close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: BMW 525d

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 Commonrail 163pk

Goedemorgen iedereen,

Ik heb hier een BMW 525d die wat moeite had met starten. De wagen was altijd al wat gevoelig
aan de injectoren (sommigen werden al vervangen) en kreeg daarom geregeld een vrij prijzig
additief wat het probleem verhielp voor telkens een 5000 km.

Om daar maar eens kortaf mee te maken, schafte ik me een ultrasoon apparaat aan en liet
ik het ding zijn werk doen (reinigingsvloeistof: injectorcleaner) met de zes injectoren.

Ik bouwde de injectoren terug in. Ik startte de motor en merkte op dat de koude start flink wat
vlotter ging. De motor draaide stationair netjes. Ik merkte echter snel op dat (hoe dit kon gebeu-
ren weet ik niet) dat de retourleiding van de injectoren gekneld zat tussen het inlaatspruitstuk.
Uiteraard loste ik dit op en besloot te gaan rijden...

Geen goed idee zo bleek, de wagen spuwde donkergrijze tot zwarte rook uit en rond de 1500
toeren zat er een aardige trilling in. Zo netjes die stationair draaide, zo rauw klonk die na
verhoging van het toerental. Na een paar 100 meter maar teruggekeerd...

Ik merkte ook op dat, toen ik eenmaal terug thuis, de wagen in stand 2 zette (contactslot op stand
II dus), dat ik een soort geblaas waarnam. Dit geblaas verdween na bijna een minuut.
Ik weet ook dat er dan immers diesel opgevoerd wordt en er altijd een soort gezoem waar te nemen
is. Dit is nog steeds het geval, maar - dat weet ik heel zeker - dat blazend geluid was niet aanwezig.

Ik heb ondertussen overal mijn oor tegengedrukt: het blazend geluid komt ter hoogte van de common-
rail hogedrukpomp. Het lijkt mij geen uitwendig lek te zijn, ik zie immers nergens diesel.

Zou het kunnen dat door het afgekneld zitten van de retour van de injectoren de pomp teveel arbeid
moest leveren en nu half stuk is? Zou dit de trillingen en het rauw lopen (op toeren) van de motor
kunnen veroorzaken?

Ik beschik niet over uitleesapparatuur. Ik durf er ook niet meer mee rijden (wat als een injector fout
sproeit en de zuiger doet smelten?).

Wat kan ik nu het best doen?

Alvast sneeuwrijke groeten!

Geplaatst door

BMW320d19 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er was wat vuil van de injectoren gevallen in het injectorgat. Dit
is gereinigd geworden en tevens werden er nieuwe koper ringetjes
geplaatst. Voorlopig doet die het weer.

BMW320d19 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.