Hallo heb een probleem met mijn bmw e36 320i 24v vanos ,als de motor koud is loopt hij beroerd en knalt en sputtert hij soms doet hij dat meteen en soms doet hij dat na twee drie keer starten pas.Ik heb de bobine s al vervangen, nieuwe luchtmassa meter erop gezet, toerentel sensor,probleem doet zich niet voor als de motor warm is.Nu verdenkt mij garage de computer voor motor mangement ECU (deze geeft krukas sensor storing aan) deze is al keer reeds gerepareerd door de volgende eigenaar omdat deze vonkte op de bobine,lijkt wel of de tijd van de ontsteking verspringt zegt mijn monteur. Maar wil eerst een andere ECU testen .Heeft iemand dat al is een keer meegemaakt of heeft iemand een oplossing?Alvast bedankt Gr Xavier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer eens of de voedingsdraden naar de bobines (in de kunststof koker boven op de injectoren) onderling geen sluiting maken wegens doorgesleten isolatie.
Mijn E36 320i vertoonde destijds dezelfde verschijnselen, wegens boven genoemd euvel. Een verkeerde (belasting)weerstand over een deel van het timer-circuit kan de timimg behoorlijk in de war sturen en zelfs de ECU (of DME) unit beschadigen.
De koelwater temperatuur sensor werkt naar behoren, naar ik aanneem ?
Een volgende verdachte zou de lambda sonde kunnen zijn: Of defect of een slechte verbinding* met de rest van de kabelboom.
Sensoren kunnen overigens meer dan eens defect raken, vooral als de spanningsregelaar in de dynamo zijn werk niet goed doet.
Het is in dit geval raadzaam de spanning op de aansluitingen van de dynamo eens na te meten. Rond 13 a 14V is normaal.
*) Alle sensoren een voor een los halen + voorzien van contactspray kan soms lastige elektrische problemen oplossen.
Let op dat rubber 'pakking' onderin elke (female-)connector er niet uit valt.
Eerst accu min-pool los om opslag onterechte storingen te voorkomen.
Xavier,
Je hebt de bobine's vernieuwt, ook de bougiedoppen ? Die willen ook wel eens kapot gaan..
En inderdaad, meet eens de weerstand van de kvs temp sensor, zit vooraan in de kop ( blauw ) achter het oliefilterhuis, en plaats de waarde even hier.
Waar knalt hij trouwens ? Door de uitlaat of door het luchtfilter ?
Als je 100% zeker weet dat de Bdp sensor in orde is, zou ik eerst de bedrading tot aan de ECU controleren.
Kijk ook eens naar de kabel van de BDP sensor, als deze niet goed terug gemonteerd is hoe hij origineel hoort te zitten, dan kan hij aan een poulie komen en de kabel beschadigen, met ook dit als gevolg.
Gr Stefan
14 jaar
Bedankt voor de reactie's ga het weerleggen bij mijn monteur laat wel iets weten of het wel of niet gelukt is
Gr Xavier
14 jaar
Hallo even een update, alle bobine's zijn nagekeken, bdp sensor is nieuw,kabel is ok,heb ondertussen een andere ECU te leen gehad en getest,dit alles heeft niks opgeleverd.Ga nog wel een nieuwe nokkenassensor erop zetten in de hoop dat iets helpt
14 jaar
Als vogende test zou ik onderstaande sensoren eens los trekken.
Zonder het signaal daarvan gaat de motor wel in noodprogram lopen, maar als dit beter klinkt (minder mis-firing) dan met de sensor aangesloten, heb je de vermoedelijk defecte sensor te pakken.
- Nokkenas sensor* (krukas sensor alleen is voldoende om motor te laten lopen in noodprogram)
- Krukas sensor* (nokkenas sensor alleen is voldoende om motor te laten lopen in noodprogram)
- Lambda sonde
- Koelwater temperatuur sensor
De koelwater temperatuur kan een rol spelen als de betreffende sensor (deels) oorzaak van het probleem is.
De onterecht opgeslagen storingen dienen later weer uit het geheugen verwijderd te worden, als je een verse storing-opslag op prijs stelt.
Controleer eens of massakabel op bobine cylinder 6 (dichtst tegen schutboard) goed vast zit.
*) Als de tandkrans met uitsparingen voor de ontsteking een grote radiale slag vertoont (door 'uitzakken' van rubber laag van de trillingsdemper), kunnen de sensoren weleens een slag missen.
14 jaar
Waarschijnlijk slaat de motor niet meer aan na het los trekken van de BDP sensor op het vliegwiel, maar proberen kan altijd, dan ben je er zo achter..
14 jaar
Ben nog niets wijzer geworden heb alles gecheckt nieuwe krukas poelie erop gezet dit ivm slinger in de oude maar nog steeds hetzelfde euvel dus nu de bedrading helemaal doormeten
14 jaar
Let ook op doorschaaf plekken in de isolatie van - iets te los - langs elkaar liggende kabels, zoals in een eerdere reactie omschreven.
Vooral de voedingsdraden van de bobines zijn goede kandidaat-veroorzakers van dit probleem.
De kabelboom ter plaatse van (relatief) los liggende aders niet helemaal intapen, maar slechts met grove tape-windingen bijeen binden, anders wordt de kabelboom star.
Dan kunnen daar weer nieuwe doorslijt-plekken ontstaan.
Meet ook eens na of de koelwater temperatuur-sensor voldoende signaal afgeeft. Weet iemand hier wat het min. - max. voltage moet zijn ?
Hetzelfde voor de lamda-sonde.
14 jaar
Het probleem is opgelost het was de distributieketting die niet op spanning staat (beetje uitgerekt) hebben de passingsgaten vd krukas-poelie opgeboord zodat je deze kan verstellen en de ketting op spanning kan stellen.Probleem opgelost
13 jaar
Ik denk dat je het dan maar voor ff hebt opgelost..
Maar de ketting die slap staat ? Dat mag zowiso niet! Is de spanner niet defect ? Ketting mag je echt niet kunnen bewegen in ingeboude toestand. Als dat wel kan zoals je zegt, dan klopt er ergens iets niet..
13 jaar
Is tijdelijke oplossing moet of alles open maken weet ik niet wat ik tegen kan komen kan behoorlijk in kosten oplopen of moet er een ander blok in hangen wat in verhouding goedkoper is
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar