BMW 3-Serie: motor draait onregelmatig....

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i

Hallo,

Vandaag een bmw 316i sedan uit 1993 aangeschaft maar de motor draait onregelmatig..
Lagere toeren tot ong. 2500 toeten lijkt het wel alsof hij op 3 cilinders loopt.

Bougies zijn vervangen, luchtmassa meter ook?

Wat kan er aan de hand zijn? Kan het zijn dat het de tempratuursensor is?

lazcoste61

Geplaatst door lazcoste61 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoe zijn de bougiekabels en de bobine? Vernevel wat water in het donker over de ontsteking. Alles wat vonkt moet vernieuwd worden.

lazcoste61 (0), 14 jaar geleden

oldford@ Badankt dus het kan de temparatuursensor niet zijn ?? Dus je zegt bougiekabels dan ga ik het maandag vervangen heeft iemand ze toevallig 2dehands/nieuw te koop??

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Eerst de bougiekabels eens nat spuiten bij lopende motor,als hij overslaat of je vonken ziet,zijn een of meerdere kabels slecht..dan kun je ze vervangen.

Temp sensor zou je eventueel kunnen meten op Ohm, en plaats de waarde even hier.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik sluit helemaal niets uit. En ik sluit ook niet uit dat er meer dan 1 probleem is. Maar je moet ergens beginnen.
Weet je de onderhoud historie - of liever gezegd hoelang er al niks aan gedaan is?
Anders ook een grote beurt met alle filters (dus ook brandstoffilter).
Heeft deze een distributieriem? Ook heel goed controleren.
Wat is de kilometerstand?

lazcoste61 (0), 14 jaar geleden

stefan84@ bedankt...

oldford@ Km is 220000 distributie is vervangen 50duizend terug (volgens de oude eigenaar) Bougies ook pas vervangen... .. Hij heeft mij een tempsensor gegeven en heeft gezegt dat ik hem moet vervangen.. (volgens hem draait de motor daarom onrelmatig .... Ik hoop dat ik niet opgelicht ben...

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Distributie interval is 40000 km. Das dus al overtijd.

gr Martin

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij een kilometerstand van ruim 2 ton is het niet onmogelijk dat de injectors vervuild zijn.
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen?
Anders eens even bij een APK-station een 4-gas test laten doen - zowel stationair als op toeren.
Noteer alle waardes (CO, CO2, O2, HC en lambde getal) en plaats die hier.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou eerst de bougie kabels controleren. Doormeten en controleren op schuurtjes. (Zoals Oldford al zei inspuiten met water met draaiende motor)
Bougie kabels bij deze motoren gaan heel vaak heel erg vast zitten en als ze er al een tijdje op hebben gezeten scheuren ze vaak bij de bougie.

gr Martin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het kunnen de bougiekabels zijn maar ook net zo goed de temp sensor..( Even meten )

Dat kunnen beide problemen verklaren.

Indien hij een distributie riem heeft ( Motorcode 16 4E 1 ) is de vervangingstermijn ca 45.000 km of 4 jaar wat het eerste voorkomt.

Ook kan hij een ketting hebben, motorcode 16 4E 2

Motorcode vind je op het onderblok, je hebt ze van bouwjaar '93 dus in riem zoals ketting.

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En anders even opzoeken op deze site: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cg...
164E1 is een M40. 164E2 is een M43.

lazcoste61 (0), 14 jaar geleden

Ik kom net van de garage Bougie had een barst die hebben we vervangen . Nu loopt Hij normaal. Maar ik heb soms krachtverlies , soort happeren waardoor kan het komen ... ???

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je krachtverlies hebt, loopt hij niet normaal.
Mogelijk is je katalysator verstopt door de problemen met de bougie.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Toch even de temp sensor meter / controleren, anders even laten uitlezen als er duidelijk vermogensverlies is.

lazcoste61 (0), 14 jaar geleden

Dit doet hij alleen bij koude motor , garage heeft het gezien en testrit ermee gereden niks aan de hand. Dus hij houd alleen in bij koude motor en daarna hoor je getik ... Warme motor sprint hij snel weg .. net testritje 160km/u geen probleem

lazcoste61 (0), 14 jaar geleden

garage weet het ook niet hij zegt ik moet het zien

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je moet hem het s'avonds bij de garage neer zetten, zodat ze hem bij koude motor kunnen testen.

Het getik kunnen de klepstoters / ingesleten nokkenas zijn..

Meet eens de temp sensor bij koude motor en plaats die waarde even hier!

lazcoste61 (0), 14 jaar geleden

Hoe moet je het meten ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Met een multimeter en dan de weerstand meten ( Ohm )

Gewoon bij koude motor even de stekker van de sensor aftrekken en op de sensor zelf meten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.