BMW 5-Serie: Automaat BMW e60 530i gaat in nood loop

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 530

Hallo,

Zouden jullie mij kunnen helpen het volgende doet zich voor:
De automaat Schakelt niet erg mooi (het lijkt of er soms een verkeerde versnelling wordt gekozen), bij te hard optrekken blijft de auto hangen ergens in de tussen de 4 en 5 denk ik, als ik dan gewoon gas blijf geven schiet hij in de noodloop.

Nou ben ik de BMW dealer geweest deze heeft de auto uitgelezen maar gaf verder geen storing aan, ze hebben de leer functies van de automaat ook gereset, het vreemde is dat hij nu al stukken beter rijdt en ook niet meer blijft hangen in een versnelling het lijkt alsof alle problemen weg zijn maar ik kan mij dit niet voorstellen heb namelijk 10 tallen bedrijven gebeld met de klacht en eventuele oplossing nou zij vrijwel iedereen dat de bak gereviseerd moest worden a 2500,- excl. btw.

Heeft iemand enig idee waar dit probleem weg kwam en hoe groot de kans is dat dit probleem weer optreed?

BMW 530i benzine automaat (6 traps)
210.000 km.

Arjanj29

Geplaatst door Arjanj29 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Roepen dat de bak gereviseerd moet worden is het simpelste en levert het meeste op , diagnose stellen en eventueel repareren is niet voor iedereen even gemakkelijk .
Dus reviseren en dan zal de storing er wel met het reviseren uit gaan.
Hoe is de staat van onderhoud , olie ververst , filter vervangen ?
Blijft techniek en met de elektronika , hoeft er maar ergens een slechte stekker of sensor te zitten en de storing zit erin.
Hoe is de eerste keer , omstandigheden , de storing erin gekomen ?

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

Das waar, staat van onderhoud niet echt super denk ik. heb de auto pas een paar maand de boekjes die erbij zaten waren deels ingevuld.
Ik heb nog geen olie of filter laten verversen.

Het probleem ontstond een paar weken terug toen ik naar duitsland ben gereden om de auto even goed uit te proberen, in eerste instantie niks aan de hand maar naar 70 kilometer van af en toe flink hard rijden bleef de auto opeens hangen in zijn 3e versnelling, ik liet het gas los en kon gelukkig weer door rijden, even verderop maar weer proberen om te kijken of het weer gebeurde nu ergens in de 4e versnelling nu schoot hij ook in de noodloop (3e versnelling) na het uitzetten van de auto en opnieuw starten kon ik weer gewoon rijden alleen niet te hard anders gebeurde het weer..

Bij BMW dealer geweest die heeft de auto gereset (leer functies) nu lijkt het probleem weg?? alleen begrijp ik niet hoe dat kan en zit ik nu met angst en beven te wachten wanneer hij weer een keer blijft hangen..

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Om zo hard te rijden moet alles wel in topconditie zijn , als door bv teweinig olie /vervuild filter / slechte staat van de olie er toch prestaties gevraagd worden kan het fout gaan.
Foutcodes zijn uit telezen , wel erg simpel trouwens om de boel te resetten en niet te kijken wat de eventuele opgeslagen storingscodes zijn ?
of is de opdracht geweest resetten en klaar.

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Hmm ja daar heb je op zich gelijk in, de opdracht aan de dealer was alleen uitlezen want laten maken doe ik daar sowieso niet aangezien je daar direct een flinke rekening krijgt.
Maar goed blijkbaar hebben ze de 'leerfuncties' van de automaat gereset toen ik hem net terug kreeg reed de auto nog slechter omdat de bak opnieuw ingeleerd moest worden.
Nu rijdt de auto vrij goed.
Mijn plan was om alle olie te laten verversen van de bak en een nieuw filter, dit is overigens zonde geld als de bak alsnog gereviseerd moet worden maar dit lijkt mij sterk of niet?

zeppe (0), 11 jaar geleden

Ik zou ook eerst de olie en de filter van de versnellingsbak vervangen mogelijk is dat een hele tijd geleden ,mogelijk is er olie te kort in . Zeppe

kaleido 1 (1715) PRO, 11 jaar geleden

Soms moet je een beetje geld uit geven om ergens achter te komen , als er olie uit komt , die ernstig vervuild/verbrand is , en de zeef/filter ziet er niet uit , tja wat is dan wijsheid ?
Niet geschoten is altijd mis , onderhoud kost ook geld , en is goedkoper dan een nieuwe bak.

