auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: BMW e46 inhouden en uitvallen bij koude motor.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43b19

Beste leden van problemcar,

Een bmw e46 316i 1.9L uit 1999 met een M43b19 motor.
Nou heb ik sinds enige tijd last van het volgende:
Onder alle omstandigheden start de auto gelijk. Stationair schommelt de motor tussen de 500-1000 rpm, de motor lijkt wel te tikken (lijkt wel een diesel), en de uitlaat maakt een puffende, stottende geluid. Ik heb ook het gevoel dat de motor inhoudt en de auto niet sneller wil dan +/- 30km/u. De auto valt meerdere malen uit, niet tijdens het rijden maar als ik stil kom te staan.
Dit allemaal gebeurt gek genoeg alleen met een koude motor. Enkele kilometers verder met een warme motor is er totaal geen probleem meer. Ook als de auto nadien weer wordt gestart (met enigszins warme motor) is er geen probleem.

Ik heb de auto meermaals uitgelezen: foutmelding P0170 (oxygen-sensor, control limit) te samen met check fuel supply system.
Inmiddels wel 10x gereset, maar deze foutmeldingen komen telkens terug na 15km gereden te hebben.

Ik heb tot nu toe het volgende vervangen:
De vacuumslangen (aan de t-splitsing).
Nokkenas sensor.
Carterventilatieklep (alleen de klep).
Luchtmassameter (rijdt veel beter en de motor heeft meer pit, maar heeft niet geholpen het probleem met de koude motor op te lossen).
Rubber inlaatbalg achter lmm (dacht dat het hieraan lag, omdat in de oude een scheur zat, maar vervanging heeft ook niet geholpen).
Einddemper vervangen.
Injectorcleaner gebruikt en benzinefilter vervangen.

Zou het misschien iets te maken kunnen hebben met de koelvloeistoftemperatuursensor of lambdasensor pre-cat?

Iemand die me kan helpen dit probleem op te lossen? Ik zou het zeer op prijs stellen, BVD

Geplaatst door

doctorAlba (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja, resetten van een foutcode helpt niet, repareren wel.
De foutcode geeft een mengsel probleem aan (te rijk of te arm). Het schommelende toerental wijst op een te arm mengsel.
Met losgenomen luchtmassa meter wordt het beter zeg je, ook dat klopt met de foutcode.
Nu hoeft het nog niet de luchtmassa meter (alleen) te zijn, er kan ook ergens valse lucht worden aangezogen.

oldford 0
badge

10 jaar

Bedankt voor het antwoord! Lmm heb ik reeds vervangen. Enige idee waar nog meer vacuumslangen zitten die mogelijk valse lucht aanzuigen? Dan kan ik gelijk alles vervangen.

doctorAlba 0

10 jaar

Originele luchtmassa meter gebruikt? Want imitatie kan nogal afwijken - tot wel 15%.

Naast een lekke/poreuse slang kan er ook een pakking ergens lek zijn. Bijvoorbeeld bij het gasklephuis.
Als je met wat remmenreiniger spuit op de pakkingen van het inlaatspruitstuk en de slangen kun je het lek vinden.
Dan gaat de motor even anders lopen en/of klinken.
Andere mogelijkheden zijn carterventilatie (is BMW berucht om), de rembekrachtiger of een te lage brandstofdruk.

oldford 0
badge

10 jaar

Controleer of de het koudstartventiel (Zit onder het inlaatspruitstuk) niet klemt, maak hem zonodig schoon.
De slang tussen het klepdeksel en de carterventilatie wil ook nog wel eens week worden en dicht gaan zitten.


gr Martin

GJBAutos 0
badge

10 jaar

Dank voor de reacties. Probeer lijkt opgelost met vervanging van de stappenmotor.

doctorAlba 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.