close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Co van 4% stationair al 3 maanden opzoek !

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43

Sinds de aankoop van mijn auto kamp ik met een te hoog CO en HC gehalte.
Het gaat hier om een BMW 318i uit 1998 met een M43 motor.

Ik ben al meer dan 3 maanden opzoek naar het euvel, en 700 euro lichter. Nogsteeds is het probleem niet gevonden en ik hoop dat jullie hierin misschien een oplossing kunnen bieden.

Bij het uitlezen komt telkens de 2e lambdasonde naar voren terwijl deze volgens de lambda uitlees aperatuur goed funktioneerd, maar ook deze sonde is al uitgewisseld. Verder komt er niets naar voren bij het uitlezen

Het begon met een co van 10% en een HC van tussen de 1000 en 1500.
Hierop heb ik een andere uitlaat van voor naar achter gemonteerd en dit bood geen oplossing.
Nadat ik injectiereiniger in de tank had gedaan was de co 6% en de hc 500
Nadat ik de voorste lambda sonde heb vernieuwd co 4% en hc onbekend.

Inmiddels heb ik dit aan de auto gedaan.

Vervangen voor nieuw :
- Nokkenas en BDP sensor
- Olie/brandstoffilter
- Bougie's
- Carterventilatieklep met slang
- Eerste lambdasonde

Gedaan:
- Gecheckt op slechte bekabeling
- Gecheckt op vacuumlekken
- Gasklephuis gereinigd
- Injectorreiniger toegevoegd
- Luchtfilter en bak gecontroleerd op lekken.
- Bobine contacten geschuurd
- Bobine uitgewisseld
- Complete inlaat erafgehad inclusief DISA klep en gecontroleerd.

De uitlaat van voor naar achter is ook vervangen voor een gebruikte. inclusief de 2e monitor sonde
De LMM (orgineel bosch) is wel vervangen voor een nieuwe pierburg, maar hiermee bleef de auto inhouden en alsnog een te hoog CO en HC.

Zo onderhand word ik er bijna depressief van omdat ik niet meer weer waar ik het moet zoeken en de kosten de pan uit rijzen !

Geplaatst door

Killerbean (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat waren de exacte foutcodes (liefst met nummer)?
Wat geven de lambdasondes (zowel voor als achter de kat) voor signalen af bij stationair en bij verhoogd toerental?

Weet je nog iets meer van de laatste 4-gas meting? Zoals CO2, O2 en lambdagetal?
Is er ooit benzinedruk gemeten? En zo ja, wat was die?

oldford 0
badge

14 jaar

thx voor je bericht,

De benzinedruk is nog niet gemeten, wel is het gehele inlaatgebeuren erafgeweest inclusief de drukregelaar, daar waren geen bijzonderheden aan te zien.

De foutcode die bij het uitlezen telkens terugkwam was 141 en hij was draaiend uitgelezen met dis. Dit zou komen op de 2e lambdasonde vertelde de garage.

Ik heb alleen een uitdraai van de aller eerste co meting, dat was voordat ik de hele rits eraan heb gedaan.

Stationair:
CO2 : 9,51
HC : 899
o2 : 0,11
CO : 9,254
Lambda: 0,737

3000 toeren
CO2 : 15,20
HC : 12
O2 : 0,2
CO : 0,015
Lambda: 1,000

4000 toeren
CO2 : 15,23
HC : 5
O2 : 0,07
CO : 0,007
Lambda: 1,003

Ik ben bij een garage geweest waar ze de sondes hebben bekeken aan een apparaat, de waardes hiervan weet ik niet. Wel heb ik de tweede sonde vervangen voor een andere die ik hier heb en dat maakte geen verschil.
We zagen ook met het apparaat dat de eerste sonde op stationair toerental NIET pendelde, gewoon een stille lijn. Op toeren pendelde hij wel naar behoren. Hierom heb ik de eerste sensor vervangen maar alsnog een te hoog CO.

Killerbean 0

14 jaar

heb je de benzine druk regelaar al eens uitgewisseld deze zit voor op de injectorrail en kan hoge co waarden geven als
deze maar half werkt of kapot is heb het met een 6cyl vaak gezien vervangen door nieuw en klaar normale co waarden
en kost maar een tientje of 4a5

mvg Paulo

paulo peter 0

14 jaar

Hey Paulo,

Bedankt voor je bericht, de benzinedrukregelaar is nog niet vervangen maar wel losgeweest en gecontroleerd met de mond, hierop waren geen bijzonderheden te melden. Ik ben op dit moment heel huiverig om nog meer dingen te vervangen aan de auto zolang het geen resultaat heeft. Zoals in het eerste bericht staat loopt te teller al over de 700 euro en ik begin erop leeg te lopen zegmaar :-(

Killerbean 0

14 jaar

Sander

Met de mond is hij niet echt te testen..

Je kan de brandstof druk meten, met en zonder vacuum, dat zegt dan wel wat.

Heb je de lambdasonde vervangen door een origineel exemplaar ? Immitatie's leveren vaak problemen en doen vanalles, behalve wat ze moeten doen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Signaal van lambdasonde uitlezen of meten met een voltmeter.
Volgens mij kreeg je code 141 - O2 sensor Control limit of te wel Regel limiet bereikt. Die melding slaat op de lambda-regeling en niet op de 2e lambda-sonde.
Dar klopt wel met het CO, de ecu kon gewoon niet minder inspuiten.
Denk aan een te hoge benzinedruk of aan druppelende of lekkende injector(s).

Een huidige 4-gas meting zou wel helpen - kun je bij elk APK-station laten doen.

oldford 0
badge

14 jaar

Hee Stefan,

Dan zou ik misschien de brandstofdruk eens moeten laten meten, check je daarmee gelijk de regelaar?
Over de lambdasonde , dat heb ik inderdaad gelezen en hij is vervangen voor een orginele bosch.

Voor de nieuwe meting, ben zojuist geweest.

Daaruit kwam:
CO 4,36
CO2 12,80
HC 245
O2 0,22
lambda 0,964

Deze waardes zijn stationair. op hogere toeren zijn de waarden wel goed.

Echter, bij het lostrekken van de luchtmassameter (waar op dit moment weer de 'oude' inzit) vallen de waardes plotseling allemaal goed, co zakt dan naar 0,01 of 0,03% . Alle andere waarden zijn dan ook goed.

Betekend dit dan toch misschien dat mijn LMM kapot is ? Ook omdat ik destijds die nieuwe pierburg erin heb gezet en dit geen verschil maakte?

Killerbean 0

14 jaar

Kan de luchtmassameter zijn. Mogelijk geeft deze te veel aan.
Maar het kan een combinatie zijn van oorzaken. Bij een (deels) versleten motor heb je ook meer lucht nodig om de motor stationair te laten lopen.
Zou eens compressie en lekverliezen laten meten.

Hier vandaan een exact juiste conclusie trekken gebaseerd op een paar gegevens is helaas niet eenvoudig.
Als je de bij elkaar horende gegevens hebt gaat het makkelijker.
Dan denk ik aan een 4-gas meting waarbij tegelijkertijd de waardes van een aantal sensoren worden uitgelezen.
Koelwater temperatuur, luchtmassa, luchttemperatuur en lambda-signalen.
Liefst gecombineerd met een meting van de benzinedruk.

oldford 0
badge

14 jaar

Brandstofdruk hoort te zijn :

2,8 - 3,2 Bar zonder vacuum..
2,3 - 2,8 Bar met vacuum slangetje aangesloten..

Opbrengst van de pomp = 2 liter per minuut.

Volgens TIS is het CO te regelen, maar dit weet ik niet zeker bij dit type..Zie ook :

[url=http://img137.imageshack.us/i/74337648.p...][img]http://img137.imageshack.us/img137/7032/...[/img][/url]

Weerstand koelvloeistof temp sensor :

Bij 15 - 30 graden tussen de 1300 en 3600 Ohm
Bij 80 graden tussen de 250 en 390 Ohm

stefan84 0

14 jaar

Hey olford,

Je hebt het over een deels versleten motor, is dit gemakkelijk te 'testen' ? Bij het aftrekken van de LMM ging de auto stationair niet beroerder lopen.
De auto heeft met nap 160.000 gelopen.

De auto is enige tijd geleden bij een garage al draaiend uitgelezen, en hierbij gaven alle sensoren de normale waardes aan (programma DIS).
Daarbij zijn de meeste sensoren (bdp sensor, nokkenassensor, 1e en 2e lambdasonde) vervangen.
Ik begrijp inderdaad wel dat het niet zo simpel kan zijn om de oplossing te vinden, maar stiekem hoop ik toch een beetje dat die LMM gewoon niet goed is, zou wel weer 250 euro kosten, maar als het dan is opgelost......

Killerbean 0

14 jaar

Hey stefan,

Bedankt voor het plaatje erbij, ik geloof dat ik echter een andere LMM heb, mijn CO gehalte is niet op de LMM te regelen.
heb een foto erbij:
[img]http://img156.imageshack.us/img156/1239/...[/img]

De kvs sensor heb ik ook al gemeten en deze geeft de juiste Ohm waardes aan.

Vond het alleen zo vreemd, dat bij het lostrekken van de lmm stekker direct ALLES gewoon dik in orde was.

Killerbean 0

14 jaar

Je zou de dingen even kunnen meten die ik je net stuurde..

De kvs temp sensor hoeft geen storingscode te geven maar kan een verkeerd signaal door geven doordat de weerstand niet klopt, en ze sneuvelen geregeld,

Ook de brandstofdruk is belangrijk en is zo getest..

Bij normaal rijgedrag kan de motor nog een ton mee zonder dat hij versleten hoeft te zijn..het ligt er maar net aan hoe ermee is omgegaan..

stefan84 0

14 jaar

Je was me net voor sander,

Je kunt inderdaad niks stellen aan deze LMM..

De brandstofdruk regelaar zie je rechts van de olievuldop zitten, dat kleine ronde potje met die vacuumslang eraan.

stefan84 0

14 jaar

Hahah :-) ,

Jep, en de brandstofdruk regelaar moet worden getest met een apparaat ? Dat kan bij de garage en duurt niet lang ? is ook niet al te duur?
Want zoals ik al zij is hij er wel uitgeweest en getest met de mond zegmaar, maar zo kan je dat dus niet goed checken.

ik denk ook dat het verstandig is dat ik ga proberen om een andere orginele LMM erin te zetten en dan nogmaals te meten ?

Killerbean 0

14 jaar

Overigens had ik zelf misschien nog het idee dat er bij bijvoorbeeld een scheurtje in het uitlaatspruitstuk ook valse lucht word meegezogen, dit word geregistreerd door de lambdasonde die denkt 'er is teveel zuurstof, ik moet verrijken'

Of zou dit dan duidelijk zichtbaar moeten zijn in de viergastest.

Mbt die lambda waarde van vanmiddag 0,964 , is dat laag of hoog ? het getal stond wel in het rood, maar betekend dat dan dat hij verrijkt of verarmt ?

Killerbean 0

14 jaar

Een 1998 uitvoering heeft geen schroeven om iets af te stellen, is wettelijk verboden.
Lambda van 0,964 is iets te hoog, moet ongeveer 1,00 zijn (geen wettelijke verplichting), maar CO onder de 0,5% weer wel.
Luchtmassameters geven als ze defect zijn meestal te LAAG aan en niet te veel.

Met een lambdagetal van 0,964 en ruim 4% CO is het onmogelijk dat alle sensoren correct aangeven. Wat niet wil zeggen dat ze defect zijn.
Klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk kan dit zeker veroorzaken, je uitleg is correct. Maar ook hier: dan geeft de lambdasonde niet goed aan.

Brandstofdruk (en dus ook de regelaar) is eenvoudig te testen met een analoge drukmeter. Betere garage moet dat kunnen.
Zelfde geld voor de compressie en de lekverliezen (lekke kleppen e.d.).

oldford 0
badge

14 jaar

Mocht de LMM toch defect zijn , dan word dit niet altijd opgemerkt bij het uitlezen.

Jij zegt dus gewoon dat ik die brandstofdruk eens moet laten testen, en een compressietest moet laten doen ?

Zou je het zelf totaal niet in die LMM zoeken ? hoe zou het dan te verklaren zijn dat als ik de stekker lostrek alles in orde is?
Ik denk dat als de LMM 'denkt' dat er meer lucht binnenkomt dan dat er daadwerkelijk komt de auto meer verrijkt dan dat moet. Of is dat heel onlogisch?

Killerbean 0

14 jaar

Klopt Oldford, waarschijnlijk een fout van TIS..Zo stond het er letterlijk in ( bj '98 ) ..

stefan84 0

14 jaar

1 van 3 mogelijkheden: LMM defect en geeft te hoog aan (dat wordt dan de 1e waar ik dat van hoor) of
LMM is het verkeerde type is of
motor zo ver versleten dat er heel veel lucht nodig is om stationair te lopen. Dat heb ik al vaker gezien.
Hier van daan niet te constateren welke het is.
Uitlezen en luchtmassa vergelijken met voorgeschreven waarde (die weet de dealer) of compressie en lekverliezen meten.

oldford 0
badge

14 jaar

Hey Olford,

Het makkelijkste is denk ik eerst om die LMM uit te wisselen. dan kan ik dat uitsluiten, en ook heb ik dat wel eens gehoord en gelezen.
Dat de motor versleten zou zijn is inderdaad een mogelijkheid, dat test je met die compressietest en de lekverliezen.

Ik ga weer verder hersenkraken !

Killerbean 0

14 jaar

Dat hij versleten is denk ik niet zo snel aan..

stefan84 0

14 jaar

Moet je eerlijk zeggen dat ik hier zelf ook niet aan denk.

Ik vermoerd als eerst toch de LMM
Of de benzinedrukregelaar.

Killerbean 0

14 jaar

feitelijk altijd bij de basis beginnen. lektest zou zo maar een lekkende cilinder boven water kunnen halen.
Het HC is hoog. HC is onverbrande gassen en na mijn mening kan dat nooit de LHM zijn.

Highway 640
badge

14 jaar

hallo sander
het kan zijn dat al deze meningen het probleem oplossen maar dan ben je een grote som extra kwijt
wat ik al eerder zei de druk regelaar is vaak het probleem vooral om dat de motor nog niet zoveel gedraait heeft
kan nog niet versleten of lekkende cyl zijn bij die km stand de druk regelaar wel ik had het bij 145000km en bij de 4gastest te hoog co
je kan er ook nog makkelijk bij en snel tevervangen ik zou gisteren reageren met kun je niet met de mond testen toen was Stefan
me net voor

mvg Paulo

paulo peter 0

14 jaar

wellicht is het ook zinvol de nokkenastiming te controleren,had hier laatst een hyundai dohc met de zelfde uitlaatgaswaarden,deze had beide nokkenassen een tandje fout staan.

gr roel

Maar deze heeft een ketting. Als hij voor de rest goed rijdt en voldoende vermogen heeft, zou ik toch ook echt beginnen met de benzinedruk.

Harald4118 0

14 jaar

ook een ketting kan verkeerd worden gemonteerd na demontage van de cilinderkop en dan nog goed lopen,benzinedruk meten is wel veel makkelijker te controleren

Ketting verkeerd monteren en dan nog goed lopen ?? Meestal niet hoor..

Dit is ook geen DOHC maar heeft een enkele nokkenas..Als je de ketting monteerd met het juiste gereedschap kan de timing haast niet anders dan goed staan..

Maar hier is nu helemaal geen sprake van, of zie ik iets over het hoofd dat er iets aan kop of ketting is gebeurt ?

stefan84 0

14 jaar

hij heeft deze storing al vanaf het begin ,dus ik dacht misschien vorige eigenaar?
Als je de ketting met het juiste gereedschap monteerd(en weet wat je doet)kan het niet verkeerd gaan.

De hyundai DOHC uit mijn voorbeeld had de uitlaatnokkenas 1 tand te vroeg staan en de inlaat 1 tand te laat en liep gewoon normaal.,alleen met de viergastest bij de apk kwam ik erachter.

Voordat ik een nieuwe lmm ging kopen zou ik toch de timing controleren.

Bedankt voor het meedenken !

Dat de timing niet goed staat is niet onmogelijk, echter denk ik niet dat dit het geval is (gevoelskwestie denk ik)
De auto rijd over het algemeen prima, alleen is te merken dat hij soms in de lage toeren zich een klein beetje lijkt te verslikken.

Ook ruim voldoende vermogen, en ook meer vermogen in de hogere toeren.

Ik ben aan het proberen om eerst eens een LMM te proberen, vervolgens brandstofdruk en daarna de timing. Stom want we hebben vorige week nog het kleppendeksel erafgehad om de pakking te vervangen.

Hopenlijk vind ik iemand waarvan ik de LMM kan proberen.

Killerbean 0

14 jaar

Vandaag de kans gehad om een andere LMM te proberen.
Dit was een gebruikte en de eigenaar vertelde mij dat deze in sept. is gekocht.

Ik heb geen uitdraai maar ik weet de waardes ongeveer uit mn hoofd:

Stationair
CO 0,00
HC +/- 20
Lambda 1,009

Op toeren was ook zoals gewoonlijk alles goed.

Dit zou het dus moeten zijn !

Ik zit nu dus in dubio of ik een nieuwe (239 euro ex) moet kopen, of deze gebruikte voor ongeveer 125 euro.
Wat zouden jullie doen ?

Killerbean 0

14 jaar

Als hij nu met deze 100% weten goed loopt en alles goed is, afrekenen met de eigenaar en lekker rijden ermee..

stefan84 0

14 jaar

Als het met deze gebruikte goed is en je kan die kopen, doen !!!

Harald4118 0

14 jaar

Ja, zoiets had ik ook, alleen.....je hebt natuurlijk geen enkele garantie !

Killerbean 0

14 jaar

Nee dat klopt, maar de LMM is zoals je zegt nog nieuw! ( ja 2 maanden oud )

Dus een nieuwe is niet beter dan deze, maar ik zie geen problemen daarin, en mocht het de lmm niet zijn, heb je ook niet weer de hoofdprijs betaald.

En ja, wat is garantie op electrische delen he..

stefan84 0

14 jaar

Heb je zeker gelijk in stefan !
Ik vond de LMM er nou niet dusdanig 'schoon' uitzien aan de buitenkant om te zeggen dat ie nog zo jong was. (ja ik ben achterdochtig) hahah :-)

Killerbean 0

14 jaar

Gisteren toch die gebruikte LMM gekocht, de software laten updaten bij een bosch service center en vandaag een nieuwe meting laten doen.

Alles was vet in orde, de auto loopt echt super goed, ook bij koude start.

Iedereen bedankt voor het meedenken, het was dus toch die LMM die kapot was.

Groetjes !

Sander

Killerbean 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback Sander!

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.