auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: e60 530i accu constant leeg

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine

goedendag,

ik heb 2 weken geleden een bmw 530i e60 gekocht eerste weer geen enkel probleem voor zover ik weet,vanaf de 2 de week begonnen de problemen nadat de bmw op een ochtend met een lege accu stond.uit eindelijk een nieuwe accu erin laten zetten door het bedrijf waar de auto gekocht is het probleem leek opgelost tot dat ik 2 dagen weer met een lege accu stond op mn werk.uiteindelijk de auto gister uit laten lezen en daar kwam uit naar voren dat er storingen komen uit het can bus systeem zal alle storingen plus codes hier neerzetten in de hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.de dealer wou dit wel voor mij oplossen maar ik moet toch al gauw rekenen op 10 uur werkloon en waarschijnlijk het vervangen van een module die stuk is.had zelf het idee weet niet of het verstandig is maar mischien dat iemand mij dat hier kan vertellen om 1 voor 1 van elk systeem de zekering te verwijderen en kijken of de accu dan niet meer word leeggetrokken.tevens is vandaag mijn complete audi/navi weggevallen plus het scherm is zwart hellllpppp?

de storingen

micro-power module (mpm)

d9c4 k-can line fault

controller (con)

? k-can line fault

instrument cluster (instr)

e104 k-can line fault

light module (lm)

e504 k-can line fault

body basic module (kbm)

e584 k-can line fault

burglar alarm systeem (dwa)

d944 k-can line fault

switching centre,centre console (szm)

e244 k-can line fault

park distance control (pdc)

e204 k-can line fault

car acces systeem (cas)

d904 k-can line fault

Geplaatst door

speedy25 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zomaar roepen dat rekening moet houden 10 uur werk slaat helemaal nergens op, die accu die vervangen is, is die uberhaubt wel geregistreerd?
Als een nieuwe accu niet word geregistreerd heb je kans dat deze binnen afzienbare tijd kapot gaat door een te hoge laadstrom/spanning.
In het lijstje van storingen is de MPM de meest interessante gezien jouw klachten, is er al een energiediagnose uitgevoerd?
Zomaar verwijderen van zekeringen en zo stapsgewijs uitvinden welk brein de lekstroom veroorzaakt heeft geen zin, levert alleen maar meer storingen op
omdat alle breinen onderling met elkaar communiceren en als de wagen uiteindelijk word uitgelezen staat deze vol met zoveel meldingen dat je nergens meer van op aan kan.
Ik neem aan dat na de uitlezing die gedaan is alle storingen zijn gewist?

Arnold684 0
badge

13 jaar

bedankt voor je reactie arnold,ik moest rekening met 10 uur houden omdat er 5 storingen in stonden die niet verwijderd konden worden en er dan gezocht moest worden naar welke van de 5 modules dit probleem geeft? daar was de mpm dus ook 1 van kan ik die bv afkoppelen door de stekker los te halen? of gaat dat ook niet werken? neem aan dat een dealer ook niet alle modules gaat omwisselen om te kijken of het probleem dan opgelost is.

speedy25 0

13 jaar

Als er 5 storingen niet te wissen zijn moet er gekeken worden of er wel met die 5 breinen communicatie is, dan volgens het electrisch schema bekijken welke volgorde er aan hangt.
MPM afkoppelen heeft geen zin, achter dit brein hangen een aantaal anderen die dan ook geen spanning meer krijgen.
Je kunt even kijken naar het MPM of deze misschien onder water staat of dat de print opgebrand is, je kunt hem vinden op de plek waar je reservewiel ligt/hoort te liggen.
Er ligt een kunststof plaat overheen die je even moet verwijderen, liggen nog een aantal meer modules onder en het is een klein wit/creme kleurig kastje van ongeveer 6 bij 10 cm en de benaming
MPM staat op het stikkertje.

Arnold684 0
badge

13 jaar

er is mij verteld dat er waarschijnlijk 1 module stuk is en dat die de andere modules in de war maakt/wakker houd en dat de auto hierdoor in de slaap stand komt en hierdoor dus de accu word leeg getrokken? maar aangezien mijn radio/navi en mn scherm dus ook niks meer doen sinds vandaag heb ik het idee dat het misc toch de mpm is?

er is wel in de kofferbak gekeken maar de modules waren niet nat.

speedy25 0

13 jaar

Is het MPM ook even open gemaakt dan?
Zo niet, dan zou je dat zelf ook nog even kunnen doen, zal niet de 1e zijn die opgebrand is.

Arnold684 0
badge

13 jaar

neej er is veder niks open gemaakt er is gekeken naar de pdc sensors omdat ze die als eerste verdachten,waar moet ik precies op letten als ik die mpm open maak?

speedy25 0

13 jaar

Als je het kapje opent, even de neus erin, verbrande geur moet je op letten.
Controleer de stekkerpennetjes, zit er aanslag op?
Ruik je niks dan moet je het printje er even uitschuiven, aan de stekkerzijde zitten 4 lipjes die je even aan moet drukken dan schuif je hem er zo uit en dan de print
bekijken of je zwarte of witte vlekken ziet.
Wit is kalk aanslag en dan zou ie nat geweest zijn, zwart is verbrand.
Mocht je het niet zeker weten, plaats dan een foto indien mogelijk van beide zijden.

