BMW 3-Serie: hoog statiinair bij starten

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: M40

Hallo,

Ik heb een BMW 316I E30 staan met een M40 motor, sinds een paar dagen loopt de motor direct bij het starten 2000 tot 3000 rpm.
Na één keer stevig intrappen gaspedaal is alles oké.

Verders loopt de motor perfect, houd niet in en loopt keurig 800 rpm stationair.
Tot de volgende keer starten, dan weer hetzelfde probleem.

Stationairloop regelaar (stappenmotor) gewisseld en gereinigd.
LMM gewisseld en gereinigd.
Pakkingen inlaatspruitstuk vervangen.
Alle vacuumleidingen gecheckt.
Gasklephuis gereinigd.
Temperatuursensor vervangen.

En uiteraard alle onderhoudswerkzaamheden verricht (bougies, filters etc.).
Wie heeft een advies om dit vervelende probleem op te lossen?

Grts,

Rene

bimmer1992

Geplaatst door bimmer1992 (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

blijft het gas hangen?? kabel gerafeld of geroest??

bimmer1992 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat denk ik niet, na die ene keer vol gas geven werkt alles perfect.
Als de kabel defect zou zijn blijft het probleem ook tijdens het rijden aanwezig.
Gasklep komt perfect terug.

Ik heb vandaag een nieuwe lambdasensor gehaald en die gaat er maandag onder.
Dat is zo'n beetje het laatste wat er mis kan zijn.
De motor gallopeerd namelijk, gaat direct na het starten 2000rpm lopen en draaft dan door tot over de 3000 rpm en dan grijp ik maar in door één keer vol gas te geven.
En dan is alles oké, 800 rpm stationair en rijd de auto perfect, tot de volgende keer starten.
Het probleem met dit type ECU is dat deze zich iedere keer reset met contact uitschakelen (geen storing historie).
Overigens bedankt voor je input.






Bedankt voor je input.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

kijk toch maar even naar de kabel..

bimmer1992 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hey Cor,

Ik zal morgen de gaskabel ff losmaken en dan starten, kleine moeite om het uit te sluiten.
Heb jij dit soms eerder meegemaakt met dit type motor?

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, de laarste BMW waar ik aan gesleuteld heb was een 700 en ook nog wat aan de 1800 (ongeveer 1965) ik ben zowat in een auto geboren en er in werkzaam geweest vanaf 1956. En alles meegemaakt, en zien gebeuren..Techniek heeft nog steeds mijn interesse. ik heb een verhuisdoos vol met getuigschriften van Importeurs en fabrikanten van wel 1o merken en ook nog van toeleveranciers. En nu zit ik lekker achter mijn PC. en lees en glimlach, schud soms mijn hoofd over zaken. Maar meestal vind ik het leuk.. Gaskabels zaten tot 15 jaar terug op de meeste auto's.

bimmer1992 (0) PRO, 12 jaar geleden

Hey Cor,

Dat is inderdaad al even geleden, zelf ben ik vanaf 1974 werkzaam in de garagebranche (dealers en onafhankelijke).
En heb ook al wat meegemaakt, en heb zoals jij benzine i.p.v. bloed in de aderen.

Het is overigens niet de gaskabel, vanmorgen losgemaakt en geen verschil.
Maandag gaat de nieuwe lambdasensor eronder, en dan zien we verder.

Ik ga nu nog een waterpomp en multiriem incl. rollen vervangen bij een BMW 320D E46, en daarna weekend vieren.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de lucht welke nodig is om de motor 3000 toren te laten draaien niet langs de gasklep naar binnen gaat, en ook niet via een helemaal openstaande stappenmotor.((effe slang eraan dichtknijpen (als dat kan) als het euvel zich voordoet)), moet er een ander lek zijn in het spruitstuk. ik probeer nog wat te opperen.. Een scheur in de membraam van de rem bekrachtiger?? die meestal toevallig wel afsluit maar soms ook niet?? door het wegvallen van de onderdruk bij gas geven schiet hij weer op zijn plaats..

bimmer1992 (0) PRO, 12 jaar geleden

Cor,

De stappenmotor heb ik al gewisseld gehad (met een nieuwe, zie eerste bericht), geen verschil.
Inlaatspruitstuk heb ik op lekkage gecontroleerd, voor alle zekerheid nieuwe pakkingen ertussen geplaatst.
De vacuumleidingen zijn allen vernieuwd.
Rembekrachtiger werkt goed, geen lekkage (gecontroleerd).

Problemen met de lambdasensor doen zich vaker voor bij BMW motoren (zowel met één als met twee sensorren), soms zelfs met lagerschade tot gevolg door het galopperen van het gas bij starten.
Ik hou je op de hoogte.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

ik bedoelde dat ook de nieuwe stappenmotor helemaal opengestuurd kan zijn door de ECU. door de slang dicht te knijpen wordt dat bevestigd, of niet.

bimmer1992 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ook dit is al gedaan, ook de stekker los gehad van de stappenmotor tijdens het probleem.
Het vervelende van dit type ECU dat er geen storinghistorie is, ECU geeft bij uitlezen geen foutmelding.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

wat heeft de lambdasonde voor invloed denk je?

bimmer1992 (0) PRO, 12 jaar geleden

Goedemorgen Cor,

Lambdasensor vervangen, probleem over.
Direct keurig 800rpm stationair.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.