Hallo collega's en techneuten,
Hierbij even het volgende probleem.
Ik kreeg een Bmw binnen met onderstaande gegevens.
530d uit 2004
6 cil. commonrail
Mot m57u
regeleenheid bosch DDE7
De motor liep op 5 cilinders met enorme rook (onverbrande diesel) . Na diagnose bleek cilinder 5 niet mee te doen (hoorde de verstuiver niet tikken en geen toerenval) na meten op de stekker had ik wel een knippersignaal met de ledspanningzoeker. Even de pootjes gereinigd en iets omgebogen. Leek me duidelijk verstuiver kapot! na montage verstuiver had ik precies hetzelfde probleem (nog niet ingeleerd maar zou tenminste iets moeten doen?)
Tijdens dit hele voorval was en is geen brandend mm lampje aanwezig.
Auto uitgelezen met Inpa. foutcode op gloeibougies cil 1,5,6 leek me (nu) niet relevant want bij warme motor blijft het probleem. Opeens starte de motor niet meer, geen brandstof. De tank stond op kwart, deze gevuld en motor startte weer (lijkt me gevalletje straalpomp!)
Al met al verklaard dit nog steeds niet de storing op cil. 5
Raildruk is stationair 350 bar dus lijkt me ook goed.
Stekker van regeleenheid gereinigd, zag wel een beetje groene aanslag maar hielp niet
Ook heb ik een storingsmelding "Laufruheregler" (geen idee wat dit is).
Wie o wie weet wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Signaal wel belast gemeten dus met de stekker op de verstuiver.
Laufruheregler is stationair regeling...
Laufruheregler is de bijregeling voor het netjes rond laten lopen van de motor, deze fout staat er waarschijnlijk in omdat er 1 cilinder niet goed mee doet en de laufruheregler niet meer kan bij regelen dus buiten zijn toleraties is. Als je met Inpa uitleest kun je die data ook zien en ook zien hoeveel welke cilinder begeregeld moet worden.
gr Martin
Hoi,
Ik had onbelast injectorsignaal gemeten, na nu ook belast gemeten te hebben heb ik ook signaal
Bleef voor mij over slechte compressie of slechte luchttoevoer.
Toch maar even het inlaatspruitsuk gedemonteerd.
Wat bleek! Wervelklepje cil. 5 los en omgebogen.
Na zoeken op internet kwam ik de term "Swirl flap" tegen voor dit klepje en deze worden gewoon (preventief)verwijderd.
Mis alleen een stukje van het asje (miniscuul) maar heb geen ratel gehoord.(zal waarschijnlijk in het roetfilter eindigen)
Denk dat ik alle zes de wervelklepjes verwijder en kijk hoe de motor loopt voordat ik verdere kosten maak.
Oorzaak gevonden dus!
suggesties zijn welkom
Pfff die eigenaar komt dan goed weg zeg!! Ik heb dan geen 330d maar een 320d en ik heb mijn wervelkleppen vorige maand ook afgeblind vanwege dit probleem. Bedankt voor de terugkoppeling, altijd interessant om te lezen!
12 jaar
Sorry ,maar kon niet eerder reageren.Voor je terug iets monteert zou ik eerst compressie meten, ben (uit ervaring) bijna zeker dat er een klep scheef is of een gat in de zuiger.
Hoi Einstein
Je hebt gelijk, bleek dat de klant geratel heeft gehoord tijdens zijn rit (uit duitsland)
De motor liep dan ook wel erg slecht, de vijfde cilinder deed geheel niet mee.
Ik heb de klant geadviseerd de kop te lichten!
Mocht dit gebeuren dan laat ik het verdere verloop even weten.
Hoi,
Ik heb de cilinderkop gedemonteerd.
Het asje heeft flink zijn best gedaan 3 van de 4 kleppen sluiten niet meer een veel putjes op de kop en zuigerbodem.
De kop krijg ik nog wel goed met vier nieuwe kleppen en een beetje glad maken.
Twijfel alleen nog over de zuiger? de cilinderwand is onbeschadigd.
Gr. Bert
opgelost.
Zuiger wordt vervangen, kleppen worden vervangen en spruitstuk wordt aangepast.
[b] Bedankt Bert voor het vermelden van de oplossing.[/b]
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar