👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hoi,
Ik heb het volgende probleem met mijn auto, een 530 D automaat met 235.000km. Auto trilt tijdens het rijden bij lagere snelheden (schudden/waggelen) maar vooral zo rond de 100 - 120 km/h in de stoel en in het stuur. Ook trilt de auto bij het remmen tussen 100 en 120 km/h met eerdere schrijven ook bij lagere snelheden.
Het probleem is begonnen na nieuwe schrijven en blokken voor, auto trilt dan alleen bij het remmen. Remschrijven voor zijn in totaal 6 x vervangen en 1 keer afgedraaid aan de auto. Schrijven die afgedraaid zijn waren duidelijk krom, na afdraaien nog steeds trillen. Tussendoor zijn ook de reactiearm rubbers voor vervangen.
Vervolgens achteras rubbers vervangen sindsdien trilt de auto ook bij het rijden. Vooral schudden/trillen stoelen. Volgens bijrijders was rechtsachter duidelijk een erger trillen/ hobbelen en een geluid als van rijden over wegmakering dan linksachter. Daarop heb ik zelf de rechter aandrijfas vervangen (gebruikt) en wiellager gecontroleerd. Trillen en geluid is op de achterbank nu minimaal maar voorin is het trillen nog steeds aanwezig als voorheen.
Banden zijn ook al vervangen, door nieuwe Michelins en staan op de orginele 17 inch velgen. Ook andere velg / band combinaties geprobeerd. Niets helpt. Diverse garages al bezocht en niemand kan / durft een duidelijk probleem aan te wijzen. Verdacht zijn nu de lange as (cardanas) of koppelomvormer automaat. Koppelomvormer twijfel ik aan want als ik de auto tijdens rijden naar Neutraal schakel blijft de trilling aanwezig. Ik heb mijn BMW specialist gewezen op een document van bmw waarin vermeld word over automaatproblemen hierkomt het op neer dat de automaat opnieuw moet worden geprogameerd wegens klachten van trillen (bmw noemt het wasbord effect??) en of brommen bij 100 - 130 km/h in voornamelijk 5e versnelling. Mijn garage denkt niet dat dit de oplossing is.
Nu vraag ik mij af kan een probleem in de aandrijflijn trilling veroorrzaken in het stuur en bij het remmen of zijn dit 2 apparte problemen? En verbaas ik mij over de problemen die zijn onstaan na het vervangen van de silentblocks achter, duid op dat deze zwaar versleten zijn. Deze reparatie is nogmaals nagekeken maar zij konden geen fouten ontdekken. Verder trekt de auto iets naar rechts, voornamelijk als hij trilt ondanks uitlijning na vervangen van de rubbers. Maar bij hooogst illegalen snelheden is er weer niets aan de hand.
Is er hier iemand die misschien een antwoord heeft op mijn probleem want ondertussen heb ik in 2 maanden tijd duizenden euros uitgegeven maar problemen nemen alleen maar toe.
Met vriendelijke groet,
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
schijven afdraaien is nog nooit een goede oplossing geweest zelfs niet als ze nog op de wagen zitten (draaien is een precisie werkje en dat gebeurd zo maar niet in 123) dit gezegd zijnde ; zijn rubbers draagarmen voorkant nog goed en zijn de stuurkogels ok?
Afdraaien was ook niet 1 2 3 gebeurd, garage was enkele uurtjes bezig welke een specialist uit duitsland had laten komen. Daarna Zimmermann schrijf eronder nu enkel trillen met 100/120 bij stevig remmen.
Draagarmrubbers van de voorste draagarmen zijn vervangen. De overige kogels / rubbers zijn goed bevonden door garage en later nogmaals bij een BMW specialist welke de rubbers vervangen heeft, naar zeggen met orginele onderdelen.
MVG
Marcel
15 jaar
kan zijn dat jou tussenas lager versleten is en die automaat heeft dat probleem inderdaad moet opnieuw gereset worden
15 jaar
Ga dan toch maar even verzoeken om de automaat te resetten. Zou een goed revisie bedrijf dit ook kunnen, of moet dit speciaal met bmw software?
