het ontluchten niet goed ? Geef dan eens een paar keer kort achter elkaar flink gas, vaker helpt het als je de voorkant van de auto omhoog zet, maar dat heb ik zelf nog niet hoeven doen op die manier.

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Alvast bedank voor de vele nuttige info!!

Omhoog zetten zal niet lukken , 10 cm sneeuw..:)

ik zal dit eens proberen, net ff gekeken naar me slangen op me radiator voelt net als er niks door heen stroom als die warm is.
Temp is dan wel normaal en goed.
Maar er zit water in me koelsysteem geen koelvloeistof.
ik zal dit zo ff proberen.



hoe voeg ik foto`s toe ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Niks te danken!

Zou er zo snel mogelijk koelvloeistof ingooien, het water bevriest en zeker met deze temperaturen, voor het dalijk meer schade met zich mee brengt.

Foto's kun je uploaden via : http://imageshack.us/ en dan even de link kopieeren bij : hotlink voor forums (1)

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

bedankt...


Ik heb besloten om het water uit me systeem te halen..

Nu draai ik onderaan me radiateur een blauwdopje van de afgiet los en komt er maar een halve liter uit ofzo?

Moet er niet meer uit komen of zit de rest in me blok?

Hoe krijg ik dit eruit ?

Hoeveel koelvloeistof moet erin ?

Wat een vragen maar wil niets stuk hebben dus wil graag vandaag ff klaar hebben :)


Groeten

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

Boel zal wel bevroren zijn....... Mits er echt water in zit........ Mag natuurlijk nooit vooral met deze vorst.... (Lelystad al min 5 nu)

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

http://img509.imageshack.us/img509/1428/...


eerste daar lekt die .. of eronders zoals eerder gezegt bij 1 van slangen

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je ook de dop van de koelvloeistof even los gedraait ? Anders kan het zijn dat niet alles wegloopt, een halve liter is wel zeer weinig, ook kun je even de onderste slang van de radiateur los halen, je krijgt nooit je koelsysteem 100% leeg, maar wel het grootste gedeelte.

Als ik me niet vegis zit onder het uitlaatspruitstuk een bout, voor het water in de motor eruit te laten, ongeveer halverwege.

Er gaat +/- 10 Liter koelvloeistof in het systeem..

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

hij koelt wel perfect... en loopt goed.. alleen komt echt niet meer uit.. als ik in de slangen knijp dan sputtert hij wat meer niet .

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kun je ook aangeven op de foto waar hij lekte ? Het kan ook van onder het gasklephuis komen, daar lopen 2 koelvloeistof slangen naartoe..

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Precies onder de eerste boog zeg maar ....

Ik hoor gisis en zie stoom maar waar precies ik heb goed gekeken maar kan niet zien waar het vandaan komt .. maar daar zitten wel een x aantal slangen..
Die bout kan ik niet vinden..!

Is het verstandig om er koelvloeistof in te gooien nu ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Precies onder de boog, maar waar ? bij de inlaat zelf ? bij de sensoren of slangen op de kop ? Tussen kop en onderblok ? als je stoom ziet, zul je toch ook wel zien waar deze vandaan komt..

Je kan de motor eens laten lopen, wellicht dat er dan nog iets uitkomt..Het grootste gedeelte van het water moet er wel uit.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vul hem nog eens met water en kijk hoeveel je erbij kan gooien, dan heb je een indicatie, en laat het koelsysteem erna leeg, en vul het met koelvloeistof.

Die bout op het onderblok moet er zitten :

Zie hier :

[url=http://img503.imageshack.us/i/33680548.p...][img]http://img503.imageshack.us/img503/1678/...[/img][/url]

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

ik zal morgen de kappen er van af halen...
Misschien dat ik het dan beter kan zien waar het weg komt want ik zie echt alleen maar stoom.. maar me gevoel zegt bij de inlaat inderdaad...

Leeg halen zal ik morgen ook doen, radiateur is al leeg dus die kan niet knappen en slangen aan de radi zijn ook leeg.( ben buiten bezig zonder licht dus kan nu niets)
Vanmiddag wel even geprobeerd te ontluchten kwam veel stoom uit moet het water er echt uit spuiten want het duurde wel heel lang.?

Verder bedankt stefan als jij er niet was!:)


Groetedn

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Samen komen we er wel uit..:)

Als er heel veel stoom uitkomt kan het betekenen dat er niet veel water meer inzat.

Ik zou morgenvroeg eerst even de radiateur vullen, dop erop draaien en motor even laten lopen, en blijf even kijken waar de stoom uitkomt zodat je zeker weet wat het is, erna zou ik eerst die lekkage verhelpen, en dan pas alles vullen met koelvloeistof, als je nu eerst koelvloeistof vult zonder het lek te verhelpen, krijg je hem niet ontlucht en werkt het tegen.

Je kan enkel eens het kleine plastic kapje losdraaien ( 2 x M6 boutjes ) boven de injectoren om misschien meer van de lekkage te zien, onder de grote afdekplaat met BMW erop zitten alleen je bobine's. Controleer ook even of hij niet tussen het thermostaathuis of bij de waterpomp de stoom eruit drukt.

Voor de aftap plug op het blok, zou je eens onder de auto kunnen kijken als je hem zo niet 1 2 3 vind, maar om met deze temperaturen op de grond te liggen is ook geen pretje..

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou toch echt even proberen die bout er aan de zijkant uit te halen als er echt alleen water in het blok zit. Met de weersverwachting hier die voorspeld dat het kouder als -10 kan worden heb je straks je vriesdoppen eruit liggen.
Ik denk dat je thermostaathuis lek is. dan spuit het wel vaker onder het inlaatspruitstuk door.
Als je hem ontlucht moet je hem eerst volgooien zonder dat de motor draait anders word hij al te heet voordat je aan het ontluchten toekomt. Kan wel ff duren voordat er water uit het onluchtingsgat komt. Gewoon langzaam doorgeiten tot er water uit komt. Dan pas de motor starten en af en toe de ontluchtingsschroef losdraaien onder tussen gewoon koelvloeistof in het tankje blijven gieten totdat er geen lucht meer uit de ontluchting komt.
Dan zorgen dat de thermostaat open gaat en weer opnieuw ontluchten.

Als dit niet lukt is waarschijnlijk de kop al lek.

gr Martin

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Nou morgenvroeg heel vroeg opstaan en de hele dag bezig.

Ik zal hem dus eerst gaan vullen laten lopen en het kapje eraf halen..

Kijken waar het lek zit en zo nodig herstellen.
Daarna zal ik naar de bout kijken om het water uit het blok te krijgen.

Kan me niet voorstellen dat de kop lek is , normale rook niet wit en niet overdreven veel.. water borrelt niet bij gas geven in radiateur. .



Laatste waar zit het thermostaatshuis en waterpomp?


groeten

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De thermostaat vind je, daar waar de bovenste en onderste radiateurslang heen loopt, in dat alu huis.

De waterpomp zit achter de visco koppeling, als je deze eraf haalt, komt de poulie waar de multieriem overheen loopt, deze ook verwijderen en dan zie je de waterpomp zitten, deze zit met 4 boutjes vast.

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Er hoeft echt niet altijd witte rook uit de uitlaat te komen bij een lekke kop. En borrelen hoeft ie ook niet. Ik denk dat je thermostaat zowieso niet
open gaat omdat ie snel begint te stomen. Dit kan door een kapotte thermostaat komen of omdat de motor nooit goed is ontlucht.
Als een motor al zo vaak zo heet is geweest is de kans op een lekke kop erg groot. Ik zou nu alsnog het water uit het blok proberen te krijgen.
Als het in het blok bevriest ben je verder van huis.

gr Martin

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

nou ja hij is 3 keer heet geweest vaker niet en niet tot vol in het rode.

het is hier -8 achter huis ik verrek als ik er nu onder ga ik hangen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bij mij was het toen jammer genoeg de eerste keer raak, 1 keer goed warm gelopen tot in het rood en tjakka..De kop gescheurt..E36 325i M50

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

hoe merk je dat dan ?? doet niets meer dan ofzo?

Gewoon nieuwsgierigheid hoor..:)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een beetje jou symptomen..

Motor werd warm, geen warme lucht meer binnen blazen, niet ontlucht krijgen, slangen van radiateur word hard vrij hard van de druk, etc..

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Als er stoom uit komt is ie echt heet geweest dan hoeft het metertje helemaal niet helemaal in het rood te komen. 1 van de meest voorkomende symptomen zijn dat de kachel koud blijft, omdat de kachel meestal het hoogste punt in het koelsysteem is.

gr Martin

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

druk op de slangen ik heb helemaal geen druk op de slangen?


