BMW 1-Serie: distributieketting gebroken!

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 118D

Vanavond tijdens het rijden hoorde ik een 'vreemd geluid', direct hierop sloeg de motor af, niet meer aan de praat kunnen krijgen.

BMW service ter plaatse gekomen, bleek dat de distributieketting gebroken was!
De wagen wordt morgen versleept naar mijn BMW-dealer, maar volgens de 'technische mannen' van de BMW service zag het er slecht uit voor de motor. (mede omdat het een 'diesel' betreft)(?)

Ik heb zelf absoluut geen verstand van deze technische zaken, maar weet wel dat mijn auto altijd op tijd het onderhoud heeft gehad bij de dealer.
Kan iemand mij inzicht geven in de gevolgen? (Mogelijke schade aan motor, evt kosten hiervan, mbt de garantie enz.)

Bij voorbaat dank!

Geer1971

Geplaatst door Geer1971 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

lwess (0), 14 jaar geleden

Het is erg lastig om een schadebedrag te noemen. Allerlei zaken spelen een rol, toerental van de motor waarop hij brak,belast of onbelast. Meestal is wel (wat)schade, de onderdelen die hierbij betrokken zijn zitten meestal boven in de motor, kleppen,tuimelaars,eventueel zuiger/s.
Voorwat betreft garantie, vrienden van mij met een megane zijn tot op de dag van vandaag bezig om hun "gelijk"te krijgen in een verglijkbaare situatie, alleen het betrof hier een riem die notabene door de garage zelf was vervangen en daarna dus brak. Schade bij hun: diverse kleppen/tuimelaars defect, en een kromme krukas

Veel sucses Leon.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Een riem dat breekt na montage is GEEN vergelijkbare zaak in deze kwestie.

Het gaat hier om een vrij nieuwe auto (2008)
Aanspraak maken op fabriekgarantie is hier dan op van toepassing.

Gr. paul

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Een kromme krukas heb ik nog niet daardoor gezien,wel een kromme drijfstang..

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Gezien de leeftijd van de auto zou je dit volledig op de garantie moeten kunnen verhalen. Gewoon nieuw blok erin. voor iets minder zou ik niet gaan.

gr Martin

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

garantie is meestal
100 dk of ...jaar
zal een coulance bedingen als ze geen garantie (willen) geven

mike e39 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als er niks bijzonders met de auto is gebeurd [ tuning, te weinig olie ] zal BMW dit in het voordeel van de klant oplossen , gewoon een ander blok erin dus , als de auto ook nog in onderhoud bij de dealer is zouden hun dat voor je moeten regelen, anders ga je met de importeur in gesprek voor een fatsoenlijke oplossing, ik denk dat het wel goed komt .

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

bmw is 2 jaar garantie onbeperkt KM dus ik zou onder garantie een nieuw blok eisen.

Geer1971 (0), 14 jaar geleden

Okey, update:

Auto is vanochtend (pas) versleept naar de dichtsbijzijnde BMW dealer. (dus niet naar 'mijn eigen' dealer)
Na mijn eigen dealer ingelicht te hebben met het verzoek om contact op te nemen met de andere dealer bleef het heel de dag stil.

Wat bleek: Geen van beiden had 'dit' ooit eerder meegemaakt/gezien en zodoende werd er feitelijk heel de dag geen actie ondernomen.(?)
Eind van de dag toch overleg gehad, men had toestemming nodig omdat het blok 'uit elkaar gehaald moet worden'.
Weinig keuze leek mij....
Anyway, dat gaat morgenochtend gebeuren. Ze geven aan niet te weten waar ze 'tegenaan lopen'.

Voor zover ze tot nu toe hebben kunnen zien:
-distributieketting is 'verschoven' (waarschijnlijk niet gebroken)
-nokkenas draait niet mee (dat is een feit)
-geen compressie
-waarschijnlijk zijn de tandwielen waar de distributieketting omheen draait gebroken

Dit is wat ik doorgekregen heb, heb het maar letterlijk opgeschreven, ik heb geen idee wat het e.e.a. inhoudt, maar goed.

Dit 'grapje' valt overigens, naar zeggen van BMW, niet meer onder de fabrieksgarantie want die vervalt boven de 100.000 km. :-S

Geer1971 (0), 14 jaar geleden

Ik ben bang dat de boel onder de motorkap goed naar de klote is......)(*&*)(*&

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Dik 100.000 in een goed jaar tijd ??????? Ben jij beroepschauffeur met dat ding ??????

Groeten Marcel

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

dit is lullig ik weet niet of dat bij deze wagen was
maar er waren wagens waar de spanners vv moest worden omdat deze te snel te ver weg sleten
maar ik denk wel dat je iets van garantie hebt dit omdat een ketting 240.000km is of 10jaar (of zelf meer)
dan mag je wel verwachten dat het niet zo snel gebeurd

Geer1971 (0), 14 jaar geleden

[quote=hellbat]Dik 100.000 in een goed jaar tijd ??????? Ben jij beroepschauffeur met dat ding ??????

Groeten Marcel[/quote]
Afgelopen jaar dik 80.000 km inderdaad. Ben geen beroepschauffeur, ik heb héél veel klanten! ;-)

bmw318iE46 (0), 14 jaar geleden

Rijplezier gegarandeerd.
De garantie van BMW.
Wie een nieuwe BMW automobiel koopt, krijgt rijplezier gegarandeerd. Uw BMW dealer of Service Partner heeft met ingang van 2004 (afgiftedatum kentekenbewijs deel I) de garantie op de carrosserie tot in totaal 12 jaar en die op de lak tot 3 jaar uitgebreid. Voor de automobiel in zijn geheel (met uitzondering van zogenoemde slijtagedelen), alle Original BMW Onderdelen alsmede alle Original BMW Accessoires geldt 2 jaar garantie zonder kilometerbeperking. Zo blijft uw rijplezier behouden – gegarandeerd.


http://www.bmw.nl/nl/nl/owners/service/w...


dus moet echt gewoon garantie zijn!!

mike e39 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt 2jaar fabr garantie zonder km beperking , de auto moet gewoon gemaakt worden, en toesteming om de motor uitelkaar te halen voor een auto die voledig in de garantie zit moet de dealer aan de importeur vragen , vreemd verhaal dit .

primera p11 (0), 14 jaar geleden

ik mag aannemen dat een BMW dealer wel weet wanneer de garantie op houd,toch?.
Je zult toch hun bevindingen af moeten wachten en of het al dan niet garantie is.
Tot die tijd kun je er niet zo veel mee.
Als er onderzoek gedaan is dan kan de dealer ook bekijken of je voor garantie/coulance in aanmerking komt.
En dan kun je ook pas stappen ondernemen.

ferdiv3017 (0) PRO, 14 jaar geleden

dit komt bijna nooit voor gellukig . ik heb een keer bij een 318 is gehad dat er in de distriebutie
kast een geliede tandwiel van de ketting was afgebrokken .
er kwam een expert van bmw nederland bij en die heeft het vlekkeloos zonder
probleem samen met de dealer opgelost.
over het algemeen doet bmw als de boekjes kloppen er niet moeilijk over.
er kan natuurlijk bij elk merk wel eens iets kapot gaan .
maar gelukkig erg wienig dat is teminste mijn ervaaring en ik rij nog maar 30 jaar bmw
groetjes ferdiv

trucker0werner (0) PRO, 14 jaar geleden

dat is inderdaad een duidelijk geval
zo te zien heeft de cilinder nog niet erg veel schade als ik het goed genoeg kan zien op de betreffende foto

het belangrijkste hebben ze al het probleem bij bmw gelegt wat betreft de garantie

Geer1971 (0), 14 jaar geleden

Nog niet echt. BMW belde met de vraag of de motor vervangen moest worden en de verantwoordelijke binnen ons bedrijf heeft, naar ik begrepen heb, kort maar kracht met 'ja' geantwoord.
Dus ik ben benieuwd, de kosten zijn dik 10.000 euro excl. arbeidsloon!

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

wat ik niet begrijp
als het garantie is
waarom bellen ze jullie dan om te vragen of er een andere motor in mag?
dat is dan toch tussen de dealer en bmw
of begrijp ik de verstrekking van garantie niet
moet jij vertellen of er voor garantie iets vervangen mag worden

hellbat (0) PRO, 14 jaar geleden

Volgens mij bergijp jij het verkeerd Jerry. Volgens mij verteld Geer dat BMW (Importuer) de Garage heeft gebeld, en dat de verantwoordelijke binnen de garage heeft aangegeven ( na demontage en inspectie) dat de motor vervangen moet worden.

Mijn idee nu is dat BMW een conclusie van een monteur/chef heeft willen afwachten voordat wordt overgegaan tot het in garantie vervangen van een blok.

Groeten Marcel

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

# BMW belde met de vraag of de motor vervangen moest worden# naar wie gebeld
# en de verantwoordelijke binnen ons bedrijf heeft, naar ik begrepen heb, kort maar kracht met 'ja' geantwoord.#
binnen hun bedrijf
hij is toch de eigenaar/bestuurder en niet de dealer
of lees ik dingen die in code zijn geschreven

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik lees het net zoals Jerry, en ik zou toch zelf maar even contact opnemen met BMW nederland en daar de situatie uitleggen. Er is niks mis met het informeren naar hoe iets in elkaar steekt. Vraag om faxen of mails met bevestigingen, want anders heeft straks een andere dealer dan je eigen dealer met toestemming van jou er een andere motor ingezet en dan kun je hele gevechten gaan voeren over wie er moet betalen. Dus gewooon via de importeur een bevestiging vragen dat dit een garantiekwestie is. 2 jaar garantie is 2 jaar garantie, en een bedrijf als BMW zal daar toch niet te moeilijk over doen. Het produkt heeft in elk geval al niet voldaan aan de consumentenverwachting, dus daar kun je ook nog mee schermen mochten ze niet thuis geven. Toch eerst BMW de mond gunnen, maar zorg dat je bevestigingen op papier krijgt.

gr

Peco Power

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Importeur van BMW, MINI

BMW Nederland
Adres: Einsteinlaan 5
2289 CC Rijswijk
Tel: 070-4133222
Website: http://www.bmw.nl

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

en hier nog even de garantie voorwaarden

http://uwbmwdealerinzuidlimburg.nl/files...

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als je dan leest in de 2e kolom en het 2e blokje tekst
en 3e kolom van af de 4e regel kunnen ze dus onder de garantie uit om dat er een thermische overbelasting?? kan zijn geweest
leuke bepalingen altijd in de garantie voor waarden en vooral de UITsluitingen daarvan
ik hoop dat ie zoals in de tekst staat ook een schriftelijke melding van zijnberoep op garantie bij zn dealer danwel de garage waar hij nu staat heeft afgegeven en laten ondertekenen
ook dat staat er dus uitdrukkelijk in om aanspraak op garantie te maken

Driver21 (0), 14 jaar geleden

in zo'n geval als het garantie kwestie is dan zetten ze er gewoon een nieuw blok erin... is/blijkt goedkoper te zijn dan reviseren en de uren werk dat je er dan kwijt mee bent...garantie bij bmw is 2jaar en onbeperkt km.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.