Verder vraag ik me dan nog steeds af kan dit trillen van de aandrijving ook trillen met remmen in de vooras veroorzaken?
15 jaar
had de auto dit ook al toen je hem aangeschaft had of later pas weet je de historie van de auto
ik bedoel heeft ie schade gehad kan zijn dat ze niet goed op de richtbank hebben gehad dit vraag ik omdat je alles vervangen hebt of goed is bevonden door specialisten wel bmw hoop ik heb zelfde probleem gehad met een e46 endat was een kromme tussenas en versleten tussenaslager en dit moet goed uit gelijnd zijn
15 jaar
Jij geeft aan het zelfde probleem te hebben, trilde jouw auto ook in het stuur en met remmen en is dit opgelost met het vernieuwen van de cardanas?
Ik rijd nu bijna 4 jaar in deze auto en heb hem gekocht en onderhouden bij een vrij bekende BMW specialist. Tot op heden nooit echt grote problemen gehad met de auto. Heb nu zelf 65000 km gereden met deze auto enkel een paar verstuivers en een keer de compressor van de luchtvering vervangen. Verder alleen onderhoud.
Her en der kun je, als je heel goed gaat zoeken, wel spuitdelen vinden maar ik zie geen aanwijzing van grote schades.
Eigenlijk is het de laatste 3000 km pas raak, het begint met een paar nieuwe blokken en schijven voor en de auto begint te trillen met remmen, dit was overigens de eerte keer dat de auto bij een andere garage in onderhoud ging. Bij mijn vaste garage zijn de rubbers vervangen en de auto gaat ook met het rijden trillen. Ondertussen nieuwe banden, turbo en flexibels op de auto. Ik denk als ik straks uitgetrild ben een nieuwe auto heb:-)
Na het vervangen van de rechter aandrijfas is de auto wel rustiger geworden in de achterkant. IK heb vandaag mijn broertje mee genomen, die ook eerder mee heeft gereden, deze zij ook dat de auto rustiger is. Hij vindt het nu wel meevallen ik vind het nog steeds niet zoals het was. Zeker met remmen slaat het stuur nog heen en weer. En bij het rijden trilt de auto ook nog.
Eerst volgende stap word automaat resetten en het lager van de cardanas bekijken mocht dit nog niets opleveren dan deze eventueel nog laten balanceren.
15 jaar
Even een update..
Ben net bij een transmissie specialist geweest deze vermoedt niet dat het aan de automaatbak ligt. Als er weer tijd is zal ik de cardanas en lagers grondig gaan inspecteren. Blijf natuurlijk openstaan voor nieuwe sugesties.
Mvg
Marcel
15 jaar
sorry voor late reactie maar ben net weer thuis
heb zelf niet dat probleem maar een kennis had het ben thuis in avond uren nogal eens met bmw,s aan het sleutelen
vandaar heb wel vaker onvindbare problemen kunnen oplossen door het tedoen en logisch nadenken en begin met vragen wat de auto doet
en dan er naar toe werken meestal kom ik er wel uit, en ik rij zelf al enkele jaren bmw
maar terug naar jouw auto de cardanas of tussenas alleen vervangen als deze krom zou zijn kan ook uit balans zijn en dat is te verhelpen
door special bedrijf te laten balanceren
is de auto ook uitgelijnd na vervanging van de draag arm rubbers soms kun je dat niet ongestrafd doen
15 jaar
Hoi Paulo,
Ik begrijp dat ook jij moet werken en niet ieder moment van de dag kan antwoorden.
