Deze morgen is plots bij het rijden de motor beginnen raar doen. Hij raakt niet verder dan 40km/h. Bij stationair draaien zit er ook een ratel in de motor. Als ik dit moet localiseren, is dit in de buurt van de turbo ergens. De turbo is 15000km geleden reeds vervangen geweest, alsook reeds 3 injectoren(1+2+4).
Sinds vorige week had ik vastgesteld dat de motor stationair de indruk gaf om wat te wijzigen van toerental, maar dit was niet vast te stellen op de toerenteller. Ik ging er van uit dat dit mogelijk met niet goede brandstof te maken zou hebben, en dat dit zou verdwijnen na volgende tankbeurt.
Deze morgen was ik 2 km ver als de motor plots inhield en niet meer wou accelereren zoals het hoort. Hij maakte een ietwat fluitend geluid en wou niet verder dan +- 40 km/h. Ben teruggekeerd en thuis bij aankomst merkte ik dat er ook een ratelend lawaai in de motor zat. Bij het openen van de motorkap kwam het lawaai van uit de buurt van de turbo/omgeving bijvul ruitensproeireservoir. Oliepeil = ok, maar als ik de vuldop van de olie verwijder, komt er vrij veel, precies rook/uitlaatgas,... , uit de opening.
meer gegevens:
525dA touring E39
bj 03/2003
238000 km
Iemnd een idee waar ik kan beginnen zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog eens goed nagekeken en heb volgende vastgesteld:
Volgens mij gaat bij stationair draaien de turbo steeds open. Ik hoor een zuigend lawaai in de luchtaanzuig met een frequentie van +- om de seconde. Zou het kunnen zijn dat er een schoep is afgebroken in de turbo? Dat deze voor het lawaai zorgt, alsook het onregelmatig draaien?
Het was inderdaad de turbo.
Vervangen en alles is ok
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar