close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: bmw e30 350 i v12

Bouwjaar: 1991, Motorcode: 5.0 v12

Goeden avond,

Ik heb onlangs een bmw 325i cabrio gekocht (e30 bj 1991) daarbij heb ik het motorblok van een 850 csi aangeschaft en dat motorblok wil ik plaatsen in die e30, ik weet dat het mogenlijk is maar mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij helpen met adviezen waarbij ikzelf niet aan denk? want Deze auto moet wel achteraf rdw gekeurd worden.

Ik wacht op jullie reacties.

MVG Dennis

Geplaatst door

Dennis97 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de motor gaat er inderdaad wel in passen maar ik denk niet dat je er een kenteken op gaat krijgen.

een normale E30 is helemaal niet gebouwd om zoveel krachten te verwerken.

als de motor er in zit en je geeft 1 keer gas dan ligt je cardan op straat. ik denk dat ie zo je hele achtersubframe onder de auto vandaan sleurt.

en er is trouwens een veel simpelere manier om wat harder te rijden. een knappe M motor inbouwen. past veel beter en is sneller.

Mausx 0

14 jaar

Toets maar E30 V12 in op you tube.

lukas jansen 0

14 jaar

[quote=Dennis97]maar mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij helpen met adviezen waarbij ikzelf niet aan denk?
MVG Dennis[/quote]
ik denk niet dat iemand zich daaraan gaat wagen...

maarten4874 0
badge

14 jaar

ik weet hoe ik het verstevigen moet en de assen en steek assen en bak en alles moet aanpassen incl. het subframe maar vraag me af of meerdere mensen dit al eens hebben geprobeerd? en mensen wees niet zo bang bang, alles kan, zolang het maar leuk is en dit is een project wat niet veel mensen aandurven maar ik wel en geloof me ik krijg het voor elkaar met of zonder jullie hulp!!!!

over een tijdje sta ik met mijn 350 sci op youtube!!!!!!

ik hou jullie op de hoogte! Jullie mij ook?

MVG Dennis

Dennis97 0

14 jaar

als je maar goed op jezelf let dennis!

maarten4874 0
badge

14 jaar

Hee Dennis,

Een leuk project, ik zou eerst eens met de RDW contact opnemen over hoe en wat je te wachten staat met deze ombouw, want zonder type goedkeuring gaat het veel geld kosten om hem dan op kenteken te krijgen.

Het schijnt dat de regels toch weer veranderd zijn, vanaf jan. 2010 moet je toch weer naar lelystad voor een weggedragtest, ik heb nog een ombouw gedaan in sep 2009 en toen was alles geen probleem, om het waar is dat de regels weer veranderd zijn weet ik niet zeker, maar lees je ook op deze site, die man wou ook eens wat aparts maken,

Dan neem je gewoon een Golf 2 en legt er een R1 motor in :)

http://www.vw-r1.nl/

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Nou mijn hart ligt toch echt bij bmw e30 en ga gewoon proberen het allemaal voor elkaar te krijgen

gr. Dennis

Dennis97 0

14 jaar

Zou wel weer apart zijn, en van een uitdaging hou ik ook wel van..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Wat ik laatst gehoord had dat de aantal cilinders gelijk moet zijn op de kenteken.
En ook vermogen mag niet meer verschil zijn dan 20%,bij apk kijken ze hier niet na maar wel bij een groot politiekontrole.
Dus van 6 naar 12 cilinder gaat niet lukken mits je opnieuw laat keuren met die motor erin maar twijfel of dit gaat lukken.
Vraag dit eens bij de RDW in Veendam.

Vandaar dat ik ook vroeg waaarbij ik op moet letten omdat hij rdw gekeurd moet worden, en hoe gaat het met de remmen en veerpoten of die wel of niet moeten aangepast worden en waarbij moet ik nog meer denken? Denk zelf aan de aandrijflijn en steekassen en diff, moet ik dit ook allemaal aanpassen? en overzetten van de 8 serie en aanpassen zodat het op de e30 past?

Dennis97 0

14 jaar

Als de auto alleen een andere motor krijgt mag je de vermogen niet meer dan 20% afwijken.
Het word wel eens joekel van een motor in gebouwd maar krijg je ongeluk (wel of niet je schuld) en ze komen erachter dat er een niet standaard motor in ligt word alles op je verhaald.
Wil je hier geen gezeik krijgen zul je de auto helemaal aan moeten passen en opnieuw laten keuren bij de RDW en krijg je ook een andere/nieuwe kenteken.
Laatste is nogal prijzig vandaar dat dit niet vaak word uitgevoerd en blijven ze rijden met dat standaard remmen,veerpoten etc etc rond rijden.
Maar bel eens naar de RDW in Veendam

Kijk maar eens hier: http://www.e30.de/ zelf de V10 lepelen ze in een e30 , zeer veel info om het wiel niet opnieuw te hoeven uitvinden .

mike e39 0
badge

14 jaar

Ja wel mooi maar we leven nog steeds in nederland en hier hebben ze ook andere regels en normen dan in duitsland.

Nou niet helemaal, als hij in duitsland een kenteken (Dus Tuv goedgekeurd) kan krijgen moet de RDW wel heel erg zijn best doen om jou eentje te weigeren.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Ja precies weet ik niet maar wel dat heel onduidelijk is wat wel en niet mag.
Ik had toen een (ja niet schrikken hoor) Kadett met een motor die olie zoop en ik wilde van een standaard 1.6nz een c16se motor erin gooien.
Ik belde naar de RDW en vroeg of dit kon en mag,nou heb wel heel lang aan de telefoon gezeten want dat wist hij ook niet zo 1 2 3 en ik zeg "nou dat zoek maar even uit want ik verwacht dat jullie HOREN te weten.
Bleek dus dat het wel mag.

In principe mag alles als je het maar goed doet, van te voren informeren wat de eisen zijn is niet onverstandig.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

heey ik heb zelf een bmw e36 omgebouwd van 318 naar 320 en die heb ik ook laten keuren met standaard remmen omdat de politie mij had zien rijde toen auto niet af was vroeg rdw waarom mijn remmen niet anders waren want op de bon stond achteras dus ik legde uit dat ik test ronde reed om te zien of de motor goed was maar ik moest wel me remmen laten zien maar kreeg wel een redw keuring er op veer poten moet je ook aan passen en diff idd van 850 of 750 aan passen op je e30 verder veel verstevigen op de aandrijflijn anders scheurd het egt uit en met rdw bellen en daar goede informatie halen

sucses met je projekt

toine_bmw 0

14 jaar

Bij een auto van deze leeftijd doet het er niet toe wat je erin hangt, het moet wel deugelijk bevestigd worden, alles moet werken, en ook de remmen moeten voldoende functioneren.

Je vraagt een eendags kenteken aan en rijd naar de RDW, ze lopen je auto na, is niet meer of minder dan een uitgebreide APK, indien alles goed is, reken je € 50,- af en je krijgt binnen een paar dagen je kenteken bewijzen thuis gestuurd met de juiste gegevens.

Je moet eens iemand zien te vinden die al eens zo'n ombouw gedaan heeft, hij kan je precies vertellen wat je nodig hebt of wat noodzakelijk is om aan te passen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Kijk hier heb ik tenminste wat aan, ik weet wel hoe ik het nu moet aanpakken en dan ga ik maar eens beginnen

gr. Dennis

Dennis97 0

14 jaar

is wel apk afkeur cilinders moeten gelijk zijn..d

CIVICCOUPE66 0
badge

14 jaar

Ik ben in het bezit van een E30 met V12. Wat wil je weten?

Ik wil alles weten, waar moet ik aan denken als ik hem startklaar bij de rdw moet laten keuren? Wat moet ik verlassen, subframe en noem maar op en welke remschijven, aandrijfassen enz. ik kan alle hulp gebruiken dus vertel me aub waar ik mijn ogen op moet zetten.

M.Vr.Gr Dennis

Dennis97 0

13 jaar

Oke. Om te beginnen moet je motorsteunen kopen (via e30.de) of ze zelf maken. Door het overgewicht van deze motor en bak moet je zien dat je die zover mogelijk naar achter (midden) van de auto plaatst.
Dus dat betekend de Transmissie Tunnel aanpassen en evt het schutbord. Motor heb je al begrijp ik? Wat voor bak ga je gebruiken? Automaat raad ik niet aan. Dat heeft mij veel ergernis en ellende gekost.
Heb nu een 6-bak. Extreem zeldzaam en duur. Daarbij moet je vliegwiel en bijbehorende tussenas (cardanas) hebben. Verder een aangepast diffirentieel. Ik heb er een aangepaste onder met een lange overbrenging van een 5 serie TDS.
Wat betreft de motorsturing zou ik een universeel motormanagement systeem gebruiken. Daarbij de electronische gaskleppen vervangen voor Mechanische.

Achteras moet je aanpassen. Die kan veel hebben maar is niet opgewassen tegen het hoge koppel. Ik heb het getest en de boel scheurt gewoon uit de bodem.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Als je niet heel erg handig bent zou ik het plan fijn laten varen.
Mijn ervaring is na 4 jaar bouwen een extreem snelle auto.. Maar gewoon onhandelbaar. Niet voor dagelijks gebruik en ook op het circuit is het niks. Vooral door het overgewicht op de vooras.
Leuk om hard rechtuit te gaan.

Wat betreft de eisen van de RDW. Voor auto's tot 1998 zijn alle regels versoepeld. Je kan dus eigenlijk bouwen wat je wilt. Maar het moet allemaal wel geloofwaardig zijn, dus veilig en alles moet deugdelijk bevestigd zijn.
Dus alles aanpassen aan het overgewicht. Dikkere Remmen , onderstel aanpassen. Emissie-eisen moeten oke zijn. Verder eigenlijk alle regels die ook voor de APK gelden.

Ik ben al 4 jaar bezig en nog lang niet toe aan het RDW verhaal.

Gr Marcel

Sorry voor de late reactie, Ik ben erg druk geweest de laatste tijd!

Ik heb de auto helemaal klaar en alles aangepast naar behoren, rdw heb ik bericht gestuurd en gaat snel voor de keuring, hou jullie op de hoogte en filmpjes zullen ook snel te zien zijn, wat een monster is het nu!
m.vr.gr. Dennis

Dennis97 0

13 jaar

Nou dat heb je verdomd snel gedaan dan. Ben benieuwd!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.