Heb zelf ook wel enige sleutel ervaring. Maar de expertise om een half kapot ondedeel te herkennen is soms moeilijk. Maar ook de vakmannen kunnen bij mij niet zeggen of het wel of niet kapot is. Ik heb aan andere auto's van mij altijd zelf gesleuteld, deze auto bewust altijd laten onderhouden omdat het toch een stukje complexe techniek is waar een hoop alleen met een computer kan worden gedaan. Zelfs het verversen van remolie schrijft BMW het gebruik van de computer voor. Daarbij is de auto vrij groot dus zet ik deze niet even op bokjes in mij garage, maar gelukkig zijn er nu ook in Den Bosch bruggen te huur sinds deze maand.
Goed het probleem zelf, alle aanwijzingen gaan nu toch naar een defect lager of homokineet in een van de assen. meende net met rijden toch nog ergens iets te horen gieren/klapperen naast het geluid wat het differentieel zelf produceert.
Volgens de rekening is de auto uitgelijnd. Volgens het weggedrag niet, de auto trekt op tril snelheid naar rechts maar met illegalen snellheden rijdt de auto wel koersvast. Mijn garage zelf wil het zelfs in de schokdempers zoeken en dan met name in de lagering daarvan. Ivm met de trillende voorremmen. Ze zijn 100% zeker dat de rest van de ophanging OK is. Maar weer onder het mom we weten het niet zeker en als het niet helpt heb je toch nieuwe schokdempers. Ja ja en ook nog steeds een probleem en weer paar honderd euries armer.
Bedrijven die de as kunnen balanceren heb ik ook al even opgezocht. Zal hier eens kontakt mee gaan opnemen. Moet eerst tijd vinden om de as bloot te leggen en steunlager te bekijken. Achterste homokineet aan het diff vertoond geen speling maar ook dat is nog geen garantie dat hij kapot is.
Mvg
Marcel
15 jaar
Hoi
ik rij zelf een 520i E34 en had ook last van hevig getril tussen de 80 en 100 km per uur en met het remmen. Ik heb toen de bovenste draagarmen vervangen en sinds dien was het trillen weg ik weet niet als het bij een e39 ook zo werkt maar het is het kijken waard toch?
Greetz alex
15 jaar
Hoi Alex,
Bedankt voor het meedenken, id is dit bij de E39 ook een punt. Bij mij zijn daar al nieuwe rubbers ingezet. Fuseekogels waren nog goed daarom zijn de draagarmen niet totaal vervangen.
Mvg,
Marcel
15 jaar
Trillen bij het remmen:
Mijn E39 530D had hetzelfde probleem na vervanging van remschijven en remblokken voor.
Heb toen (2x) de remblokken-sets verwisseld (L <--> R); de remschijven daarbij op hun oorspronkelijke plaats houdend. Het idee hierachter is:
Als de voortrein eenmaal trilt, wordt de trilling 'vastgelegd' (a.h.w. een grammofoonplaat) in de remschijven (lichte concentrische groeven). Bij het remmen zorgen deze groeven voor het (nog) eerder optreden van de trilling. Als een remschijf gecombineerd wordt met een overbuur-remblokken-set, treedt deze versterking veel minder/ niet meer op. De draairichting, welke hierbij een rol speelt, is door de verwisseling immers veranderd.
Een tijdje rijden met verwisselde blokken doet de groeven weer verdwijnen, als de speling op cruciale onderdelen van de voortrein tenminste onder toelaatbare grenzen ligt ....
In mijn geval was na de 1e wissel de trilling direct een stuk minder, maar nog steeds voelbaar in het stuur. Pas na de 2e wissel (blokken dus weer op hun oorspronkelijke plaats), enkele weken daarna uitgevoerd, was de trilling compleet verdwenen.
Remblok-geleidingen + achterkant van remblokken invetten met kopervet (ook bij aanwezigheid van anti-shim plaatjes) en (scherpe) rand van blokken schuin vijlen helpt verder om het optreden van trillingen bij het remmen te voorkomen.
Trillen bij het rijden:
De eerste klacht bij mijn 530D, welke optradt in combinatie met een bonkend geluid bij het optrekken. Oorzaak: Te grote speling in de hardy-schijf.
De voorkant (naar bak gericht) van de cardan-as wordt gecentreerd met een busje in de uitgaande as van de versnellingsbak. Als hier een excentriciteit is ontstaan, kan dit de oorzaak zijn van de trilling bij het rijden (zonder remmen), naast verder op andere wijze opgelopen onbalans in de cardan-as.
15 jaar
Even een update..
Ik heb vandaag tijd gehad om onder de auto te kijken en heb samen met een monteur de cardanas bestudeerd. Steunlager is denk ik nog goed. De homokineet achter is geen speling op te bekennen wel veel vette aanslag op de tunnel. Wat heb ik wel ontdekt. Er zit enkele mm speling op de aandrijfflens van de bak, dit is een speling in de lengte richting.Gepaard met een minimaal vette aanslag op de tunnel ter hoogte van de flens. (keerring) Met deze speling zou ik eerder een bonk verwachten met optrekken en remmen dan een trilling. Hierover misschien iemand nog een (andere) mening?
ALs reactie op bevenstaand bericht. Ik heb zoiets al eens eerder gelezen, alleen werden daar de schrijven om gedraaid ipv de blokken. Alleen ik heb het trillen gelijk met nieuwe schijven voor, dus deze zijn dan nog niet gegroefd. Ik hou dit truckje wel even in mijn achterhoofd wil eerst even zeker zijn dat alles verder goed zit. Wil ook gaan proberen of het mogelijk is de slingering van naaf en schijf op te meten om ea uit te sluiten.
15 jaar
Vette aanslag bij de homokineet achter betekent dat deze zijn vet-vulling aan het verliezen is. Torx boutjes wel goed aangedraaid of pakking (aan differentieel-zijde) gescheurd ? Kan echter niet de oorzaak zijn van de trilling.
Een aandrijfflens hoort vast op zijn (spline-)aandrijfas te zitten.
Speling in omtreksrichting van de flens betekent ingelopen splines en gaat gepaard met een bonk bij het optrekken.
Speling in lengterichting van de aandrijfas betekent dat de flens niet goed is vastgezet.
Speling in radiale richting van de aandrijfas (en -flens) betekent een uitgelopen lager van de bak.
Alleen deze radiale speling kan een trilling in de cardanas veroorzaken.
Links met rechts wisselen van remschijven zal hetzelfde effect hebben als wisselen van de remblokken-sets.
Als de trilling bij nieuwe remschijven meteen na plaatsing optreedt, zit er ergens in de voortrein toch te veel speling. Reactie-arm rubbers had je echter al vervangen. Weet niet zeker of de onderkant van de veerpoot van een 5-serie een flexibele afsteuning heeft, net als bij een 3-serie.
Te grote speling op deze plek kan het beschreven gedrag veroorzaken.
Bij het monteren van (nieuwe) remschijven de aanlegvlakken van de naven goed schoonmaken (+ licht invetten) om te grote slag door de verontreiniging (+ roest, waardoor een remschijf in het extreme geval met pulley-trekker van de naaf gehaald moet worden !) te voorkomen.
15 jaar
Vandaag de cardanas los gemaakt om te kijken of de flens wel vastzit die zit vast en speling zit op de as die uit de bak komt. Heb het tussen lager gecentreerd en iets voorspanning in de rij richting gegeven. Ik denk dat als er nu andere in deze auto gaan rijden geen trilling zullen merken van achteruit.
Nu de remmen voor nog trillings vrij krijgen en de auto is weer perfect. De kogels nog eens na gelopen en op de voorste draagarm kun je ze iets bewegen dwz als je er een tang opzet kantelt de arm iets, maar verder geen beweging. Is dit kanteleen al teveel, of normaal zoals de garage zegt?
15 jaar
Bij het verdraaien van de voorste draagarm ben je het ophangrubber aan motor-zijde van de draagarm aan het vervormen. Dat moet met flinke weerstand gepaard gaan, anders heeft dit rubber teveel speling.
De kogel aan wielzijde van de draagarm moet uiteraard zonder weerstand kunnen bewegen. Teveel weerstand alhier valt te testen door met kunststof hamer op de draagarm te tikken, nabij de kogel.
Een (hoog)metalig geluid betekent teveel speling op het kogel-scharnier, met beschreven klacht tot gevolg.
15 jaar
Vandaag weer verder gegegaan met de remmen. Ik heb de slingering opgemeten en daaruit is gekomen dat de rechter voorschijf uit de maat is. Gemeten slingering is 0,11 mm dit is slechts 0,01 buiten de tolerantie. De overerige schijven zitten tussen de 0,03 mm achter en 0,04 mm links voor. Ik heb de naaf ook even gemeten op slingering rechtsvoor 0,05 en linksvoor 0,03. Ook gekeken wat er gebeurd na het omwisselen van de schijven links= rechts, dit werd niet beter. Na het verwijderen van het vet wat bij montage is gebruikt en terug monteren van de schijven heb ik rechtsvoor 0,10 mm en linksvoor is nu 0,05. Wat een beetje vet en / of een vuiltje al niet kan doen. Conclusie is dat rechter naaf toch iets krommer is en ga deze zeker even vervangen.
In reactie op het vorige bericht.
Ik heb nog niet met de hamer getikt naast de kogels, heb al mijn tijd in het meten gestoken en ben de kogels even vergeten, verder lijkt het mij moeilijk om een geluid te beoordelen, zeker als je niet weet hoe een goede kogel klinkt.
Mvg Marcel
15 jaar
Wiellager rechtsvoor vervangen geen trillen met remmen meer.
Helaas merkte ik wel weer een lichte trilling in de achterkant, had van de week al iets gemerkt. Het komt erop neer als de auto is uitgeveerd op de brug en ik ga daarna rijden zijn er geen trillingen in de achterkant, na verloop van tijd komt het weer terug. Het is echter nog niet zo erg als dat het enkele weken geleden was, maar duidelijk zit er ergens toch nog iets niet lekker.
Maar goed we zijn wel weer een stap verder gekomen vandaag!
Mvg
Marcel
15 jaar
Kogelscharnieren zonder speling klinken bij aanslaan met een kunststof hamer 'dof'; bij teveel speling hoor je een hoogmetalig geluid, t.g.v. op elkaar slaan van kogel en cup. Beweging forceren met een bandenlichter kan natuurlijk ook.
Normaal staat een voorwiellager onder lichte voorspanning; speling mag hierin niet optreden.
Was dit bij het oude lager wel het geval ?
Wat de laatste klacht betreft: Controleer eens of er (overmatige) speling zit tussen de scharnierbout/ bussen van beide reactiearmen achter.
15 jaar
Voor het geluid van de kogels is het mij nu duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
Speling op het wiellager was er niet (althans niet gemerkt) het was de slingering op de flens van 0,05 mm. Deze zit als geheel in het lager geperst, vandaar het lager vervangen. Tot nu toe remt de wagen weer strak op de vooras. En is dit probleem opgelost.
Ga me nu weer concetreren op de achteras zal alle draagarm rubbers en bussen controleren, maar ook de linker aandrijfas. De rechter had een probleem met de buitenste homokineet, die bleef af en toe hangen. Ik ga de linker ook even controleren of deze misschien niet het zelfde doet.
Nu zit ik ook gelijk met een vraag. De rechter aandrijfas heb ik vervangen met een gebruikte linksachter, nu krijjg ik van de ene monteur te horen dat het juist goed is om de assen tussen links en rechts te wisselen de ander zegt absoluut niet doen, de kogels zijn ingesleten op de draairichting en door de as om te draaien sloop je de as binnen de kortste keren. Zijn hier over nog meningen?
Mvg
Marcel
15 jaar
Verwisselen van de aandrijfassen moet geen probleem opleveren. Er ontstaan wel andere slijtplekken door het veranderde contact tussen kogels en kogelbanen.
Wel verstandig is, om de harmonica rubbers even los te halen en te controleren of de vetvulling (MoS2-vet) nog voldoende en niet uitgehard is.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar