Ik heb een Bmw e39 520i uit 1997 (handgeschakeld) met het volgende probleem.
Als de auto koud is(echt koud koud) en ik start de motor, loopt deze alsof ie op 5 cilinders wankelt(stekkers op de bougie losgehaalt tijdens het lopen, dit maakt geen verschil). Dit is echter alleen bij een totaal-koude motor. Tevens is het dan zo, dat als ik met iets teveel gas wegrijd, en de koppeling ineens intrap, de motor uitvalt. Deze start dan lastig, enkel als ik tijdens het starten gas bij geef start ie(niet goed voor de motor, dat weet ik). Of ik moet 30 sec wachten met het contact aan, dan start ie zonder gas bij te geven.
Als de motor op temperatuur komt(of 4min stationair heeft gedraaid) is het probleem verdwenen en is er niks aan de hand. De auto heeft 196.000km gelopen, en ik rijd er nu al 25.000km mee zo. Echter ben ik het nu wel zat.
Aan de computer geeft de motor geen storing niks(enkel het airbagmatje in de bijrijdersstoel).
Ik heb de volgende dingen al ondernomen;
Stappenmotor vervangen
LMM vervangen
Bougie's vervangen
Olie+oliefilter vervangen
Die multisensor onder het spruitstuk(4-polige aansluiting) vervangen
Gecontroleerd op valse lucht
Carterventilatie schoongemaakt
Gasklephuis schoongemaakt
Bobines doorgemeten(op weerstand, allemaal hetzelfde)
Nu denk ik aan de injectoren, brandstofpomp etc?
Ik weet dat er hier meerdere topics over zijn, echter is het bij die auto's ook als ze warm zijn. Bij mijn auto is het enkel met een KOUDE motor. Als de motor op temperatuur is rijd de auto als nieuw.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik kom er niet meer uit.
Mvg Ricardo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de auto ook al eens aan de computer gehad als het probleem zich voordoet? Dus met koude motor? Lijkt op een nokkenas sensor die moeilijk doet, is vaak temperatuur afhankelijk en heel vaak staat er geen foutcode van in de computer als hij het op dat moment gewoon doet.
gr Martin
Dat heb ik nog niet gedaan, kan ik wel eens proberen, moet ik even mijn monteur contacten of dit mogelijk is.
Nog meer suggesties?
11 jaar
Ook de krukassensor geeft soms koppijnproblemen, kun je lang naar zoeken als je niks kunt uitlezen.
11 jaar
Zojuist voor het starten van de auto, de nokkenassensor opgewarmd met een fòhn, dit gaf geen verschil met het starten normaal.
11 jaar
Ik blijf toch denken aan de krukassensor,lees mijn topic er maar op na.
11 jaar
Hallo Ricardo,
Ik heb met mijn E39 exact hetzelfde en ik rijd er ook al sinds 2009 mee. Heel af en toe komt 't bij mij voor en ik start dan inderdaad opnieuw en het probleem is dan verdwenen. Meerdere keren bij de dealer hiervoor geweest, maar niets kunnen ontdekken. Het is lastig te ontdekken, want het probleem komt soms voor en uitegrekend dat ie 4 keren bij de dealer heeft gestaan met een koude start, had ie geen start problemen.
Ik hou deze topic met nieuwgierigheid in de gaten!
11 jaar
Koud uitlezen zal wel een storing geven bijv. uitval van cilinder 3.
Je kan dan bobines wisselen kijken of de fout meeverhuist.
Zo niet kan je ook in koude toestand met een stethoscoop een voor een de verstuivers beluisteren of ze tikken.
Lijkt toch heel erg veel op een probleem met je Vanos, heb zo de symptomen eens terug gelezen en die komen heel erg overeen met lekkage langs de afdichtingen in de Vanos. Hier zijn setjes voor te koop om deze weer te repareren.
gr Martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar