BMW 5-Serie: BMW E39 525D 2002 automaat in noodloop

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525D

In 2010 heb ik dit probleem ook al eens gepost, 2 jaar geen last gehad en nu ineens weer tijdens het warme weer.

Destijds is de toerental sensor vervangen en dat leek de oplossing maar nu is het probleem er weer. De auto is inmiddels door een andere dealer uitgelezen en die zeggen dat er een sensor binnen in de bak storing geeft. Die zou alleen maar te vervangen zijn door de bak te demonteren en deels uit elkaar te halen. Ik vermoed dat ze me liever een andere auto verkopen want de kosten zijn zo hoog dat je die kant wel uit gaat denken.

Er staat inmiddels bijna 300.000 km op de teller, buiten dit probleem is de wagen nog probleemloos en rijdt beter dan menig nieuwe auto. Wij denken inmiddels dat het te maken heeft met de hoge buitentemperatuur want alleen dan gebeurt het. Op een warme dag na koude start geen problemen. Heeft de auto na een (soms niet eens zo lange) rit een paar uur in de zon staan bakken dan is het bij de volgende start prijs. Automaat schakelt dan niet meer op naar 2e versnelling (met de manual wil hij nog in 2 maar niet in 3 en hoger) en gaat even daarna in noodloop. Als je hem dan weer laat afkoelen en het is de volgende dag kouder dan rijd je weer zonder problemen.

Als dit gebeurt branden er geen storinglampjes op het dashboard, alleen de noodloopmelding komt na enige tijd in het display. Dit even ivm de vele meldingen dat dit probleem kan samenvallen met ABS storingen. Lijkt bij mij niet het geval.

Iemand vertelde mij dat ik de bak eens moet laten spoelen. Is dit goed of slecht advies. Zijn er andere oplossingen om dit probleem voor goed te verhelpen?

Al vast bbedankt voor jullie reacties.

jeroen525d

Geplaatst door jeroen525d (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Laat die dealer maar links liggen,laat het beoordelen door een automaten specialist.
Even googlen en je vind er wel eentje.

jeroen525d (0), 11 jaar geleden

Primera p11 bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels diverse specialisten benaderd en mijn keuze gemaakt. Ga binnenkort langs en dan gaat de auto aan de testkast. Dat had de dealer al gedaan en die kwam uit op een sensor in de bak maar ze willen er niet smee doen. De specialsit vermoed dat het weer een toerensensor kan zijn, er blijken er 2 in te zitten en eentje daarvan kan alleen worden vervangen door de onderkant van de bak te demonteren. Dat is qua kosten goed te doen, hopelijk ben ik daarmee klaar. De andere was al eens vervangen.

Overigens nog wel veel zitten lezen over automaat bakken en ik lees en hoor steeds meer dat je rond 100.000 km de olie moet laten vervangen omdat longlife olie op den duur polijstpasta wordt door alle slijpsel die er toch inkomt. Aftappen is niet genoeg, je zou moeten spoelen om zoveel mogelijk olie te vervangen. Iemand hiermee ervaring? Ik heb nl nog een andere BMW, ook automaat en die zit al aan de 138.000 , is en zesbak en die blijken gevoeliger waardoor doorrijden met oude olie veel meer kans op probelemen oplevert. Waarheid of verkoopverhaal van de revisie/spoel-bedrijven

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Er is geen enkele olie die levenslang meegaat,vervangen dus om de zoveel km.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.