auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: E39 - 540i V8 - Slecht aanslaan bij koude start

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.4 Liter V8

Mijn vrouw haar auto een 540i uit 2000 heeft sinds een tijdje last van moeilijk aanslaan. Even een situatie schets.

Je doet de auto open, je doet het contact aan (nog niet starten) je hoort de brandstof pomp en daarna starten. Bij een koude start hoor je de startmotor zijn uiterste best doen en uiteindelijk lukt het en slaat de motor aan. Daarna loopt de motor zonder problemen, stationair geen problemen en ook bij hele hoge snelheden (200+) geen problemen. Stap je uit om boodschappen te doen is er geen probleem pas weer bij een koude start.

Er is geen verschil bij een volle tank benzine of een bijna lege tank benzine. Brandstof pomp lijkt dus niet het probleem, hoewel ik de druk niet gecontroleerd heb... (hoe moet je dit correct doen?)

Auto is uitgelezen en geen problemen aangetroffen. Beide nokken as sensoren zijn inmiddels al vervangen.

Waar kan het aan liggen?

Geplaatst door

Trogdor (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppel de koelwater temperatuur-sensor eens los (even googlen waar die zit, bijvoorbeeld hier: www.realoem.com) om te zien of ie dan beter start. Als de NTC-weerstand daarin verkeerde waarden aanneemt, kan het mengsel te arm zijn. Bij loskoppelen van deze sensor krijgt de motor een rijker mengsel, zoals vastgelegd in het 'noodprogramma'. Als starten met de sensor los zonder probleem gaat, dient de koelwater temperatuur-sensor te worden vervangen.

Misschien is alleen de stekker-verbinding geoxideeerd. Paar maal loshalen/ vastzetten en voorzien van contact-spray (bijv. CRC 2-26) kan helpen. De rubber seal onderin vrouwtjes-stekkerdeel niet verliezen bij het loshalen van de stekker.

[quote=Trogdor]Brandstof pomp lijkt dus niet het probleem, hoewel ik de druk niet gecontroleerd heb... (hoe moet je dit correct doen?)[/quote]
Lijkt mij ook dat het daar niet aan ligt. Als je het echt wilt testen of de pomp ok is moet zowel de druk als de hoeveelheid (liters per minuut) worden getest.
Als de auto de opgegeven maximum snelheid haalt op de duitse autosnelweg kan je ervan uitgaan dat de motor en toebehoren zoals de brandstofpomp goed presteren.

MJ 0
badge

10 jaar

[quote=Trogdor]Brandstof pomp lijkt dus niet het probleem, hoewel ik de druk niet gecontroleerd heb... (hoe moet je dit correct doen?)[/quote]
Lijkt mij ook dat het daar niet aan ligt. Als je het echt wilt testen of de pomp ok is moet zowel de druk als de hoeveelheid (liters per minuut) worden getest.
Als de auto de opgegeven maximum snelheid haalt op de duitse autosnelweg kan je ervan uitgaan dat de motor en toebehoren zoals de brandstofpomp goed presteren.
Kan ook zijn dat de accu oud is en de startmotor te langzaam draait. Of dat de bedrading op de accupolen los zit.

edit hieronder

oeps twee berichten van mij dat is wat veel

Als de motor koud is wordt tijdelijk een rijker mengsel (koudloop/verhoogd stationair toerental) ingesteld door de DME.
Wellicht kan een uitlezing van de DME en/of resetten van de adaptiewaardes je op het goede spoor zetten.
Anders wordt het trial en error.

MJ 0
badge

10 jaar

@Freude_am_Fahren gisteren ben ik er niet aan toegekomen om even onder de motor kap te kijken maar als ik bij RealOem kijk dan heb ik 1 koelwater temperatuur-sensor en die zit naast mijn radiator? bedoel dat lijkt me een simpel genoeg klusje... of zijn er meer sensoren die ik nu over het hoofd zie?


@MJ, De accu is goed, deze is een klein jaar geleden vervangen en beide accu klemmen zitten echt goed strak op de accu. Ook bij het doormeten (het was ook een van mijn eerste gedachten) gaf hij juiste waardes aan. Dit heb ik samen gedaan met de garage waar de auto in onderhoud is. Dynamo is ook goed, deze is vervangen samen met de waterpomp een kleine 5 maanden geleden. Multiriem is ook nieuw erop gegaan toen.

Trogdor 0

10 jaar

@MJ, zie nu pas je edit waarvoor dank. (hier krijg je geen e-mail van)
Ik was in de veronderstelling dat de E39 DME een zelflerende functie had en dat als je bijvoorbeeld een nieuwe Katalysator zou installeren hij deze na 2 dagen wel door zou hebben, als je maar voldoende KM maakt. Nu heb ik de gehele auto laten uitlezen en er stonden verder geen storingen in vermeld.

Kan je trouwens bevestigen dat nummer 12 op het plaatje inderdaad de enige koelwater temperatuur sensor is? Dan ga ik er vanavond mee aan de slag als het droog blijft.

Trogdor 0

10 jaar

Nee en het ligt er helemaal aan wat voor opties je hebt, maar de sensor die je moet nakijken zit in de kop, volgens mij bij cilinder 8.

Je kunt hem veel beter uit laten lezen (Als hij koud is) en dan kijken wat de temperatuur is die de DME in gaat, scheelt je nogal wat werk.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

10 jaar

De koelwater temperatuursensor No. 12 zit relatief ver van de motor vandaan. Op www.realoem.com kon ik zo gauw niet de afbeelding vinden met de koelwater temperatuur-sensor in de cylinderkop ontdekken. Dicht(er) bij de motor treedt de hoogste temperatuur op.
Sensor no. 9 van de waterpomp zit in wel wat dichter bij het motorblok dan No. 9, maar speelt waarschijnlijk geen rol in de mengsel-sturing.

Test gewoon het effect van loskoppelen van zowel sensor No. 12 als die in de cylinder-kop (niet tegelijkertijd) op het startgedrag. Dan wordt vrij snel duidelijk of het moeilijk starten door een van de sensoren wordt veroorzaakt of toch door iets anders (bijv. vervuilde luchtmassa-meter). Mogelijk zit daar ook de temperatuur-meting van de inlaatlucht, als er in het linker of rechter koelkanaal naar de betreffende remschijf geen aparte temperatuur-sensor zit.

Kabelboom van DME-unit eens loshalen + vastzetten (paar maal herhalen om mogelijke roest op de contacten te verwijderen), na inspuiten met contact-spray (bijv. CRC 2-26) kan verbetering brengen. Eerst accu min-pool los om opslag van 'storingen' te voorkomen. Bovenstaande aktie is ook aan te bevelen voor alle andere sensoren. Rubber afdichting onderin elk vrouwtjes stekkerdeel niet verliezen bij het loshalen van een stekker.

Het heeft iets langer geduurd dan de bedoeling was... maar vandaag toch de tijd gehad om bovenstaande uit te voeren.

- Beide temperatuur sensoren gecontroleerd merken of er een verschil was met starten. Niet het geval.
- Beide temperatuur sensoren contact spray gebruikt. Bovenstaande herhaald, geen verschil.
- Kabelboom (onder luchtfilterhuis) open gemaakt (K klus met die schroeven, één is eronder gevallen!) en alle contact los gehad. (let wel.. met de MIN pool van de accu los.)
- Inmiddels ook de LMM schoongemaakt (schoonmaak alcohol en luchtdruk) geen verschil
- Diverse contacten onder de motor kap ook behandeld met contact spray.

Na al het bovenstaande gedaan te hebben, ben ik rustig van Amstelveen naar Utrecht gereden 100 km per uur op de cruise control. Niks aan de hand. Eenmaal in Utrecht even gestopt voor 30 minuten daarna wilde ik weer starten. Sloeg de motor de eerste keer helemaal niet aan! Bleef maar door draaien. Sleutel uit het contact, poging 2... in 1x starten...

Op de weg terug heb ik dan van Utrecht naar Amstelveen toe 100 gereden maar dan in zijn 3 met de hoop dat als er vuil zat het nu uit de motor / sensor is gebrand... ik heb namelijk geen idee meer wat het zou kunnen zijn. Iemand???

Trogdor 0

10 jaar

Misschien weet iemand hier wat de weerstandswaarden (koud + bedrijfstemperatuur) moeten zijn van een goed werkende koelwater temperatuur-sensor. Dan kun je die eens nameten met een voltmeter, alvorens te gaan vervangen. Dat loshalen ervan geen enkel effect heeft op het start-gedrag lijkt me namelijk geen goed teken.

Een andere suggestie is deze: Probeer eens een schoonmaak-aktie van het brandstofsysteem met een fles Forté (zie hieronder) door een halve tank brandstof. Injectoren die een beetje lekken (door inwendige vervuiling) hebben namelijk ook een moeilijke eerste start tot gevolg. Hetzelfde geldt voor de brandstof-drukregelklep.

Problemen met het contact-slot, zoals in de volgende reactie aangegeven, komen meer voor bij de E39, zie o.a.
Probeer de sleutel eens wat te bewegen in een richting dwars op het slot op het moment dat starten uitblijft. Misschien dat de verdachte schakelaar in het slot dan wel contact maakt.

Wanneer het weer niet lukt nogmaals de sleutel uit het slot en weer starten.
Als die dan meteen aanslaat word het probleem compacter denk ik.
Dan zou ik kijken naar de startonderbreker,of contactslot of de sleutel.
Indien U een reservesleutel heeft zou ik die morgenvroeg eens proberen.
Succes.

j.baars 10

10 jaar

Het start probleem is met beide sleutels, we hebben beide een eigen sleutel ivm stoelgeheugen instellingen e.d. Helaas dus niet het contactslot, we hebben ook geen last van het uitvallen van stuurbediening. Dit probleem ken ik wel van mijn eigen E46 waar airbaglampjes, cruise control, radio bediening, toeter en de binnenverlichting een eigen mening hadden. Dat was toen ook een "Quick" fix om te doen. Denk dat hier op problemcar daar ook een topic van heb aangemaakt toentertijd.

Ik zal "Injector Cleaner" of gaan halen bij Rijsbergen in Leiden... iemand nog tips? Ik ken namelijk alleen die van "Wynn's" die verkocht wordt bij Benzine stations, maar geen idee of dit een A merk is, of dat er betere producten op de markt zijn die hier in NL verkocht worden. Suggesties?

Omdat er in een 540 nogal wat liters gaan (70 liter alleen in de tank) is het niet handiger om de auto nu bijna leeg te rijden en dan 2 van die flesjes (of staat er een verhouding op 1 fles per X liter?) samen erin te gooien met Euro 98 van een gerenommeerd merk?
Ik neem aan dat ik hierna weer dezelfde herhaling moet doen met de motor even lekker door spoelen... dus weer op en neer naar Utrecht rijden met 100 km per uur op de cruise control in z'n 3? (wat neerkomt op ongeveer 3.000 tot 3.500 toeren)

Trogdor 0

10 jaar

Als de schakelaar in het contactslot de oorzaak is (zie de eerder aangegeven link), dan zal het bij elke sleutel optreden.

De produkten van Forté worden in Nederland niet bij benzinepompen verkocht maar bij (de betere) garages/ automaterialen-zaken.
Een hogere concentratie zal ongetwijfeld een betere werking opleveren, maar die schoonmaakbeurt heeft dan (met minder brandstof in de tank) wel een kortere duur. In plaats van twee flessen tegelijk in een (inderdaad deels gevulde om de concentratie te verhogen) tank te gieten, is het wellicht raadzamer de tweede fles te reserveren voor een tweede schoonmaakbeurt. Zeker als de eerste onvoldoende resultaat heeft opgeleverd.
Een schoonmaak met injector-cleaner eenmaal per jaar of per 30K km is zowiezo aan te raden.

@Freude am Fahren - Als ik toch zo bij Rijsbergen binnen ga lopen voor de injector reiniger, weet je toevallig het juiste onderdeelnummer van de contactslot schakelaar? Dan neem ik deze gelijk mee....

Bij mijn E46 was het een klusje van nog geen 30 minuten en bij de dealer iets van 60 euro voor het onderdeel.

Trogdor 0

10 jaar

Waarschijnlijk No. 2 in onderstaande afbeelding, met onderdeel-nummer: 61326901962

Het zijn suggesties die hier gepresenteerd worden, geen zaken die gegarandeerd het probleem oplossen. Normaliter probeer je die achtereenvolgens uit om het afzonderlijke effect ervan te zien. Het contactslot-probleem zou ik eerst onderzoeken met het dwars bewegen - zonder de sleutel te breken uiteraard - van de sleutel in het slot. Een minimale beweging kan het afwezige contact al tot stand brengen.

@Freude_am_Fahren, dank voor het onderdeel nummer.

Gisteren is het er niet van gekomen om spullen te halen omdat 5 auto's op elkaar waren geklapt bij Leiderdorp en ik een beetje vast stond in de file... maar dat gaat vanmiddag wel lukken. Even een opsomming wat ik ga doen:
- Contactslot schakelaar vervangen (zou maar iets van 7 tientjes moeten kosten en dan kan ik deze elimineren)
- Forté injector / benzine systeem reiniger in de auto gieten samen met premium brandstof (98 - Ultra of VPower)
- Stuk rijden in zijn 3 / sportstand om veel benzine erdoor heen te jagen.

Ik ben me bewust dat bovenstaande tips/ideeen zijn, maar ik weet het niet meer en bij de garage weten ze het ook niet wat het zou kunnen zijn. Dus we proberen het en zo duur zijn deze onderdelen niet... (niet zo duur als 1 uur monteur van de BMW Dealer.... :S)

Trogdor 0

10 jaar

Gisteren naar mijn schoonouders gereden voor de BBQ (Amstelveen - Enkhuizen 60 km snelweg) dus de tank was bijna leeg. Helaas geen Forté injector kunnen kopen bij de Rijsbergen, maar deze hadden Wynn´s Petrol Clean 3 uit het Professionele circuit. Dus deze er eerst ingegooid en daarna een litertje op 25 aan euro 98 van de BP. De hele weg terug in z´n 3 gereden (dus 3500 rpm) op wat korte stukjes na dat ik hem helemaal heb opengetrokken (ongeveer 5.500 rpm). Airco stond ook aan... Eind van de rit, ruim 15 liter verbruikt dus ik was niet ontevreden.

Vanochtend wil mijn vrouw (het is haar auto) weer een paar boodschapjes doen en de auto blijft moelijk starten. Wat je heel duidelijk hoort is dat de motor rond gaat maar niet aanslaat... Eenmaal als hij aanslaat is dat aan het begin moeilijk maar eenmaal als hij loopt gaat het prima. (optrekken richting 200 is geen probleem)

Nu zat ik vanochtend op de bank, maar zou bovenstaande probleem niet kunnen komen door brandstofdruk dat niet wilt opbouwen maar eenmaal als het er is dan gaat prima?

Ook zat ik te denken aan het brandstofpomp relais.... zeker als ik het internet afstruin gaan die ook regelmatig stuk.

Trogdor 0

10 jaar

Het relais van de brandstofpomp doet het of doet het niet. Als het relais af en toe zou uitvallen, valt de brandstofdruk nagenoeg direkt weg met een stotterende motor tot gevolg. Aangezien zo'n klacht nog niet is beschreven, is het relais hoogst waarschijnlijk in orde.

Of de injector cleaner voldoende z'n werk heeft gedaan valt als volgt te testen: Koppel de brandstofleiding van een of van beide rails met brandstof injectoren los en trek de rail(s) met injectoren uit hun inlaatspruitstuk. Sluit de brandstofleiding(en) weer aan, zet het contact even aan om de brandstofpomp te laten draaien + druk in het brandstofsysteem op te bouwen, maar start de motor niet. Contact kan weer uit: Laat de motor zo een nacht staan. (Het is verstandig om de open gaten in het inlaatspruitstuk waar de injectoren in zitten, af te dekken met propppen papier om te voorkomen dat er iets in waait). Kijk de volgende morgen of er druppels brandstof aan de injectoren hangen.
Zo ja, dan is dat de oorzaak van het moeilijk starten: Een te rijk mengsel door de druppels bij de eerste start. Er is nu een tweede schoonmaak-actie nodig met injector cleaner. Zo nee, dan kan het de brandstof drukregelklep zijn die lekt door vervuiling en die met één schoonmaak-actie met de injector-cleaner nog niet voldoende is schoongemaakt, of de oorzaak ligt buiten het brandstof-systeem.

Als de brandstof drukregelklep* mocht lekken (naar de brandstofretourleiding, wat van buitenaf niet zichtbaar is), dan valt de druk weg in het brandstofsysteem. Dat kan worden gemeten door een manometer tussen rail en brandstofleiding te koppelen. Als je dit te omslachtig vind, zou ik de Wynn's schoonmaak-actie** (of eigenlijk beter met Forté, google maar eens met 'Wynn's & Forté & STP') nog een keer herhalen.
Als de oorzaak van het moeilijke start-probleem buiten het brandstofsysteem ligt, moet je op zoek naar een garage/ persoon met dezelfde auto om de DME-unit (motor management unit) van de tweede auto eens in jouw auto te hangen om te zien of de klacht dan wel of niet blijft bestaan. Verdwijnt de klacht met een DME-wissel, dan ligt het aan deze unit of aan gecorrodeerde verbindingen in de kabelboom (voor behandeling met contact-spray, zie reactie #8). Blijft de klacht bestaan met een DME-wissel dan moet je op zoek naar een haperende sensor of een gecorrodeerde stekkerverbinding. Storing in de nokkenas-sensor komt bij de E39 veelvuldig voor.

*) In een exploded view (niet van toepassing op deze auto) zit de drukregelklep aan de brandstof-rail.
In een andere exploded view (wel van toepassing op deze auto) is geen drukregelklep te zien. Dan zit deze wellicht met een
extra leiding gekoppeld aan de brandstof-rail.

**) Een nog betere schoonmaak gaat als volgt: De rail (met aangekoppelde injectoren) vullen met een goed oplossend middel, bijvoorbeeld thinner. Perslucht (of een fietspomp ...) op de aansluiting voor de brandstofleiding zetten en met een slangetje licht zuigen aan de brandstof-drukregelklep die daardoor open gaat en waarvan naald en zitting dankzij de perslucht + oplosmiddel goed schoon worden gemaakt.

Een DME wissel klinkt leuk maar zal niet werken. In een auto van 2000 zit een sleutelchip, want betekent dat chip/ews module en DME bij elkaar horen. Zo niet dan geen ontsteking. Al die vloeistof toevoegingen hebben maar beperkt nut. Echt storingszoeken is de enige effectieve manier om een auto te repareren.

MJ 0
badge

10 jaar

Dat de EWS module tegenwoordig mee moet verhuizen, ben ik inderdaad vergeten.

Schoonmaakmiddelen als die van Forté - en wellicht ook die van andere aanbieders - hebben effect weet ik uit eigen ervaring: Een soepeler motorloop is op zijn minst het gevolg.

Een diagnose-systeem heeft in een garage zijn nut om de zoektijd naar de oorzaak van een storing te bekorten, zeker bij de huidige garage-uurtarieven. Zo'n systeem kan echter geen vertraagd reagerende (door vervuiling/ verkleving) injectoren detecteren en ook geen lekkende brandstofdruk-regelklep, want de brandstofdruk is (of misschien was, tot voor een paar jaar terug) geen ingangs-signaal voor de DME-unit. Uit de wel gemeten brandstofhoeveelheid die wordt ingespoten kan natuurlijk het een en ander worden afgeleid aan mogelijke veroorzakers van een storing.

Even een update van mijn kant.... (sorry was op vakantie met het vliegtuig dus de auto heeft even stil gestaan).

Afgelopen vrijdag had ik een knutseldag afgesproken bij de garage. Dat betekend dat ik gebruik mag maken van de brug en al het gereedschap en de wandelende kennis van de garage.

Van te voren had ik besloten de auto een grote beurt te geven om geen onderdelen te kunnen uitsluiten. Vervangen zijn, 8 bougies, luchtfilter, olie, oliefilter en brandstof filter. Op deze laatste wil ik even terug komen.

Door een verkeerde bestelling hadden we het verkeerde brandstof filter binnen gekregen dus een nieuwe hebben we zelf moeten ophalen. Na het monteren van de nieuwe brandstof filter contact van de auto aangezet en je hoorde de pomp even werken toen geprobeerd te starten. Auto liep gelijk erg onregelmatig en de motor sloeg gelijk in "motornotprogramm". De auto weer omhoog en blijkbaar lekte er brandstof langs het filter, terwijl deze wel correct was aangesloten. Oude filter terug gemonteerd en de auto liep weer als vanouds...
Poging 2, nieuwe filter weer terug gemonteerd en aangesloten. Alle rubbers gecontroleerd en ook waar nodig de slang klemmen vervangen. Auto gestart helemaal zonder problemen.

Hierna even een rondje gereden in de buurt van de garage en daarna nog een bakkie gedaan. Auto weer gestart geen problemen. Ook het aanslaan van de motor was nu helemaal top. Terug naar huis gereden in Amstelveen en de auto op de oprit geparkeerd.

Zaterdag ochtend wilde mijn vrouw gaan sporten en ze start de auto en gelijk weer in "motornotprogramm" terwijl ik de avond ervoor van Leiden naar Amstelveen was gereden en af en toe het pedaaltje iets dieper had ingetrapt dan wettelijk is toegestaan. Op de "motornotprogramm" maar naar de BMW dealer gesukkeld op de alarm lichten en daar gevraagd hem uit te lezen, doet hun DIS computer het niet?! Maar rijd ik daar de garage in, start de auto weer helemaal normaal zoals hij hoort.... Dit was het moment dat ik het spoor bijster was......

Sinds dien start de auto elke ochtend super goed en slaat hij ook goed aan....

Trogdor 0

10 jaar

Onder de beschreven omstandigheden is het raadzaam een nieuwe afspraak te maken bij de garage op het moment dat de diagnose-computer (en het DIS diagnose-programma) wel werkt.
Het Not-programm wordt in de DME geactiveerd zodra een of meerdere signaal-waarden van sensoren buiten spec vallen*. Middels het DIS-programma is dat snel op te sporen. Ook is hiermee te onderzoeken of het misschien de EWS-module (van de wegrij-beveiliging) is die de moeilijke start (bij beide sleutels) veroorzaakt.

Bij de E39 5 serie zijn met de EWS-module veelvuldig problemen geweest, google maar eens op EWS & (no) crank & no start.


*) De stekker van de kabelboom aan de DME-unit ook schoongemaakt/ behandeld met contact-spray ? Een beetje roest in deze stekkerverbindingen kan het signaal-niveau van sensoren zodanig (wisselend) beïnvloeden dat de DME richting Not-programm wordt gestuurd ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.