close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: "bonkend"geluid bij loslaten van gaspedaal, tijden het rijden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316 (1895cc)

Hallo mensen,



Alvast bedankt voor jullie hulp.



Ik heb een 320d automaat uit 2002. Als ik 's morgens mijn auto start en wegrijd, maakt de auto een bonkend geluid als ik de gaspedaal los laat en je voelt het in je stoel!!. Bij hele lage snelheden nog meer (20km enz..) wanneer de motor beetje warm is , wordt het wat minder. Volgens mijn vaste garage hoort dit bij deze auto??!! Als het echt koud is, heb ik er meer last van. Auto heeft 131dkm gelopen.



Kent iemand dit probleem? Komt dit door automaat of iets anders?

Geplaatst door

ekol (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waar hoor je die geluid..?? van achter bij je differentieel..? zo ja join the club bij het topic (bonkend geluid bij schakelen).. ik heb het namelijk ook.

vegito 0

16 jaar

[quote=vegito]waar hoor je die geluid..?? van achter bij je differentieel..? zo ja join the club bij het topic (bonkend geluid bij schakelen).. ik heb het namelijk ook.[/quote]
Bedankt voor je reactie. nou, ik heb het gevoel dat het meer van voren komt (motor)?! en over andere probleem: ik heb een week geleden de rubbers vervangen, geluid was even weg maar daarna kwan het weer terug.

ekol 0

16 jaar

Bonkend geluid vanuit het motorcompartiment bij het schakelen. gasgeven of loslaten kan de volgende oorzaken hebben.

Verschijnselen: Bonkend geluid, moeite met het schakelen? Motorsteunen vervangen!

Mr.Volt 0
badge

16 jaar

hallo
Heb hetzelfde, ook 'vanachteren'. In bmw forum menen ze het dat het de silentrubbers zijn, ik vermoed echter dat het speling op de aandrijflijn is, hoor namelijk OOK een bonk als ik de auto in zn 1 of achteruit zet.

pjee 0

16 jaar

Zoals ik al zei join the club want er zijn veel meer mensen met dit probleem waaronder ik zelf ook. En nee het is nog niet opgelost het schijnt echter dat de koppeling de boosdoener is omdat de koppeling niet goed over het prise-as overheen schuift (stroef). Je kan kijken of je differentieel rubber uitgescheurt is dan kan een oorzaak zijn, maar in de meeste gevallen maakt het ook niks meer uit. Ik denk zelf ook dat het differentieel spelling op de flens, maar niemand wilt dat bevestigen. De dealer zelf zeg dat dit volkomen normaal is bij de E46 serie ( ik zie het gebonk niks normaals in) bij mij hoor je echt een diep bonk van achter komen. Qua ophangings punten zit het wel goed geen scheuren ofzo. Dhr. Edwin1970 topic bonken bij schakelen is bezig met het verwisselen van de differentieel ook hij heeft dit probleem. Trouwens hoeveel Km heeft jou auto gelopen pjee?.

vegito 0

16 jaar

de mijne heeft slechts 140 K gelopen. Vervelend. Ik heb het vermoeden dat het iets met de koppeling of de haryschijf van doen heeft, het lijkt op speling in de aandrijving.

pjee 0

16 jaar

vermoed trouwens ook dat het het differentieel nog kan zijn, heb nl een lager laten vervangen achter en dat ging nogal lomp, waarbij de de as vastzetten nu vermoed ik dat dit het differentieel een tik heeft gegeven. Hij rijd verder nog wel maar ook schakelen is niet meer wat t geweest is vandaar hardy-verdachte.

pjee 0

16 jaar

Hallo Heren

Ik was er inderdaad ook druk mee bezig maar er is zoveel tussengekomen dat ik me hier niet meer gemeld heb.

Ik heb zoals vegito al zegt hetzelfde probleem en zoals je in het andere topic kan lezen de koppeling en rubbers al vervangen zonder resultaat.

Ik heb heel wat discussies gehad met de dealer en was ook helemaal klaar met de mensen van de desbetreffende dealer,hoe durf je te zeggen dat het hoort bij een auto.

vervolgens heb ik de auto bij een garage achtergelaten die voor mij het 1 en ander zouden onderzoeken daar kwam een aandrijfas links achter uit die niet goed was deze is inmiddels vervangen maar heeft niet het gebonk opgelost.

Vervolgens zoals ik eerder had aangegeven hebben we het diff verwisseld en wat denken jullie het gebonk is er nog steeds wel iets minder maar nog steeds daarbij moet ik wel zeggen ik heb geen flauw idee hoeveel het diff heeft gelopen dus als ik pech heb is het ook een probleem diff.

Ik heb de auto weer meegnomen want zoals je begrijpt begonnen de kosten flink op te lopen na uren zoeken en geen resultaat.

wat betreft koppeling die niet goed over de as gaat dat zit nog steeds in me hoofd en denk ook dat het gebonk van voor wordt veroorzaakt maar achter op het diff de bonk geeft ,ben er nog steeds mee bezig om het probleem op te lossen maar zit nu te wachten op een vriend me en dan gaan we de bak eraf halen om alles is goed bij de koppeling te bekijken.

Het is in ieder geval een lastig probleem en vind het ook zeer triest dat mijn dealer niet met een oplossing komt terwijl er heeeel veel mensen met dit probleem rondrijden.


zodra ik meer weet laat ik het weten maar begin nu ook een beetje moedeloss te worden van waar het zit.


i

Edwin1970 0

16 jaar

Mijn 530D had hetzelfde probleem, maar onafhankelijk van de motortemperatuur.
Oorzaak was te grote speling op de bout/ gat-verbindingen in de hardyschijf. Een te grote speling, waar dan ook in de aandrijflijn (tussen pignon/ kroonwiel van het differentieel is een beruchte), kan zich op een vreemde plaats uitten. In mijn geval was het net alsof een van de reactiearmen van de achteras teveel speling had.

Mensen die voor gebonk hebben ook met oudere 3 serie weet ik dat het motor steunen kunnen zijn.
Is vaak moeilijk te traceren maar het gaat vaak om zeer kleine toleranties van die steunen waarbij bonken optreed!

wim61 0

16 jaar

Hallo, is er al weer eens nieuws omtrent het bonk probleem? Ik heb een e46 328i, zonder uitgescheurd subframe die ook alle symptonen heeft die opgenoemd zijn wat betreft het bonken etc.

Maikel6835 0

16 jaar

jij ook al.. join the club. Echt schandalig dat BMW geen oplossing heeft voor dit probleem. koop je een auto van circa 10.000 euro en krijg je troep. Trouwens ik moet zeggen dat nu met de kou enzo veel minder bonkt misschien toch met koppeling te maken?.

vegito 0

16 jaar

Ja denk stijfheid van de hardyschijf (schijnt van rubber/kunststof te zijn)

pjee 0

16 jaar

Hallo nogmaals, wat me opviel vanmorgen is dat als ik m'n handrem al rijdend iets aantrek... wel zodanig dat je aardig wat gas bij moet geven om tempo te behouden, dan is de bonk weg bij gas loslaten... ik zal het vanmiddag nog een keer proberen omdat de omstandigheden vanmorgen niet al te best waren... komen we dan al dichterbij een "dader"?

Maikel6835 0

16 jaar

Ja dat zou heel goed kunnen want je zet eigenlijk spanning op de 2 assen die naar je differentieel gaat waardoor er minder beweging is.

vegito 0

16 jaar

of je zet continue druk op je hardyschijf :-)
Als we nou eens iemand vonden die OF de differentieel had vervangen waarbij het probleem opgelost was OF iemand die zn hardyschijf had vervangen dan wisten we het. Differentieel is het meest vervelende uiteraard.... in 15000 km ben ik weer aan een beurt toe dan zal ik ze laten kijken.

pjee 0

16 jaar

Het maakt niks uit of je hardyschijf vervangt ik heb die van mij ook vervangen met centreer bus en hij nog steeds hetzelfde. Tevens heb ik ook de differentieel ophang rubber vervangen num 9 van ETK die ook wel bekent staat als de oplossing maar, dat mocht ook niet baten. Mijn achteras ophanging is niet uitgescheurd of iets dergelijks. Ook hebben andere mensen de koppeling zelf vervangen dat hielp wel maar, het probleem kwam weer terug. Wat ook belangrijk is om te weten dat zelf het vervangen van de differentieel niet eens het probleem oplost. De dealer zelf weet het niet eens wat wel opmerkelijk is dat bij de automaat een reparatie kit is voor de versnellingsbak flens wat mogelijk die geluiden veroorzaakt maar, voor de schakelbak is er geen enkel reparatie kit ervoor. Het is nog steeds zoeken naar de juiste oplossing.

vegito 0

16 jaar

He Vegito

Da's in ieder geval verduidelijkend (is dit goed nederlands?). Thanks. Ik wacht dan even rustig af voor iemand met de gouden tip komt. Wel naadje dat niemand 'de oplossing' heeft.

Grtx
Piet

pjee 0

16 jaar

Goedendag Heren

Ik zie dat het lijstje met (Bonk Rijders) flink toeneemt.

Ik ben er ook nog steeds niet uit wat het nou is en ben inmiddels al 1000 euro armer aan div onderdelen.

Koppeling gedaan
Rubber nummer 9 achter diff vervangen
hardyschijf
aandrijfas links achter
diff gewisseld
van de week maar weer is de brug op gereden en met een vriend van me die auto monteur is weer is even goed gezocht,maar je raad het al zo op het oog niks te vinden.

Uit pure wanhoop hebben we het hele zooitje achter gedemonteerd en alle rubbers die er maar zijn vervangen plus de stabi stangetjes,maar wederom mocht het niet baten het geluid is er nog steeds.

Ik blijf toch er toch bij dat het gebonk wat je achter hoort voor wordt veroorzaakt vanuit de bak
want als we de auto op de brug zetten 1 in de auto ander er onder,koppeling intrappen en dan schakelen zie je dat de as van bak naar diff een tik krijgt en tevens de bonk.

ook ik heb echt meerder gesprekken met de bmw dealer gehad maar ze weten het gewoon niet en zeggen dan maar dat het hoort bij deze auto.

nou heb ik van de week een 325 geleend van iemand om is te kijken wat die presteert maar die bonkt niet hoor.

ik blijf zoeken maar jullie begrijpen vast wel dat ik er geen geld in blijf gooien zonder enige verbetering.

aangezien er nu meer mensen zijn met dit probleem hoop ik dat we er dan maar met zijn allen uit kunnen komen.

Ik blijf het topic volgen en zal ook indien ik wat vind het meteen melden


Groet Edwin

Edwin1970 0

16 jaar

Edwin
Het zou best kunnen. JIj hebt dan nog het geluk dat je tijd, kennis en een brug hebt en wat kunt pielen, als je bij de dealer gaat LATEN spelen, dan mag je iedere keer weer een ander orgaan ter donatie achterlaten!
Ik heb nu OOK nog een bonk als ik hem vanuit stilstand en Neutraal in zn 1 of achteruit zet, dus ik kan me wel vinden dat t mischien wel in de bak kan zitten, er bonkt nl iets met INGETRAPTE koppeling bij mij, en dan is de gehele achterkant ontkoppeld toch!??

Fijne kerst, zonder gebonk :-)

pjee 0

16 jaar

Zouden het dan TOCH de motorsteunrubbers zijn Zoals Mr VOlt suggereerde. heb jij die al vervangen Edwin??

pjee 0

16 jaar

Maar als zoveel mensen hier last van hebben, waarom verzamelen jullie dan geen handtekeningen + kopietjes van de kentekenbewijzen en schrijf een goede brief aan BMW Nederland (cq. de importeur).

boccaccio 0

16 jaar

Hallo weer, dat in stilstand bonken... dat klinkt mij ook bekend. Ga maar eens met ingedrukte koppeling je versnellingen langs, beetje snel doorheenlopen... 2, 3, 4, 5... en toch als ik langzaam rijd, houd de deur beetje open en luister dan goed dan komt het geluid wel echt van achteren onder de auto vandaan.

Maikel6835 0

16 jaar

Nee motorsteunen en bak steunen heb ik nog niet vervangen,was ze wel van plan maar dat wordt in het nieuwe jaar.
Wat betreft het stilstaand bonken dat heb ik ook maar alleen in zijn achteruit en 1 en 2
3 4 5 hoor je niks

het geluid komt ook met recht van achteren maar dat klopt wel als het probleem van de aandrijfas komt die van de bak naar het differentieel gaat
als je met ingetrapte koppeling schakeld en er komt toch even aandrijving op de as merk je dat achter.

en wat betreft de kennis en gereedschap dat komt nu inderdaad goed van pas,maar heb in het begin vaak bij de dealer gestaan hoor en veel geld besteed zonder oplossing.

ben gelukkig niet helemaal onhandig en kan veel zelf met behulp van een vriend die in een garage werkt waar die in zijn vrije tijd ook mag sleutelen,maar dit probleem begint me nu wel erg te vervelen en veel te kosten en die vriend van me is automonteur maar die breekt hier ook wel zijn hersens over,maar hij blijft toch stug volhouden dat het vanuit de bak komt en een aandrijving probleem is.

maar om nu meteen weer een andere bak te regelen en te vervangen en dat is het ook weer niet zie ik niet zo zitten.

Daarbij moet ik wel zeggen dat er wel 2 typen versnellingsbakken zijn voor onder mijn auto en ik bezit nog het eerste type.

en ik bezit een 318.


maar we gaan gewoon verder zoeken moet toch een keer gevonden worden want je kan mij niet wijsmaken dat als ik een nieuwe bmw koop bij de dealer hij al zo bonkt dan zou naar mijn mening niemand een bmw kopen,dus ze kunnen nu wel zeggen dat het zo hoort maar dat is gewoon afschuiven omdat ie in hun ogen te oud is en ze liever zien dat ik een nieuwe haal.

Prettige dagen jongens en een bonkvrij nieuwjaar alvast

Edwin1970 0

16 jaar

Zoals Edwin1970 verteld heeft is hij erg diep in het probleem gaan onderzoeken en nog steeds, denk dat wij hem wel dankbaar moeten zijn dat hij zijn ervaringen met ons deelt. Wat boccaccio zegt kan maar, daarop zal BMW geen gehoor aan geven zij weten over dit probleem en zij vertellen dood leuk dat het bonken gewoon erbij hoort. Misschien met een advocaat etc... kan maar dan ga je ook echt ver alhoewel misschien toch een sterke zaak zal hebben als je veel handtekeningen en de personen zelf erbij trekt. Hoe mijn auto nu reageert is echt waardeloos.. met de maand rijdt ie slechter en hij vertoond al diverse symptonen dat de koppeling vervangen moet worden (hakerig schakelen, soms helemaal niet in versnelling, koppeling pedaal is harder). Een keer was mijn vader vanuit stilstand schakelen en ik hoorde duidelijk een bonk vanuit de differentieel wat gelijk door dreunde naar de achterwielen. Als mijn vader hetzelfde handeling herhaald dan hoor ik niks... waarschijnlijk omdat er dan geen voldoende spanning is om te bonken. Pjee als jij je koppelings pedaal in trapt hoor je ook een lichte bonkje achter?? heel licht?

vegito 0

16 jaar

Is deze site niet iets voor de mensen die dit probeem hebben?
http://www.my330i.com/mod27.php

boccaccio 0

16 jaar

hoi boccaccio

over de link die je hebt gegeven is inderdaad ook een topic hier op problemcar.

Dat had ik dus bij mij bekeken ik heb hem er tussen zitten en de meneer gemaild of ee aangepaste versie bestaat voor mijn auto

Het antwoord hierop was dat ik hem bij mijn auto compleet kon verwijderen en de leiding rechtstreeks moest koppelen aan de koppelingscillinder.

Ik heb dat gedaan maar nog steeds het gebonk enigste is als je hem verwijderd dat de koppeling wat harder oppakt omdat de vertraging eruit is.

Groet Edwin

Edwin1970 0

16 jaar

Oh wat ik vergeet te zeggen aangezien ik toch bij de koppeling blijf als oorzaak dat wij gaan proberen om de pen van de koppelingscillinder die op de bak zit wat te verlengen om te kijken of ie dan wel helemaal vrij komt.

houdt jullie op de hoogte

Edwin1970 0

16 jaar

Hoi, dat ding wat tussen je leiding zit heet een CDV.. clutch delay valve ik had die ook tussen mijn leiding en heb dat ook eruit gehaald maar geen verandering. Het enige verschil is wel dat met die CDV pedaal echt hard is en zonder die ding wat minder hard is. Is goed Edwin1970 success als je toch je koppelingscilinder eraf gaat halen wil je dan checken of die pen recht is of schuin is.

vegito 0

16 jaar

Vegito die pen is recht alleen de kop die zeg maar op het gaffel drukt is een beetje afgerond.

Edwin1970 0

16 jaar

Hoi... toch even over het koppeling verhaal... dat kan toch mijnziens niet de oorzaak zijn het gebonk bij gas los?
Het klinkt echt als "speling" ergens in de aandrijflijn, misschien wel een optelsom van "spelingen".

Maikel6835 0

16 jaar

Beste mensen,

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Ik heb het probleem nog steeds. Een paar garage's bezocht maar zonder enige resultaat en de dealers zijn ook zeer vaag. Daarom heb ik een e-mail gestuurd naar BMW Nederland. Even wachten of ze gaan reageren. Ik laat jullie weten.

Ik wens iedereen een autoprobleemloze 2008.

ekol 0

16 jaar

Ze gaan zeggen om die auto te brengen en je staat binnen 1 uur weer opstraat met die probleem.

vegito 0

16 jaar

In dit topic wordt iets vermeld over een apparaat waarmee je geluiden kan opsporen middels verschillende microfonen, wellicht biedt dit uitkomst?

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=95...

boccaccio 0

16 jaar

hallo, er is alweer bijna een maand verstreken, was benieuwd of er al weer wat nieuws was rondom het bonk probleem.

Maikel6835 0

16 jaar

nee bij mij nog steeds hetzelfde. Iemand al aan de motorsteunen en/of de Hardy schijf gewerkt?

pjee 0

16 jaar

nee, het lijkt dat het nog erger wordt bij mij. Ik ben nu echt radeloos Edwin reageerd ook niet meer, ik hoop echt dat iemand met de oplossing komt.

vegito 0

16 jaar

nonews?

pjee 0

16 jaar

nope, hier was ik al bang voor hoe deze topic zou aflopen.. omdat het al bij meedere site z'n topic loopt en tevens bij een doodlopende weg aankomt.

vegito 0

16 jaar

Zo blijft het natuurlijk speculeren waar het geluid vandaan komt. Ik heb eerder al aangegeven dat er garages zijn met audio apparatuur (sensors) die kunnen detecteren waar het geluid vandaan komt. Dit lijkt mij de enige manier om de oorzaak te achterhalen.

boccaccio 0

16 jaar

De som van alle spelingen is wat men voelt in de aandrijflijn. Speling op het differentieel en in de hardy-schijf zijn de voornaamste.
Daarna komen speling in de cardan-koppelingen van de cardan-as/ aandrijf-assen en die op de homokineten op de ingaande as van het differentieel.
Een langere bonk (dof geluid) komt meestal van de reactie-armen of differentieel-ophanging; een korte bonk (metalig geluid) van een van de andere componenten uit de aandrijflijn. Met de hiervoor genoemde sensoren valt dat natuurlijk perfect op te sporen. Een CDV (clutch-delay-valve, of noemen we deze beter COMPLAINT DELAY VALVE ...) doet alleen aan symptoombestrijding (bonk wat dempen); het neemt niet de oorzaak weg!

Te ruime speling tussen pignon/ kroonwiel van het differentieel is niet normaal (hiervoor gemeld bij een E46). Bij sommige oudere typen differentieels kan de speling worden bijgesteld - ook na een flink aantal km's - met (metalen) pakkingen onder de lagers van (voornamelijk) het kroonwiel. In de TIS (BMW-reparatie handleiding op CD) staat daarover enige info bij de 7-serie.
De speling dient echter met zorg te worden afgesteld: Een te strak afgestelde speling kan resulteren in een warmlopend/ blokkerend differentieel! Het effect van een te ruime speling op het differentieel staat hierboven voldoende beschreven ....

Kijk, hier hebben we wat aan.. waarom is het TIS melding niet doorgevoerd naar de e46 series?. Ik heb echt gemerkt dat mijn diff het boosdoener is.. als ik handmatig me auto naar achter en naar voren duw dan hoor je duidelijk een metaal achter geluid uit het differentieel gelijk daarna een bonk die je zowel binnen als buiten hoor. CDV zat al vanaf begin al op me koppeling cilinder maar die heb ik eraf gehaald omdat het pedaal veel harder werd en het verschil qua bonken niets uitmaakte. Ik heb ook altijd het gevoel gehad dat er te veel spelling in het diff zit maar, garages en dealer zegt nee het is goed. Kan hierdoor het versnellingsbak flens beschadigen?, nog een opmerking is dat er wel een vertraging zit tussen versnellingsbak en differentieel hiermee bedoel ik de versnellingsbak pakt eerder en dan hoor je de diff 2 sec later opkomen met resultaat bonk bij het oplaten komen van me koppelingspedaal.

vegito 0

16 jaar

ja, ik weet niet of ik wat heb aan deze informatie? gelden al deze punten ook voor een Automaat? Moet ik me zomaar bij een delaler melden, of zijn er die meer weten over dit onderwerp?

ekol 0

16 jaar

bij de automaat is het zo dat er een reparatie set beschikbaar is versnellingsbak flens..dus en ook een software upgrade voor het versnellingsbak. vraag je dealer erna.. voor de handschakelbak is dit helaas niet zo.

vegito 0

16 jaar

Voor een E46 ontbreekt de informatie op het TIS aangaande bijstellen van de pignon/ kroonwiel speling, omdat het (te) moeilijk te doen is. Bij oudere differentieel-typen zaten er lagerkappen om de steekassen, die van buiten af losgehaald konden worden om zo 'vul'pakkingen toe te voegen/ weg te halen. Dat laatste na vele km's gebruik, die de pignon/ kroonwiel speling doet toenemen.

Nieuwere differentieels hebben geen uitwendige lagerkappen meer. De tandwielspeling moet echter nog steeds afgesteld worden, want te klein geeft kans op vastlopers en te groot geeft de inmiddels hier bekende problemen. Vermoedelijk dient men bij de nieuwe typen het inwendige stelsel satteliettandwielen te demonteren om de afstelling van het kroonwiel te kunnen wijzigen. Dat laatste lukt nog wel, eventueel met zelfgemaakte metaal-folie vulpakkingen.
Probleem kan echter zijn, dat het tand-contactbeeld (correct is: tussen voet en kop van de tand in/ bij te grote speling loopt het richting de tandkop/ controle met gekleurde lak) vereist dat ook de pignon-as dient te worden versteld. De lagerspeling van de pignon-as wordt ingesteld d.m.v. een plooi-bus: Moer aanhalen met voorgeschreven koppel doet afstandsbus/ plooi-bus deformeren. Deze plooi-bus is volgens het TIS niet meer leverbaar. Als reden wordt vermeld dat lagerweerstand van pignon-as bijna niet meer te meten is (zeer laag) en daardoor niet in te stellen. Het komt er op neer dat men revisie van differentieels kennelijk liever over laat - mede i.v.m. claims - aan gespecialiseerde bedrijven.

Niets is echter ergelijker dan (te grote) speling in de aandrijflijn en zolang een te strakke afstelling van pignon-as lagers maar vermeden wordt, zou ik genoemde plooibus simpelweg her-gebruiken.

Afstelling van differentieel staat los van automaat of handbak. Alleen de overbrengverhouding verschilt.

Oke.. jou verhaald klinkt echt logisch.. dus eigenlijk enige oplossing is dus een andere differentieel??.. is het mogelijk om een 2ehands erin te stoppen van weining KM zou dat het probleem oplossen?. Natuurlijk spelen nog andere factoren mee, zoals je rubbers en hardyschijf etc als dat correct is dan moet het toch geen probleem zijn. Ja differentieel is een ingewikkelde iets en niet dat je met een schroevendraaier aanpast dus dat kan je inderdaad overlaten aan een specialist.

vegito 0

16 jaar

Het differentieel is in deze bijna zeker de oorzaak. Als de bonk al optreedt zonder noemenswaardig aandrijfkoppel, dan is de verbinding kroonwiel/ satelliethuis bezig te lossen. Mogelijk zijn een/ meer kroonwielbouten zover losgelopen dat ze tegen inwendige delen aanlopen. Als de weerstand op het moment van de bonk ineens toeneemt, dan is dat laatste zeer waarschijnlijk.
Je kunt proberen met de juiste maat ring-steeksleutel om loszittende bouten weer vast te zetten. Als je lang genoeg wacht, komen deze je vanzelf tegemoet .... Grapje natuurlijk! Ogenblikkelijk differentieel-olie aftappen/ achterplaat demonteren en bouten inspecteren.

Gebruikte differentieels zijn gebruikt voldoende verkrijgbaar; goede exemplaren (zonder speling, zonder loopgeluiden) zijn wat moeilijker te vinden. Let vooral op de juiste overbrengverhouding (aantal omwentelingen van de ingaande flens resulterend in ėėn omwenteling van de uitgaande flenzen).

Ik kan dit niet geloven van een kapot differentieel,vaak als je diff.kapot is kan hij wel wat klappen maar echt bonken ,hij hangt in rubbers die vangen toch veel van de klap op,als je hem op de brug zet en iemand erin die flink optrekt en wild doet met de handrem erop en iemand eronder gaat staan kun je dan niks vinden,en waarom vervang je niet gewoon een voor een je motorsteunen,als het voor te doen is zou ik eerst de motorsteunen pakken een voor een en daarna de baksteun ,na alle ellende kan dit toch ook niet alles kosten.

Er lopen hier een paar bonken door elkaar:

De bij niet lopende motor/ met de hand voortgeduwde auto optredende bonk kan nooit door de motorsteunen veroorzaakt worden: Geen aandrijfkoppel vanuit de versnellingsbak betekent geen reactiekrachten op de motorsteunen. De wielen drijven in dit geval de aandrijflijn aan, met laag toerental en koppel. Spelingen in cardan-as kruis-koppeling en homokineten (ingaande as differentieel/ steek-assen) - en splines - spelen nu een kleinere rol dan speling op het pignon/ kroonwiel (en in iets mindere mate de sattelliet-tandwielen) van het differentieel.

De bonk bij lopende motor/ rijdende auto is het gevolg van lastwisseling + speling in de aandrijflijn. Bij lagere versnellingen is de lastwissel (koppel) het grootst en ook de bijbehorende reactiekrachten. Reactiekrachten drijven alle componenten in de aandrijflijn aan. Daar waar de speling het grootst is of geen/ onvoldoende rubber ophanging aanwezig is, treedt het luidste geluid op. Uitgesleten motorsteunen (3 serie)/ onvoldoende door vacuum bekrachtigde motorsteunen (5 serie) behoren nu tot de mogelijke oorzaken.

Met de volgende eenvoudige test valt speling in de aandrijflijn te controleren: Een wiel van de grond; met flinke sokken-tang cardan-as/ rest v. aandrijflijn op verschillende plaatsen vasthouden (vlakbij hardy-schijf/ tussenlager cardan-as/ vlakbij ingaande flens differentieel) en controleren wanneer de rotatie van het opgekrikte wiel het grootst is. Zonder moeilijke sensoren kun je zo de grootste boosdoener aanwijzen. Denk hierbij ook aan de ophanging van het differentieel en de bevestiging van reactie-armen.

Heb BMW 320 D 2003 E46 150 PK met 61000 KM h eb ook bonkend of dof min of meer schurend bonk geluid dat versnelt evenredig met de snelheit geluit komt van achter ,soms voel je het trillen door heel de wagen,smorges bij koude hoor ik de eerste paar km niets daarna komt het gelijdelijk terug vanaf 25km tot 70km daarna gaat het weg.
heb okazie dif geplaatst geen rezultaat okazie dif nogmaals gewisseld door okazie geen rezultaat daarna lagers van beide achter wielen vervangen geen rzultaat ook weilen van andere auto geplaatst geen rezultaat cardan nagekeeken is ok ,daarna origineel dif open gemaakt ziet er ok uit heb speling tussen kroonwiel en pion vermiderd met dikte plaatjes van 0,05mm tussen kroonweil en bevestegings plaat zonder oplossing ,weet imand een opl lossing ik weet het neit meer (ben zelf tecnieker )

Dora 0

16 jaar

Als vervolg op de laatste reactie: Een te hoge voorspanning van lagers van kroonwiel/ satelliethuis kan een temperatuur-afhankelijk verschijnsel opleveren en eventueel het schurend geluid (vast minder mooi dan een luit ...) opleveren. Een homokineet van de ingaande as van het differentieel die per ongeluk 'op slot' gezet is (in verkeerde stand gemonteerd verliest deze z'n rotatie-vrijheid) past hier ook bij. Aan de snelheids-afhankelijkheid kan een afwijking in de vorm van een onbalans in de cardan-as ten grondslag liggen. Deze ontstaat na een demontage van de cardan-as ter plaatse van de kruiskoppeling en een montage v.d. cardan-as helften, verdraaid ten opzichte van de oorspronkelijke positie. Dan passen de gepuntlaste balanceer-plaatjes niet meer bij de nieuwe situatie. Een combinatie van deze fouten zou wel dubbel pech zijn ...

[quote=Freude_am_Fahren]Als vervolg op de laatste reactie: Een te hoge voorspanning van lagers van kroonwiel/ satelliethuis kan een temperatuur-afhankelijk verschijnsel opleveren en eventueel het schurend geluid (vast minder mooi dan een luit ...) opleveren. Een homokineet van de ingaande as van het differentieel die per ongeluk 'op slot' gezet is (in verkeerde stand gemonteerd verliest deze z'n rotatie-vrijheid) past hier ook bij. Aan de snelheids-afhankelijkheid kan een afwijking in de vorm van een onbalans in de cardan-as ten grondslag liggen. Deze ontstaat na een demontage van de cardan-as ter plaatse van de kruiskoppeling en een montage v.d. cardan-as helften, verdraaid ten opzichte van de oorspronkelijke positie. Dan passen de gepuntlaste balanceer-plaatjes niet meer bij de nieuwe situatie. Een combinatie van deze fouten zou wel dubbel pech zijn ...[/quote]
BESTE,

MIJN AUTOMAAT UIT 2002 DOET HET ALLEEN BIJ ZEER LAGE SNELHEDEN EN ALS DE MOTOR KOUD IS. WAT IS EIGELIJK NU DE BESTE OPLOSSING
VOOR DIT GEDOE!!

TROUWENS, IK HEB ANTWOORD GEKREGEN VAN BMW NEDERLAND; "IK MOET CONTACT OPNEMEN MET EEN BMW DEALER" IK VIND DAT ZIJ DE BESTE OPLOSSING HEBBEN JONGENS, NIET WAAR!!!!!!!

ekol 0

16 jaar

BMW Nederland heeft volgens mij gelijk, want hier komen we er niet uit.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Zo gauw geven we hier de moed niet op.

Dora: Na het verstellen van het kroonwiel met vulplaatjes, dient met contact-lak gecontroleerd te worden of het tandcontact wat betreft hoogte tussen tussen tandvoet en tankop in ligt en wat betreft breedte ongeveer in het midden. Een te nauwe afstelling kan de gemelde problemen veroorzaken. Het blijft natuurlijk wel zo, dat dit soort problemen niet reeds na 61000 km de kop behoren op te steken!

Ekol: Je klacht en de racties nog eens bekijkend, lijkt het meer in de bak te zitten dan in het differentieel. Daarbij past het verminderen bij het op temperatuur komen. Een plotse 'hik' in het aandrijfkoppel versnelt de hele aandrijflijn. Waar de speling het grootst is komt dan meestal het best waar te nemen geluid vandaan, behalve als de component met rubbers heel goed gedempt wordt.
Welke rubbers heb je overigens vervangen ? Dat het geluid even weg is geweest komt waarschijnlijk omdat de aandrijflijn zich opnieuw moet zetten na de demontage van een onderdeel. Daaruit valt wellicht iets af te leiden over de mogelijke veroorzaker.

nou, ik heb geen rubbers vervangen achterin. en automaat schakelt gewoon normaal. En volgens BMW Breeman moet wel wat speling kunnen.

ekol 0

16 jaar

Dan is ook hier de speling-test van de aandrijflijn raadzaam: Een wiel opgekrikt en de aandrijflijn op verschillende plaatsen vasthouden met een flinke sokkentang (of lijmtang). Hoe meer componenten van de aandrijflijn niet vastgehouden, des te groter de wielverdraaiing. Een sterke vergroting van de wielverdraaiing bij een volgende niet vastgehouden component moet naar de schuldige leiden.

Ik zal proberen binnenkort bovenstaande uit te voeren. Ben benieuwd.

Het volgende is me overigens al eens opgevallen maar misschien hoort dat zo...?: als ik beide achterwielen van de grond heb en ik draai aan 1 wiel dan blijft de ander stilstaan.... maar wat ik altijd heb begrepen, bij een sper draait het andere wiel in dezelfde richting mee, geen sper dan zou het wiel de tegenovergestelde richting op moeten draaien... waarom blijft het wiel dan stilstaan?

Maikel6835 0

16 jaar

Dat andere wiel blijft stilstaan omdat het wordt tegengehouden door de dikke olie.
Je kunt het ook met de hand tegenhouden.( bij een diff. zonder sper)

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Ook zonder sper. Een hand-koppel is - gelukkig - onvoldoende om de sper te laten slippen.
Ook met beide wielen van de grond kan de speling-test van de aandrijflijn worden uitgevoerd zoals beschreven.
Het sattelieten-huis in een differentieel maakt het mogelijk dat rotatie-snelheid en soms -richting links en rechts verschillen. Een sper-differentieel is voor de drift-liefhebbers wel aan te raden om je banden niet nog sneller op te roken ...

Betreft geluid achter , denk ik niet dat het uit de versnellingsbak komt,als ik de wagen op snelheid breng uit versnelling zet en laat uitbollen met
of zonder ingedrukte koppeling ,is het geluid het zelfde,zelfs met motor af.
Wat de kontakthoek tussen kroon en pionwiel(raakvlak)in dif was eveneens nagekeken met lak loopt mooie midden tussen tantvoet en kop over 2/3 van de lengte van de tanden is volgens mij ok ,nog kleine speling op pion as(zonder olie)(dif was voledig uit gewassen )met olie voel je eigenlijk geen speling,heb origineele olie bij gehouden was donker grijs na een maand stil in olie kan was olie normale kleur,bodem kan voledig grijs ???? metaal???heb deze vervangen door 80w90.
Cardan tussen versn en dif knie gevrichten positie nagekeken staat juist is dus ok .
Waar ik aan denk cardan gevrichten tussen dif en weilen heeft iemand door ervaring mee, zou de volgende test willen uitvoeren .
Koffer met gewicht laden tot de assen naar de wielen vlak liggen en de gevrichten bijna niet moeten werken, op hoop van zegen???

Dora 0

16 jaar

Dan kun je het differentieel inderdaad afstrepen als mogelijke veroorzaker. Die gewrichten (homokineten) kunnen inderdaad speling gaan vertonen en lawaai gaan maken, bij elke lastwissel (=gas geven/ gas loslaten/ automaat die naar andere overbrengverhouding schakelt). De stand van de steekassen speelt hierbij slechts een kleine rol. De homokineten (kogels in glijbanen: opnieuw smeren als je ze open hebt liggen!) zullen wel extra speling hebben op de contactplaatsen horend bij de meest optredende rij-omstandigheid (bestuurder alleen/ met pasagiers). Beter is de volgende test:
Te testen zijde van de auto opkrikken (goede as-steun gebruiken als je eronder gaat liggen!). Met een flinke sokkentang (of lijmtang) de naaf van de te testen steekas bij het differentieel vasthouden. Vervolgens het opgekrikte wiel heen en weer draaien. Nu voel je de (eventuele) speling van de twee homokineten op de onderzochte steekas. Als deze speling te groot wordt kunnen er aandrijfgeluiden optreden.

Op soortgelijke wijze kun je zo de rest van de aandrijflijn op speling controleren, naar voren werkend richting de bak. Iedere component extra in het niet vast gehouden deel van de aandrijflijn doet de speling toenemen. De homokineet aan het einde van de cardan-as/ ingang differentieel en de kruiskoppeling halfweg de cardan-as (bij het tussenlager) zijn ook zeer zwaar belaste onderdelen die op termijn speling gaan vertonen/ veroorzaker kunnen zijn van de aandrijfgeluiden.

Ik treed dus ook toe tot de bonk-club.

Heb dus net een tweedehands E46 316 (1895cc) 1999 gekocht en ja hoor... heb hetzelfde geluid.
Was me eigenlijk niet zo opgevallen bij de testrit.

Ik ben blij dat deze topic bestaat! Helaas zal ik niet veel input hebben aangezien ik geen techneut ben. Jullie spreken Chinees voor me. Maar ik volg deze topic met veel belangstelling en hoop dat er een oplossing gevonden wordt.

Ik heb dus al begrepen dat naar een dealer gaan niet onmiddellijk voor een oplossing zal zorgen, wel voor veel tijd- en geldverlies.

Ik moet het geluid nog wat analyseren maar het is wel een doffe bonk alsof er in de koffer iets los ligt wat tegen de kant bonkt. Motor warm of koud lijkt niets uit te maken. Het is meer te horen in lage versnelling dan in hoge. Ik hoor het ook bij terugschakelen. Bij omhoog schakelen hoor ik de bonk als ik koppelingspedaal los en terug gas geef.

Ik heb bovenvermelde testen nog niet uitgevoerd maar zal dit proberen en hier melden wat de resultaten zijn.

Mijn vraag is wel of dit schade kan berokkenen aan de auto?? Erg vervelend is het allesinds! Ik zou willen wachten tot ik voldoende info heb om te achterhalen wat de oorzaak is en dan pas naar de dealer te stappen. En als het de diff is wat zijn dan de kosten ongeveer om dit te laten herstellen?

Bedankt voor alle reacties hier en deskundige uitleg (ook al begrijp ik er niet veel van)!
Hopelijk vinden we de boosdoener.

EDIT: Net dit antwoord gevonden op ander forum:

Ik vermoed dat de askoppelingsschijf (onderdeel 1)versleten is, komt wel vaker voor.

Is te krijgen bij "Febi" voor een dikke 50 €, + mogelijk een nieuwe centreerbus (onderdeel 2) voor 5 à 10 €.

http://www.vtm.be/auto/forum/attachment....

david35 0

16 jaar

Bij wat rustiger optrekken valt de eventuele volgschade wel mee.
Een goede tweedehands differentieel moet voor minder dan E 500,- te vinden zijn. Anderhalf a twee maal dit bedrag moet deze wel op zijn gewenste plaats kunnen hangen.

Bij een doffe bonk zijn ophangrubbers van het differentieel (de dikke 'knots' in het midden van de achteras) wellicht de eerste kandidaat-veroorzaker. Zet daar eens een hydraulische krik onder (lukt niet met je standaard wielkrik) en controleer of een van de ophangpunten meer beweegt dan de andere. Op zo'n punt zit dan teveel speling op het ophangrubber.

Andere mogelijke kandidaat is de rubber koppelschijf (hardy-schijf) tussen versnellingsbak en cardan-as. Testen door auto in versnelling te zetten, een wiel opkrikken en handmatig heen en weer te draaien. Als je het wiel heel veel kunt verdraaien is een nader onderzoek van deze koppelschijf raadzaam.

Speling op de bussen van reactie-armen (achter) geeft meestal een scherpe, metalige bonk.
Of versleten motorsteunen een rol spelen zal een garage voor je moeten testen.

Heb gemerkt dat het bonken eigenlijk miniem is. Met de radio aan hoor ik het veel meer!! Eigenaardig.
Ik hoor het nu alleen in opschakelen. Als ik rustig koppeling induw, goed schakel, pedaal los laat (3 aparte handelingen) dan hoor ik het niet.
Ik begin me zelfs af te vragen of mijn E46 wel het bonk-probleem heeft.
Wel strange dat ik het veel meer hoor met de radio aan!

david35 0

16 jaar

wat ik bij mercedes heb gehad met dat bonken
de ophanging achter aan de body daar zitten ringen op om te voorkomen dat de as als de rubbers mochten bezwijken over de bout heen schuft
di ringen willen bij slappere rubbers weleens tegen de as komen en dan een bonk geven
bij mb en ook bmw weet ik dat er strakkere rubbers zijn net als voor de motor steunen en de bak steun
ook voor de hardy schijf is een mdificatie set lever baar en zelfs een ombouwset om de hardy te vervangen door een vaste schijf met een andere demper
dit heb ik vroeger ingebouwd in rally autos en dat was enorm beter

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Dit lijkt me wel een goed verhaal!

[quote=CARS&MOTORS]wat ik bij mercedes heb gehad met dat bonken
de ophanging achter aan de body daar zitten ringen op om te voorkomen dat de as als de rubbers mochten bezwijken over de bout heen schuft
di ringen willen bij slappere rubbers weleens tegen de as komen en dan een bonk geven
bij mb en ook bmw weet ik dat er strakkere rubbers zijn net als voor de motor steunen en de bak steun
ook voor de hardy schijf is een mdificatie set lever baar en zelfs een ombouwset om de hardy te vervangen door een vaste schijf met een andere demper
dit heb ik vroeger ingebouwd in rally autos en dat was enorm beter[/quote]

ekol 0

16 jaar

wat ik ook bij sommige denk als ik dit allemaal lees
controleer een de uitlijning van de cardan as
en de spiebanenin t schuifstuk

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Was er ook een tijd mee bezig geweest maar door vervelende prive omstandigheden niet echt meer bezig geweest,maar goed nu toch weer aan begonnen.zag dat er toch weer wat tips voorbij waren gekomen om het 1 en ander te testen.
Kom net uit de garage en heb de assen achter is nader bekeken en zoals gezged vastgepakt aan diff zijde,ik heb inderdaad wat spelling maar is volgens mij wel normaal dat er wat spelling opzit,ik heb zoals jullie hebben gelezen al zoveel vervangen en gedaan en vrienden laten kijken maar we komen er maar niet uit.
De dealer kom je ook niet verder mee die zeggen gewoon dat het hoort en er niks aan te doen is.

Wat mij irriteert is toch op het moment dat ik de koppeling heb ingetrapt en de pook richting de 1 duw de bonk al optreed,als we dan onder de auto gaan kijken als er iemand in zit met ingetrapte koppeling en die vragen om de pook richting de 1 te duwen dan zie je gewoon dat de cardanas een tik krijgt wat vervolgens naar mijn inziens de bonk achter veroorzaakt,dus zoals ik het zie komt er gewoon aandrijving op het zaakje te staan terwijl de koppeling in ingetrapt.
Nu dachten wij ok dan gaan we de koppelingscillinder verlengen kijken of dat helpt,maar ook dat mag niet baten.

Ik heb gezocht en gezocht op internet enz maar zie dat ect veel mensen dit probleem hebben en iedereen krijgt als antwoord dat dit zo hoort,maar niemand kan mij wijsmaken dat als je een nieuwe auto gaat kopen hij zo bonkt.

De dealer hoef ik hem niet meer neer te zetten die zeggen alles is in orde.

Dus weet niet of iemand hier het intussen al opgelost heeft?

Ik ga weer rustig verder zoeken naar het probleem.

Edwin1970 0

16 jaar

oké.. het enige wat dan resteert is het versnellingsbak.

vegito 0

16 jaar

Ja zat ik ook aan te denken maar jullie hebben allemaal het probleem dat zijn wel heel veel bakken die kapot zijn dan?

Edwin1970 0

16 jaar

Ik denk zelf dat de KOPPELOMVORMER de boosdoener is. Inderdaad, we zullen anders allemaal met kapotte bakken moeten hebben, maar het kan per auto schelen. Ene gaat al kapot bij 100dkm en andere bij 3 ton! Ik weet inmiddels dat mijn automaat van GM komt, schijnt slechtste te zijn. Ik weet niet of het ook voor handbakken geldt, moet even uitzoeken. Maar i.i.g. komen automaatbakken van ZF (duitsland) of GM (usa).

ekol 0

16 jaar

Ik weet niet of dit ook bij jullie voorkomt.. maar gezien het feit dat ik in een parkeergarage parkeer dan hoor ik auto geluiden dan normaal buiten. Het is me vaak opgevallen dat van 1e versnelling optrek naar 10 km ofzo en dan koppeling indruk en dus laat rollen gelijk een bonk geluid hoor bij de koppeling alsof er iets ernstig los zit en rammelt. Kan dit euvel onder catogorie shattered fly-wheel passen..?

vegito 0

16 jaar

heb hetzelfde vegito ook ik heb een handbak dus koppelomvormer gaat voor ons niet op.
als ik plots de koppeling intrap lijkt het wel of alles klappert achter onder de auto,maar heb nu zoveel vervangen dat het gewoon geld weggooien is.

Edwin1970 0

16 jaar

Ik heb mijn hoofdkoppeling cilinder vervangen en nu bonkt ie wat minder. Gisteren bijna niet en schakelen ding lekker! waarom vervangen hoofdkoppeling cilinder omdat ie lek was. Een kennis had dit probleem ook en zegt dat het aan de koppeling ligt en vooral aan de druklager en hiervoor is een modificatie set beschikbaar en ook het koppeling vork ook niet te vergeten de prise as lager. Bij de dealer doen ze dit meestal niet vervangen alleen koppeling en drukgroep als set. Edwin1970 weet jij precies wat ze vervangen hebben?..en had je ook je vliegwiel vervangen..?

vegito 0

16 jaar

Bij mij zijn drukgroepl koppelingsplaat druklager en koppelingscillinder op de bak vervangen,achteraf nog een keer de de vork.

maar bij mij was er geen verschil.

welke cillinder heb jij vervangen dan want er zijn er 2 1 op de bak en 1 bij het koppelings pedaal.
en hoe bedoel je priseas lager daar heb ik ze niet over gehoord nammelijk.

het 2de massa vliegwiel bedoel jij denk ik,die is bij mij niet vervangen de dealer zei dat dat er los van stond.

Edwin1970 0

16 jaar

Kunnen jullie die vragen niet een neerleggen bij een automaat specialist? Ik heb daar een blauwe maandag gewerkt, 10 jaar geleden. Die gasten hebben alleen maar ervaring met hand- en automaatbakken, diff's en aanfrijfassen. Ze reviseren ook voor dealers omdat dezew er vaak niet genoeg kennis van hebben. Google eens op automaat revisie of zoiets. In montfoort (Z-holland) zit dat bedrijf waar ik heb gewerkt. ATR heet dat.

succes.

GercoXXL 0

16 jaar

hoofdkoppeling cilinder is binnen onder je dashboard dus bij je pedaal. De dual massa vliegwiel neemt toch bepaalde schokken over van de koppeling naar de motor toe?.. misschien dat het hiermee iets is. BMW kan het probleem niet eens echt erkennen laat staat dat ze de vliegwiel uitsluiten, dat zou betekenen ze weten wel wat er aan de hand is. Prise as lager zit hier http://www.pelicanparts.com/BMW/techarti... precies middenin. Daar komt je versnellingsbak as erin misschien dat die ook niet meer goed was. iig ik ga het binnenkort zelf alles vervangen misschien ook vliegwiel 2ehands regelen kijken hoeveel het kost natuurlijk.

vegito 0

16 jaar

Ok
Lager is inderdaad niet vervangen en massa vliegwiel ook niet.
De koppelings cillinder op de bak is wel nieuw maar die bij het pedaal is ook niet vervangen,en die ga ik maandag is even bekijken.

ik heb geen idee wat betreft het massa vliegwiel volgens mij heeft ie niks met het bonkende geluid te maken maar je weet het nooit,maar om die gok ook nog te nemen dat gaat me wel heel ver want die is zoals je zelf al zegt niet de goedkoopste.

Edwin1970 0

16 jaar

nee inderdaad.. aangezien dat jij zoveel vervangen hebt dan zou ik het ook niet doen omdat je alles weer los moet. Vliegwiel is inderdaad niet de goedkoopste onderdeel.

vegito 0

16 jaar

Ja daarom

Ik wil het probleem graag opgelost hebben,maar om nou zo even alles te gaan vervangen en er dan achter komen dat dat het toch niet was gaat me een beetje te ver.

Ik ben wel van plan om de bak eraf te halen en toch nog is goed te kijken naar de koppeling en tevens lager te vervangen en prise as even goed te reinigen daarbij heb ik ook een nieuwe hardyschijf liggen en het tussenlager van de tussenas. dus dat ligt al klaar in ieder geval.

Hoe kan ik controleren of het vliegwiel teveel spelling heeft?

Mocht ie echt stuk zijn wil ik hem best vervangen maar denk dat BMW dat dan ook wel had gezegd als dat zo was en naar mijn weten moet ie dan ook stottend optrekken,waar ik geen last van heb.

Hoop toch dat er ooit iemand met een oplossing komt zou een hoop geld schelen,en zeggen dat het zo hoort zoals de dealer doet geloof ik niks van.

Ik zou in ieder geval geen auto kopen die al bonkt in de showroom.

Edwin1970 0

16 jaar

Daarbij weet niet of ik dat al gemeld had dat ik zoals Freude_am_Fahren had gemeld om de as te testen heb uitgevoerd.

als ik de achterassen naar de wielen toe vastpak aan diff kant en wiel probeer te draaien kan ik het wiel wel een klein tikje draaien,maar ga er vanuit dat dat zo hoort en dat het geen starre verbiding hoort te zijn,of ik heb het mis maar dan hoor ik het graag.

Edwin1970 0

16 jaar

Ja, ook dat heb ik geprobeert en ik vind dat ik best veel kan draaien ongeveer cm of 5 a 6 kan ik bewegen tevens hoor ik die bonk geluid duidelijke!!. Bij mij is het wel zo dat nadat me motor warm en de koppeling echt warm is dan stotterd ie wel bij optrekken als er niet genoeg gas gegeven wordt. Stotterd bedoel ik dan me versnellinspook gaat heer en weer beetje z'n geluid drrrrrdrrrr. Ik weet niet of jij dit bedoelt dat de vliegwiel ook stuk is? ik heb dit altijd normaal gevonden omdat bij me e36 vorige auto deed ook zo.

vegito 0

16 jaar

De gemeten speling is die van de homokineet: Van de kogels in de glijbanen. Een paar graden verdraaiing van het wiel bij (aan differentieelzijde) vastgehouden steekas is normaal. Als de speling groter wordt gaat een homokineet geluid maken.

De harmonica-rubbers verwijderen en smeren (MoS2-vet) is eenmaal per jaar zeker aan te raden voor dit zwaarst belaste, maar minst geinspecteerde onderdeel, van de aandrijflijn.

Ja, daar ik moet ik je gelijk geven. Denk dat de dealers dat echt niet doen ook.

vegito 0

16 jaar

Hmm zoals jij het beschrijft is het voor mij (De bij niet lopende motor/ met de hand voortgeduwde auto optredende bonk kan nooit door de motorsteunen veroorzaakt worden: Geen aandrijfkoppel vanuit de versnellingsbak betekent geen reactiekrachten op de motorsteunen. De wielen drijven in dit geval de aandrijflijn aan, met laag toerental en koppel. Spelingen in cardan-as kruis-koppeling en homokineten (ingaande as differentieel/ steek-assen) - en splines - spelen nu een kleinere rol dan speling op het pignon/ kroonwiel (en in iets mindere mate de sattelliet-tandwielen) van het differentieel.) toepassing, ik kan wel me diff open halen en olie eruit gooien tevens ik heb je olie ook geprobeert te verwisselen en toen kreeg ik bij hoge snelheid zingend geluid! wat juist niet goed is kapot diff eigenlijk maar, wel raar als ik de oude olie terug stop dat geluid weg is. Als ik me diff open haal welke bouten moet ik aandraaien van kroonwiel etc denk toch dat het niet zomaar kan..?

vegito 0

16 jaar

Hoi, ik ben er maar ook bij gekomen want ik heb het ook..
Heb een 330D van 2001 alleen bij mij is het dat wanneer ik 110-120km/uur rijd
dat ik dan een fluitend geluid hoor in mijn auto.
Het lijkt alsof het van diff komt.
Geef ik gas bij wordt ie meer,trap ik nog verder, en ik rij harder dat valt ie weg.Maar dat zit ik al op 180km/uur
of zo..
Wat ik er wel bij moet vertellen is dat wanneer ik het gefluit hoor,en ik trap gelijk de koppeling in dan valt ie geluid weg.
Ik ga van de week naar Tilburg (Autotrans) om te laten kijken.
Ik hoop dat het een simpele lager is en niet het hele cardan-as....
Maar ik ben flink op internet aan het zoeken naar mogelijke oplossingen.

beyazkurt_a 0

16 jaar

Cardan-As

beyazkurt_a 0

16 jaar

hmm fluitend geluid lijkt net als bij mij toen ik me olie (orgineel bmw olie) ververste!. klinkt het net als een vliegtuig geluid straalmotor?.. misschien is het wel je wiellager?.

vegito 0

16 jaar

ik heb precies hetzelfde probleem met een 3 serie tds van 94, bij mij zit er duidelijk voelbare speling op het differentieel, ik wacht nog om hier wat aan te doen aangezien de kosten erg hoog zijn,
dit aan EDWIN: hoe jij het omschrijft zo is het bij mij net zo, en dat als je de radio aan hebt door je bas wordt waarschijnlijk het geluid versterkt. (heb ik ook).
De oplossing die je had gevonden op een ander forum heeft dat wat uitgehaald of heb je daar nog niet aan gewaagd?

guido3877 0

16 jaar

Vegito,

De bouten waarmee kroonwiel aan het satellietenhuis vast zit, worden loodrecht op het kroonwiel ingedraaid. Als ze niet verzonken zitten, kun je proberen ze met een steeksleutel of ringsleutel aan te draaien.
Een differentieel open je in aan de achterzijde. Dan kijk je tegen de zijkant van het kroonwiel aan. De onderdelen zitten zeer dicht op elkaar gepakt, dus de kans is groot dat je niet bij de bouten van het kroonwiel kunt komen zonder uitbouw van kroonwiel + sattellietenhuis.

Dikkere olie kan het verschil uitmaken tussen wel of geen resonantie als de zaak niet goed vast zit.
Er zijn lieden in de 2e hands autohandel die gebruik maken van de gunstige effecten van houtzaagsel in de olie * ......

*) Dan hoor je nauwelijks nog speling, waar dan ook !

hmm... denk misschien redlin shockproof olie erin te gooien 80W90 denk ik.. zit nu 75w90 mijn gevoel beetje dun voor zoveel KM auto + trekhaak waarbij de vorige eigennaar getrokken heeft en hoe dat weet ik niet.

vegito 0

16 jaar

Als je aan on-conventionele oplossingen als shockproof olie denkt, heb ik er - naast het eerder genoemde houtzaagsel door de olie (onzin natuurlijk) - nog een, die het probleem echt verhelpt: Het kroonwiel aan het sattellietenhuis vastlassen !

Alleen de achterzijde van het differentieel moet er voor open. Het sattelietenhuis is mogelijk van gietstaal, maar dat kun je met het juiste type trafo/ lasmateriaal gewoon lassen.

Zo gisteren even een andere bak en diff opgehaald die,waar ik bij echt met toeval aangekomen ben.
Het heeft 70000 km gelopen en ziet er allemaal goed uit, tevens 2 massa vliegwiel besteld dus die verwacht ik van de week.

Ga volgend weekend beginnen en hoop dan dat het zwaar irritante probleem eindelijk verholpen is,De man waar ik de spullen had gehaald adviseerde mij met klem om het massa vliegwiel wel te vervangen,omdat er ook een trekhaak onder heeft gezeten en het vliegwiel het waarschijnlijk zwaar te verduren heeft gehad.

Dus ik jou jullie op de hoogte wat de uitkomst is.

Edwin1970 0

16 jaar

pff Edwin heerlijk om weer wat van jou te horen. Ik hoop dat je inderdaad het probleem opgelost krijgt en de defecte onderdeel vervangt en met ons mee deelt. succes. Mijn auto is tijdelijk uitgeschakeld.. vlakbij de oliefilter is er een koelvloeistof leiding gesprongen en de aansluiteenheid stuk gegaan. Gelukkig geen koppaking verkloot dus moet even alles loshalen en vervangen ben wel even zoet mee.

vegito 0

16 jaar

Ja uiteraard meld ik het meteen als ik eruit ben,we gaan volgend weekend beginnen met de bak en massa vliegwiel kijken of het dan over is.mocht het dan niet over zijn gaan we verder met de achterkant.

maar zodra ik weet of het opgelost is laat ik het meteen weten.

Edwin1970 0

16 jaar

gisteren avond begonnen met demonteren de heleboel,kwam meteen al wat probleem gevallen tegen.

Tussnelager cardanas was kapot
voorste rubbers cardan hadden hun beste tijd gehad dus meteen eruit geperst en nieuwe erin.

Nieuw cardan gemonteerd Zat toch wel veel spelling op het oude cardan vergeleken met de andere die ik had gehaald.

zo weer verder met de bak en massa vliegwiel. hoop dat ik eind van de dag meer nieuws heb.

Edwin1970 0

16 jaar

zo na een dagje flink sleutelen hierbij het goede resulaat.

Het gebonk is weg heb een hoop vervangen,maar toch tot de conclusie gekomen dat het 2de massa vliegwiel het probleem was en het tussenlager cardanas had het ook wel gehad.

Nu toch alles eraf was heb ik uit voorzorg ook maar de voorste rubbers van het cardan,rubber steunen van de bak en schakelvork vervangen.

Tot nu toe geen geluidje te horen dus ben zeer tevreden.

Massa vliegwiel zat het middelste gedeelte helemaal vast en het rubber was helemaal vergaan.

Edwin1970 0

16 jaar

hmmm.. dan denk ik toch sterk dat die van mij ook stuk is vanwege omdat ie shatterd.. bedoel ik ermee als ik optrekk hoor je een geluid uit de vliegwiel. Je hebt eerder diff veranderd en dat hielp niet.. koppeling veranderd hielp wel maar was nog te horen. Nu vliegwiel vervangen geluid weg lijkt mij dat de vliegwiel DE boosdoener is. Heb jij een nieuwe vliegwiel gekocht of 2e handse?

vegito 0

16 jaar

Ik heb een 2de hands gehaald uit duitsland voor 60 euro vanuit duitsland man verkoopt alleen maar bmw onderdelen en heeft mij gegarandeerd dat ie goed was,dus heb de gok genomen en het was een goeie gok.

zal hieronder de link vermelden.

http://cgi.ebay.de/BMW-E36-E46-Z3-Schwun...

Edwin1970 0

16 jaar

Vreemd om te horen dat de onbalans-klachten ten gevolge van een uitgezakt 2-massa vliegwiel (= rotatie trillingsdemper) niet vergezeld gaan met klachten over slechtere motorloop. Als de tandkrans door de uitgezakte rubber tussenlaag een grotere radiale excentriciteit krijgt, varieert de afstand tot de krukas-sensor. Het signaal-niveau van de krukas-sensor kan daardoor gaan varieëren waardoor de motor stuur-unit (DME) in de war raakt.

Is het niet zo dat in die vliegwiel nog een veer erin zit..?? trouwens welke rubber bedoelde je kan je het aanduiden met een plaatje?? oude vliegwiel status? zou echt tof zijn. Trouwens hoe schakeld je bak nu ook beter??

vegito 0

16 jaar

kom op jongens.. we moeten deze topic niet dood laten bloeden.. hey Edwin1970.. zijn je problemen nu echt over..???? of komen ze weer terug

vegito 0

16 jaar

Een vliegwiel bestaat uit een binnen-naaf die het boutgaten-patroon bevat en een grotere buitennaaf daar omheen die de tandkrans bevat, waar vandaan de krukas-sensor zijn signaal oppikt.
Tussen binnen-naaf en buiten-naaf zit een laagje rubber. Het geheel is en rotatie-trillingsdemper. Verder zitten er geen veren in zoals bijvoorbeeld in koppelingsplaten. De rubberlaag kan 'uitzakken' waardoor de dikte niet meer constant is over de (cylindrische) omtrek.
Onbalans in het vliegwiel + beschreven slechte motorloop door een te sterk varierende afstand tandkrans/ krukas sensor kunnen het gevolg zijn.
Soms helpt opnieuw afdraaien (daarbij centreren op de binnen-naaf) van de tandkrans.

[quote=Freude_am_Fahren]De rubberlaag kan 'uitzakken' waardoor de dikte niet meer constant is over de (cylindrische) omtrek.
Onbalans in het vliegwiel + beschreven slechte motorloop door een te sterk varierende afstand tandkrans/ krukas sensor kunnen het gevolg zijn.
Soms helpt opnieuw afdraaien (daarbij centreren op de binnen-naaf) van de tandkrans.[/quote]
en hoe moet je dan een uitgezakt rubber centreren?????

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

De buitennaaf kun je niet verplaatsen t.o.v. de binnen-naaf, alleen afdraaien is mogelijk (om kruk-as sensor problemen aan te pakken) + uitbalanceren v. massa (om trillingsprobleem te verhelpen) door op de goede plaats materiaal weg te halen (gaatje boren).

zijn er geen gemodicifeerde versies verkrijgbaar?. Op zich vind ik het wel erg vreemd waarom het geluid vanuit de diff wordt verzonden..

vegito 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.