Ik reed zojuist met mijn BMW 520i uit 2001, die ik pas net in mijn bezit heb en ongeveer een week geleden nog een grote onderhoudsbeurt + APK heeft gehad, over de autosnelweg (cruise control netjes op 120) toen ineens een geel motorlampje ging branden. Ik ben gelijk gestopt op een parkeerplaats en volgens het boekje heeft de auto te maken met:
"Deterioration of exhaust emission control values. Have the problem examined by BMW Service".
Nu moet ik zeggen dat ik het een weinig verhelderende foutmelding vind en vroeg mij af wat dit nu inhoudt? Kan ik er ook nog een (beperkt) aantal kilometers mee doorrijden? (Ik moet vanavond nl. nog naar huis rijden (+/- 125 km) en komende week gewoon naar mijn werk.......
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lampje kan voor meer dan 1000 redenen branden, eerst uitlezen. En dan kijken wat er aan de hand is ;)
Gekocht met of zonder garantie? Indien met probleem neerleggen bij de verkoper.
Ik heb de auto gekocht met 6 maanden bovag garantie, dus dat lijkt mij geen probleem. De verkoper zit alleen op een aardig afstandje rijden, maar ik zal maandag eens bellen.
Ik zal er maar vanuit gaan dat een paar extra kilometers met het brandende lampje geen grote problemen zal veroorzaken....
15 jaar
Het is heel vaak valse lucht bij deze motoren, kijk eens naar de luchtbalg tussen je luchtfilter en gasklep of een slangetje van de carterventilatie boven op je inlaatspruitstuk.
Nou, de auto is inmiddels uitgelezen (en de BC gereset) en het bleek een (eenmalige?) verhoogde uitlaatwaarde te zijn geweest (de garage heeft de uitlaatwaarden [opnieuw] gemeten en deze waren verder prima). Volgens de garage kon dat zijn veroorzaakt doordat de wagen (toen deze nog occasion was) soms verzet moet worden, de motor even draait en dan weer wordt uitgezet. Hierdoor zouden er roetdeeltjes ed. in delen van het motorsysteem blijven zitten die niet verbrand worden, waardoor de foutcode naar alle waarschijnlijkheid is veroorzaakt. Nu klinkt mij dit als een redelijk plausibele verklaring in de oren, ware het niet dat ik inmiddels +/- 850 km met de auto gereden heb sinds aanschaf, de garage nog met 'reiniger' in de weer is geweest, maar het lampje inmiddels (na +/- 45 km) alweer brandt.
Dat wordt weer terug naar de garage......
15 jaar
Bs-verhaal. Wederom uitlezen en dan actie ondernemen zoals repareren en/of vervangen van defecte onderdelen is de oplossing.
Kijk eens of je het foutcodenummer van ze kunt krijgen.
The story continues....
Inmiddels ben ik met de auto teruggeweest bij de garage en daar "constateerde" men dat de lambdasonde(s) stuk waren. Helaas ben ik vergeten naar de exacte foutcodes te vragen (maar ik krijg binnenkort een een herkansing). Er zijn twee sensoren vervangen omdat deze allebei stuk zouden zijn, dus ging ik tevreden weer naar huis, maar helaas ging het lampje na ongeveer 1,5 dag weer branden (na +/-175 km). De auto gaat komende week naar een BMW garage/service center in de hoop dat zij het 'probleem' wel kunnen vaststellen (en verhelpen natuurlijk!).
Zou het trouwens ook te maken kunnen hebben met een (net iets) te hoog oliepeil? Een collega van mij opperde dit en aangezien de kuren (zover ik weet) pas zijn begonnen nadat de auto een grote onderhoudsbeurt heeft gehad, heb ik het oliepeil zojuist bekeken, en de olie is inderdaad volledig tot aan max. gevuld.....
15 jaar
Nee hoor,dat oliepeil tot aan max is goed en mag en kan dat ook niet veroorzaken.
Gr Stefan
15 jaar
Olie mag tot aan het max-teken staan, daar is het ook voor.
De afspraak met de BMW service is door de verkoper gemaakt? Want het is en blijft natuurlijk garantie.
[quote=oldford]Olie mag tot aan het max-teken staan, daar is het ook voor.[/quote]
Mijn collega dacht alleen dat als het oliepeil net iets boven max. zou staan, er wellicht (overtollige) olie verbrand zou worden en zo de sensoren zou triggeren.... Maar goed, hij heeft er blijkbaar minder verstand van dan hij doet voorkomen :o)
[quote=oldford]De afspraak met de BMW service is door de verkoper gemaakt? Want het is en blijft natuurlijk garantie.[/quote]
Ik heb de verkoper gebeld en mondeling is afgesproken dat de auto nu naar een BMW Garage/Service gaat en dat de verkoper de kosten op zich neemt (garantie). Uiteraard heb ik dit ook via de e-mail bevestigd. De BMW garage dient in eerste instantie alléén de storingsmelding uit te lezen en mag verder geen werkzaamheden verrichten zonder afstemming met de verkoper....De afspraak is wel door mij zelf gemaakt en ik moet de rekening in eerste instantie ook betalen (een of ander verhaal met huisselectie en (intern) doorbelasten van de factuur binnen BMW wat hier dus niet opgaat), maar uiteindelijk betaalt de verkoper.
15 jaar
Met een beetje vertraging, maar toch nog even terugkoppeling: het bleek inderdaad veroorzaakt te worden door valse lucht. Er bleek een scheur te zitten in een of andere hoes (mijn excuses -> geen verstand van auto's) waardoor de auto volgens de garage op een te arm mengsel zou lopen -> sensoren -> lampje.
Kortom: heel wat uren werk gemaakt door de garage + lamdasondes vervangen en dat allemaal voor een onderdeel van minder dan 10,-.....
Foto:
[img]http://img132.imageshack.us/img132/9153/...[/img]
14 jaar
Hmmm dit is toch wel het eerste wat gecontroleerd zou moeten worden. Is ook nog het eenvoudigste ook nog.. Geen goede beurt van de garage.
gr Martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar