BMW 3-Serie: Vreemd Vanos probleem bij m3 3.2

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: S50

Beste mensen,

Al een tijdje heb ik een vreemd probleem die ik inmiddels wel gelokaliseerd heb, maar waar ik de oorzaak van zoek. Steeds is bij mij de o-ring kapot van 1 van de magneet ventielen. Het gaat om o-ring 28 van de magneetventiel 26. ( Dus uitgaand ) van de volgende explosie tekening:
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode...

Als ik de ring vervang is alles weer in orde maar na ca. 300 km rijden begint de auto plotseling slecht te starten en steeds slechter te lopen. Wanneer ik dan de magneet ventielen er weer uit haal is wederom de ring kapot. Ik plaats dan steeds een nieuwe ring en voila motor loopt weer prima.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik heb zelf zeer weinig verstand van het vanos systeem, en kan er dus zelf geen logische verklaring voor bedenken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Vincent

Vincent80

Geplaatst door Vincent80 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik ben geen Vanos specialist maar heb wel wat gevonden. http://mukerji.co.uk/category/vanos/
Hij doet talkpoeder op de nieuwe o ringen voor de montage.

Vincent80 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie MJ. Ik smeer mijn ringen in met olie dus tijdens de montage gaan ze zeker niet stuk. Ik denk dat misschien mijn magneetventiel kapot is en daardoor er een gigantische constante olie druk de ring kapot drukt maar dat is maar gissen. Weet iemand of dat mogelijk is?

Freude_am_Fahren (0), 11 jaar geleden

In het realoem-plaatje is een een drukbegrenzer te zien. Als de olie-retour daarvan verstopt zit, kan de druk in het vanos systeem te hoog oplopen. Bij activering van de magneet-ventielen bewegen deze langs de O-ringen. Bij te hoge oliedruk loopt ook de vlaktedruk tussen O-ring en cilinder-deel van de magneet-ventielen te hoog op waardoor de smerende werking van de aanwezige olie tekort schiet. Bij beweging van het magneet-ventiel wordt het rubber dan afgeschoven (ongeveer zoals rubber achterblijft op het wegdek na een stevige partij 'gummen'). De afschuifkrachten zijn groter dan het rubber-materiaal aan kan. De O-ring zal hierdoor dunner worden en wellicht zijn er aan de binnenkant ruwe delen zichtbaar.

Vincent80 (0), 11 jaar geleden

Dat klinkt zeer aannemelijk Freude_am_Fahren! Ik zal morgen eens de boel bekijken en schoonmaken misschien dat mijn probleem is. Bedankt voor je reactie! Ik zal nog een update plaatsen.
grtz,

Vincent

Vincent80 (0), 11 jaar geleden

Zojuist gekeken naar de retourleiding. Ik zag dat ik erg veel moet demonteren om deze leiding los te halen om op verstopping te controleren. Aangezien ik niet genoeg tijd had om dit om mijn gemak te doen zal ik dit in de loop van de week gaan doen. Vraag me wel af wat een verstopping in deze leiding kan veroorzaken. Enig idee?

Mvg,

Vincent

Freude_am_Fahren (0), 11 jaar geleden

Misschien is het geen verstopping in de retourleiding, maar een moeillijk gangbare drukbegrenzer (No. 2 in het realoem-plaatje) waardoor de retour-poort in dat ventiel onvoldoende vrij komt.
In de motorolie worden de slijtage delen van de motor opgenomen. Een goede motorolie voorkomt het vast gaan zitten van onderdelen. Een te groot interval tussen de olie-wissels kan tot gevolg hebben dat de olie te dik is geworden/ te vervuild is geraakt waardoor de smerende eigenschappen terug lopen. De drukbegrenzer (alleen) demonteren lijkt minder werk te zijn dan de hele leiding demonteren. Misschien is het mogelijk vanuit de boring van de drukbegrenzer met perslucht de retourleiding door te blazen, door van te voren de motorolie (tijdelijk) af te tappen.

Vincent80 (0), 11 jaar geleden

Nou eindelijk de boel na gekeken. De retourleiding is niet verstopt.... Naar mijn idee is de onderste magneetventiel van de outlet zijde kapot. En blijft deze in 1 en dezelfde stand staan. Nu wilde ik deze gaan vervangen en wist dat deze 3 jaar geleden nog 250 euro kostte. Net bij de dealer geweest en vraagt nu maar liefst 800 euro!!!!

Ik heb hem niet meegenomen en ga eerst eens kijken voor andere opties hetzij een immitatie of een gebruikte...

MJ (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan je testen en/of vergelijken met een andere en dan vervangen. Die dingen zijn veel goedkoper op ebay in Duitsland. Gooi het BMW nummer er maar in een ploeg de lijst door. Kan zomaar de helft in prijs schelen.
BMW maakt die dingen niet zelf, maar komt van toeleveranciers zoals Bosch ed. Grote kans dat dezelfde ventielen ook in andere merken worden gebruikt.

edit: ff gezocht maar is inderdaad geen gangbaar en duur artikel ;-(

Vincent80 (0), 11 jaar geleden

Waarschijnlijk was ik toch iets te voorbarig met de 'retourleiding' Ik heb op de leiding van het volgende plaatje: http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode... ( figuur 8 ) druk gezet en er komt nul, nul lucht doorheen. Het lijkt mij dat deze leiding eindigt bij de druktank ( figuur 9 ) en is dus niet een retourleiding. Heb ik het nu verkeerd begrepen of loopt de retourleiding soms vanaf de drukbegrenzer binnen langs in de vanos?

@MJ Ik had al gekeken op Ebay en Google maar kan dit onderdeel nummer (Magnetische ventiel 11311405885 echt nergens vinden :(

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.