BMW 3-Serie: BMW 318tds houd in bij ongeveer 145 kmh

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7 turbodiesel

Hallo. Ik heb via de zoekfunctie een topic gevonden over dit probleem, maar geen oplossing. En mijn antwoord werd verwijderd omdat het topic te oud is, vandaar dit nieuwe topic.
Probleem is dus dat mijn BMW bij 145, 4000 rpm, in een soort van begrenzer lijkt te slaan, verbruiksmeter zakt naar 8 op 100 en auto stopt met optrekken. Als ik t pedaal lift enff wacht trekt hij weer door tot 150 en net boven 4000 rpm en daarna weer t zelfde verhaal. Na 3 keer red ik de 160 wel maar dat is geen rijden zo.
Nou loopt en trekt hij verder perfect, bijna geen olieverbruik, geen abnormaal verbruik of andere bijzonderheden.
Bra dato pomp is gereviseerd, nieuwe distributieketting. Maar dit probleem had hij ook al voordat dit gedaan was.
Ik heb m ooit uit laten lezen en er stond een oude storing in, toerentalsensor. Maar in de eerste 2e 3e en 4 e verselling (en onder de 140 dus) houd hij niet in boven de 4000 rpm, soms in 4 wel.
Cat zit niet verstopt, turbo is goed.
Heeft iemand een idee, oplossing of andere ervaringen met dit probleem?
Groet, rene

Bm3wieler

Geplaatst door Bm3wieler (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

4000 rpm maximaal en een verbruik dat zakt, klinkt heel erg als noodloop.
Gezien het feit dat het pas in de 4e of 5e versnelling gebeurt, denk ik aan iets met de turbodruk.
Motor uit laten lezen, dat bespaart je een hoop gezoek en gegis.

Bm3wieler (0), 12 jaar geleden

Maar als de turbodruk te hoog is dan zou dit toch ook te merken moeten zijn in andere omstandigheden? Enige storin zit in torentalsensor (en egr maar die heb ik weer aangesloten...) en dit kan ik niet linken met t probleem...
Bedankt voor de response

Bm3wieler (0), 12 jaar geleden

Hallo, de oplossing voor dit probleem is gevonden.
Het bleek dus inderdaad dat de turbodruk te hoog was in de 4e en 5e versnelling rond 14o kmh, raar dat dit bij vorige keren uitlezen niet is gevonden...
Dat kan dus maar 1 ding beteken en dat is dat de wastegate, om wat voor redenen dan ook, niet open ging.
Omdat bij mijn auto al wat olie in de inlaat zat heb ik er niet voor gekozen om de wastegate gangbaar te maken maar om er een revisie turbo op te laten zetten, dure grap, maar voor een motor met nieuwe distributieketting, revisiepomp , nieuwe verstuivers en nieuwe koppeling en gezien dat de rest van de auto perfect is vond ik het toch waard. 270000 km gelopen en geen drup olie verbruiken...
Verschil in het rijden is niet te merken maar hij trekt nu wel fatsoenlijk door tot 165 zonder in te houden.
Dus de oplossing, een nieuwe turbo!
Dus dit draadje kan op slot!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.