En de stoom komt ook al als die gewoon warm is zeg maar... als die gewoon goed rijd en koelt. alleen dan stoomt die wel
Dat stoom is een lekkage ergens.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En door die stoom die je nu van buiten onder de kap ziet, dus de lekkage eigenlijk, bouwt hij ook geen druk op in het systeem, omdat deze nu ontsnapt.

Laten we gewoon even bij het begin beginnen,

Zoals ik al zei, eerst even de lekkage opsporen, deze verhelpen, water aflaten, vullen met koelvloeistof, en even goed ontluchten, en kijk wat hij dan doet.

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja die stoom komt omdat de motor intern wel heel erg heet word
Zoals Stefan zei. Eerst de lekkage verhelpen dan verder kijken.

gr Martin

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

ik heb de lekkage gevonden... er zitten drie slangen onder het inlaatspruitstuk aan de cilinderkop denk ik.de eerste spuit stoom langs de zijkanten, precies onder de eerste boog van het inlaatspruitstuk.

beste omschrijving: er zit een klipje aan en een vierkant blokje die loop uit naar een klein slangetje/kabeltje???

Bij 90 gr begint die het er uit te spuiten, net zo lang tot het water op is en dan loopt de temp op.


Weet iemand welk aansluiting dit is en wat die doet.?


Alvast bedankt weer voor de hulp


Gr.Ronald.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ronald

Wat je nu omschrijft doet me denken aan de slang van de carterventilatie..

Dat zwart plastic blokje zit op het kleppendeksel en kun je er zo uittrekken, dikke slang loopt naar de geribbelde slang tussen LMM en gasklephuis, het kleine slangetje eronder loopt naar de aansluiting die midden onder het inlaatspruitstuk zit, daar waar ook de slang van de stappenmotor naartoe loopt.

Maar kan me niet voorstellen dat daar stoom uitkomt!

Zou je eens een foto ervan kunnen maken, en dan met een pijltje aangeven welke slang je bedoelt ?

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

dit is hem denk ik!
http://img33.imageshack.us/img33/5871/mo...

ff een andere foto gebruikt


en beetje om de richting aan te wijzen bij me motor.

http://img696.imageshack.us/img696/3824/...




gr

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

heb nu ook de motor leeg zit geen water meer in.. voor zover als ik het eruit kan krijgen dan ..


Op de afbeeldingen heb ik zo goed mogelijk aangewezen waar de lekkage zit ..
Kan ik dit vervangen en eventuele kosten?


Gr Ronald.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Op de eerste foto heb je de sensor omcirkeld, als deze lekt, draai hem eruit en vernieuw het koperen ringetje.

Lekt hij aan de slang zelf ? Knip hem door op de plaats waar hij lekt en zet er een stukje pijp tussen.

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Daar komt inderdaad de lek vandaan... hoe krijg ik dat ding eruit :P kom er haast niet bij met me handen laat staan gereedschap?

en er zit zo`n klipt op hoe werkt die ?

Dit is een kleinigheidje ?


Stefan bedankt,

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

heb hem er al uit .. kan meer dan ik dacht :)

het ringetje wat er achter zat pleurde met ergens onder me blok toen ik hem wou pakken..

Ga nu ff naar de bmw garage nieuwe halen.

nadat vervangen te hebben kan ik weer gewoon koelvloeistof vullen? ong 10 liter.


?

Gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Klopt Ronald..

Zo'n ringetje is bij elke automaterialenzaak te koop, neem voor de zekerheid even de sensor mee,

Bij de dealer verkopen ze je liever een hele sensor dan een los ringetje ..:)

Hou ons op de hoogte..

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

nieuwe update nieuwe ring gehaald onderdeel terug geplaatst..

Lijkt goed, alleen ik kan hem niet goed vast genoeg draaien komt nog steeds beetje lucht vandaan als ik in de slangen knijp..

iemand een idee hoe ik hem vaster krijg?


maar tot nu toe lijkt dit de oplossing en het kan ook niet anders , Heb het systeem al wel weer gevuld ging ongeveer 9 liter in.

EN DIT KEER MET KOELVLOEISTOF GEEN WATER ZOALS DE VORIGE EIGENAAR.!:p

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je het goede ( juiste maat ) ringetje gebruikt ?

De sensor niet te vast draaien! Gewoon vast draaien met de hand, en eventueel met een pijp sleutel iets na draaien, dan moet het goed zijn, vast = vast..

Maar als hij nog steeds lekt tussen sensor en kop, kan het me haast niet voorstellen, maar zag je niks vreemds aan de schroefdraad toen je de sensor eruit had ? Haarscheurtje o.i.d. ?

Als sensor en afdichting goed zijn mag hij absoluut niet lekken.

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

nog een geprobeerd en lekt niet meer...


MAaaaaaarrrr tot mijn grote verbazing knijp ik voor een check nog eens in de slangen en jaa ik hoorde ssssssssstt..

Blijkt dat de slang eronder ook een scheur in zit ??

Maar die slang wil ik er wel afhalen maar die verloopt in een rare splitsing? hoe maak ik dat los?
kan die wel appart worden vervangen


Groet

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De slang kun je los vervangen, tenminste, de gehele slang, wat een stuk goedkoper zal zijn is wat ik eerst ook al aangaf, knip de slang door daar waar hij lekt, meet even de binnendiameter van de slang en zoek een pijpje, verbind zo de slang weer met elkaar.

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

okee ik zal het proberen ..


Hij is direct bij de aansluiting gescheurd. dus klein stukje hoeft er maar af dan, wat voor pijpje gebruik jij dan.??

Had net iemand gebeld voor zo`n splitsing compleet 130 euro incl instal is dat duur?

Probeer het eerst zelf ,

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zie op de foto nr 6.

Die zul je wel bedoelen, ik schat dat een nieuwe slang een euro of 50 kost,

Als het goed is loopt deze slang van de motor naar : Onderkant radiateur, gasklephuis, kachelkraan.

[url=http://img37.imageshack.us/i/76426840.pn...][img]http://img37.imageshack.us/img37/6559/76...[/img][/url]

Als hij in het begin kapot is waar de klem zit, kun je er een klein stukje af halen en hem er verder overheen schuiven, een klein beetje speling heb je wel maar niet veel.

Succes..

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Klopt precies.

Net na de verdikking waar 7 staat is die gescheurd.

Hartstikke goed weer !

maar ik kan die ook wel vervangen zonder het inlaat stuk eraf te halen toch?


Gr

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat zal niet meevallen denk ik. Maar je zult hem waarschijnlijk wel moeten vervangen als ie direct na de verdikking gescheurt is want dan pas het restant niet meer op de aansluiting op de motor. Ik zou proberen een nood oplossing te bedenken zodat je erachter kunt komen of er niet meer schade is.

gr Martin

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

hoe bedoel je meer schade ?

Er is verder niets aan de hand

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Martin bedoelt met meer schade, de kop of koppakking omdat hij flinkt stoomt, en niet eerst onnodig geld uit te geven ( nood oplossing = slang repareren )

Je krijgt indien je dat wilt, ook de slang eraf zonder de inlaat eraf te halen.

Verder hoop ik dat het alleen dit betreft en na het lek de boel weer werkt zoals het hoort, maar stil in mijn achterhoofd denk ik toch aan de kop of koppakking ( Martin waarschijnlijk ook )

Ik hoop het niet voor je, maar het kan zijn dat als je het lek gerepareerd hebt, hij dan wel druk gaat opbouwen omdat het systeem dan gesloten is.

Repareer eerst maar even de slang, en dan kijken we verder..

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Ik snap hem,

heb de bmw weg gebracht .. wil geen schade aanbrengen.
die man gaat ook eerst met een kopppelstukje kijken en als het goed is vervangt hij de boel.
Ook ff ontluchten enz.. dus ook wel makkelijk heb ik tenminste kachel..


Tot zover heb ik me prima kunnen redden maar dit laat ik wel ff doen ook met dat ontluchten enz.. je moet weten waar je grens ligt.
Hij is morgen klaar dus laat het nog wel even weten..


Iedereen bedankt voor de hulp,


Gr.Ronald.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik ben benieuwt Ronald..

En inderdaad, als het je teveel word of niet meer weet wat je doet, doe je er verstandig aan om hem even weg te brengen.

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

Nouuuu net de monteur gebeld.. (werkt al zo`n 35 jaar als bmw monteur) kan hem zo ophalen met warme kachel zei die :D:D:D

Zat een grote luchtbel in het systeem en de slangen waren vergaart.. waardoor die zelfs op meerdere plekken lucht pakte.


Super blij zal ik straks terug sturen.

Iedereeen harstikke bedankt,


GR,Ronald.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan is het gelukkig nog allemaal meegevallen!

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

ronald10426 (0), 14 jaar geleden

jij ook bedankt voor alle hulp......


!!!!


Lekker fijn nog ff een stukje omgereden..:)


Groeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.