beste leden,
Na tien jaar rijden met mijn auto sta ik voor het eerst stil met een te hoge motor temperatuur.
Bij het openmaken van de kap:
De waterslang(waar ook de ontluchtings schroef zit) is gesprongen aan de mondstuk waar het aan de radiator zou moeten aansluiten.
Het hele compartiment lag onder koelvloeistof.
Temperatuur buiten : +0.5 graden.
Terwijl ik eerder deze week met de auto met -7,5 graden heb kunnen rijden zonder problemen.
Wat ik opmerkte is dat de auto snel warm werd, maar binnen in de auto echter koud bleef. Climate control bleef op een lage blowerstand hangen.
Maar ik zou verwachten dat ik een plof zou horen dat er iets geknapt is, en rook. het koelwater was wel warm.
Koelvloeistof heb ik voor het winter gecontroleerd en bijgevuld tot aan het randje, zonder te verdunnen met water. Dus bevriezing zou ik niet moeten verwachten.
Wat ik graag wil weten is: hoe/waardoor kan er zoveel druk op de waterslang staan dat het gesprongen is? En daarnaast, lost het op als ik een nieuwe waterslang monteer?
En waarom is pas mijn koelvloeistof lamp niet meteen gaan branden?Want die heb ik wel...
Ik heb de slang weer terug aan de mondstuk van het reservoir geplaatst, en na een beetje ontluchten, kwam er wel weer druk op te staan. Ik denk dat dat wel een goed teken is.
Ik zie verder geen lekkages aan de radiateur zelf. Wellicht morgen met daglicht erbij en een drogere toestand van de motordelen.
Weet iemand wat antwoorden hierop? En eventueel waar ik juist extra zou moeten letten in deze koude omstandigheden.
alvast bedankt,
ricardo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dag leden,
heeft iemand nog een idee voor mij?
Ricardo vernieuw voor de zekerheid de vuldop. Hij zou de druk boven EEN bar moeten lozen. Slang vervangen en laat de lucht uit de radiareur testen op uitlaatgas. Ook de termostaat zou ik voor de zekerheid wisselen. Neem als koelvloeistof G13 long life. Succes.
Dag Punt,
dank je wel voor je hulp! thermostaat is kort geleden (< 6 maanden) vervangen.
Hoe zou ik de lucht uit de radiateur zelf kunnen controleren?of alleen bij de dealer te doen?
nogmaals thanx en ik ga onderdelen kopen :)
13 jaar
Die gastest kan je zelf niet doen ,dat gaat met een op CH reagerende vloeistof. Groeten.
je hoeft geen gas test te doen..ontlucht en pers de systeem af kijk of nergens lekkage is?
bij geen lekkage kijk of de temperatuur in het midden blijft en kijk of je thermostaat opent en waterpomp werkt.(waterpomp kapot/thermostaat dicht of lucht in systeem)
(gas test is bull shit zonde voor je geld)
beste leden,
Dank jullie wel voor de tips.
Ik heb de slangen (bovenslang en voor de zekerheid onderslang) vervangen. Na het ontluchten lijkt alles weer goed te werken.
Dus missie geslaagd.
Ik heb alleen nog een vraagje, de bovenslang bevestigingspunt is van kunststof. Die zag er kopergekleurd uit, en was heel poreus geworden. Je kan namelijjk met de hand het plastic afschappen.
De bevestigingspunt van de radiateur is ook van kunststof en is aan de uiteinde ook wat poreus.
Wat is de reden waardoor het poreus wordt? Ik heb er altijd bmw koelvloeistof in gedaan.
13 jaar
Ricardo ; De trend is al jaren maak het van kunststof als het mogelijk is. Je ziet echter bij zoveel auto's dat het krom trekt en/of barst. De onderdelen zijn opzich niet duur maar alleen al het ongemak en tussentijds garage bezoek maakt je niet vrolijk. Bij twijfel vervangen. Groeten.
[quote=CIVICCOUPE66](gas test is bull shit zonde voor je geld)[/quote]
Hoezo bull-shit ??? Veel garage's vragen zich niet eens wat ervoor omdat het zo is gebeurt en je hebt gelijk uitsluitsel.
Het systeem onder druk zetten kan de ts zelf ook niet, dus daar zal hij ook voor weg moeten, dan is meten de de snuffelaar een fluitje van een cent.
13 jaar
gas test geeft nooit 100% defect of nie defect aan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1800 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar