BMW 3-Serie: BMW M3 galoppeert

Brandstof: Benzine, Motorcode: M3 3.2 S50

hallo,

Mijn Bmw M3 3.2 smg van 1998 geloppeert erg bij stationair toerental +-700 toeren de motor schud heen en weer. En tijdens het rijden vanaf 700 tot 2000 -2500 toeren is het nog goed merkbaar. De motor/auto schokt
Iemand bekend met dit probleem?
Heb de auto uitgelezen foutcode olieniveau sensor en stationair actuator (stationair regelaar). de stationair actuator vervongen en vacuum leiding gecontroleerd en nieuw brandstoffilter gemonteerd. De auto paar uurtjes terug weer uitgelezen weer de foutcode stationair actuator vreemd dan misschien toch nog een vacuumleiding lek?
Iemand suggestie wat mogelijke oorzaak kan zijn? Lamdba sonde?
Kan evt. wel filmpje maken en uploaden

alvast bedankt
gr.

Ruben

Rubenhm

Geplaatst door Rubenhm (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

andresuda (0), 14 jaar geleden

denk toch een gat in de luchtfilter(slang(

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Kun je live data uitlezen? Kijk dan eens wat de lambda-sondes aangeven bij stationair en rijden bij 2000 rpm. Zowel minimum als maximum noteren.

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

luchtfilter slang heb ik ook al vernieuwd daar zaten idd. scheurtjes in.

Ik zal van de week wel proberen of ik live data kan uitlezen.. ik laat het weten bedankt voor de tips/reacties!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En als je ze kunt vinden zijn de fuel trims ook erg interessant.
En als dat allemaal niet gaat dan kun je een 4-gas test laten doen bij een APK-station - zowel stationair als op toeren.
Noteer alle waardes (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal) en plaats die hier.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Word de gasklepstand 'stationair' wel herkend ?

Geen luchtlekkage aan inlaatsysteem e.d. ?

Temp sensor koelvloeistof in orde ?

Gr Stefan

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

ik heb vorige week viergas test gedaan
toen de auto stotend liep kreeg ik deze gegevens
koolwaterstof ppmhc 441 - 465
zuurtstof %volo² 0,07
0/min 0

Koolmonoxide % vol co 176
kool dioxide % volco² 14.0
lambda (denk ik) 0.924

tijdje terug zomermaanden galoppeerde de auto ook wel eens (alleen bij starten en en paar tellen erna nog) heb toen 4 gas test ergens anders gedaan dan die vam vorige week.
Tijdens de 4 gas test liep de motor ook alweer goed
toen kreeg ik deze gegevens va
Co 0,005%vol
HC 26ppmvol
Co² 15,5%
O² 0,17%vol
Lambda 1.005
Co 0.0%vol

Gisteren was ik de auto aan het warm rijden. Ik heb redelijk lopen gas geven na 20 min was het in eens over! Auto liep perfect en stonk ook niet. Dat is tijden geleden dat dat gebeurde. Diverse auto monteurs vinden het wat een raadsel wat het kan zijn.

Het dashboard geeft de koelvloeistof temp prima aan de koelvloeistof is snel op temp. Inlaat systeem heb ik remreiniger op gespoten niks kunnen waarnemen.
bedankt voor jullie reacties!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik bedoel niet de temperatuur meter op je dashbord, maar je hebt een andere sensor in de kop zitten die a.h.v. de temp een signaal naar de DME stuurt en daaraan meer of minder brandstof inspuit..

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Motor staat te rijk. Kan inderdaad de koelwater temperatuur sensor zijn voor de motor-ecu of een verkeerd signaal van 1 of meer lambdasondes.
Lambda-sonde kan verkeerd aangeven als de uitlaat een klein lekje heeft, b.v. lekke spruitstukpakking of een klein scheurtje.

In live data moet je ook de koelwater temperatuur kunnen zien. Controleer gelijk even de lucht temperatuur.
Na een nacht uit staan moeten beiden gelijk zijn en ongeveer gelijk aan de omgevingstemperatuur.

