Beste leden,
Ik reed laatst op de snelweg helemaal voor mij en ik was benieuwd naar de topsnelheid van me bmw (heb hem niet zo heel lang). Ik behaalde een snelheid van 250km/h en het liep allemaal netjes.. Plotseling
Viel mijn vermogen helemaal weg en maakte een loeiend geluid bij gas geven. Later auto beetje laten afkoelen en toen weer rustig gaan rijden (nog steeds geen vermogen) en toen schoot er een dikke zwarte wolk uit me uitlaat (turbo)? De volgende dag auto gepakt om naar garage te rijden.. Witte/blauwe rook uit de uitlaat en bij warme motor helemaal geen rook. Loopt gewoon netjes, loeiend geluid weg, alleen geen vermogen. de garage heeft hem uitgelezen en foutcode p0402 kwam eruit. Garage vermoed dat de turbo aan vervanging toe is. Wat denken jullie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jozzz, de P0402 code duidt het volgende aan: Exhaust Gas Recirculation Flow Overmatig gedetecteerd.
Het probleem zit hem denk ik dus in de EGR, niet in de turbo. Wellicht kan dit door de volgende oorzaken komen:
- Sensor is kapot
- Sensor is vies
Controleer eerst de sensor voordat je de turbo laat / of gaat vervangen.
Bedankt voor je bericht Jeroen. waar zit die sensor dan?
9 jaar
Joz,
Het onderdeel waar je naar moet zoeken:
https://www.google.nl/search?q=EGR+bmw+5...
Controleer alle slangen op scheurtjes, kan zijn dat een slang lek is en valse lucht trekt (Vacuum slangen).
Hier moet ook een sensor tussen zitten.
Succes
9 jaar
Jeroen bedankt voor je bericht. Inmiddels naar de garage gebracht, zij vermoedde toch dat de turbo stuk is. Die zit namelijk vol met olie. Wat zijn de symptonen van kapotte turbo?
9 jaar
De Symptonen van een kapotte turbo kunnen heel verschillend zijn.
Dit kan vermogen verlies zijn, tot een fluitend geluid.
Wat je kan proberen, dit kun je gewoon voor de deur doen. Je auto starten, hem in neutraal zetten. Gas pedaal indrukken en kijken of je makkelijk boven de 3500 toeren uit komt. Kom je niet boven de 3500 toeren uit dan zit je auto in een noodloop. De zwarte rook duid eerder op een slechte verbranding dan op een kapotte turbo.
En het olie verhaal. Volgens mij de turbo van een 5 serie standaard voorzien van olie. Deze moet voorzien worden van olie.
Heeft de garage hem opnieuw uitgelezen? Ik gok namelijk met de genoemde symptomen toch eerder op een niet volledige verbranding of een lekkage.
Hoeveel heeft de auto gedraaid inclusief de turbo (kmstand)
Groet,
Jeroen
9 jaar
Km stand op 3 ton. Het gaat vooral om de witte rook en geen vermogen.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar