BMW 3-Serie: Climate control koude lucht icm koppakking?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 323 Ci

Beste leden,

Ik heb gister een onderhoudsbeurt laten uitvoeren aan mijn BMW E46, 323 Ci Coupe uit 2000. KMS 233.400
Filters en olie vervangen, de normale werkzaamheden dus.

Nu het volgende. Al een tijd komt er alleen maar koude lucht uit de roosters. Ook al ik de temperatuur instel op 32 graden! Zodra ik mijn auto start, loopt de temperatuur netjes op en blijft op peil staan. Er lekt geen koelvloeistof.
GIster is de thermostaat vervangen, maar zonder resultaat.

De bmw specialist gaf aan dat de cilinder koppakking vervangen zou moeten worden, omdat deze licht lekt.
Zien jullie verband met de koude lucht? Is het verstandig een second opinion te laten uitvoeren?

Tevens moeten er 2 katalysatoren vervangen worden, een dure grap. Dat naar aanleiding dat de auto niet volledig doortrekt.

Hoop op wat nuttige reacties!

aboedhoe

Geplaatst door aboedhoe (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Second opinion lijkt zinvol. Is ie goed ontlucht?

aboedhoe (0), 11 jaar geleden

Ik ga inderdaad naar een andere specialist voordat ik 2500 euro moet uitleggen.

Hij geeft zelf aan dat de auto ontlucht is en alle filters en vloeistoffen vervangen/ververst

aboedhoe (0), 11 jaar geleden

Nog even mijn klachten en de reacties:


1. Xenonverlichting

Vorig jaar viel mijn Xenon verlichting aan de linkerkant zo nu en dan uit (naar mate de tijd vorderde gebeurde dit steeds vaker), maar naar verloop van tijd vertoonde de rechter Xenon verlichting dezelfde gebreken. Vorig jaar september heeft de BMW specialist beide Xenon lampen vervangen. 1,5 maand geleden begonnen beide Xenon lampen weer uit te vallen. Van een Xenon verlichting mag je verwachten dat de levensduur langer is dan een jaar. De specialist gaf aan dat het aan de starter ligt, echter het blijkt ook mijn stadsverlichting te zijn! Dus het kan niet alleen de starter zijn, als ook de stadsverlichting uitvalt. Ik vraag me dus af wat dan wel de oorzaak kan zijn van het uitvallen van de verlichting.

2. Inhouden van de motor

Sinds enige tijd houdt de motor wat in. Na het inhouden, stottert ie licht en functioneert daarna wel normaal. Ook dit heb ik aangekaart bij de specialist. Hij geeft aan dat het aan mijn katalysatoren zou liggen en adviseert dus om 2 katalysatoren te vervangen. Er gaat echter geen storingslampje branden. Kom hier zo op terug. Auto is wel APK goedgekeurd tot 16-10-2013. Ik hoorde een wat zwaarder/brommend geluid. Lijkt meer op een lekkage van de uitlaat. Zo klinkt het.

3. Climate control blaast koude lucht

Ongeveer een maand of 5 blaast mijn climate control alleen maar koude lucht. Ook al stel je de temperatuur in op 32 graden. Er zijn geen symptomen van koelvloeistof verlies. Er wordt ook geen storing gemeld in de boordcomputer. De motor komt perfect op temperatuur. Ook dit heb ik afgelopen dinsdag aangegeven aan de specialist. Deze geeft aan dat de koppakking zou lekken. Hij geeft aan dat er lucht in het koelsysteem komt tijdens het draaien van de motor. Hij heeft de thermostaat vervangen, maar deze is net als de waterpomp in orde.

Sinds afgelopen dinsdag slaat de auto moeilijk aan. Dit heb ik aangegeven en vertelde mij dat hij het koelsysteem is afgeperst met speciaal gereedschap om te controleren of er een uitwendige lekkage is. Kan dit de oorzaak zijn voor het niet in 1 keer starten en afslaan?

Ik krijg geen storingmeldingen in mijn display.

Ik zou het zonde vinden om onderdelen te gaan vervangen straks die het probleem niet oplossen. Vandaar een second opinion.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Knipperde xenon verlichting word bijna nooit veroorzaakt door de lamp zelf maar meestal door een defecte starter/hoogspanningsgedeelte of een slechte verbinding. Als er ook andere verlichting uitvalt zou je eens de massa aansluitingen kunnen bekijken.

Over het inhouden is niet echt iets te zeggen, zou je de live data moeten bekijken onder omstandigheden wanneer het zich voordoet, De behuizing van de kats wil wel scheuren, is niets van te zien omdat er hitteschilden omheen zitten, kan wel een motorstorings lamp laten branden maar dat hoeft niet altijd, ligt een beetje aan hoe groot en hoeveel scheuren in de kat zitten, dit is ook goed te repareren.

Een combinatie van inhouden en slecht starten kan een slechte of kapotte nokkenas sensor zijn, je krijgt niet altijd een foutmelding van een defecte nokkenas sensor, tenminste als hij niet altijd in storing staat.

De koude kachel kan meerdere oorzaken hebben, van een door stof verstopt bedieningspaneel waardoor de temperatuur niet goed gemeten wordt of een vast zittende kachel kraan, een lekke koppakking is niet het eerste waar je aan zou denken meer ook omdat je dan ook andere symptomen krijgt.

Je hebt een geregelde thermostaat en die gaat bij stationair toerental open bij 105 graden en onder het rijden bij een graad of 85, het is moeilijk om deze motoren ontluchten mede doordat de temperatuur zo hoog oploopt bij stationair toerental.

gr Martin

aboedhoe (0), 11 jaar geleden

Goedemorgen heren,

Vrijdag de BMW elders laten uitlezen. En er kwamen 2 meldingen in:
De lucht massameter en de inlaat nokassensor. Dit zou de oorzaak kunnen zijn voor het moeilijker starten en wat inhouden.
Vandaag weer uit laten lezen, melding van luchtmassameter was weg, nokas sensor was er nog steeds.

Voor de koude lucht geeft hij aan dat het pijpje bij de kachelkraan verstopt zou kunnen zitten.

Wat is jullie mening hierover?

aboedhoe (0), 11 jaar geleden

Goedemorgen allen!

Ik dacht laat ik jullie op de hoogte stellen inzake mijn BMW.

Vorige week gebracht naar een garage in Utrecht, goede kennis van mijn pa, die goed werk verricht en stapsgewijs op zoek gaat naar oplossingen voor de klachten.

1. Koude lucht

Wat het niet was:
Kachelradiateur
Kachelpijpje
Koppaking

Wat het wel was!
De radiateur bleek aan de onderkant krom te zijn en het expansievat inwendig kapot. Daardoor liep er minimale koelvloeistof naar de radiateur en werd de motor wel warm, maar kwam nooit door het hele systeem. Kachelkraan bleek ook krom te zijn. Deze 3 dingen vervangen en je kan een ei bakken in mijn auto! Heerlijk warm weer!!

En dat terwijl 2 BMW specialisten aangaven dat het of de koppakking was of het kachelpijpje.

2. Auto houdt in

Wat het niet was:
Katalysator zoals de eerste specialist zei

Wat het wel was!
De nokassensor. De in- en uitlaatsensoren zijn vervangen, te zamen met de krukas sensor. No, hij rijdt heerlijk weer, stil, tril niet, trekt goed op, en tot nu toe niet afgeslagen. Wat een verschil!

Geen idee hoe de eerste BMW specialist uit Soest aangaf 2 katalysatoren vervangen. NOOIT meer daar naar toe in ieder geval!

De xenon verlichting is nog niet aangepakt. Deze vallen uit. Ik moet kijken naar de bedrading of de schakelaar. Al met al mijn auto rijdt en het is lekker warm. De kleine dingen komen nog.

Dank voor al jullie tips!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.