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Als na 210.000km de olie en filter van de versnellingsbak nog nooit vervangen is zou ik daar maar mee beginnen.

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Beste lezer,

Koppel omvormer laten vernieuwen + spoelen automaat nieuwe olie en filter á € 1068
Hij leek beter te rijden (schakelen) helaas vliegt de automaat nu nog eerder in noodloop..

Weet iemand of een megatronic een onderdeel is? of is dat de hele bak? want heb geen idee waar ik het probleem nu nog moet zoeken.

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

Ga niet door met proberen. Megatronic zal volgens mijn de regeleenheid zijn.

Was de olie erg vervuild? Rij met de auto langs een specialist zoals bijvoorbeeld autrans.

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Mechatronic is een onderdeel ,nieuwprijs ongeveer €2000 . Ik zou de wagen toch eens laten uitlezen ,als hij in noodloop gaat zou er toch een fout moeten opgeslagen zijn. Er staan toch 4 dezelfde wielen en banden op de wagen.

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Drama,

Auto naar een revisie bedrijf gebracht (had ik dit maar nooit gedaan) daar is de koppelontvormer vervangen en olie filter en bak gespoelt auto opgehaald en 1068 betaald.
Op de terug weg bleek al snel dat mijn problemen nog precies het zelfde waren (uit de versnelling schieten tussen de 4e en 5e versnelling wanneer je hard optrekt) auto weer terug gebracht vervolgens hebben de megatronic vervangen (werdt er beweerd) en ze hadden 1000km met de auto gereden (test rijden noemden ze dit) auto kon ik weer ophalen en weer 1000 betalen helaas op de terug weg zelfde probleem nog steeds aanwezig..

Nou grote problemen met de garage deze zeggen gewoon 'nou dan ligt het niet aan de bak' ..

Bij thuis komst vond ik zelf eten in de kofferbak en met de huidige teller stand 1000+ denk ik dat ik zwaar opgelicht ben! nu 2000 verder en een auto die nog net zo stuk was als toen ik hem de eerste keer heen bracht.

De vraag is nu waar licht het probleem, zelf denk ik dat de megatronic niet vervangen is en dat dat nog steeds het probleem is..

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Laat foutcodes nog eens uitlezen,er moet toch een fout in het storingsgeheugen zitten als hij regelmatig in noodloop gaat,ofwel in versnellingsbak of in motorregeleenheid .Wat bedoel je juist met uit versnelling schieten,toerental tot rode zone ??

ATR Transmissies (0) PRO, 11 jaar geleden

Goedemiddag Arjan

Belangrijk is om nogmaals diagnose te laten stellen door een BMW specialist of door een alternatief revisiebedrijf van automaatbakken.
Hieruit zou de oplossing voor jou auto naar voren kunnen komen of jou vermoeden dat je zwaar bent opgelicht aan het daglicht komen.

Natuurlijk kunnen allemaal bedrijven direct roepen wat de complete reparatie kost alleen diagnose is de eerste prognose alleen hieruit kunnen goede offertes gemaakt worden voor het verhelpen van de klachten

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Auto was toch goed toen die bij de dealer vandaan kwam?.
Leerwaarde gewist en gereset.
Toen schakelde die toch goed?.
Dan ga je toch eerst rijden,komt de storing terug ben je vroeg genoeg om te gaan sleutelen.

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Auto is tig keren uitgelezen door de dealer, de problemen zouden zitten in de automaatbak.

automaatbak is gereviseerd (tenminste dat wordt er gezegd) 2000 lichter en de auto is nu nog steeds het zelfde..

