BMW 3ER REIHE: Distributieketting

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N47D20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 130

Heeft iemand ervaring met distributieketting van deze auto. Auto had ernstige olielekkage langs pakking oliefilterhuis/warmtewisselaar. Ik hoor vaag bijgeluid van de ketting. Ik lees namelijk verschillend op de forums. bij de ene de motor er uit, cilinderkop er af etc.

arjankempeneers

Geplaatst door arjankempeneers (0) PRO , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo Arjan,

De één laat de motor zitten en de ander haalt hem eruit.
Ik haal hem er persoonlijk altijd uit, want dan is het gemakkelijker werken.
Voor het vervangen van de kettingen van een N47 is de maatregel al vele malen aangepast.
Er is inderdaad een tijd geweest dat de cilinderkop uitgebouwd moest worden om dan bij een bepaalde hoogte van de zuiger ( 16mm geloof ) de hogedrukpomp af te stellen.
Dit is later weer veranderd d.m.v speciaal gereedschap voor de juiste afstelling van de hogedrukpomp.
Doordat ik het vaker heb gedaan gaat het dan natuurlijk ook wat sneller als dat iemand het voor de eerste keer doet.
Je moet zelf beslissen of je de motor er daadwerkelijk uit gaat halen.
Voor het overzicht zou ik het zeker doen.
Je zal als je nieuwe onderdelen gaat halen zien dat de onderste span- en geleiderails voorzien zijn van dempingsmateriaal.
Als je toch alles los hebt, alle kettingen vervangen dat zijn er 3 en dat is met de oliepomp ketting erbij.
Kettingwiel van de hogedrukpomp wordt meegenomen, nokkenastandwiel, bovenste span- en geleiderail, bovenste en onderste kettingspanner en de geleidepennen van de rails.
Achterste krukaskeerring, bouten van het vliegwiel, kleppendekselpakking en vloeibare pakking voor je distributiedeksel en carterpan afhankelijk van bouwjaar kunnen dat ook gewone pakkingen zijn.
Paspennen van je distributiedeksel zijn kleiner geworden zodat je het deksel makkelijker kan monteren.
Al met al klinkt het misschien als moeilijk maar is zeker goed te doen.

Succes alvast.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Oké. Klopt het ongeveer 12.5 uur? Geven ze bij mijngrossier op als arbeidstijd

Herman BMW (0) PRO, 6 jaar geleden

Ja tijd klopt wel als je het doet voor de eerste keer.
Let wel op bij het loshalen van de bout van je tandwiel van de oliepomp, dat is linkse draad.
En ook op de montage van dat tandwiel er staat front op.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Ben inmiddels bezig. Motor heb ik er uit gehaald.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

@Herman BMW/VOLVO. Heb het open, maar de onderste ketting daar blijft speling op zitten. Is dat normaal, want er zit geen spanner op.

arjankempeneers (0) PRO, 6 jaar geleden

Inmiddels gerepareerd en draait weer netjes. Mooie klus. Bedankt voor de informatie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.