Hallo allemaal,
Ten eerste,let niet op mijn profielnaam,want ben overgestapt naar een andere wagen...een bmw dus
Ik zit met een probleempje..
Ik ben in het bezit van een BMW e46 316i sedan van bouwjaar 1999.
Wanneer ik mijn motor start,dan draait ie netjes stationair,als ik dan ga rijden..nix aan de hand...het''probleem'' begint zich
echter voor te doen wanneer ik me koppelingspedaal intrap,wanneer ik moet afremmen voor een stoplicht ofzo..dan zakken me
toeren van me motor onlaag zo rond de 500 tpm.
Hij stabiliseerd zichzelf wel netjes naar de 800 tpm...dit gebeurt zo 2 a 3 keer MAAR alleen met een koude motor,EN met een warme motor,
nadat ik em heb afgezet en weer ga starten...voor de rest gedraagd hij zich voorbeeldig alsof er nix aan de hand is.(warm)
Ik heb heel wat vervangen(zakken is minder geworden),maar het blijft toch voorkomen.
Wat ik heb vervangen:
stappenmotor
nokkenassensor
koelvloeistoftemperatuursensor(bij de radiateur),die andere voor in het blok heb ik,moet ik alleen nog plaatsen
krukkastontluchtingsventiel en slang(poreus)
vacuumslangen bij de terugslagklep(poreus)
auto heeft laatste een complete beurt gehad waarbij is vervangen;
bougies
luchtfilter
olie
oliefilter
brandstoffilter
lmm heb ik gecheckt,stekkertje los,rijden,koppeling intrappen,begon te stotteren en vervolgens viel die uit.
dus ik ga er dan vanuit dat die lmm gewoon goed is
egr klep nagecheckt,is schoon en werkt
gasklep en huis gecheckt,was brandschoon,kon het bijna likken.geen scheur tussen lmm en gasklephuis.
voorzover ik kon kijken en voelen geen lekkages bij de lucht/vacuumslangen
alle zichtbare ventieltjes gecheckt(horen bewegen en klikken etc)gecheckt
accu is goed,dynamo werkt goed(heb em laatst nagekeken,multimeter erop gezet),spanning zit zo rond de 13,6 volt,
denk niet dat het daaraan ligt,want heb reeds ervaren wat een kapotte dynamo voor effect heeft.
moet wel nog de o-ring,busje en pakking vervangen bij de oliefilter huis,kleeeeeeeeeeein beetje olielekje(valse lucht?)
kortom,ik heb niet stilgezeten,en begin een beetje radeloos te worden.
dit probleempje heb ik vaker gelezen op verschillende forums,en is dus een bekende kwaal.
wie kan mij tips geven bij het verder zoeken naar de oorzaak,of duidelijkheid wat het kan zijn..
bij voorbaat dank,
ashwien
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De lucht massa meter kun je op die manier niet testen, hij kan ook gewoon een verkeerde waarde aangeven en dan doet ie juist raar onder bepaalde omstandigheden zoals een warme of koude motor, de koelvloeistof sensor die je nog niet hebt vervangen is belangrijker voor een goed lopende motor als die bij de radiateur omdat die eigenlijk alleen gebruikt wordt om de fan aan te sturen, de LMM heeft volgens mij een ingebouwde lucht temperatuur meter en die wil ook nog wel eens kapot gaan, dit zijn allemaal dingen die je met uitlezen en laten beoordelen van de live data als fout kunt uitsluiten.
Is de motor al eens een keer aan de computer geweest? En dan niet alleen uitlezen maar ook een echte diagnose?
gr Martin
hallo Martin,
mn auto heeft nog niet aan de computer gehangen.
ik wist niet eens dat mn lmm een ingebouwde lucht temp sensor had,en ik maar zoeken naar een losse lucht temp sensor..haha
het is me ook opgevallen dat hij het vaker doet wanneer het aan het regenen is...
die andere kv sensor kom ik niet zo goed bij om te vervangen dus dat is nog ff afwachten..
ik zoek nog ff rustig verder en als ik wat meer weet zal ik het zeker posten
en nog bedankt voor je reactie!
mvg,ashwien
13 jaar
Ik denk dat het probleem niet te maken heeft met het motor managment.. Maar met de te grote weerstand welke de motor ondervindt door het intrappen van de koppelingspedaal.. Op de krukas zitten naast een hoofd lager twee halve ringen welke als druklager voor de krukas dienen. Die lagers zijn versleten.. Of het druklager van de koppeling vis vastgelopen zodat daar de extra weerstand vandaan komt.
hallo Martin,
als de druklager van de koppeling vastgelopen zou zijn,dan zou ik toch altyd last moeten hebben van zakkende toeren,en niet alleen met een koude motor?of komt hij juist door de warmte los ofzo..?
wat me wel is opgevallen,is dat wanneer ik op de motor afrem,en me toeren laat zakken tot 1000 of 900 toeren,en daarna me koppeling intrap,dat die toeren wel netjes op 800 blijft zitten(met koude motor).
voor de rest draait die motor echt heerlijk,dus heb daar nix verder op of aan te merken.
en wat de lagers(2 halve ringen) betreft van de krukas...dat zou echt de laatste(dure) optie zijn voor mij om na te laten kijken..zou ik nog eventueel op iets(geluiden ofzo) kunnen letten waardoor ik kan weten of die krukas lagers zijn versleten..??ik hoor het graag!
ik voel of hoor ook geen rare dingen tijdens het optrekken ofzo...wel trilt ie af en toe heeeel lichtjes met optrekken,maar dat zal te maken hebben met te weinig gas geven(?),want wanneer ik genoeg gas geef,gebeurt er nix raars...geen trillinkjes dus..
ff ter info,ik heb een lmm besteld,moet hem nog binnenkrijgen,maaaar ik hou je natuurlijk op de hoogte..
bedankt voor je advies en info!
mvg,ashwien
13 jaar
kijk eens hoeveel axiale speling de krukas heeft. en vergelijk met een andere BMW of kijk in de fabrieksvoorschriften..de axiale lagers hoeven normaal alleen de krukas op zijn plaats te houden de kracht welke op die lagers komen is minimaal. maar tijdens intrappen van de koppeling maximaal.. Ik heb meegemaakt dat de fabriek er 1 vergeten was te monteren..
Ik beweer niet dat het zo is, ik draag maar wat aan wat je in het achterhoofd kunt houden.
En dan nog dit, als je de koppeling intrapt kantel de motor terug. bekabeling komt ff strak in een hoek te staan.. brrrr ik denk maar wat mee, ik wil je echt niet gek maken. veel succes, ik blijf het volgen. Cor.
Ik begrijp dit soort dingen toch niet helemaal, het meest voorkomende bij deze motoren en dit probleem is een te arm mengels, dit is heel makkelijk te controleren met de juiste uitlees apparatuur, of je dan ook gelijk een oplossing voor het probleem hebt is iets anders maar een goede diagnose stellen scheelt een hoop werk en geld, dat van de axiale spelling is zeker als de auto nog niet uitgelezen is iets waar je voorlopig niet aan hoeft te denken, vergeten kan niet omdat ze vast aan een hoofd lager zitten en niet per ongeluk kunnen worden vergeten en in mijn ervaring gaan deze motoren bij goed gebruik en goed onderhoud heel erg lang mee zeker het draaiend gedeelte.
Ik had hem gelijk aan de computer gelegt, het meest waarschijnlijke en het meest voorkomend buiten valse lucht is een tempratuur meter die een verkeerde waarde doorgeeft en voor een arm mengsel zorgt.
gr Martin
hallo martin,
sorry dat het zolang heeft geduurd,maar ik heb mn auto laatst uit laten lezen bij de dealer,en het probleem lag idd aan de lmm.
ik heb em laatst vervangen,en mijn probleem is opgelost.
iedereen bedankt voor jullie reactie en hulp.
met vriendelijke groeten
ashwien
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar