close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW E39 (523): Diagnose tool voor OBD1

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52

Ik wil graag een diagnose tool aanschaffen, maar weet niet wat de beste keus zou zijn:

Ik heb zelf wel een laptop, gaat dus om de kabel, kastje en eventueel de software. Ik zie deze wel op marktplaats staan, maar ken het niet:

Voor 199 euro:
BMW Carsoft 6.5 Diagnose Interface OBD2 incl Software
URL=http://img159.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img159.imageshack.us/img159/9315/...[/img][/url]

Of deze voor 150 euro
OBD Diagnose Interface voor vele Merken TACHOPRO
URL=http://img159.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img159.imageshack.us/img159/7765/...[/img][/url]

Kan/wil iemand mij van een goed advies voorzien ?

Geplaatst door

Marcel D (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Carsoft werkt in zijn algemeenheid goed op BMW.
Je kunt er erg veel mee. Niet alleen motor, maar ook ABS, Airbag, Airco, etc. etc.
Die andere ken ik niet, maar diagnose voor vele merken is meestal alleen maar OBD2/EOBD en dat zit niet op jouw auto. Bovendien kun je met OBD2/EOBD alleen maar de motor en versnellingsbak uitlezen, de rest niet.
Ik zou geen risico nemen, en 50 euro meer uitgeven voor Carsoft.

oldford 0
badge

16 jaar

Het kan ook goedkoper voor de doe-het-zelver die een soldeerbout kan hanteren: Zie het OBD-2 bouwproject in elektronica weekblad Elektuur, no. 6/ 2007. Een OBD-1 interface is wat langer geleden in hetzelfde blad verschenen. Printplaten zijn meestal nog lang na publicatie van een artikel te bestellen, zie www.elektuur.nl.

Leuk dat de interface goedkoper kan, maar hoe kom je dan aan software?

oldford 0
badge

16 jaar

[quote=oldford]Leuk dat de interface goedkoper kan, maar hoe kom je dan aan software?[/quote]
Op het internet kan je dat toch gratis downloaden

arya 0

16 jaar

Freude am Fahren.

Ik vind daar alleen nog iets over de OBD2 interface. Heb je toevallig de link naar dat OBD1 artikel ? Het lijkt mij dat de software via emule te krijgen is. De Carsoft 6.5 + de update van 2007 heb ik daar al vandaan. Lijkt me alleen nog de interface te configureren. Zal wel driver based zijn, dus via driver.com oid ?

Lukt dat niet, dan kies ik 1 van deze 2. Van Oldford begrijp ik dus dat ik dan voor de Carsoft oplossing moet gaan.

Marcel D 0

16 jaar

Carsoft eigenlijk een kant en klaar spul.. goed te doen om je auto uit te lezen resetten etc. Tacho is ook wel bekent maar, goed dan moet je zelf die software gaan vinden en meestal vind je trial versies. Dus ik zou voor die carsoft gaan.

vegito 0

16 jaar

Een eerder OBD-2 bouwproject - waarvan ik dacht dat het een ODB-1 type betrof - is verschenen in de nrs. okt/ nov. 2002 van Elektuur.
Dan moet het (zeker ooit verschenen) OBD-1 artikel uit Elektuur van nog vroegere datum zijn. Een mail naar Elektuur zal leren wat er nog aan informatie/ printplaten beschikbaar is. Zowel bij de OBD-2 artikelen als bij de OBD-1 betrof het een interface om instellingen te wijzigen. Voor het wijzigen van (E)Eprom data in de DME-unit is een bijbehorende (E)Eprom-schrijver nodig.

Bedankt voor de reacties. Ik heb reeds een Carsoft interface vanuit Zwitserland besteld (scheelt 50 euro, incl CD Carsoft 6.5). Even afwachten tot deze binnen is dus.

BMW MCU controlled interface Carsoft 6.5
[url=http://img218.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img218.imageshack.us/img218/816/c...[/img][/url]

Marcel D 0

16 jaar

Ok, pakketje ontvangen en geprobeerd. Interfacekastje heeft 3 ledjes. Die voor de power licht groen op, die voor de CAN bus ook. Echter MCU ledje blijft rood :$ Het was bekend dat deze niet uit te lezen was, nu even zoeken waar het door komt. Het is dus volgens de interface niet de CAN, maar de MCU (?). CARSOFT 6.5 geeft dus ook bad connection aan en dan gaat het ledje van de MCU geheel uit. Pas na afsluiten van CARSOFT licht deze weer rood op. Contact op positie 1 of 2, lichten aan, helpt geen van allen. CAN en power ledjes zijn al wel direct groen, ook als de auto niet op contact staat. Beetje met de stekker en bedrading bewegen geeft ook geen reactie.
Kan dit misschien verholpen worden door mijn wagen een half uur stroomloos te zetten om e.e.a. te resetten ? En krijg ik mijn auto na dat half uur wel gestart ?
Alle aanvulling is van harte welkom.

Marcel D 0

16 jaar

[quote=Marcel D]Ok, pakketje ontvangen en geprobeerd. Interfacekastje heeft 3 ledjes. Die voor de power licht groen op, die voor de CAN bus ook. Echter MCU ledje blijft rood :$ Het was bekend dat deze niet uit te lezen was, nu even zoeken waar het door komt. Het is dus volgens de interface niet de CAN, maar de MCU (?). CARSOFT 6.5 geeft dus ook bad connection aan en dan gaat het ledje van de MCU geheel uit. Pas na afsluiten van CARSOFT licht deze weer rood op. Contact op positie 1 of 2, lichten aan, helpt geen van allen. CAN en power ledjes zijn al wel direct groen, ook als de auto niet op contact staat. Beetje met de stekker en bedrading bewegen geeft ook geen reactie.
Kan dit misschien verholpen worden door mijn wagen een half uur stroomloos te zetten om e.e.a. te resetten ? En krijg ik mijn auto na dat half uur wel gestart ?
Alle aanvulling is van harte welkom.[/quote]
Heb je een seriele poort op je laptop of is dat aangesloten via de usb poort?

arya 0

16 jaar

Hallo Aray.

Ik heb beide oplossiningen geprobeerd. Op de ene laptop rechtstreeks op een seriele poort (COM1). Op de tweede labtop met een USB-RS232 kabel + driver. Ook deze geconfigureert naar COM1.
Properties zijn als deze horen:
Bits per second 9600
Data bits 8
Parity none
Stop bits 1
Flow control none

Use Fifo buffers aangevinkt
Receive buffer 14
Transmit buffer 16

Dit voor beide laptops, lijkt me standaard COM aansturing ?

Marcel D 0

16 jaar

hallo.

ik heb van de week een tachopro gekocht.

echer werkt deze niet . of anders gezecht. ik krijg hem niet aan het werken. ik heb het via en ouderwetse seriele aansluiting geprobeert en via een usb-rs232 aansluiting. bij mij gaat er niets branden.

wat doe ik fout?

flyingd 0

16 jaar

[quote=Marcel D]Hallo Aray.

Ik heb beide oplossiningen geprobeerd. Op de ene laptop rechtstreeks op een seriele poort (COM1). Op de tweede labtop met een USB-RS232 kabel + driver. Ook deze geconfigureert naar COM1.
Properties zijn als deze horen:
Bits per second 9600
Data bits 8
Parity none
Stop bits 1
Flow control none

Use Fifo buffers aangevinkt
Receive buffer 14
Transmit buffer 16

Dit voor beide laptops, lijkt me standaard COM aansturing ?[/quote]
Marcel ik heb die BMW Carsoft 6.5 Diagnose Interface OBD2 (het eerste foto) gekocht zo'n 3 maand geleden en als ik mijn sleutel in mijn eerste stand zet dan werkt dat. wel met een laptop met seriele poort, mijn laptop via usb werkt gewoon niet.

Misschien is dit apparaatje gewoon defect, kan je soms die persoon niet contacteren en voor meer uitleg vragen.

Gebruik je wel het juiste software namelijk carsoft 6.5

fototje van carsoft 6.5
[url=http://img89.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img89.imageshack.us/img89/6615/ca...[/img][/url]

arya 0

16 jaar

Hallo Arya.

Zou kunnen. Ben bezig om iemand te charteren met een BMW om het kastje te testen of het niet defect is. Het is wel Carsoft 6.5 + SP1.

Stroomloos zetten heeft niet geholpen. Nog steeds een rood lampje bij "MCU active". Wel reageert mijn auto wat lekkerder op het gas en ook de automaat schakelt wat lekkerder.

Ik hou je/jullie op de hoogte.

Marcel D 0

16 jaar

hallo heren

ik heb zelf ook al diverse keren geprobeerd om zo'n set te kopen,en heb er zelfs al 2 gemaakt die op internet te vinden waren maar helaas werkte er geen 1.ook heb ik verschillende soorten carsoft geprobeerd van versie 3.4 met de 2 kabels tot versie 6.5 maar helaas.

ook zaten er bij mij 2 groene led's op,ene ging er branden en de ander lichte een heel klein beetje op.na veel geprobeerd te hebben ben ik er maar mee opgehouden.

had zelf een E-36 325i met de 20-polige ronde stekker.

ook had ik een Vag-Com besteld via internet met bij behorende voledige software en voila,dat werkt perfect!!!

had wel al eerder gehoord dat het bij bmw moelijk zou zijn om een goede interface met bijbehordende software te vinden..

Ben benieuwd..

Stefan

stefan84 0

16 jaar

[quote=stefan84]hallo heren

ik heb zelf ook al diverse keren geprobeerd om zo'n set te kopen,en heb er zelfs al 2 gemaakt die op internet te vinden waren maar helaas werkte er geen 1.ook heb ik verschillende soorten carsoft geprobeerd van versie 3.4 met de 2 kabels tot versie 6.5 maar helaas.

ook zaten er bij mij 2 groene led's op,ene ging er branden en de ander lichte een heel klein beetje op.na veel geprobeerd te hebben ben ik er maar mee opgehouden.

had zelf een E-36 325i met de 20-polige ronde stekker.

ook had ik een Vag-Com besteld via internet met bij behorende voledige software en voila,dat werkt perfect!!!

had wel al eerder gehoord dat het bij bmw moelijk zou zijn om een goede interface met bijbehordende software te vinden..

Ben benieuwd..

Stefan[/quote]
Vag-Com is toch software voor volkswagen of werkt die software ook met bmw?

arya 0

16 jaar

Nee hij bedoelt dat Vagcom werkt op VW(werkt eigenlijk ook altijd)
Bmw is gewoon veel moeilijker om een goede interface (en bijbehorende soft ) te vinden.
Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.