BMW 3-Serie E30: koelvloeistof verlies en hoge temperatuur

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316i / m40

bij mijn 316i met 140.000 km loopt de temperatuurmeter op tot in het rode vlak als ik file rijd. ook verlies ik dan koelvloeistof via het overdrukventiel (?). Zodra ik weer harder rijd zakt de temperatuur weer.
bij (langdurig) stationair draaien blijft de temperatuurmeter mooi in het midden staan.
vorig jaar is de waterpomp vervangen en onlangs de Viscokoppeling.
De kachel doet het goed, wordt snel warm.
Wat kan de oorzaak zijn, hoe los ik het op.

jnfgm

Geplaatst door jnfgm (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

fedai (0), 17 jaar geleden

heb je geen lekke koppaking ik heb de zelfde euvel ook gehad als ik stil stond voor de stoplicht dan ging de tempratuur omhoog in het rood en als ik ging rijden zakte hij weer heb toen mijn koppaking moeten vervangen grt fedai

jnfgm (0), 17 jaar geleden

als ik de motor gewoon stationair laat draaien (45 minuten) en af en toe gas geef dan blijft de temp wel goed, in dat geval zou de temp toch ook op moeten lopen?
bovendien verlies ik (als de temp te hoog oploopt) aan de rechterzijde van de radiateur koelvloeistof, volgens de garage zit daar een overdrukventiel, klopt dat?

fedai (0), 17 jaar geleden

het kan zijn dat je termostaat niet open gaat en daar door veel druk opbouwd vloeistof verliest en je tempratuur stijgt dat van de overdrukventiel kan kloppen kijk maar of je termostaat niet stuk is

raymond_hoste (0), 17 jaar geleden

Hallo mensen,
Wij hebben het zelfde gehad maar dan bij een 518i Touring E34 dat de tempratuur hoog op liep. Bij die BMW was de viscokoppeling stuk.Bij deze motor was de koppakking er ook door gegaan vanwege de hitte.
BMW´s hebben daar over het algemeen veel last van hoor dat de viscokoppeling stuk gaat. Dan word de motor ook te heet en raakt de motor aan de kook vooral bij stationair draaien. Als je rijd heb je daar nog niet zoveel last van omdat je vlink veel rijwind hebt. Maar als de motor vlink aan de kook is geweest zou ik op mijn beurt eerst eens HC meten in het koelvloeistoftankje je hebt grote kans dat de koppakking er door is blazen.En vergeet niet de kop te vlakken want is dan erg krom getrokken.

Succes

jnfgm (0), 17 jaar geleden

bedankt voor de reacties zover.

bij stationair draaien heb ik juist géén probleem, alleen bij file rijden.
bij controle blijkt de bovenste radiateurslang veel heter te worden dan de onderste.(duidt dat op de thermostaat)

Wat is trouwens HC meten in het koelvloeistoftankje

stefan84 (0), 17 jaar geleden

nou Jan..

heb je dat probleem met de slangen als je in de file staat ?

het eerste waar je aan denkt is natuurlijk de thermostaat,wat ik vermoed,maar er kan net zo goed lucht in je systeem zitten waardoor je dit hebt.

je viscokoppeling dient er eigenlijk alleen maar voor als je in de file staat en bij stationair draaien zodat de motor niet te warm kan worden..onder het rijden heeft deze 'geen' nut meer..

een koppakking hoeft niet per se kapot te gaan als de temp. iets hoger opgelopen is dan normaal,mits je niet door blijft rijden als je temperatuur meter al in het rood staat.dit kan ook meerdere oorzaken hebben.

worden je kvs slangen ook hard als je een stuk hebt gereden ? ( hard van de druk )

Stefan

jnfgm (0), 17 jaar geleden

Stefan,

de bovenste slang voelt harder aan dan de onderste. hoewel de onderste wat stugger is door de lagere temp.
Zal onluchten van het thermostaathuis een oplossing kunnen zijn?

klopt het veraal van de garage dat er rechts boven in de radiateur een overdrukventiel zit? de overdruk wordt toch via de radiateurdop afgelaten?
Als ik op ETK kijk zie ik daar niets van.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

Jan

zou gewoon eens compleet ontluchten,d.m.v de onluchtingsschroef naast de vuldop,in deze vuldop zit ook je overdrukventiel.dus bij een te hoge druk komt het daaruit,en niet uit de radiator zelf.

koelvloeistof op peil brengen,motor even laten lopen ( bedrijfstemp ) of een stukje ermee rijden,erna ontluchtingsschroef open draaien tot dat er alleen nog maar koelvloeistof uitkomt en geen lucht meer,eventueel kvs bijvullen indien dit nodig is.vergeet niet de verwarming op de warmste stand te zetten samen met de aanjager.

dan zou het normaal gesproken goed moeten zijn.

Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.