ATR Transmissies (0) PRO, 11 jaar geleden

Arjan,

Laat daarom een second opinion doen bij een BMW specialist. Zelf raad ik Sterkens aan. alleen zullen er bij jou in de buurt ook wel bmw specialisten zijn

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Arjanj29]Auto is tig keren uitgelezen door de dealer, de problemen zouden zitten in de automaatbak.

automaatbak is gereviseerd (tenminste dat wordt er gezegd) 2000 lichter en de auto is nu nog steeds het zelfde..[/quote]
Hier in de buurt zit ook een automaten specialist, maar als je de naam laat vallen komen de verhalen.
Laat je die naam vallen bij een echte automatenspecialist zoals autrans krijg je te horen "daar zeg ik niets over".
Met andere woorden "prutser".

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Zolang jij geen foutcodes kan laten weten, valt hier niet veel zinnigs meer over te zeggen!! (Motor en versnellingsbak).

primera p11 (0), 11 jaar geleden

In topic nr 3 meld je dat de dealer de boel gereset heeft en de leerwaarde gewist,probleem over.
Alleen had je de angst dat het probleem terug zou komen.
Maar dan ge je toch eerst weer eens een poosje rijden,je gaat toch geen onderdelen vervangen omdat je bang bent dat het terug komt.

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Beste,

het probleem was na het resetten van de leer functies direct terug.. de automaat gooit hem bij hard op trekken (nog geen kick down) tussen vermoedelijk de 4e en de 5e versnelling in de vrij.
Ook wanneer ik hem in de achteruit zet en behoorlijk gas geef vliegt hij in zijn vrij.
Zoals het nu lijkt krijg ik de helft van mij geld terug van de garage die ik 2000 heb betaald maar probleem is nog het zelfde..

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Bij de afgelopen keer uitlezen bij de BMW dealer heb ik gevraagd om een uitdraai van foutcodes, het aparte is het papier wat ik tot twee keer toe van hun kreeg stonden geen codes op wel zeiden zij mij dat hij een storing gaf..

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

code staat volgens mijn boven aan. Ik zet het in google en kom deze site tegen http://www.bimmerfest.com/forums/showthr...
Als ik de eerste regels lees komt het overeen met jou klacht.

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor het reageren.
Ik heb gekeken daar wordt gesproken over een revisie va de bak, het revisie bedrijf waar ik hem heen heb gebracht beweert mijn hele n=bak gereviseerd te hebben als ik daar dan vanuit zou moeten gaan (wat ik op zich niet doe) dan zou het probleem ook ergens anders in kunnen zitten.
Ik wil uitsluiten dat het niet opeens iets anders blijkt te zijn ander laat ik straks weer iemand naar de bak kijken terwijl het probleem hem in wat anders zit.

Lees op andere fora ook verhalen over slechte accu's die ervoor zorgen dat de auto bij intensief gebruik (hard optrekken) in noodloop gaat.
Of lucht massa meters of en dat beweerde mijn garage dat er iets met de temperatuur/koeling zou zijn maar goed dit werd weer ontkracht door BMW dealer

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

[quote=Highway]Rij met de auto langs een specialist zoals bijvoorbeeld autrans.[/quote]
Ik en andere hebben je dit al geadviseerd. Ga nu eens een second opinie halen.

Arjanj29 (0), 11 jaar geleden

Klopt dat ga ik ook zeker wel doen (zal toch iets moeten).

aangezien ik mijn auto eerder bij de verkeerde garage specialist heb gehad kan iemand mij zeggen wat de beste specialisten zijn?

Ik begrijp autrans ?
Zelf zou ik de auto de eerste keer al ergens anders heen brengen (CRV Converter Revisie Veenendaal) maar die leek mij toen te duur,
maar goed uiteindelijk goedkoop is duurkoop want ben nu nog veel duurder uit omdat ik nu 2000 heb uitgegeven en de auto nog precies het zelfde is.

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

Ik ken het bedrijf in venedaal niet en met autrans heb ik 1 ervaring. We kregen een automaat bak er onder en rijden geen geneuzel.

Wat je nodig hebt is een goed gespecialiseerd bedrijf.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Ik mag geen reclame maken,maar in groningen zit iemand die ook veel op deze site zit (GJB).
Gespecialiseerd in BMW,je komt uit Assen,misschien kan hij je verder helpen en heeft misschien in de telefoonklapper ook wel een goed adres voor een automaten reviseur/beoordelaar.
Maar in principe heb je garantie op de reparatie,dus terug met die bak.

Overigens,krijg je van een BMW dealer dit vodje in je handen geduwd?.
Geen logo's,geen adres,geen kader van storing en verklaring van de storing,geen software versie van de auto en/of de automaat.
Ze lezen een storing af code xxxx,dan moeten ze naar het stuurapparaat van de automaat (daar wijst de storing naar),dan moeten ze het stuurapparaat uilezen,want daar staat de storing in waar het om gaat.

Hier heb je geen hol aan.
Dit is een uitdraai uit een PC.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Je zegt dat er een nieuwe koppel omvormer in gekomen is en dat de bak gespoelt/de olie en het filter is vervangen. Die prijs kan wel ongeveer kloppen gezien de kosten van de olie en de koppelomvormer. Daarnaast is de mechatronic vervangen. Die betekend niet dat de bak is gereviseerd en dat was waarschijnlijk wel beter geweest en misschien in totaal wel goedkoper. Nu zijn er geen slijtage delen van de bak vervangen en daar zou het heel goed in kunnen zitten. Als de bak is uitgelezen dan zou je inderdaad een BMW Specifieke foutcode(s) moeten krijgen. Beter nog een keer laten uitlezen met goede apparatuur als je deze foutcodes niet hebt.

gr Martin

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

@martin
Hierboven #22 staat een klein fototje met een uitdraai en daar staat 4F8A.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Hmmm heb er zeker 3 keer overheen gelezen. De code geeft aan de de verhouding tussen de 4 en 5 versnelling buiten het toelaatbare is, dus dat er te veel slip is. Dit is zeker een mechanisch defect en ga je met olie verversen of een andere mechatronic niet oplossen. Het zal waarschijnlijk ook steeds erger gaan worden.

gr Martin

Highway (140) PRO, 11 jaar geleden

Zat ik ook aan te denken al ken ik deze bakken niet maar bij volvo dit soort foutcodes er in kwamen was spoelen soms een (tijdelijke) oplossing.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Kan het niet zo zijn dat het in de mechatronica zit?.
Hij valt in de vrij tussen de 4 en de 5.
Dan stijgt het toerental onevenredig en gaat tie in noodloop.
Het lijkt me dan logisch dat er dan een storing gezet word dat er teveel slip in de bak zit.
Toerental stijgt immers onevenredig hoog in vergelijk met de snelheid.
Daarom zijn er diagnose/zelftesten te doen via de testkast op de elektronica.
Maar dat vind ik niet op die uitdraai terug.
Dit zijn allemaal testen die gedaan kunnen worden om eventuele storingen in de elektronika te elimineren.
Ik vraag me af of dat gedaan is.
Een automaat heeft niet dezelfde levensduur als een schakelbak,de meeste zijn bij 2 a 2,5 ton wel aardig moe.
Maar het zou zonde zijn als je de bak vervangt of reviseerd en je hebt exakt hetzelfde probleem.
Daarom vind ik die uitdraai veel te summier om daar een conclusie uit te trekken dat de bak op is.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

TS heeft geschreven dat de mechatronic al een keer vervangen zou moeten zijn, voorzover ik uit het verhaal kan opmaken wordt er beweerd dat de bak is gereviseerd maar ik kan uit het verhaal alleen halen dat de bakolie met filter samen met de koppelomvormer vervangen is en dat er een nieuwe mechatronic in zou moeten zitten. Dat is echter geen revisie, wat vaker bij deze bakken voorkomt is dat er een afdichting in de bak verslijt en je druk verlies krijgt als er flink wat van de bak wordt gevraagt. Het kan ook zijn dat er gewoon een paar platen staan te slippen als je de bak belast.

gr Martin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.