auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: BMW 540i hoog toerental, weinig vermogen, horten en stoten..

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 540i V8

Sinds een paar weken (niet alleen nu het koud is) vertoont m'n BMW tijdens het rijden soms de volgende kuren: start eerst prima en rijdt weg zonder problemen. Na een paar km begint het, schakelt de automaatbak heel onregelmatig, en soms helemaal niet.
Tijdens het filerijden zakt het toerental onder de 400 en ben ik bang dat de motor aflsaat. De auto begint te schudden en een gebonk alsof ik in een dieselauto zit.
Zo ook vanmorgen in de file. Toen het verkeer weer op gang kwam kon ik stotterend wegrijden maar bij een snelheid van km of 70/80 maakte ik al over de 5000 toeren. Hij ging voor geen meter vooruit, hoewel ik bijna plankgas gaf. Ik verwachtte dat elk moment de automaat zou schakelen en de auto keihard vooruit zou schieten maar dat gebeurde niet.
En al die tijd maar stotteren en haperen. Ik ben uiteindelijk op m'n werk aangekomen met het zweet op m'n voorhoofd of ik het zou halen! Bij het uitstappen rook ik een brandlucht (rubberachtig) en dat rook ik ook al een beetje tijdens het rijden meende ik.
In november ben ik tijdens zo'n eerste ervaring meteen van de weg af naar de dealer gegaan (ik reed toevallig langs Breeman!)
Daar is ie uitgelezen maar er was geen enkele foutmelding. Onderweg terug was er weer niks aan de hand en dat is het vreemde, soms heb ik ook rustige ritten ertussen heb, dan rijdt de auto motorisch geruisloos al vind ik dat het automatisch op- en terugschakelen wel altijd heel rommelig verloopt, alsof ie zomaar wat doet.
De auto heeft 220d km gelopen. Ik heb 'm sinds augustus en ken niet de hele geschiedenis.
Nou, ik ben benieuwd of er suggesties zijn na dit hele verhaal, wat hopelijk duidelijk is.
Ik heb het eens geprobeerd uit te leggen met iemand anders aan het stuur, maar juist op dat moment reed de auto weer lekker, wel lastig dus.

bedankt alvast ik hoor jullie graag!
groetjes
Esther

Geplaatst door

estherwagner1968 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het lijkt erop dat de verbranding weg valt in 1 of meer cylinders.
Een mogelijk gevolg daarvan is dat er benzine in de uitlaat/katalysator komt en daar verbrandt.
Daardoor wordt de katalysator erg heet en dat ruik je. De katalysator kan daar ook kapot van gaan en die zijn behoorlijk duur.

De oorzaak voor het wegvallen van die verbranding is minder eenvoudig aan te wijzen.
Het kan een ontstekingsprobleem zijn (bougie/bobine), een mengsel probleem (te weinig of te veel brandstof) of zelfs iets mechanisch.
Daar zal wat onderzoek naar verricht moeten worden.
Ik zou ook niet te veel meer met de auto rijden om verdere schade te voorkomen.

oldford 0
badge

12 jaar

@Oldford. De auto staat nu thuis voor de deur, de rit naar huis ging vanmiddag (onder begeleiding voor het geval dat) goed. Alsof je een prop door een buis wegschiet, weg weerstand, en ineens rijdt m'n auto weer normaal. Hij gaat uiteraard zsm voor controle, bedankt voor je feedback. Ik laat nog weten wat de oorzaak was!
groet
Esther

Hallo allen,
het probleem is nog niet opgelost, en de auto wordt nu uitvoerig nagekeken en testgereden. Omdat er geen enkele foutmelding is, werden een aantal dingen gedaan. Oliefilter vervangen, motorspoeling en nieuwe olie erin, en een nieuw onderdeel (iets in de carterpan, sorry ben vergeten wat precies). Bij starten loopt de motor als 'n trein, bij het rijden blijft het probleem echter bestaan; laag toerental bij optrekken en stoppen (bijv. in een file, afremmen voor bocht, of rotonde) en haperend wegrijden alsof de motor alsof gaat afslaan en slecht accelereren. Als ik achteruit geparkeerd sta en ik moet in de R wegrijden gebeurt dat afslaan ook wel eens. Bougies waren goed en bobine gecheckt op haarscheuren. Vanwege dat 'rommelige' schakelen, wil ik nog graag de automaatbakolie laten vervangen. Bij mijn vorige BMW hielp dat enorm.
Irritante is dat het niet altijd voorkomt en sommige ritten rustig verlopen. En zoals altijd; tijdens het testen bij de garage is er ogenschijnlijk niks aan de hand.
Ik laat nog weten wat er uit de verdere onderzoeken komt.
Groet,
Esther

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.