auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: BMW E39 met Prins VSI: Lambda-sensoren en KVS-verbruik

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: M54B25 (2.5L)

Ik heb sinds een maand een fantastisch mooie E39 525i met een Prins VSI LPG -installatie. 150.000 km op de teller. Helaas is de auto niet zonder problemen. De auto rijdt probleemloos op benzine, maar op LPG gaat het motorstoringslampje aan na ca. 80 km. Uitlezen, resetten... en hij gaat weer vanzelf aan. Dit zijn ze de codes:
- E3 o2 sensor adaptation limit, Cyl #1-3
- E4 o2 sensor adaptation limit, Cyl #4-6
Bij rijden op benzine blijft het lampje gewoon uit! Op zowel LPG als benzine blijft de motor mooi stationair.

Dus... de Lambda-sondes NA de katalysator meet waardes die ze niet begrijpen. De garage adviseert om de LPG-installatie rijker te laten zetten door de gasboer. Ik wil nog niet langs de gasboer voordat de middendemper die rot is, is vervangen. De lambda-sondes bevinden zich namelijk in de buurt van de rotte middendemper. En misschien veroorzaakt een staande golf in het uitlaatsysteem dat de waardes buiten bereik gaan?! In de planning staat dat de middendemper as vrijdag wordt vervangen.

Goed... nu kwam ik per toeval erachter dat de auto nogal veel koelvloeistof gebruikt. Hij stond vannochtend bijna droog! Ik heb er 3 liter water in gemikt. Hij verbruikt (of lekt) 1.5 liter KVS op 1000 km. Lekke koppakking? Ik betwijfel het. Dan zou ik er nu al een maand mee rond rijden.

Weet dus de volgende 3 dingen:
1) Motorstoringslampje komt op alleen op LPG
2) Auto drinkt (of lekt) koelvloeistof
3) Middendemper is rot

Hebben 2 of 3 van deze dingen met elkaar te maken? Zit er een lek in het KVS systeem. En omdat LPG heter verbrandt dan benzine, dat daarom de o2 sensor uitslaat bij LPG?

Ik wil echt dat de auto weer helemaal 100% is. Hij is fantastisch mooi en rijdt heerlijk. Ik vind het geen fijne gedachte dat er iets mis is onder de motorkap. Iets zegt mij dat de de auto niet aanvoelt als hij 194 pk zou hebben. Misschien is er meer aan de hand: DISA, Vanos? Het is jammer dat ik geen referentie heeft hoe de auto zou moeten presteren. Ik rij deze auto maar een maand...

Geplaatst door

Haico_van_Oosten (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet haast wel zeker dat je garage gelijk heeft en dat het LPG systeem anders afgesteld moet worden.
De foutmeldingen die je krijgt hebben NIETS te maken met de lambdasensoren NA de katalysator(en), zoals je zelf denkt.
In plaats daarvan is het een melding die aangeeft dat het signaal van de lambdasondes VOOR de katalysator(en) te veel afwijken (en dat het mengsel te veel afwijkt van ideaal, zover dat het niet meer is bij te regelen).

Doorrijden op LPG kan dure gevolgschades veroorzaken, dus ik zou voorlopig maar op benzine blijven rijden tot het probleem is opgelost.

oldford 0
badge

9 jaar

Ik zet hem even op benzine. Afspraak bij de gasboer is gemaakt. :)

Ik hoop dat de garage de oorzaak van verbruik KVS kan vinden.

Verder zal ik vermelden wat het uiteindelijk was, als ik bij garage en LPG specialist ben geweest.

Kvs kan ook via de verdamper verdwijnen.
Mayonaise aan de olie vuldop?.
Oliepeil correct en geen mayonaise aan de peilstok?
Allemaal zaken die jezelf kunt controleren.
Co laten snuffelen in koelvloeistof.
Kan ook een scheur in de kop zitten,misschien dat de vorige eigenaar de auto daarop weggedaan heeft.

primera p11 0

9 jaar

Dank je voor je antwoord Primera P11! :)

Er is geen mayonaise te vinden aan de peilstok of onder de olie vuldop. Ik zie ook geen sporen van ontsnapt KVS onder motorkap. Je zou ook verwachten dat witte rook uit de uitlaat komt als het KVS in de motor wordt verbrandt. Maar daar is ook geen sprake van.

Ik vrees dat er een scheur in de kop zit. Maar... ik hoop op de verdamper. :/ Dat is een minder dure reparatie. Iemand een idee hoe ik zelf kan testen of de verdamper lek is?

Nèt nog eens goed gekeken. Het is nu wél duidelijk waar mijn koelvloeistof naartoe gaat. Er zit spelen tussen het kunststof en het metalen gedeelte aan de zijkant van de radiateur (bestuurderskant). Het is een hele rare plek voor een lek. Bij het nazoeken op Google heb ik gelezen dat dit de zwakste plek is voor E39 radiateuren. Het kán gebeuren.

Dus... misschien lookt het met een sisser af.
- Koelsysteem laten repareren
- Middendemper laten uitwisselen.
- LPG laten bijstellen
...en gaan met die banaan!

Ik laat nog weten of na reparaties alles verholpen is.

Het waren allemaal losse mankementen.

Radiateur bleek lek.
LPG bleek niet correct te zijn afgesteld.

Nu is alles weer helemal goed! :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.