BMW 5-Serie: BMW koeling-bypass van EGR-koeler

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0d

Ik heb ondekt dat mijn uitlaatgas-koeler inwendig koelvloeistof lekt.
Ik heb een BMW 530D uit 2004 (E60).
Af en toe bij het starten loopt de motor onregelmatig icm met een zoet geurende witte rookpluim uit de uitlaat.
Volgens mij is de koppakking niet lek; geen mayonaise aan de dop/peilstok. En de koelvloeistof is normaal (helder).
Motorolie blijft perfect op peil, alleen moet ik af en toe wat koelvloeistof bijvullen.
(Volgens mij gaat er wat koelvloeistof via de uitlaatgas-koeler de de verbrandingskamer in er er via de uitlaat weer uit.)
Bij de dealer geinformeerd, een nieuwe koeler incl montage, komt op ongeveer E 550,=
Nu mijn vraag; kan ik gewoon de ingaande en uitgaande koelwaterslangen van de uitlaatgas-koeler doorverbinden en zo de koeler bypassen?
Ik begrijp dat de temperatuur van het uilaatgas omhoog zal gaan, maar heeft dit (nadelige) gevolgen voor het motormanagement/vermogen/warmte-huishouding?
Alvast bedankt...
Bas.

b1169

Geplaatst door b1169 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=b1169]Ik begrijp dat de temperatuur van het uitlaatgas omhoog zal gaan, maar heeft dit (nadelige) gevolgen voor het motormanagement/vermogen/warmte-huishouding?[/quote]
De temperatuur van de uitlaatgassen in deellast kan oplopen tot +/- 300gr bij vollast kan het oplopen tot wel 700gr.
Het doel van de EGR koeler (warmtewisselaar) is om de temperatuur van de uitlaatgassen terug te reduceren naar +/- 100gr.

Bij het afsluiten van de EGR koeler kun je wel degelijk problemen verwachten, niet doen dus.......

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.