Hallo,
Ik heb vandaag een storing gekregen " Getriebnotprogramm". Verder ben ik er achter gekomen dat er olie lekt (redelik plas inmiddels). Ik denk dat het de automaat olie is omdat de storing ook met de automaat te maken heeft. Is dit een probleem wat iemand herkent? Zijn er oorzaken zoals pakkingen / rubbers versleten waardoor olie kan weglekken? Het terugschakelen ging vlak voor de melding schokkeriger en net voordat de melding binnenkwam ging de bak een beetje "zoeken". Heb vervolgens alleen rustig gereden naar huis (1 km) en volgens het boekje kon dit nog.
Kan iemand mij helpen? Waar kan ik olie bijvullen zodat ik hem bij de garage kan afleveren?
Groeten,
Bazzz
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het boekje is niet helemaal correct, die gaat namelijk niet over de olie lekkage alleen maar over het noodprogramma, ik zou er niet meer mee rijden tot je zeker weet
wat voor lekkage het is en deze vervolgens te maken, als het bak olie is en je rijd te lang met te weinig olie dat gaat je bak kapot.
Lekkage zit vaak in de olie koeler die tussen de Radiateur en de condensor zit. dan zou de olie aan de voorkant onder de auto uit moeten komen.
gr Martin
Bedankt voor je reactie Martin.
Ik zal er niet meer mee rijden. Er zijn inmiddels op verschillende plekken olie druppels te zien onder de auto. Het meeste aan de voorkant, maar niet recht onder de bumper. Zijn er nog bedrijven die gespecialiseerd zijn in (BMW) automaten? Ik ben een beetje huiverig voor de BMW dealer omdat ze daar voor de makkelijke (lees alles vervangen/nieuw) weg kiezen ipv de knutsel route.
Groeten,
Bas
13 jaar
Het meest voorkomend is een lekke koeler , de olie komt er op meerder plaatsen uit omdat er een plaat onder de auto zit, recht naar beneden lopen kan tegenwoordig niet meer. Je heoft niet naar de dealer maar ik zou wel op zoek gaan naar iemand die verstand heeft van BMW omdat het vullen een apart karweitje is. Reken er wel op dat die een behoorlijk karwei is, nieuwe koeler,nieuwe olie en nieuw bak filter.
gr Martin
Bedankt Martin,
Heb je ook een goedkoop adres om de onderdelen te kopen? Een nieuwe radiator kost 150 e (bij offenga in franeker). De radiator voor de automaat kan ik niet vinden. Hoe kan je zien dat de automaat olie genoeg gevuld is?
Groeten,
Bas
13 jaar
Je heb alleen een olie koeler nodig en die is niet veel goedkoper te koop, voor het vullen en controleren van het peil moet je naar een specialist, hij moet eigenlijk aan de computer om het goed te doen.
gr Martin
Martin,
Onder de motor kap is een vuldop met een peilstokje. Deze geeft een laag niveau aan. Tenminste ik denkdat dat de automaat olie is omdat het in verbinding staat met een kleine koeler die voor de radiator van de motor olie koeling geplaatst zit. Op de dop staat ATF oil. Kan je hier niet gewoon olie in doen zodat ik een klein stukje voorzichtig kan rijden naar een specialist? Ik durf het wel aan met het huidige lektempo. De auto moet opde brug om de lekkage echt op te sporen. Wel zijn de slangen en het reservoir van de automaat olie vettig / smerig. Een echt lekkage punt heb ik niet gevonden. Zal wel een koppelingetje zijn of de radiator.
is er een specialist in de buurt van Rotterdam? Ik woon zelf in Brielle.
Groeten,
Bas
13 jaar
Wat je gevonden hebt is de olie voor de stuurbekrachtiging, in deze bakken zit geen ATF maar speciale bak olie die je eigenlijk alleen bij de dealer kunt krijgen, het maakt voor de bak niets uit of je voorzichtig rijdt of niet, als je gaat rijden met een lekke olie koeler gaat je bak binnen een paar kilometer kapot.
Het is 100% zeker geen koppelingtje ofzoiets, het is 99% zeker dat je gewoon een lekke radiateur hebt, is gewoon een kwestie van onderhoud bij iemand die niet vaak dit soort auto's doet, de lekkage is een kwaal als niet om de zoveel tijd de rommel tussen de radiateuren wordt weggehaald.
Als er iets anders lek is als de radiateur dan heb je heel veel mazzel gehad, het enige wat ik zou doen is de auto laten transporteren naar een garage die er verstand van heeft (Geen idee of er 1 bij jou in de buurt zit maar google kan je wel verder helpen) en de oorzaak laten vaststellen van de lekkage.
gr Martin
Beste bas,
Zie je e-mail voor een naam van een specialist waar ik goede ervaringen bij heb.
Succes,
Peter
13 jaar
Hallo,
Ik heb met ZF Nederland gebeld en die verwezen mij naar een website van bedrijven die getraind zijn door ZF: www.vnts.org
Dichtsbijzijnde bedrijf is in Rotterdam. Procedure:
uitlezen foutcode
lekkage achterhalen
Lekkage verhelpen (nieuwe koeler of koppeling)
Olie en filter vervangen
Eventueel revisie automaat (hopelijk niet)
Wordt hopelijk de auto deze week gemaakt. Vandaag transport en morgen gaan ze beginnen.
Groeten,
Bas
13 jaar
Nou de auto doet het weer. Gelukkig was de automaat niet merkbaar beschadigd!
De oliekoeler van de automaat was inderdaad lek en na een weekend stilgestaan te hebben was het een grote bende onder de auto. Er zat niet veel olie meer in het carter.
De auto heeft nu weer een nieuwe koeler, filter en olie voor 900 euro bij abraham sluyter in rotterdam. Goede service, alleen toch nog een beetje duurder dan verwacht. Maar ja, bij een revisie had ik er nog een rug bij op kunnen tellen. Ik bekijk het van de positieve kant.
Tip: als je merkt dat de automaat raar doet of je krijgt zelfs al een storingsmelding: wees er snel bij voordat de bak beschadigd of om de schade beperkt te houden. Scheelt altijd geld.
Groeten,
Bas
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar