Ik heb nu zo'n 6.000 km gereden met nieuw revisieblok en het ging eigenlijk goed tot dat ik met de auto op vakantie ging.
Na 1,5 uur rijden (bij een buitentemperatuur van 10graden) had ik ineens geen power meer.
Direct daarna liep de temp.meter het rode in. Meteen op de vluchtstrook gezet en afgesleept.
Nu de auto weer in Nederland is, is de auto al onderzocht maar niemand weet wat het probleem is.
Probleem is dat hij warm loopt bij hoge belasting (bijv langere tijd 4000 toeren rijden op snelweg) en er vervolgens de de koelvloeistof er uit gooit via de dop.
Als ik bij binnendoor rijden hem goed op zijn staart trap loopt ie niet warm maar gooit hij wel zijn koelvloeistof eruit via de dop.
Voor mijn gevoel worden de slangen ook te hard maar volgens de garagist valt het wel mee.
Wat is er allemaal al aan gedaan:
- Voorzien van complete revisiemotor.
- Nieuwe radiateur
- Verder complete ophanging vervangen en geheel overgespoten.
Al met al al veel geld in de TDS gestoken maar wordt nu een beetje ziek van dit probleem.
Wat is er al onderzocht:
- Druktest: geen drukverlies.
- CO test: geen CO
- Visco: slaat in en vin genereert voldoende koeling.
- Circulatie: ruim voldoende (ook bij verhoogt toerental voldoende circulatie via kleine slang vanaf radiateur naar expansievat). Dus waterpomp lijkt me uitgesloten.
- Thermostaat: als Visco ontkoppeld wordt wordt de onderste slang goed heet, die gaat dus open. Bij werkende visco wordt de slang warm maar niet heet.
Auto start goed, koud en warm. Geen olie bij kvs of kvs bij de olie.
Garagist heeft geen idee meer waar hij het moet zoeken.
Wie o Wie heeft er nog een idee wat het kan zijn of waar we moeten zoeken???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Radiateur inwendig verstopt ?
Is er in het verleden al eens een pil ingegooid bv.
De vorige eigenaar had er wel een pil ingegooid vermoed ik, kleine gaatje in expansievat zat verstopt.
Na het revisieblok is er een nieuwe radiateur ingekomen en is alles gespoeld.
10 jaar
Is de nieuwe radiateur origineel of een imitatie. Het kan zijn dat de evt imitatie niet op zo'n last is berekend en dus onvoldoende doorstroming creëert. Vandaar warm worden bij hoge last. Wat druk opbouw betreft, alle slangen nalopen op verstopping en doorstroming controleren wel met volledig GEOPENDE verwarming. Mogelijk(word wel eens vergeten in de warme manden verwarming te openen) is er nog wat lucht in het systeem.
10 jaar
Scheur in de kop.
Alleen onderblok gereviseerd?.
10 jaar
Compleet revisieblok, zowel onderblok als kop.
Systeem is gevuld met kachel vol open, contact aan zodat er ook ook vloeistof naar de kachel gepompt wordt.
Radiateur is imitatie maar waarom ging het de eerste 6.000km wel goed. Ook toen heb ik langere tijd 160-170 gereden bij hoge buitentemperatuur zonder problemen.
Naar mijn idee is de oorzaak ook de koppakking of kop maar waarom zijn er dan (door 2 garages gemeten) geen uitlaatgassen in de kvs? Geen drukverlies bij druktest? Geen olie bij kvs of andersom?
10 jaar
Mogelijk is de waterpomp de oorzaak.
Waterpompen hebben tegenwoordig vaak een kunststof schoepenrad en die raken wel eens los van de metalen as van de waterpomp.
Het gevolg is dat de koelvloeistof niet goed wordt rondgepompt en de motor warm loopt.
10 jaar
Dat is niet van toepassing want in 1996 waren de pompen al vervangen door metalen types.
Ik meen dat het ventiel in de dop opent bij 3.5 bar. Je zou de riem die de waterpomp aandrijft en de riemspanner nog kunnen checken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar