BMW 3-Serie: Brandstoftoevoer schommelt bij vollast

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43B16

Hallo heren,

De auto trekt naar mijn idee zoals het hoort en ik merk tijdens het rijden niets vreemds, maar ik heb sinds een aantal dagen iets vreemds op de analoge verbruiksmeter.

Stel dat ik in de 3 van 2000 tot 5000 toeren ga rijden, de hele tijd met het gaspedaal op de plank.

Dan stijgt mijn verbruik naar 20 L / 100 km (niet verder) en gaat dan elke seconde twee keer staan schommelen tussen 20 L / 100 km en 22 L / 100 km. Wiebelend naaldje dus.

Is dit een signaal dat er problemen gaan komen?

Frank

IncaSDI

Geplaatst door IncaSDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Waarschijnlijk alleen een slecht contact tussen de loper (gekoppeld aan de vlotter in de tank) en de weerstandsdraad van de niveau-meter aan de zijkant van de brandstofpomp.
Om dat te verhelpen dien je de brandstofpomp uit de tank te halen en de weerstandsdraad (voorzichtig) schoon te poetsen.
Misschien kun je de loper wat verbuigen* zodat de contactdruk wat groter wordt.

Slecht massa-contact ergens in de kring kan ook dit soort gevolgen hebben.
Alle verbindingen (behalve de in de brandstoftank ondergedompelde !) voorzien van contact-spray kan nooit kwaad.


*) Weet niet zeker of het een kunststof deel is, maar in dat geval eerst een beetje verwarmen (bijvoorbeeld met een haarföhn) voordat je er kracht op gaat zetten, om breuk te voorkomen.

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

[quote=Freude_am_Fahren]Waarschijnlijk alleen een slecht contact tussen de loper (gekoppeld aan de vlotter in de tank) en de weerstandsdraad van de niveau-meter aan de zijkant van de brandstofpomp.
Om dat te verhelpen dien je de brandstofpomp uit de tank te halen en de weerstandsdraad (voorzichtig) schoon te poetsen.
Misschien kun je de loper wat verbuigen* zodat de contactdruk wat groter wordt.

Slecht massa-contact ergens in de kring kan ook dit soort gevolgen hebben.
Alle verbindingen (behalve de in de brandstoftank ondergedompelde !) voorzien van contact-spray kan nooit kwaad.


*) Weet niet zeker of het een kunststof deel is, maar in dat geval eerst een beetje verwarmen (bijvoorbeeld met een haarföhn) voordat je er kracht op gaat zetten, om breuk te voorkomen.[/quote]
Dankjewel, hier heb ik wat aan!

Dit zijn dus eigenlijk altijd 'weergavefouten' en nooit daadwerkelijke metingen?

Kan ook wel kloppen, 22 L/100 km is 10% meer dan 20 L/100 km en ik voel er niets van.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Hmm voordat je de tank open maakt, de verbruiksmeter heeft niets te maken met de vlotter in de tank, wordt berekend aan de hand van het toerental/belasting en inspuithoeveelheid door de DME. Waarschijnlijk wel ergens een slecht contact maar niet op de vlotter.

gr Martin

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Hey GJB,

Dank je wel. Hoeft het daar niet gezocht te worden.

Belasting heb je toch niet nodig? Inspuithoeveelheid is toch voldoende? Gecombineerd met snelheidssignaal kan de teller rekenen. Volgens mij suggereert Freude_am_Fahren niet dat het op de vlotter zit, maar op de brandstofpomp.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Belasting van de motor wordt wel meegenomen maar is verder niet belangrijk.
De vlotter en de brandstofpomp zitten in dezelfde unit. Ik zou me er voorlopig nog geen zorgen om gaan maken als de meter niet meer heen en weer gaat als die 10%.

gr Martin

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik zou er helemaal niks aan doen Frank, de meter is slechts een indicatie en klopt toch niet helemaal..

Gr Stefan

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

Ik heb me inderdaad vergist/ had de meter van de tankinhoud voor ogen. Storingen in het signaal van de verbruiksmeter kunnen veroorzaakt worden door:

- Slechte verbinding in connector van kabelboom aan DME-unit => loshalen + voorzien van contact-spray: Grote kanshebber gezien het periodiek optreden van het storings-signaal.
- Slechte verbinding in connector van luchtmassa-meter => idem
- Slechte gasklep-potmeter => idem
- Slechte massa-verbinding, zoals eerder aangegeven; vooral die in de kabel-boom controleren. Vanuit de DME-unit kan in dit geval een (periodiek) stoor-signaal naar de klokken optreden.

Als er een temperatuur-sensor voor inlaatlucht aanwezig is, zou ik ook daarvan de stekker eens loshalen + voorzien van contact-spray.

Het kan ook in de meter zelf zitten: Deze heeft in elk geval een spiraal-veer en vermoedelijk een wrijvings-demper (= over elkaar schuivende schijfjes).
Als tussen die schijfjes vuil is gekomen, is de wijzer minder gedempt en kan deze zich wat zenuwachtig gedragen, zoals beschreven.
(Voorzichtig) schoonblazen met perslucht lijkt me hier de minst riskante operatie.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hoe wilt er vuil in de teller komen ? Deze is toch 'compleet dicht'..Dan zou je na verloop van tijd ook stof op de binnenkant van het glas krijgen bij wijze van spreken, en dat heb ik nog nooit gezien..

De verbruiks indicator word volgens mij geregeld vanuit de ECU zelf, de overige sensoren van de motor schoon maken zal weinig effect hebben in mijn ogen, mocht één van deze geen of slecht contact maken, dan merk je dat wellicht ook aan het rijden en zou de storing worden opgeslagen.

Waar die meters ook op reageren is op valse lucht..

Persoonlijk zou ik er niks aan doen, zoals gezegd is dat slechts een indicatie en klopt voor geen 'meter' in de werkelijkheid..

Freude_am_Fahren (0), 13 jaar geleden

De achterkant van een tellerhuis bevat verschillende - kleine weliswaar - openingen. Samen met condens kunnen hier best wat ongerechtigdheden in terecht komen.
Verder is een tellernaald ook gesmeerd in zijn lagerpunten. De klokken staan onder een hoek, dus er zou wat vet op de plaats van de tellernaald-wrijvingsdemper terecht kunnen komen.

Het zijn slechts hele kleine signalen (voltages) die de tellernaalden aansturen, inderdaad vanuit de DME (= ECU).
Er zitten minstens 2 massa-aders in de kabelboom naar de DME-unit. Als de stekker-verbindingen op deze plaatsen door contact-corrosie een te grote overgangsweerstand vertoont, kan het hier beschreven gedrag optreden.
Een keer loshalen* + insprayen + weer vastzetten van de kabelboom-stekker kan weinig kwaad/ voorkomt wellicht problemen op langere termijn.
Dat insprayen problemen op termijn met overgangsweerstanden voorkomt, geldt overigens voor (bijna) alle stekker-verbindingen in een auto.

Bij een gebroken spiraalveer van een tellernaald gaat deze laatste trouwens ook 'wild' gedrag vertonen, omdat er dan geen terugstel-koppel meer geleverd wordt door de veer.
Als de genoemde 20L/ 100 km niet de uiterste stand is van de tellernaald (daar zal ie naar toe gaan zonder veer), zou dat kunnen komen doordat een gebroken winding verdere beweging van de tellernaald blokkeert.

Mocht niets helpen om van de nerveuze verbruiksmeter af te komen, dan rest altijd nog: Het stekkertje van deze meter eruit strekken .....

*) Eerst accu min-pool los om opslag van storingen te voorkomen.
Let op dat de pakkingen in de kleinere stekker-verbindingen er niet uitvallen. Deze houden vocht buiten + stekker-verbinding onder druk.
Kijk ook meteen of de DME-unit niet met zijn voeten in het water staat/ heeft gestaan. (In dat geval kom je nog goed weg met slechts een wiebelende tellernaald .....)
Kan optreden als een regenwater-afvoergat in de buurt van de DME-unit verstopt is geraakt !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.