BMW 3-Serie: Compact e36 '95 - Lekke Kachel radiator

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.16I

Mijn BMW compact heeft al twee jaar dat langzaam al het koelvloeistof uit het reservoir lekt. Ik vul dit af en toe weer aan tot normaal niveau. Vooral in de winter als ik de kachel gebruikt moet ik hem bijvullen. In de zomer heb ik dit probleem niet omdat de kachel dan op koud staat. (denk ik)
Ik heb het idee dat mijn kachel radiator lek is. Ik zou dus graag kijken of alle slangen goed aangesloten zitten of iets dergelijks mis is. Hoe kan ik dit het beste controleren? Moet ik heel mijn dashboard demonteren om bij mijn kachelradiator te komen? Ik heb gehoord dat hij binnen in het midden zit, maar op internet lees ik dat deze zich aan de bestuurderskant bevindt.

Alvast bedankt voor de hulp

Marvin

Marvin85

Geplaatst door Marvin85 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt het beste naar een garage gaan en het systeem op druk laten zetten zodat je op die manier naar een lekkage kan zoeken. Door alles uitelkaar te halen om een lek te vinden maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

gr Martin

Marvin85 (0), 13 jaar geleden

Hoi Martin,

Bedankt voor je snelle reactie

Ik kan erbij een kennis wel druk op laten zetten, maar als de lekkage dan onder het dashbord zit kan ik dit nog niet zien (toch?). Ik verwacht dat het daar zit omdat ik bij mij voeten wel eens koelvloeistof tegenkom. Ik weet alleen niet goed hoe ik deze moet bereiken.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Als je daar koelvloeistof tegenkomt dan lijkt het me wel duidelijk dat het daar ook moet lekken en zul je toch de boel los moeten halen, is niet een fijn klusje maar je kunt er redelijk bij om de kachel radiateur eruit te halen

onderkant dashboard eruit
slangen onde motorkap tegen schutbord los
kachel radiateur in schutboard losdraaien
en de radiateur in het kachel huis met 2 schroefjes loshalen en hij kan er uit.


gr Martin

Marvin85 (0), 13 jaar geleden

Hoi Martin,

Ik heb vandaag het volgende gedaan.
De onderkant van het dashboard eruit gehaald en tevens het koelvloeistof niveau bijgevuld tot het normale niveau. Daarnaast alle koelvloeistof 'lek' plekken aan de bestuurderskant schoon gemaakt.

Ik zie de kachelradiator en de schroeven die u bedoelt, maar heb deze nog niet los gemaakt omdat ik vandaag de kachelradiator heb besteld. Als test heb het dashboard open gelaten en ben ik rond gaan rijden zodat de koelvloeistof warm kan worden en de druk op het circuit toeneemt.

Na een half uur rondrijden met flink wat keer hard optrekken merkt ik dat de auto warm is, maar de lekkage vindt niet meer plaats?

Nu kan het zo zijn dat de auto niet warm genoeg is geworden in het half uur dat ik rond gereden heb, of is er een andere reden waarom ik de lekkage momenteel niet kan constateren? Begrijp er niks van.

Grt Marvin

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Marvin,

Dit kan omdat er nu niet voldoende druk op het systeem staat om hem te laten lekken, vandaar dat je dat wel zag tijdens het op druk zetten.

En zoals Martin al zegt, als je natte voeten krijgt, dan is 100% zeker de kachelradiateur lek, want verder loopt er geen kvs door de auto.

Zie je ook geen kalk sporen lopen bij de radiateur ? Dan duid ook op een lek.

Gr Stefan

Marvin85 (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,

Die kalk sporen zie ik inderdaad! Zaterdag de handel vervangen.

Citaat: Nu de nieuwe Kachelradiateur voorbereiden (isolatieband plakken). > hoezo moet er isolatieband geplakt worden? Dat deel vat ik even niet.

Ik heb ook gehoord dat je de kachel kan ontluchten? Maar goed de top om de kachelradiator te vullen is ook een goed idee.

Als ik de kachel demonteer, komt er dan gelijk al het koelvloeistof uit de kachel? Of zit achter de buiten kant (binnen in) nog een gesloten systeem?

Super bedankt tot dus verre. Na zaterdag hou ik jullie op de hoogte omtrent de 'hoe en wat' over het vangen van de kachelradiateur.

Extra tips waar ik extra op moet letten zijn welkom! (ben een leek) :)



BTW: Super forum en snelle kundige reacties :)

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat van dat tochband zie je wel als je de oude radiateur eruit haald.
Ik had het er al over dat het geen fijn klusje is en dat had betrekking op de koelvloeistof die je moet opvangen
als je de boel loshaalt en dat lukt meestal niet ze goed onder het dashboard.

gr Martin

Marvin85 (0), 13 jaar geleden

Ik heb de kachelradiator otnvangen. Helaas van een e36 en niet met de zelfde pas maat als mijn compact. Moet dus een andere op de kop zien te tikken. Ik ben erachter gekomen dat hij lekt op de koppeling van de radiator naar de pijp die richting mij shutboard loopt. Misschien een rubbertje oid die ertussen zit en vervangen moet worden. Ben er nog niet helemaal aan uit.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik heb toen eens het plastic gedeelte vernieuwt, dus aan de buitenkant onder de motorkap waar de 2 kachel slangen op kwamen, daar zat als ik me niet vergis ook een afdichting bij, als hij ook bij jou op die plek lekt, dan kun je de radiateur laten zitten, echter moet je dat wel zeker weten anders kost het je dubbel werk..

Marvin85 (0), 13 jaar geleden

Volgens mij is het lek dicht. Ik heb de rubbers tussen de buizen die van van het schutbord naar de kachel radiator en de kachelradiator zelf vervangen. Nu is hij volgens mij dicht. Ik wacht nog even met alles terug inbouwen. Als ik een grote rit heb gedaan lekt hij voornamelijk, dus dan kan ik het met zekerheid bevestigen of hij nu lek dicht is. Ik laat het nog weten.

Marvin85 (0), 13 jaar geleden

Na een aantal dagen zijn mijn voeten nog steeds droog, een geslaagde reparatie dus.

Voor degene die dezelfde reparatie moeten/willen doen een korte sommatie van wat ik gedaan heb.

Ik ben als volgt te werk gegaan.

-Heb eerst de bekleding onder het stuurhuis gedemonteerd.
-Toen heb ik de schroef tussen de kachelradiator en de buis die door het schutbord loopt eruit geschroefd. (let op dat als je koelwater warm is je deze eerst ontlucht, eventueel met een doek heel voorzichtig de bijvuldop losdraaien. Kijk uit dat het koelwater er niet uitspuit, dit is namelijk enorm heet)
-Vervolgens de buizen uit elkaar gehaald en de 10 bierglazen aan koelwater opgevangen in een teiltje.
-Nu de rubbers vervangen en het geheel weer gemonteerd.
-Het koelwater weer bij in het reservoir gedaan en klaar is kees

Marvin85 (0), 5 jaar geleden

Zie hierboven

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.