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

Oke bedankt voor de tips ga ik zeker controleren.
Ik geloof dat mijn uitlaatspruitstuk ook enigzins lek is, zoudat ook mogelijke gevolgen kunnen hebben?
vorige week toen ik de wagen uitlas met snap on in ''motormangement'' gaf deze 2 foutmeldingen olie niveau sensor en stationair actuator die ik week daarvoor vervongen heb! iemand enig idee waarom deze fout melding nog gemeld wordt?
alvast bedankt!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je ook nog een exacte foutcode van de stationair actuator ? En is de bedrading ervan wel in orde aangezien hij vernieuwt is en dezelfde fout tevoorschijn komt ?

Ook moet de uitlaat gasdicht zijn ( spruitstuk en kat's ) om een goede meten te kunnen doen, en het is ook belangrijk voor het mengsel / stationaire toeren etc..

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het uitlaatspruitstuk lek is, dan is dat DE of 1 van de oorzaken voor het te rijk lopen.
Er komt dan zuurstof in de uitlaat en de lambda-sonde wordt gefopt en geeft een signaal af dat het mengsel te arm is. De computer doet er dan wat bij, en nog wat, en nog wat, enz, enz. Uiteindelijk heb je dan een te rijk mengsel. Het is zelfs mogelijk dat 3 cylinders te rijk zijn en de andere 3 goed.

Als foutcodes terug komen na het vervangen van het juiste onderdeel kan het in de bedrading zitten (waarschijblijk) of de ecu is defect (komt soms voor).

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

ik zal mrge of later van de week de exacte fout code aan je doorgeven. anders de bedrading controleren als de melding blijft bestaan.

Ik zal morgen overleggen met garage en evt. bezig met uitlaatspruitstuk volgens mij is deze echt een beetje lek.
ik heb ook filmpjes van het lopen van de motor. Het klinkt ongeveer als 3.0 diesel
die links,
http://www.youtube.com/watch?v=RFdg_JCKC...

http://www.youtube.com/watch?v=K5xhoFeAc...

bedankt beiden,

Gr.
Ruben

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruben

Het lijkt wel of hij veels te rijk loopt,

Als hij zo zagend stationair loopt, ruik je dan ook wat van een benzine lucht o.i.d. ?

En op het eerste filmpje is duidelijke te horen dat de uitlaat lekt!

Het kan een combinatie van je probleem zijn.

Ik ben benieuwt.

Gr Stefan

pico (0), 14 jaar geleden

Hallo Ruben

Ik rijd zelf ook een E36 M3 Cabrio SMG '97 .
Heb ook ongeveer het zelfde probleem gehad, heb hem toen uit laten lezen bij mij was de uitlaat VANOS defect.


Hoop dat je er iets mee kan

Gr. pico

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

he stefan
ja er is benzine te ruiken, het ruikt lichtelijk ook naar verrote eieren als de auto zo draait.
jy denkt oorzaak uitlaatspruitstuk?
ik ga de auto uitlezen en van de week het lek op sporen denk nieuwe pakking bij het uitlaatspruitstuk.
Ik ben ook zeer benieuwd heb al maanden dit probleem en heb de auto na laten kijken door offenga bmw specialist, zonder resultaat helaas ze wisten niet wat dit kon zijn..
bedankt voor je info stefan ik hou j op de hoogte!

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

hallo pico,

op welk plek bevindt zich die uitlaat vanos ongeveer? Probleem is bij mij met uitlezen niet voorgekomen.
was die reparatie makkelijk op te lossen?

gr.

ruben

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Andere bmw-specialist zoeken. Uitlaat lek zie in 10 seconden aan het signaal van de lambda-sondes en de waardes van de fuel trim.
Of gewoon ouderwets met een 4-gas test zie je het ook meteen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruben

Ik lees ook iets over een rotte eieren lucht ? Meestal is dat het gevolg van een 'kokende accu' Je zou eens de laadspanning kunnen meten met een multimeter,dus even de motor laten lopen en kijk hoeveel volt je meet op de accu..

Als het echt zo'n geur is, zou dit de oorzaak kunnen zijn.

Gr Stefan

pico (0), 14 jaar geleden

Als je voor de auto staat, zit het voor op de kop van de motor aan de linkerkant.
PAS OP!!! er zitten er 2 , links een uilaat vanos en rechts een inlaat vanos.
Tussen de 2 zit ook nog een filter die kan je ook eruit draaien en schoonmaken.
kijk eerst of dat mischien helpt.
Ik heb zelf mijn uilaatvanos vervangen,neem de tijd er voor ik heb er zelf 1,5 uur over gedaan.
Je kan zo een zetje bij de bmw bestellen,er zit ook een kaliber bij dat is dat je nooit de vanos er verkeerd er in kan plaatsen.

P.S. laat hem eerst nog een keer uitlezen en let dan op de standen van de vanos. of die wel genoeg open gaan

Hier een paar afbeeldingen

http://www.6enligne.net/html/faq.php3?fa...

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

Ik ben nog even bij de garage geweest monteur heeft ook remreiniger bij inlaatspruitstuk en omgeving gespoten geen resultaat helaas, ik zei ook van het lek pruitstuk dat klonk minimaal (auto was op temp koud hoor je het duidelijk) hij denkt weinig invloed heeft op dit probleem misschien wel evt. keertje vervangen. Om de lambda sonde te reinigen was zijn idee. En bougies vervangen hij dacht dat er misschien bougie (half) dood. Wat is jullie mening over het vervangen van de bougies? Het vervangen daarvan brengt ook weer de nodige kosten mee en misschien zonder resultaat?
Ik ben morgen de heledag in de garage, morgen verder overleggen met de monteurs wat die als mogelijke oorzaak zien.
hoop dat ik eind van de middag even met mijn auto bezig kan uitlezen/lambda sonde reinigen als jullie dat ook een goedplan lijkt of een ander idee hebben hoor ik dat graag!
owja ik las iets van pico die berichte het zelfde probleem gehad te hebben oorzaak uitlaat vanos defect. Lijkt mij een realistisch mogelijkheid. Weet iemand hoe ik dit kan testen?

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de tip pico
kreeg jouw m3 ook een te rijk mengsel? ook benzine lucht vanuit de uitlaat?
zal morgen proberen of ik dat kan uitlezen op de garage. Want niemand heeft zich verdiept in de vanos. Ben zier benieuwd ik laat je het weten

groeten,
Ruben

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ruben

Het uitlaatspruitstuk moet echt niet lekken, dan krijg je allerlei problemen, ook al lekt hij minimaal, dan is die monteur toch niet echt op de hoogte volgens mij..De lambda schoonmaken werkt ook niet echt, als deze zijn werk doet ( pendelt ) is het goed, anders zal vervangen ( indien kapot ) de enige optie zijn, en koop als je ooit zo'n ding kapot hebt, geen immitatie maar een originele.

Ik denk niet dat het aan je bougie's ligt! Hij loopt wel nog gewoon op 6 cilinders maar mijn mening is dat het brandstofmengsel te rijk is waardoor hij zo beroerd loopt en ook schommelt in toerental..

Laat of controleer zelf eens de weerstand van de koelvloeistof temp sensor, en plaats de waarde even hier, zowel bij koude als warme motor, ook kunnen ze hem tijdens het uitlezen bekijken.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het zeggen:
Andere specialist zoeken, want deze molt je motor en je katalysator.
Eerst uitlaat dicht (laten) maken, dan verder zoeken.

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

oke ik ga het morgen proberen te regelen bedankt mannen.
zodra ik nieuwe dingen heb plaats ik dat hier

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

Ik heb de auto weer uitgelezen foutcodes gewist
motor warm laten draaien weer uitlezen kreeg alleen de foutcode 446 olieniveau sensor
Heb ook data gedaan terwijl de auto op temperatuur was en nog liep
motor koud en uit
accu 11,7
koelvloeistof 25
inlaatlucht 11
olie 25
De auto warm en met draaiende motor
accu 13,4v
koelvloeistof 79
inlaatlucht 21
olie temp 79
wat mij opviel inlaat nokken as 59,2 graden vereist 60 gr.
dan
UITLAAT NOKKEN AS 41,5 graden vereiste 0 graden
vanos probleem vrees ik :S

ik heb nog meer gegevens mochten die nog belang zijn hoor ik dat graag
volgende week eest het uitlaatspruitstuk dicht maken of laten maken.

gr.
Ruben

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Had je de motor even gestart voor dat je ging meten of stond deze binnen in een bejaardentehuis?
Want 25 graden na een nacht stil staan is wel erg veel? Wat was de omgevingstemperatuur? 11 zoals de lucht temperatuur zegt?
Wat ook opvalt is dat de olie-temperatuur gelijk is aan de water temperatuur - noodloop waarde?

Fout 446 kan ik helaas niet terug vinden. Welk ecu type is hier gebruikt? MSS50?

Met betrekking tot de Vanos - ik hoorde gisteren toevallig dat BMW daar levenslange garantie op geeft.
Iemand met een 3.2 M3 had daar problemen mee en krreg een nieuwe vanos onder garantie.
Lijkt me dat je dat even moet navragen - kan je een hoop geld schelen.

Heb je ook de waardes van de lambdasensors? Plaats die dan.

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

ik had de motor even gestart om de auto binnen te zetten dus vandaar die temp.
heb geen nwe lambda waardes vorige keer was deze 0.92 duidt op te rijk mengsel? met 2500 toeren heb ik toen niet gedaan. Ik ben er redelijk zeker van dat de vanos het is, de uitlaat nokken as blijft 41,5 graad verkeerd staan vlgns data uitlezen.
ECU is zo niet bij mij bekend moet ik even gaan kijken?
Ik ga de beier wel bellen om te vragen qua garantie..
En zal nog zien of ik verder zelf onderdelen sensors van de vanos kan uitlezen..
bedankt,

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

Bedankt stefan
helaas heb ik geen een van de foutcodes gehad bij uitlezen met de snapon ik ga het nog een keer proberen, zijn er bepaalde handelingen nodig?

M3line (0), 14 jaar geleden

Hoi Ruben,

Is het probleem met je auto inmiddels opgelost?
heb exact hetzelfde probleem en weet niet waar ik het moet zoeken, indien het bij jou is opgelost wat ik wel hoop voor je, zou je mij kunnen aangeven wat precies het probleem was en hoe dit opgelost is of wat er vervangen is?

Alvast hartelijk dank!!

Marco M3 (0), 14 jaar geleden

Hier bij mij het zelfde. Heb een bmw M3 E36 uit 1994. Ik wordt er helemaal gek van het is precies zoals bij jullie. Bij mij is de lambda sonde al vervangen lmm vervangen stationair steller schoon gemaakt en het gasklephuis . Het irritante is dat er geen foutmeldingen op de computer uit komen.Sinds kort verlies hij ook vermogen . Overigens loopt dit probleem al 6 maanden. Dus ruben of iemand anders als je het probleem gevonden hebben meld het dan aub.
De volgende actie die ondernomen gaat worden bij mijn bmw is dat de gasklepschakelaar vervangen gaat worden dat moet trouwens bij iedere inspectie 1 of 2 hang me daar niet aan op. Het kan zijn dat ie niet goed werkt en sluit de gasklep niet goed ofzo. Het staat over 2 weken gepland en laat het dan weten.

Rubenhm (0), 14 jaar geleden

Probleem verstelling van nokkenas wat de vanos regelt. De vanos is gereviseerd het probleem is verholpen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.