BMW 5-Serie: Bmw e39 houdt in en start moeilijk

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523

Hallo,

Na berichten op deze site te hebben gelegen over soortgelijke problemen toch een vraag om hulp.

Mijn bmw 523 houdt sinds een tijdje in, voornamelijk onder de 3000 toeren. Sindskort start ie ook moeilijker en is hij tijdens het rijden 2 keer afgeslagen. Soms rijdt ie goed, meestal niet meer.

De lmm los gehaald, dit was het probleem niet
Gasklephuis laten schoonmaken, toen liep ie even weer beter, maar na 2 dagen was het weer terug
Uit latenlezen en 3 storingen: lmm (had ik idd los gehaald) en de nokkenassensoren inlaat en uitlaat
Na reset kwam na starten meteen weer nokkenassensor inlaat terug.

Voor dat ik een verhaal begin met het vervangen van legio onderdelen omdat de storingsmelding dit aangeeft graag advies waar naar gekeken kan worden:

Hoe kan bekeken worden of een sensor kapot is? Doormeten of waardes analyseren tijdens draaiende motor? Welke waardes dan?
Ik las ook een verhaal dat dezelfde meldingen niet de oplossing waren, maar een scheurtje in iets bij het inlaatspruitstuk
Hoe kan het dat het reinigen van de gasklephuis effect heeft gehad?
Mocht ik toch alle sensoren vervangen: zijn immitaties ok (halve prijs) of moet ik voor origineel bmw gaan?

Alvast bedant voor je reactie,

Groeten,
Bas

Bazzz

Geplaatst door Bazzz (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Scheurtje in het inlaat spruitstuk heeft grote gevolgen - maar geen storingsmeldingen op nokkenas sensoren.
Ik zou zeker voor origineel BMW gaan, anders loop je het risico op blijvende problemen.

Weet je de exacte storingscodes (nummers)?

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan heb je een M52 motor erin, die heeft een nokkenassensor en een krukaspositiesensor.
De waarde van de krukkassensor is 2 kOhm de andere is een Hall sensor en is niet meten. Overigens maakt BMW zelf geen sensors maar betrekt ze van Bosch en Hella. Een bekend euvel is een verslijtende Vanos regeling op deze motoren. Hoeft niet, misschien dat een rotte sensor verwisselen de oplossing is.

Bazzz (0), 11 jaar geleden

http://www.offenga.nl/webshop/opruiming/...

De imitatie sensor is van het merk meyle, zie link boven.

Het motor type is volgens mij ook m52, alleen heeft deze toch 2 nokkenassensoren? Inlaat uitlaat klep aansturing.

De exacte codes weet ik niet, de uitlezer gaf ook alleen maar de sensoren aan, niet wat er fout aan was. De melding was 100% zeker de inlaat en uitlaat nokkenassensor.

Groeten,
Bas

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Ah deze M52 heeft double Vanos met 2 nokkenassensors er zit een M52TUB25 in deze auto.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Se...
De twee sensors zijn verschillend van bouw. Leuk gedaan, BMW.

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=MJ]Overigens maakt BMW zelf geen sensors maar betrekt ze van Bosch en Hella.[/quote]
Klopt. Maar welke zit er in? Bosch of Hella?

Het signaal van de nokkenas sensor is gewoon te meten met een scope bij draaiende motor.

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Dynamisch meten OK ik dacht dat de OP het ding passief wilde doormeten zonder dat de motor draait.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Gewoon de nokkenas sensor waar de fout op zit vervangen, komt overeen met de problemen die je ondervind, storing kan zich soms voordoen en soms niet, ligt meestal aan de temperatuur van de motor.

gr Martin

Bazzz (0), 11 jaar geleden

Na een tijdje geen problemen meer gehad te hebben is het weer terug gekomen. Begonnen met de inlaat nokkenassensor te vervangen en het probleem is opgelost.

Bedankt voor de hulp.

Groeten,
Bas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.