close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: BMW 523i E39 Motorstoring

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i

Hallo,

Aangezien een bekende van ons een uitleesapparaat heeft heb ik de foutcode kunnen achterhalen! De enigste foutcode is: P0601 ENGINE CONTROL MODULE CHECKSUM ERROR.

Even in het kort: Als de foutcode er in komt verschijnt op het display: MOTORNOTPROGRAMM en het DSC Lampje gaat branden. Als ik het contact afzet en weer aan is de fout soms weer weg.
Als de fout er in zit dan bevind de motor zich in een soort noodloop. Weinig vermogen en houd in en loopt onregelmatig.
Zodra de fout weer weg is loopt de motor weer perfect en vol vermogen!

Wie heeft hier enig idee van? Of wie heeft dit ook is meegemaakt?

Geplaatst door

MartijnSI (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Faulty Engine control Module (ECM)

ECM voert continu controle uit op het circuit en op zichzelf, wanneer er aan één of meerdere voorwaarden (cheksum) niet voldaan wordt dan wordt code P0601 geset. Aangezien de storing niet constant aanwezig is is de ECM niet als eerste de verdachte.

Mogelijke oorzaken:

Slechte aansluiting/connector ECM
Mogelijk sluiting of gedeeltelijke sluiting (aardfout) bekabeling
Slechte massa verbinding ECM/aangesloten sensoren
Te lage spanning van batterij of op aansluiting ECM aansluiting (eerste item)

Valkuil: Als eerste een ECM vervangen voordat alle randzaken zijn gecontroleerd....

ron001 0

9 jaar

Oke, dus als eerste controleren of de bekabeling nabij de ECM niet mis is!
Waar zit deze motor computer precies? Wat moet mijn minimale laadspanning dan zijn wil ik geen problemen krijgen met deze foutcode?
Verder heb ik geen andere fouten in het systeem wat duid naar andere componenten.


M.v.g. Martijn

MartijnSI 0

9 jaar

Ik ben bang dat er intern in de motor-computer een geheugen chip defect is.
Als het voertuig niet gechipt is, dan zou een software update kunnen helpen, anders de tuner vragen om de checksum goed te zetten.
Die checksum is een controlegetal over de inhoud van het geheugen en wordt gebruikt om te zien of er niets veranderd is.

oldford 0
badge

9 jaar

Zoals eerder vermeld voert de ECM een controle uit over zichzelf en de externe componenten/signalen. De cheksum van de interne test is een onderdeel van het geheel. Een blijvend defect in de ECM, zoals een geheugen chip of anderzins, geeft dus ook een continu blijvende storing en verdwijnt niet vanzelf. TS geeft aan dat de storing wisselend optreedt.

Voor de TS lokatie ECM onder luchtfilter linkerzijde motorcompartiment

ron001 0

9 jaar

Bedankt Ron,

Ik ga de genoemde dingen eerst is grondig controleren!
Of de auto in het verleden gechipt is dat weet ik niet!

MartijnSI 0

9 jaar

Ook chips die defect zijn, doen het soms toch nog goed. Dit komt door de invloed van temperatuur.
Een schoolvoorbeeld hiervan is de krukaspositiesensor die koud perfect werkt, maar warm niet.
Dit komt ook bij ecu's (vooral de soldeerpunten) en chips voor. Kortom, dat de storing niet altijd aanwezig is, zegt nog niets.

oldford 0
badge

9 jaar

Een inductieve krukassensor ga ik echt niet vergelijken met een chip, Dat zo een sensor na verloop van tijd niet of slechter gaat werken onder invloed van temp is een natuurkundig verschijnsel bij magnetische of inductieve sensoren.
slechte soldeerverbindingen geven overgangsweerstand en overgangsweerstand geeft spanningsverlies en dat is weer één van de cheksum parameters.

ron001 0

9 jaar

Misschien kunnen jullie even een nieuw topic openen om elkaar af te troeven?
Wat heeft Martijn hier aan?

gr.
Ludolf

ludolf01 0

9 jaar

Hopelijk het inzicht dat heel kleine gebreken een grote invloed kunnen hebben Ludolf en een beetje verschil van inzicht en opvatting draagt bij aan oplossingen, voor wie daar open voor staat. Ik wel tenminste ook van oldford reacties heb ik dingen opgestoken.

ron001 0

9 jaar

Ron, volgens mij heb je een verkeerd idee wat een checksum is.
Een checksum is heel eenvoudig gezegd een optelling van alle bytes in een stuk geheugen en wordt er dan bij gezet in dat geheugen.
Een checksum wordt niet beinvloed door spanningsverlies, dat wordt er niet mee gemeten.
Indirect zou een hogere weerstand in de printplaat wel een signaal van het geheugen bij uitlezen verstoren, waardoor de berekening fout gaat.
Tenzij dat geheugen is ingebouwd in de processor, dan gaat dat laatste natuurlijk niet op.

oldford 0
badge

9 jaar

Ha,

Bedankt voor jullie reacties!

Software update is alleen mogelijk via BMW dealers neem ik aan?
Dan zal ik hem daar toch moeten laten uitlezen en controleren?

De bekabeling ga ik bekijken morgen! Ook de voeding/massa ga ik controleren, ook van de accu!
Laatst stond de auto enkel ongeveer vijf minuten op contact en toen kwam de storing er ook in!

Verder heeft de auto vooral als die warm is een monotoon geluid. Dit gaat met de toeren mee!
Dit komt links voor bij de motor vandaan. Misschien met elkaar te maken?

Groet Martijn

MartijnSI 0

9 jaar

Tja ik ga hier natuurlijk wel antwoord op geven.

Checksum of ook wel eens hashcheck genoemd.

Vanuit ontwerp en architectuur vooraf bepaald controlemiddel op het juist functioneren van IVS (informatie verwerkende systeem). Dit kan op zowel hardwarematig ontwerpen(bijvoorbeeld geheugen controle computers) als op softwarematige ontwerpen worden toegepast(data transport, controle bestandsgroote etc). De check behelst dat bij het juist functioneren van het systeem of deel van een systeem het gecontroleerde overeenkomt met het vast en vooraf bepaalde controle getal. een afwijking hierin geeft een error. Deze afwijkingen zijn ook vooraf ingegeven wanneer deze een overeenkomst vinden in de "bibliotheek" van bekende errors zal deze worden gepresenteerd middels de storingscode. In dit geval dus P0601.
Deze code refereert in dit geval naar het niet aanwezig zijn van spanning of aanwezig van te lage spanning (dus afwezig). Mogelijke oorzaken heb ik reeds genoemd. Kom ik heel snel weer terug op de slechte solderingen, contacten en aardpunten deze kunnen als resultaat dus deze storingscode opleveren. En ja ook hardwarematig kan er een fout zijn, een echt kapotte IC/chip of hoe men die ook wil noemen, echter wordt er dan vaak al een andere storingscode gepresenteerd die betrekking heeft op de ECU/ECM/ABS of welk deel dan ook wat de fout in zich heeft.

Kan je je eigen hierin vinden....

Met uiteraard altijd een vriendelijke groet

Ron

ron001 0

9 jaar

Ron, waarom staat dat woordje "Memory" in de omschrijving van de foutcode?
Zie: http://www.dtcsearch.com/P0601/

oldford 0
badge

9 jaar

Oldford volgens mij weet jij dit echt wel!!!

Maar voor wie geintreseerd is en dit niet wist.

Memory verwijst hier naar het aanwezige ROM geheugen. De plek waarin de software en parameters zijn vastgelegd en naar het RAM waar de gemeten waardes worden opgeslagen hierna wordt door de programmatuur e.e.a vergeleken en eventueel bijgestuurd om te voldoen aan de ideale omstandigheden (vastgelegd in het ROM). ROM is ook de plek waar de dealer zijn update opnieuw plaats of zelfs bepaalde zaken (parameters) kan wijzigen. Iets wat bijvoorbeeld bij het zgn chip tunen gebeurt. Maar met jouw ervaring wist je dat vast wel, toch... Let wel zeg niet dat de module niet slecht kan zijn( zie mijn eerste reactie met valkuil), maar ga altijd uit van het controleren van de aangeboden zaken en verbindingen voordat deze wordt vervangen.
Maak met de regelmaat mee dat een sensor, aardpunt en voedingspunt slecht of geen contact maakt waardoor een storing optreedt die eigenlijk geen harde storing (echt stuk) is.

ron001 0

9 jaar

[quote=ron001]Deze code refereert in dit geval naar het niet aanwezig zijn van spanning of aanwezig van te lage spanning (dus afwezig). Mogelijke oorzaken heb ik reeds genoemd. Kom ik heel snel weer terug op de slechte solderingen, contacten en aardpunten deze kunnen als resultaat dus deze storingscode opleveren. En ja ook hardwarematig kan er een fout zijn, een echt kapotte IC/chip of hoe men die ook wil noemen, echter wordt er dan vaak al een andere storingscode gepresenteerd die betrekking heeft op de ECU/ECM/ABS of welk deel dan ook wat de fout in zich heeft.[/quote]
Hier zeg je toch echt iets heel anders.
De meeste fabrikanten zijn er gauw klaar mee. Bij P0601 wordt de ecu vervangen.
Daar wordt niet gekeken naar allerlei spanningsverliezen en er zijn dan ook geen andere foutcodes nodig.

oldford 0
badge

9 jaar

Heren,
graag on topic blijven en proberen Martijn te helpen, die gisteren om 20:40 nog een vraag stelde en nog geen antwoord...

Hans4040 1285
badge vip badge

9 jaar

beste oldford

Ik ga in ieder geval de TS suc 6 wensen met zijn storing, en met wat hij zelf kan/wil controleren voordat hij hem naar de garage brengt om helaas (maar ik hoop van niet) dan toch zijn module te laten vervangen.

Had bij het lid worden van deze groep toch echt het idee dat mensen met een probleem een beroep konden doen om de gezamenlijke kennisbank, tips en trucs van de overige leden en dat dit in meer of mindere mate zou moeten bijdrage aan een oplossing voor hun probleem.
Gaf in mij laatste reactie dus gewoon antwoord op de vraag m.b.t tot het woord Memory zoals verwoord in omschrijving onder de jouw geplaatste link.
Begrijp nu onderhand dat dit uitdraait op een haal en zet over spelletje...helaas niet de eerste keer dat dit op het forum gebeurt.
Uiteraard en bijna vanzelfsprekend dat een garage/fabrikant deze module gelijk wisseld om zaken uit te sluiten en geen tijd steekt in het nalopen van eventuele oorzaken.
Maar de vraag van een TS staat voor mij hierbij centraal in deze "Wie heeft hier enig idee van? Of wie heeft dit ook is meegemaakt?"

Met groet

Ron

ron001 0

9 jaar

Bedankt voor alle wel heel diepgaande reacties! (nooit verkeerd om dit te lezen)
Morgen middag ga ik dingen meten en controleren.
Zit de computer onder het interieur filter? Ik heb links en rechts voor een interieur filter zitten, moet ik deze bak eerst weghalen?

Accu: 12,3 volt Laadspanning: 14,4

M.v.g. Martijn

MartijnSI 0

9 jaar

Op de valreep.

Helemaal juist Martijn hij zit eronder

ron001 0

9 jaar

Ha allemaal,

Nou ik ben vanmiddag productief bezig geweest.
Als eerste de auto uitgelezen met professioneel uitlees apparatuur!
Dit kan via EOBD maar ook via BMW aansluiting rechts voor onder de motorkap!
Hier kwam naar mijn mening niet veel bijzonders uit. Foutcodes heb ik helaas gewist. (stom!!!)
Ieder geval had ik weer checksum error in de ECU! En verder fouten wat, denk ik, het gevolg is van de noodloop.

Vervolgens heb ik de ECU los gemaakt. En de voeding spanning gemeten. Dit was niet anders dan de accu spanning.
Dus naar mijn idee geen spanningsverschil. Dit zou wel kunnen veranderen als de storing actief is denk ik.
Massa ook gemeten maar massa naar massa was 0ohm dus dat is oke! Ook heb ik de massa punten gecontrolereerd in de motorruimte!

Bekabeling ECU en verder de ECU zelf was niks aan te zien.
Nu heb ik die ECU wel een half uur stroomloos gehad. Tot op heden geen storing.
Als de storing wel terug komt heb ik besloten de ECU op te sturen om te laten nakijken.
Als er andere componenten zouden vals spelen moet ik naar mijn mening wel meer fouten krijgen.
Zeker als ik een massa probleem zou hebben!

Als ik verdere informatie heb meld ik dat!

UPDATE!
De auto ging vanmorgen weer in storing! Uitgelezen en weer P0601!
Vanmiddag word de ECU opgestuurd en gecontroleerd en eventueel gerepareerd!
Als ik de uitkomst hier van heb zal ik dit melden! Hopelijk zal dit het probleem zijn.

Groetjes en tot zover hartstikke bedankt!

Groetjes Martijn

MartijnSI 0

9 jaar

Hallo allemaal,

Helaas een grote tegenvaller!
De ECU is prima in orde bevonden!
Radeloos!!

Volgens een bmw specialist kan het ook in het Gasklephuis zitten?
Iemand daar ervaring mee?

Of zal er dan toch iets mis zijn met de gezamenlijke massa of plus?

MartijnSI 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.