close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: BMW E60 530D Fout Code p0402

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel

Beste leden,

Ik reed laatst op de snelweg helemaal voor mij en ik was benieuwd naar de topsnelheid van me bmw (heb hem niet zo heel lang). Ik behaalde een snelheid van 250km/h en het liep allemaal netjes.. Plotseling
Viel mijn vermogen helemaal weg en maakte een loeiend geluid bij gas geven. Later auto beetje laten afkoelen en toen weer rustig gaan rijden (nog steeds geen vermogen) en toen schoot er een dikke zwarte wolk uit me uitlaat (turbo)? De volgende dag auto gepakt om naar garage te rijden.. Witte/blauwe rook uit de uitlaat en bij warme motor helemaal geen rook. Loopt gewoon netjes, loeiend geluid weg, alleen geen vermogen. de garage heeft hem uitgelezen en foutcode p0402 kwam eruit. Garage vermoed dat de turbo aan vervanging toe is. Wat denken jullie?

Geplaatst door

Jozzz (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Jozzz, de P0402 code duidt het volgende aan: Exhaust Gas Recirculation Flow Overmatig gedetecteerd.
Het probleem zit hem denk ik dus in de EGR, niet in de turbo. Wellicht kan dit door de volgende oorzaken komen:

- Sensor is kapot
- Sensor is vies

Controleer eerst de sensor voordat je de turbo laat / of gaat vervangen.

Juggermood 0

9 jaar

Bedankt voor je bericht Jeroen. waar zit die sensor dan?

Jozzz 0

9 jaar

Joz,
Het onderdeel waar je naar moet zoeken:
https://www.google.nl/search?q=EGR+bmw+5...

Controleer alle slangen op scheurtjes, kan zijn dat een slang lek is en valse lucht trekt (Vacuum slangen).
Hier moet ook een sensor tussen zitten.

Succes

Juggermood 0

9 jaar

Jeroen bedankt voor je bericht. Inmiddels naar de garage gebracht, zij vermoedde toch dat de turbo stuk is. Die zit namelijk vol met olie. Wat zijn de symptonen van kapotte turbo?

Jozzz 0

9 jaar

De Symptonen van een kapotte turbo kunnen heel verschillend zijn.
Dit kan vermogen verlies zijn, tot een fluitend geluid.

Wat je kan proberen, dit kun je gewoon voor de deur doen. Je auto starten, hem in neutraal zetten. Gas pedaal indrukken en kijken of je makkelijk boven de 3500 toeren uit komt. Kom je niet boven de 3500 toeren uit dan zit je auto in een noodloop. De zwarte rook duid eerder op een slechte verbranding dan op een kapotte turbo.

En het olie verhaal. Volgens mij de turbo van een 5 serie standaard voorzien van olie. Deze moet voorzien worden van olie.

Heeft de garage hem opnieuw uitgelezen? Ik gok namelijk met de genoemde symptomen toch eerder op een niet volledige verbranding of een lekkage.
Hoeveel heeft de auto gedraaid inclusief de turbo (kmstand)

Groet,
Jeroen

Juggermood 0

9 jaar

Km stand op 3 ton. Het gaat vooral om de witte rook en geen vermogen.

Jozzz 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.