Arnold684 0
badge

13 jaar

vandaag de mpm bekeken en heb er niks raars aan kunnen ontdekken,vamorgen was de accu weer leeg nadat ik de auto over gestart had werkt mn radio navi enz ook weer blijft een heel apart verhaal mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag..

speedy25 0

13 jaar

Denk dat het het handigst is dat ie word uitgelezen word en te bekijken of er met alle aanwezige modules communicatie is, zo nee dan moet dat eerst opgelost worden, zo ja dan aan de hand van electrische schemas kijken welk moduul als 1e in de rij verantwoordlijk is voor storingen in de navolgende modules.
Moet op zich niet zo ingewikkeld zijn aangezien er permanente storingen aanwezig zijn.

Arnold684 0
badge

13 jaar

ga morgen met de auto naar de XXXXXXneem het storings rapport mee en zal eens horen of hun er wat mee kunnen,maar laat de auto daar niet achter dat ze gaan lopen zoeken.want dan ken ik wel meer bedrijven die dat graag willen voor 100 euro per uur.arnold hoelang denk jij dat een bmw dealer nodig heeft om zo`n probleem te vinden?

speedy25 0

13 jaar

zoals ik al zei ga de auto niet bij een dealer neerzetten en die naar het probleem laten zoeken voor 100 euro per uur.heb 2 weken geleden net 16000 euro uitgegeven voor de auto, geld groeit mij helaas ook niet op mn rug.

speedy25 0

13 jaar

Dat is aan jou uiteraard, dan is het de kunst om een bedrijf te vinden die weet hoe dit soort boordnetten opgebouwd is en hiervoor de juiste apperatuur heeft
Als een niet dealer 10 uur nodig heeft a 50,- en een dealer 2 uur a 100,- helpt het je ook niks in je portemonnee, ik zeg niet dat het zo is maar kan natuurlijk wel.

Arnold684 0
badge

13 jaar

kijk het gaat er niet om dat ik geld moet uitgeven want geld gaat het zowiezo kosten,ik wil gewoon dat het goed word opgelost tegen een nette prijs.stel ik zet de auto bij een dealer neer die is er 10 uur mee bezig ben ik alleen al 1000 euro aan uurloon veder.kijk als ik nou bij een dealer kom en die zegt tegen mij we lezen de auto uit dit en dit kunnen het wezen we hebben maximaal 4 uur nodig om het op te lossen snap je waar ik een beetje heen wil?

speedy25 0

13 jaar

Ik snap je wel, alleen is het niet te voorspellen welke kant het op gaat.
Als je hem bij een dealer of andere garage brengt moet je goede afspraken maken wat je wilt en tot hoever ze moeten gaan en wat jij van hun verwacht.

Arnold684 0
badge

13 jaar

Vraagje:
Als jij € 16000 bij een garage uitgeeft voor een auto, dan hoop ik wel dat je dat bij een BOVAG garage hebt gedaan en dat deze dus onder de garantieregeling valt ?

Marcel D 0

13 jaar

Je komt er toch niet onderuit dit te laten oplossen. Deze auto heeft een energiebeheerssysteem. Als de auto merkt dat de accu onvoldoende wordt bijgeladen, worden achtereenvolgens verschillende komponenten uitgeschakeld om energie te besparen. Het is daarom dat soms je radio/navigatie niet werkt. Ook zal je af en toe onaangekondigd met een lege accu staan.

De accu moet vervangen worden door een accu van het juiste type en deze moet ingelezen worden. Dit is de eerste stap. Anders laadt deze niet correct bij. Vervolgens alle storingen wissen en zien welke er als eerste terug komt. Het kan zijn dat er 1 controller op de CAN-bus defekt is. Dit verstoort dan de werking van de CAN-bus en geeft meerdere storingen. Of er heeft iemand geknoeid met de elektrische bedrading ?

Het kan ook zijn dat de dynamo bijna overleden is en niet korrekt oplaadt. Samen met het energiebeheerssysteem van deze wagen geeft dit vreemde storingen.

Wees je er wel van bewust : het elektrisch/elektronisch systeem van deze wagen is zeer complex. Iemand die dit niet kent, zal nooit de oorzaak vinden, dus is dan zeker weggegooid geld. De tijd dat je met gezond verstand en een kniptang storingen kon oplossen in het elektrisch systeem, is met deze wagen echt wel voorbij.

Is deze storing niet de reden dat de wagen (zonder garantie ?) verkocht is ? Indien wel garantie, maar er dan gebruik van. Afhankelijk van wat er defekt is, kan dit duur worden.

Harald4118 0

13 jaar

de auto is idd bij een niet bovag bedrijf gekocht,maar ging er gewoon vanuit dat er garantie op zat mag je wel verwachten op een auto van 16000 euro!! toen ik de verkoper op dit punt heb aangesproken bracht hij naar voren dat ik dat er bij had moeten kopen?? had hij dan moeten vermelden voor de aankoop toch? dit heeft hij dus niet gedaan volgens hem had ik er maar om moeten vragen.maargoed heb de verkoper heel erg duidelijk gemaakt dat ik hier geen genoegen mee neem en hij zal uiteindelijk de helft van de kosten voor zijn rekening nemen.

ondertussen weer een klein beetje veder dynamo is doorgemeten en laad 13,9 volt bij? veder aan de hand van de onderhouds gegevens de garage opgespoord waar de auto in onderhoud is geweest.die vertelde mij dat dit een zeer betrouwbare auto was nooit iets aan stuk geweest in 5 jaar tijd behalve een airbag module.dus dit moet dan wel domme pech zijn ben ik bang.

er is niet geknoeid met de bedrading er zit geen achteraf in gebouwde rommel in,dat dit een auto is met een complex energie systeem ben ik me heel erg van bewust.en weet dat dit probleem vaker voorkomt bij de e60 en dat het soms een erg tijdrovend klusje kan zijn om het op te lossen.
zoals ik al zei als ik een dealer vind die aan de hand van het uitlezen mij kan vertellen wat er gemaakt moet worden mag hem wat mij betreft gelijk laten maken!! maar laat hem nergens staan met de opdracht van zoek maar een eind weg en aan het einde van de rit straks een rekening krijgen van een paar duizend euro.

speedy25 0

13 jaar

Zoals vermeld, als de accu niet korrekt vervangen is, is het de eerste stap dit recht te zetten. Ik heb de indruk dat de garage die je de auto verkocht heeft, dit niet weet.

Misschien kan je terecht bij een Bosch-service ?

Indien niet, moet het toch mogelijk zijn duidelijke afspraken te maken met een BMW-dealer ? Tenzij er zich hier iemand aanmeldt die deze wagen goed kent en je wil verder helpen, zie ik geen andere oplossing.


Succes ermee.

Harald4118 0

13 jaar

Vervalt, zag net dat je bij een niet-bovag bedrijf hebt gekocht.

Wel balen zeg, hoop voor je dat er snel een oplossing voor is tegen een schappelijke prijs.

Marcel D 0

13 jaar

Vraagje:
Heb je hem bij een BMW garage laten uitlezen of niet. Is er gebruik gemaakt van een standaard testertje ? Mocht dit zo zijn, dan moet je hem eens met een echt BMW diagnose station uitlezen en de accu aanmelden.
Daarna moet je kijken of je een lekstroom hebt. Hiervan staan genoeg voorbeelden op internet hoe dat te meten.

Via google op "empty battery E60" vindt je een vracht info:
http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopi...
http://www.pistonheads.com/gassing/topic...

Marcel D 0

13 jaar

Wat hier al aangegeven is uitlaten lezen door een goede tester en dan je accu netjes aanmelden storingen wissen en dan verder kijken , let er op dat je nieuwe accu na een paar keer diepontladen te zijn geweest ook kapot is, of het moet een agm accu zijn die kunnen daar wel tegen .

mike e39 0
badge

13 jaar

de auto is idd snel uitgelezen met een standaard tester,wel bij iemand die meerdere van dit soort storingen bij de e60 heeft weten op te lossen,naar aanleiding van wat problemen uit het buitenland met de e60 heb ik gister de ibs afgekoppeld helaas geen succes..
en ik blijf het een apart verhaal vinden van de week ook niks aan de hand hele nacht stilgestaan ochtends starten lopen kom een paar uur later terug accu leeg :S maargoed de 14de gaat de auto naar een specialist en dan maar hopen dat het allemaal meevalt.

kan iemand mij trouwens vertellen welke zekering van het alarm systeem is?? kan dit namelijk niet vinden op de zekeringen kaart.

speedy25 0

13 jaar

Zit deze niet in de kofferbak rechts achter het paneel ?
Daar zit ook een zekeringenkastje als ik het goed heb.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthr...

Marcel D 0

13 jaar

waar het paneel in de kofferbak zit weet ik wel te vinden,kan alleen nergens terug vinden welk zekering nummer bij het alarm hoort iemand enig idee toevallig? ga zoveel dingen proberen uit te sluiten zelf.

iemand toevallig een schema van een e60 530i? liefst met de positie erbij van alle modules als dat er is??

speedy25 0

13 jaar

Is deze misschien verborgen ?
http://www.bimmerboard.com/forums/posts/...

Ik vind eigenlijk nergens een schema over de zekeringen.

Via deze link krijg je je gehele bedrading te zien;
http://spaghetticoder.org/bmw/wds/e60e61...

Marcel D 0

13 jaar

Schema van je zekeringen zit in je gereedschapskoffer in je achterklep

chelsey 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.