Hi!
Sinds 3 weken de trotse bezitter van n E61, witte bekleding. Woei! :D
Tijdens het uitlezen van de auto komt er slechts één foutje uit: 279C - mapped thermostat cooling: control
Had ik niet verwacht, vorige week heb ik 'm ook al n keer uitgelezen, toen was ie er niet. Mja, nu dus wel, hoewel ik tijdens het rijden niks merk... Motor loopt prima, start goed, warm en koud.
Live uitlezen van de data toont n acceptabele temperatuur van het koelwater (65gr, hoewel ie eigenlijk in de buurt van 90gr moet zijn), maar de temperatuur van de luchtinlaat staat op 143gr (??).
Googlen naar error 279C leidt bijna overal naar koelwaterthermostaat kapot, maar live uitlezen laat dus een heel ander beeld zien. Ik twijfel :)
2 vraagjes dus:
- hoeveel thermostaten zijn er, welke soorten zijn 't en waar zitten ze.
- welke moet ik vervangen? :)
Thanks!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is maar wat je acceptabel vindt. Ik noem 65 graden veel te koud - waarschijnlijk als gevolg van een defecte thermostaat die open blijft staan.
Ben ik met je eens, acceptabel was meer gericht op: hij was niet helemaal warm, dus het zal wel geklopt hebben. Ik verbaasde me vooral over die 143 graden van de luchtinlaat.
Als ie dadelijk terug is van een ritje zal ik direct nog es de temperatuur uitlezen
10 jaar
Deze fout heeft betrekking op de aansturing van de thermostaat, deze kan open en dicht worden gezet door de DME, fout kan zowel in de thermostaat zelf als in de bekabeling zitten, een temperatuur van 65 graden is veelste laag, stationair hoort de temperatuur naar een 105 graden op te lopen voordat de thermostaat open gaat, onder het rijden gaat hij op 85 graden open.
Meestal is gewoon de thermostaat kapot.
gr Martin
Ok top, das duidelijk :) Ik ga direct een nieuwe thermostaat bestellen, kun je nauwelijks een buil aan vallen (35)
10 jaar
Vraag me wel nog steeds af waarom ie 143 graden bij de luchtinlaat aangeeft. Waar zit die thermostaat?
10 jaar
Lucht inlaat temperatuur sensor zit meestal in de luchtmassa meter, waar de thermostaat zit ligt aan welke motor er in de auto zit. Een M54 of een N52. Denk dat je die 35 voor een thermostaat wel gaat tegen vallen, dan heb je of het verkeerde onderdeel of anders een verkeerde thermostaat.
gr Martin
Hmm ik dacht van niet. Origineel Wahler. Laten we dat dan ook nog ff checken ;)
http://www.ebay.com/itm/360963930780
Is dezelfde als dit BMW nr: 11531437040
10 jaar
Nou, heeft prima gewerkt! Thermostaat vervangen (was overigens idd gewoon helemaal nieuw en origineel) en toen de temperatuur van de motor opgevraagd via de klok in de auto zelf. Blijft mooi op 95 graden hangen. Top!
Uitlezen geeft een andere waarde dan 95, dus da's frapant. Ik denk dat die waarden dus onzinnig zijn, gwn negeren.
Voor iedereen die hier ook ooit tegenaan loopt en de thermostaat zelf uitwisselen wil. Haal eerst de 2 slangen los aan beide kanten van de thermostaat. Dat scheelt een hoop gedoe.
Ik had nu eerst de thermostaat losgedraaid, en wilde toen de koppelingen loshalen, maar dat was zwoegen. Het is een stuk makkelijker als de thermostaat nog vast zit aan het blok.
De 2 slangkoppelingen naar de thermostaat zijn overigens eenvoudig los te maken. Er zit een metalen borgklem overheen. In de uitsparing kun je een schroevendraaier steken zodat je de klem los kunt trekken. Haal hem helemaal weg. Vervolgens kun je met enig bescheiden wrikwerk de slangkoppeling gewoon lostrekken. Niet draaien of iets dergelijks, gewoon van de thermostaat wegtrekken.
Thanks voor de hulp!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar