BMW 5-Serie: BMW 520i (E34, MY90), remindicator gaat niet uit ?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc

Hallo allemaal,

Gisteren een BMW 510i van 1990 binnengekregen.
Als ik me niet vergis gaat het dan om een E34 ?

Klacht: remindicator blijft branden (rood; cirkeltje met 5 blokjes erond).
(Achtergrond info: de klant heeft vanwege een defect instrument, deze vervangen door een occasie; sindsdien zou het lampje branden).

Ik heb uitgevoerd:

0. Originele handleiding gezocht, maar jammer genoeg niet meer beschikbaar.

1. Achterste remblokjes vervangen (waren idd versleten). Aangezien er bij de nieuwe blokjes geen kabeltjes zaten heb ik deze weggelaten. => remindicator brandt nog steeds.

2. remvloeistofvlotter losgedraaid en manueel ingeduwd => remindicator brandt nog steeds.

3. Stekker van remvloeistofvlotter losgemaakt en brug gelegd (voertuigzijde natuurlijk) =>remindicator brandt nog.

4. Handrem opgetrokken, en gezien dat er een andere indicator gaat branden. Heeft er dus waarschijnlijk(?) niks mee te maken.

5. Motor gestart en rem ingeduwd voor +- 30sec. => remindicator brandt nog steeds.

6. Batterij losgekoppelt voor +- 30sec. => remindicator brandt nog steeds.

7. Autodata doorgelezen => geen info over remindicator/ geen schema's.

8. Kluwer prog. => geen info over remindicator / op schema's geen indicator terug te vinden.

Als je het begin van m'n uitleg niet bent vergeten, zou je nu (net als mij) moeten denken dat het iets te maken heeft met het vervangen van het instrument. Maar ik weet nog steeds niet wat deze indicator nu eigenlijk betekend.

Mijn vragen:

1. Wat betekend dit waarschuwingslampje ?
2. Heeft er iemand de correcte schema's ?
3. Hoe krijg ik het indicatortje uit?

mvg,
Steven


[url=http://img195.imageshack.us/i/cimg3203v....][img]http://img195.imageshack.us/img195/4434/...[/img][/url]


[url=http://img268.imageshack.us/i/cimg3204.j...][img]http://img268.imageshack.us/img268/9085/...[/img][/url]

Y20dth-2002

Geplaatst door Y20dth-2002 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat lampje is van de remslijtindicator...bij het vervangen van de blokken ook de kabels mee vervangen.

Remvloeistof peil is een ander lampje,deze heeft een uitroepteken erin staan, en die ertussen in is van de handrem.

Als het lampje eerst niet heeft gebrand,zou je zeggen dat het aan het instrumentenpaneel moet liggen..

Gr Stefan

Y20dth-2002 (0) PRO, 14 jaar geleden

Een remslijtage-indicator gaat branden wanneer een van de kabeltjes aan de remblokken tegen de schijven (massa) komt.
Aangezien ik deze kabeltjes via de stekker thv de remblokken heb verwijderd, kunnen ze absoluut niet meer tegen de massa komen, en kunnen ze toch ook absoluut niet meer branden?

Hoe kan dan het vervangen van deze kabeltjes (die er op dit moment dus niet meer zijn), dan de oplossing brengen?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja en niet bij elke auto werkt het doorverbinden..

Test met de oude km teller unit eens,als hij dan uit is,en je de kabel aan de massa legt,kom je er snel achter!

Harald4118 (0), 14 jaar geleden

Komt meer voor bij BMW.

Dit is een probleem in de tellerunit. Ik heb 2 oudere BMW's en die hebben beiden ook dit probleem.

Lampje verwijderen is goedkoopste oplossing, zeker omdat je toch blokken hebt gemonteerd die deze funktie niet ondertsteunen.

Y20dth-2002 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij nadere inspectie van de remslijtage-indicatoren, heb ik vastgesteld dat deze normaal gesloten zijn (zie foto's).
Hieruit volgt, dat bij contact met de remschijf, de kring wordt verbroken.
Het waarschuwingslampje gaat dus aan bij ONDERBREKING, en niet (zoals bij zovele anderen, bij contact met massa).

Vervolgens heb ik de remslijtage-indicator linksvooraan gecontroleerd (er zitten er maar 2 op deze wagen, linksvooraan en rechsachteraan), en vastgesteld dat daar geen kabeltjes meer zaten.
Dt was de oorzaak van het oplichten van het waarschuwingslampje.

Had ik een schema gehad, dan had ik dit natuurlijk veel eerder gezien (en de kabeltjes gelijk mee besteld)....

[url=http://img268.imageshack.us/i/cimg3204.j...][img]http://img268.imageshack.us/img268/9085/...[/img][/url]

[url=http://img194.imageshack.us/i/cimg3207a....][img]http://img194.imageshack.us/img194/2465/...[/img][/url]


[url=http://img7.imageshack.us/i/cimg3208.jpg...][img]http://img7.imageshack.us/img7/8710/cimg...[/img][/url]

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zo zie je maar weer,

Met een nieuwe kabel zal het lampje ook wel niet meer branden,en werkt alles zoals het hoort.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.